Fråga strasserhovvårdare eller annan kunnig inom ämnet hov?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fråga strasserhovvårdare eller annan kunnig inom ämnet hov?

Hovbenssänkning uppkommer genom en kombination av dålig kvalitet i lamellranden (t.ex. p.g.a. laminitis och/eller mineralbrist) och en stor belastning på hovväggen (t.ex. p.g.a. skoning eller barfotahäst med lång hovvägg).

En häst med hovbenssänkning kan rehabiliteras men det krävs en balanserad foderstat och avskoning så att belastningen på hovväggen kan minskas. I annat fall lär sänkningen bestå.

Och alla de hästar vars hovbenssänkning/rotation korrigerats med skor, de är då en hel massa undantag som bekräftar din regel då?

Det finns fullblod som avslutar löp med brutna ben också.

Jag tycker man ska tänka på en två och tre gånger innan man bestämmer sig för att använda extrema metoder av hovvård. Barfota är jättebra om hästen klarar av det men alla gör inte det.

Hur vanlig då??? Efterlyser "källor" även jag.

Det är naturligtvis inte så att alla hästar med tunn sula har hovbenssänkning. Det kan finnas många andra orsaker. Huvudorsaken är emellertid att hornproduktionen i sulan är dålig. Det kan beror på en felaktig foderstat och/eller att blodcirkulationen i hoven är låg. Sulan behöver stimuleras dvs. belastas för att blodcirkulationen ska vara tillfredställande. Samma sak med strålen. En stråle som inte har markkontakt blir liten och obetydlig och drabbas dessutom ofta av bakterie/svampangrepp.

Sen är det många andra faktorer som kan påverka resultatet. Hur hoven belastas beror även på det underlag som hästen vistas/rids på. Hur mycket den rids osv.

Men att påstå att en häst inte kan gå barfota för att sulan är tunn finner jag smått parodiskt eftersom det i många fall är skoningen som är orsaken till den tunna sulan.

Håller med, barfota är jättebra för de hästar som klarar av det. Övriga ska ha skor.
Att låta hästen vara öm i sin barfota hovar "ett år eller mer" är fullständigt oacceptabelt och bör väl klassas som djurplågeri. Att det tar någon eller några dagar innan hästen kan röra sig normalt igen med oömma hovar är ju klart. Men "ett år eller mer", herregud!

En häst med hovbenssänkning kan rehabiliteras men det krävs en balanserad foderstat och avskoning så att belastningen på hovväggen kan minskas. I annat fall lär sänkningen bestå.

Min fånghäst, med rotationer och även en mindre sänkning, har hela tiden varit skodd med heartbar/stråltryckarskor. Hon bedömdes så pass bra att hon vid senaste skoningstillfället fick "vanliga" skor igen.

Men att påstå att en häst inte kan gå barfota för att sulan är tunn finner jag smått parodiskt eftersom det i många fall är skoningen som är orsaken till den tunna sulan.

Jag frågar IGEN:

De hästar som är födda med tunna sulor då? Som har tunna sulor trots att de aldrig sett en sko, som går på omväxlande underlag, har balanserad foderstat och god hovtillväxt/horntillväxt men likförbannat ömmar på annat än mjuka underlag, men som blir/är besvärsfria med skor. Vad beror DERAS tunna sula på om inte genetisk disposition? Hur hjälper du dem?

Och alla de hästar vars hovbenssänkning/rotation korrigerats med skor, de är då en hel massa undantag som bekräftar din regel då?

Visst kan det vara möjligt att med hjälp av en balanserad foderstat och med vissa andra “hjälpmedel” rehabilitera även en skodd häst med hovbenssänkning. Jag vill dock se bevis på detta innan jag är beredd att tro på det. Kan du ge exempel på en lyckad rehabilitering med skor?

Jag känner däremot till åtskilliga fall där rehabiliteringen har gått otroligt snabbt genom att ha hästen barfota.

Visst kan det vara möjligt att med hjälp av en balanserad foderstat och med vissa andra “hjälpmedel” rehabilitera även en skodd häst med hovbenssänkning. Jag vill dock se bevis på detta innan jag är beredd att tro på det. Kan du ge exempel på en lyckad rehabilitering med skor?

Jag känner däremot till åtskilliga fall där rehabiliteringen har gått otroligt snabbt genom att ha hästen barfota.

Svara gärna på min andra fråga med.

