Arabhingstar!?

Vem som helst kan väl visa sin häst på tävling!? :pDet är ju en annan sak att göra det bra... :idea:

Jag bedömde inte ryttaren, utan hästen. Men du kanske vet vem ryttaren är eftersom du uttalar dig så?
Jag känner inte till vare sig ryttarens eller hästens historia, utan bedömmer det jag ser = en häst som hoppar uselt.
Att han kunde vara ÄNNU sämre med en annan ryttare låter jag vara osagt.

Nej jag känner vare sig till hästen eller ryttaren.. :crazy:Tycker bara inte om när man uttalar sig så... :(

Så du menar att ingen som tävlar sin arabhingst rider bra nog? Hästen jag såg hoppa hade nog stort mod och hjärta, men saknade teknik och kunde inte taxera själv för fem öre. Ryttaren ska ha cred för att de kom över hindrena levande!

Vad tävlas han i för klasser? Den infon har jag helt missat, heller aldrig sett honom i varken start- eller resultatlistor. Att han tränas i dressyr har jag läst, men som sagt behöver ju inte det betyda ett dugg.

:eek: :crazy:Tror du att hästarna i tex världseliten hopp taxerar själva? :confused:Då är du nog ute och cyklar är jag rädd :crazy:Vilken höjd var det dom tävlade på??

En bra hopphäst (oavsett ras) med den rätta tekniken, taxerar alldeles själv.. efter lite träning på löshoppningsbanan! :)

ja. ägaren har själva sagt det till mig när ja köpte mitt sto. han satsas främst inom dressyren.
han har tävlat lägre klasser än så länge. men med tanke på hur lite arabhingstar som igentligen går på tävlingsbanan, så är det bättre än inget ;)

Jag har hört att när man kommer upp på höjd så krävs det lika mkt av ryttaren som av hästen.. :p

Det var inte tävling, utan uppvisning. Hästen kom lika illa på 50 cm som på 120.
Och det är inte jag som är ute och cyklar. En duktig hopphäst har visst förmåga att se avstånd själva till viss del. Hur tror du annars de kan löshoppa på höga höjder? Lite "off topic" kan jag berätta att jag själv, när jag var yngre, red en jätteduktig hopphäst regelbundet. Eftersom man inte är rädd för något när man är 14-15 år höjde jag upp ett hinder högt en dag i ridhuset. När jag närmade mig hindret insåg jag att ett hinder på 160 cm ser rätt otäckt ut när man kommer i galopp mot det. Så jag blundade och tog mantag. Otrolig jävla korkat, men hästen taxerade och klippte hindret som om det hade varit en bom på marken. Så säg inte att hästar inte kan taxera.

Det är ju en helt annan sak med ryttare på ryggen! :crazy:Skulle vilja veta hur gammal hästen i fråga är,hur länge den är riden och tränad samt hur den är riden..Visst det finns hästar som hoppar skyhöga hinder(löshopp)men utan ryttare på ryggen är det liksom en annan femma :p

Här kommer lite andra poäng, nämligen från avelsvärderingen, kan kanske ge en annan bild av hingstarna.
Exteriör
Aja Sanger 10-9-8-6-10=43
Kaiser
Extriör 42poäng
Kulak
extriör lyckas ej få fram poäng på honom
Om El tanam
Exteriör: 99765=36 p
Säger inget men jämför gärna med andra rasers godkända hingstar.
mvh Elshacera :bump:

Så lite så vet du om följande sida
http://www.runnbacken.org/nygodk2003.htm
Där kan man läsa om de flesta arabhingstarna.
Behöver du veta något om äldre hingstar 80-90talets hojta till. Har tre gamla hingstkataloger från denna tid,samma som idag finns för halvbloden.
Sedan bara ett litet tips om man bortser från utställning, kika gärna på Elcatero GODKÄND FÖR ALLA RASER ÄVEN HALVBLOD(halvblodssidan ställer högre krav på sina godkända hingstar än arabaveln)Elitarab pga utmärkta galoppmeriter, far till årets galoppsto iår och förra året. Far till flera galopphästar och distanshästar. m.m
Är dessutom riden, körd
Smt att avkommorna får mycket bra temprament
mvh Elshacera :bump:

Liknande trådar

S
  • Låst
Hästvård Hej allihopa! Det är möjligtvis inte någon här på Buke. som känner till någon SHPare eller någon som bara gått grund-/praktiskkursen...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 282
Senast: Boj
·
Avel Vilket getingbo av bra unghingstar. Hitttade denna artikel på "Trakehners International". 70 day test results from Germany...
2
Svar
21
· Visningar
2 481
Senast: Cyllene
·
Z
Hoppning Så, ni som kan allt det här med stam och sådant. Ni kan väll ta en titt på min hästs stam och ge några komentarer? ;) Vi börjar med...
2
Svar
20
· Visningar
2 242
Senast: hoppsann
·
R
Avel Med tanke på alla hätska diskussioner om fullblod och vad man vill ha (och tydligen framförallt vad jag inte vill ha:crazy: ) så vill...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
41 113
Senast: Mayaanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar