Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Konstig vinkel??? Kan du påstå att en klockren bredsida är konstig vinkel?
Ja, det kan jag.
Bilden är tagen lite lågt o framför hästen med hästens hals o huvud ställd inåt. Det är ingen klockren blid rakt från sidan.
// Linda
En ide från mig är att kommentera till bilden direkt, eller kanske låta bli. Tankar åker runt till mig som publicerat bild: kanske är det mitt sto du menar?
Li
Nu är ju inte Daffaq någon utställningshäst. Han har jättemycket meriter på galoppen och avlar man på honom så är det nog meningen att det ska bli nya små galopphästar och inte utställningshästar.
madde++++
Jag trodde tråden handlade om ARABhästar. Utställningshäst är ingen ras, inte galopphäst heller.
Det står ingenstans i rasbeskrivningen att arabhästen ska, måste eller bör se olika ut beroende på vad man gör med den.
Är uppdelningen "utställningshästar" = oanvändbara levande prydnadsföremål respektive "bruksaraber" = sporthästar utan rastyp verkligen eftersträvansvärd? Varför? När denna unika ras erbjuder chansen att få allt i ett. Det är fortfarande fullständigt obegripligt för mig.![]()
Ingen vinkel i världen kan ändra på detta...elsbetha och Astoria har rätt. Detta är säkert en kalastrevlig och bra häst och jag förstår att det finns folk som gillar honom. Gott så. Men inte är han någon bra representant för sin ras.
Det här får mig att undra lite. Om man inte värdesätter rasens kännetecken och särprägel, varför vill man hålla på med arabavel då? Varför inte korsningar, varmblod, fullblod, vad som helst? Springa fort och vara trevliga kan ju många hästar. Jag försöker inte provocera, jag förstår bara inte.
Arabtyp utesluter inte prestation. Prestation utesluter inte arabtyp. JMO
Jag trodde tråden handlade om ARABhästar. Utställningshäst är ingen ras, inte galopphäst heller.
Det står ingenstans i rasbeskrivningen att arabhästen ska, måste eller bör se olika ut beroende på vad man gör med den.
Är uppdelningen "utställningshästar" = oanvändbara levande prydnadsföremål respektive "bruksaraber" = sporthästar utan rastyp verkligen eftersträvansvärd? Varför? När denna unika ras erbjuder chansen att få allt i ett. Det är fortfarande fullständigt obegripligt för mig.![]()
Jag säger absolut inte att hästar som lyckas i utställningsringen inte går att ha till något! Vi har precis använt oss av Drug som vann European Champion Stallion titeln samma år som han blev European Race Horse Champion. Problemet är att dessa individer inte växer på träd direkt. Jag känner hittills endast till en hingst till som klarat det, men då blev han inte båda samma år. Vad gör man sedan då? Avlar på de mest rastypiska hästarna och hoppas att de duger något till prestationsmässigt också? Njae, knappast. Man använder sig av de bästa linjerna/individerna som går att uppbringa.
Ja jag tycker också att man ska kunna förena både och, men sååå naiv är jag inte, att jag tror det fungerar i ett enda led. Man måste ha ett par generationer visioner, framför sig, se som mål, och sen kanske när man är 123 år, se tillbaka på vad man åstadkommit... *asg*
Och ja, jag skulle också kunna tänka mig att använda ovannämnda hingst, på ett sto som är väldigt feminint, och saknar den fina kroppen han har.
Sen ska vi heller inte glömma (fast jag redan gjort det, i o m att jag inte kommer på vilka det var) att det fanns otroligt typade hästar även förr, fast de oftast saknar ett par kg på kroppen.
det finns en hingst, för alla typer av ston därute!
Joo, det kan du få...Då kanske mitt sto skulle passa ganska bra ändå...
men finns inte risken att man då får jätte tun hals, stort huvud enorm bröstkorg och världens minsta rumpa (typ) Det är av sånna anledningar som jag inte riktigt vågar ta en för grov hingst eftersom mitt sto är väldigt tunnt!