Du har ex här i tråden, Bettysmatte. Jag har åtskilliga mer exempel från klinikhovslagare, men det kommer inte imponera dig om jag säger att min klinikhovslagare har X fall.

Så närmsta bevis du komemr i tråden är bettysmattes häst. I övrigt innehåller fångtråden en hel del bevis, och det är bland fånghästarna du hittar dina bevis.

Däremot inte att jag säger att det minsann inte går barfora, det går både barfota och med skor, man får avgöra vad som passar hästen bäst. Just vid sänkning är ju en del i behandlingen att stötta sulan/strålen, vilket är svårt barfota med nakna hovar (sen finns ju både alt sko och alt gipsa osv).

Jag anser att det finns inte ETT sätt som passar alla. Varken barfota eller med sko, varken för friska eller sjuka hästar.

Lidande strasserverkade hästar:
090406_oliver_baldur0003.jpg

090406_oliver_baldur0009.jpg

090406_oliver_baldur0013.jpg
Det går inte att se på dessa ögonblicksbilder om hästarna är halta eller ej. Så det kan jag inte uttala mig om. Men däremot är det så att hästar som springer med adrenalin i kroppen känner inte smärta från hälta, en överlevnads reflex. Så de skulle i galopp mycket väl kunna ha ett fysiskt fel utan att visa hälta. Ser dessutom ut som om du har islandshästar, som är förhållandevis lika mustangerna. Och väldigt olika halvbloden.

Du och andra måste inse att ALLA metoder kan användas på fel sätt så att hästar blir lidande. Vårt ansvar som hästägare är att upplysa oss om hur hästen ska skötas, att lära oss att läsa hästen så vi vet när den inte mår bra, och vidta åtgärder därefter.
Så länge metoden strider mot djurskyddslagstiftningen behöver jag inte inse någonting. Du borde däremot granska din egna metod lite bättre.

Jag förstår inte hur någon som vet att vi ska se till hästarnas bästa kan anta en sådan plågsam metod.

I de fall jag sett hästar "plågas" av veterinär, så har ägaren såklart fått betala både hovslagare och veterinär. De har experimenterat och försökt låååångt längre än vad jag tyckt varit försvarbart, och detta inte pga att ägaren vägrat avlivning.
Visste då ägarna före behandling påbörjades att hästarna skulle fara illa? Som man gör vid strasserverkning.

Aha, då är jag en lögnare alltså? Jag förstår. Se nedan bild på mina (delvis) strasserverkade hästar, de ser inte precis ut att lida? Jag har haft både hovslagare och veterinär(hur mkt det nu är värt) berömt hur fina hovarna är på mina strasserverkade hästar.
Du vet inget om mina hästar, och att kalla mig lögnare gör knappast att du verkar seriös och kunnig.
Du vet knappast tillräckligt om strasser för att kunna uttala dig.
Om du påstår att metoden är för hästen smärtfri, så ja. Om metoden var bra, varför då bara delvis verkade på det sättet? Då medger du att man måste se till hästens bästa också, inte enbart anamma en metod.

Absolut, jag vill bara påpeka att även folk som är legitimerade och antas vårda djuren enligt djurskyddslagstiftningen ibland går över gränsen. Tror det har med det personliga omdömet att göra, snarare än metod/utbildning.
Så bara för att vissa veterinärer ibland gör fel ska vi annvända strasser? Två fel ger ett rätt?

Kan du citera den definitionen och även vilken paragraf den strider mot? Jag har inte hört att den metoden är olaglig.
Du kan gå in på jordbruksverkets hemsida och läsa på egen hand. Där står det klart och tydligt.

Citat från dig:
Du vet knappast tillräckligt om strasser för att kunna uttala dig.

Tyvärr så vet alla som svarar i denna tråden tillräckligt och länken du fått bekräftar det, även om jag inte förstår att du skulle behöva en länk?
Hur kan du ha undgått att veta att strassermetoden strider mot svensk djurskyddslag och inte är godkänd som seriös eller human hovvård i sverige?

Ja det finns ju flera exempel på lyckade rehabiliteringar med skor, lika som det finns exempel på hästar utan skor som utvecklat både hovbenssänkning och hovbensrotation. Men de bevisen är lika mycket värda som de som du anger, alltså bevis som jag eller andra fått ta del av precis som du. Så vad slags bevis vill du ha, och vilka bevis kan du presentera för din tes att skoning är av ondo för dessa problem? Att foder är inblandat i fång, javisst är det så i de flesta fall dock inte på det sätt du anger högre upp gällande mineraler.

Att foder är inblandat i fång, javisst är det så i de flesta fall dock inte på det sätt du anger högre upp gällande mineraler.

Varför skulle inte brister i bla mineralerna kunna försvaga hästen, och att den därför utvecklar ex fång av för mkt bete.

För få skyddande faktorer och för mkt av det goda, är nog orsaken till många ohälso tillstånd, tror jag iaf.

Forskningen visar ökad diabetes uppkomst i "fattiga" länder, och där tror man att det saknas skyddande faktorer.
Medan man i "rika" länder menar att diabetes uppkommer av ökat intag av ex fel mat.

Samma sjukdom, olika orsaker.
Har dock ingen häst studie ang något liknande detta.

Därmed inte sagt att du kan bota en uppkommen skada genom att tillföra mineraler, skadan är då redan skedd.

Men om man ger mineraler borde ju hästens allmän tillstånd stärkas om den nu haft brister innan sjukdoms uppkomsten.

Marlene

Därför att den vilda hästen med stor sannolikhet inte får sitt mineralintag tillgodosett, likafullt är fång något som en vild häst sällan drabbas av i varje fall om man ska tro dessa olika barfota metoders resonemang både i frågan av fång och mineraler.;) Vadan denna plötsliga kovändning?

Vildhästar kanske har lagoma brister och lagomt bete.

Ingen ko vändning, men jag ska förklara tydligare.

Man får ju givet ge de som fattas hästen, genom att då tillföra de mineraler som den har brist på!
Detta botar inte den redan uppkomna sjukdommen. Men stärker allmäntillståndet.

Beroende på sjukdom/tillstånd får man ju ytterligare tillföra hästen något, och i de fall vi diskuterat tidigare är det specifika mineraler/vitaminer som jag tillfört.

Och dessa hästar har då blivit fri från både brister och den sjukdom/tillstånd som bristerna i grund och botten orsakat.

Så, jag tror inte man kan bota en redan uppkommen sjukdom/tillstånd genom att endast tillföra det som är bristen/bristerna.

Man måste se till helheten, vilka brister som ger vilka sjukdommar.

Så någon kovändning har jag inte gjort, men jag förtydligade mej inte i förra inlägget.

Marlene

Kanske ska tillägga att jag inte har nån större, varken praktisk eller teoretisk erfarenhet av strasser, mina stora hästar går skodda, shettis barfota.

Och att mitt mineral resonemang inte tillhör strasser.
Ang mineraler och strasser får nån annan svara på.

Senast ändrad:

Läs tidigare spaltmeter av denna typ av diskussion så förstår du min fråga, den tidigaste tråden tror jag är från 2002 eller något sådant.

Men nu pratar vi inte om tron utan vad som kan visas och källor, jag hänvisar till den forskning som gjorts i fångfrågan bl a av OW och orsaken och vad är dina källor i avseendet att mineralbrist är orsaken till fång?
Men även Horse welfare in prevention and therapy of laminitis by Winkelsett S, Vervuert I. Dtsch Tierarztl Wochenschr. 2008 Mar;115(3):106-13. Review. German.

Jag har inga källor till mina mineraler, förutom att hästarna är friska från deras brister och tillhörande sjukdoms tillstånd (eksem). Och eftersom det inte hör hemma i denna tråd, så tänker jag inte diskutera det mer här.

Men som sagt så vore det intressant att veta vad "Strasser" anser om mineraler/fång...Nån????

Marlene

Svarar både Skuggi och kanotexperten

Se nedan bild på mina (delvis) strasserverkade hästar, de ser inte precis ut att lida? Jag har haft både hovslagare och veterinär(hur mkt det nu är värt) berömt hur fina hovarna är på mina strasserverkade hästar
Min markering. Om hästarna är "delvis" strasserverkade, kan man tala om strasserverkning då? Det jag har hört om metoden är att man ska följa den till 100% för att den ska "fungera".

Men som sagt så vore det intressant att veta vad "Strasser" anser om mineraler/fång...Nån????
I länken fjordtokan postade (#23) finns en förteckning över Hiltrud Strassers böcker. i själva rapporten nämns bl a osseös spatt bland det som hon räknar som "hovbesvär" så förmodligen finns det mer att hämta i källorna.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka