Arabhingstar 2008

Sv: Arabhingstar 2008

Fast det där med vad vi anser vara arabtypiskt har nog förändrats lite över åren. Det här är Ofir som finns bak i många polska araber. Bra typ, vad tycker ni? Skulle ni använda honom i aveln?

Ofir-2.jpg

Ofir(Kuhailan_Haifi-Dziwa)0.jpg

Senast ändrad:

Konstig vinkel??? Kan du påstå att en klockren bredsida är konstig vinkel?

Ja, det kan jag.
Bilden är tagen lite lågt o framför hästen med hästens hals o huvud ställd inåt. Det är ingen klockren blid rakt från sidan.
// Linda

Ja, det kan jag.
Bilden är tagen lite lågt o framför hästen med hästens hals o huvud ställd inåt. Det är ingen klockren blid rakt från sidan.
// Linda

Jag tycker han är jätte fin som häst! men inte som arab... det är ju tyvärr en skillnad där, min valack har samma problem, jätte fin som häst, men inte så arabtypisk, dock mer än daffaq, och om min häst var hingst skulle jag ALDRIG betäcka med honom!

har du någon bättre bild på honom?

jag tycker inte att det bara är huvudet som inte är arabtypiskt, det är liksom hela hästen, men han kanske lämnar bättre än han själv?
finns det några kort på avkommor??
dessutom tycker jag att det ser ut som han har korta ben, men det kan väl inte stämma, en galopphäst ska ju ha långa ben?!

observera att det här var bara åsikter om inte fakta av något slag!

Nu är ju inte Daffaq någon utställningshäst. Han har jättemycket meriter på galoppen och avlar man på honom så är det nog meningen att det ska bli nya små galopphästar och inte utställningshästar.

madde++++

En ide från mig är att kommentera till bilden direkt, eller kanske låta bli. Tankar åker runt till mig som publicerat bild: kanske är det mitt sto du menar?

Li

Eller var det min bild på Saldara 27 år o hennes superfeta (100kg övervikt) dotter Sulana?
Bättre att kommentera direkt istället så kan folk få en chans att bemöta.

Nu är ju inte Daffaq någon utställningshäst. Han har jättemycket meriter på galoppen och avlar man på honom så är det nog meningen att det ska bli nya små galopphästar och inte utställningshästar.

madde++++

Jag trodde tråden handlade om ARABhästar. Utställningshäst är ingen ras, inte galopphäst heller.

Det står ingenstans i rasbeskrivningen att arabhästen ska, måste eller bör se olika ut beroende på vad man gör med den.

Är uppdelningen "utställningshästar" = oanvändbara levande prydnadsföremål respektive "bruksaraber" = sporthästar utan rastyp verkligen eftersträvansvärd? Varför? När denna unika ras erbjuder chansen att få allt i ett. Det är fortfarande fullständigt obegripligt för mig. :confused:

Jag trodde tråden handlade om ARABhästar. Utställningshäst är ingen ras, inte galopphäst heller.

Det står ingenstans i rasbeskrivningen att arabhästen ska, måste eller bör se olika ut beroende på vad man gör med den.

Är uppdelningen "utställningshästar" = oanvändbara levande prydnadsföremål respektive "bruksaraber" = sporthästar utan rastyp verkligen eftersträvansvärd? Varför? När denna unika ras erbjuder chansen att få allt i ett. Det är fortfarande fullständigt obegripligt för mig. :confused:

DU och jag tänker mkt lika!
jag vill ha både och!!! en "utställningshäst" måste oxå kunna användas, varför ska vi annars ha häst överhuvudtaget?? de är lite dyra för att ha som prydnad, men man vill ju ändå ha en fin, samma med bilar, man vill ha en snygg bil, men den måste ju oxå funka...

Men det har alltid funnits olika typer av araber. Muniqi är en av dem och ska likna en anglo/engelskt fullblod.

Bara för att siglavytypen tenderar att uppfattas som extremast och mest typad betyder ju inte att den ska bli standard?

Det finns många saker som särpräglar rasen, tex också oöverträffad uthållighet, återhämtningsförmåga, förmåga att göra sig av med överskottsvärme snabbt genom sin tunna hud, osv osv. Ingen annan ras slår den på fingrarna (hovarna?) inom dessa områden. Är det dessa egenskaper jag värdesätter i en häst är det araben jag använder i aveln. Skulle aldrig falla mig in att gå på en ras som inte har de bästa egenskaperna för mina ändamål.

Sedan specifikt om Daffaq;
Jag vill ha fram den bästa arabgaloppören, inte den snyggaste araben. Jag vill ha fram den bästa distanshästen, inte den snyggaste distanshästen. Daffaq har alla fördelar en arab har som ras, därtill prestationer i världsklass i galoppen under 7 år, därtill en stamtavla som dryper prestation på högsta nivå både inom galopp och distans med bevisad nedärvningsförmåga av just dessa egenskaper, därtill en fysik som är som gjord för att bära vuxna ryttare bekvämt under många timmar, därtill ett psyke som håller för tävlingspåfrestningar, därtill ett vägvinnande och bekvämt (rid)steg.
För den som avlar på looks kommer han aldrig i fråga - självfallet.

Det är inget självändamål att avla på otypade hästar, men när resultatet ska vara de bästa prestationshästarna väljer jag självfallet det bästa jag kan hitta, precis som alla andra letar efter det bästa för sina ändamål.

Som någon skriver i tråden skulle tex Ofir inte vara det självklara valet för många idag, men det hade ju varit otroligt trist om man resonerat så i Polen på den tiden.

Ingen vinkel i världen kan ändra på detta...elsbetha och Astoria har rätt. Detta är säkert en kalastrevlig och bra häst och jag förstår att det finns folk som gillar honom. Gott så. Men inte är han någon bra representant för sin ras.

Det här får mig att undra lite. Om man inte värdesätter rasens kännetecken och särprägel, varför vill man hålla på med arabavel då? Varför inte korsningar, varmblod, fullblod, vad som helst? Springa fort och vara trevliga kan ju många hästar. Jag försöker inte provocera, jag förstår bara inte.

Arabtyp utesluter inte prestation. Prestation utesluter inte arabtyp. JMO

Vet ni...ärligt talat så är jag så LESS att behöva försvara rasen och fördomar runt dem och runt dess ägare.

Jag har bara en sak att säga:
TUR är - att det finns olika typer av hästar till olika typer av människor och intressen.
Inget utesluter det andra.

Li

Jag säger absolut inte att hästar som lyckas i utställningsringen inte går att ha till något! Vi har precis använt oss av Drug som vann European Champion Stallion titeln samma år som han blev European Race Horse Champion. Problemet är att dessa individer inte växer på träd direkt. Jag känner hittills endast till en hingst till som klarat det, men då blev han inte båda samma år. Vad gör man sedan då? Avlar på de mest rastypiska hästarna och hoppas att de duger något till prestationsmässigt också? Njae, knappast. Man använder sig av de bästa linjerna/individerna som går att uppbringa.

Jag säger absolut inte att hästar som lyckas i utställningsringen inte går att ha till något! Vi har precis använt oss av Drug som vann European Champion Stallion titeln samma år som han blev European Race Horse Champion. Problemet är att dessa individer inte växer på träd direkt. Jag känner hittills endast till en hingst till som klarat det, men då blev han inte båda samma år. Vad gör man sedan då? Avlar på de mest rastypiska hästarna och hoppas att de duger något till prestationsmässigt också? Njae, knappast. Man använder sig av de bästa linjerna/individerna som går att uppbringa.

man letar och letar och letar efter en snygg hingst som passar ens eget sto och har gott om "bruksmeriter" tills man tillslut inser att man inte kommer att få båda de sakerna i samma häst, iaf inte i sverige... och alla har inte så mkt pengar tyvärr... annars skulle jag gladerligen använda mig av Drug!

Elcatero har väl både prestationer o ser bra ut?
Nog skjutton kan man kombinera shönhet, typhet o hållbarhet o prestation i en häst.
Man kan ju det i alla andra raser så varför inte araben?
Men jag tycker inte man ska behöva försvara sitt val av hingst eller bli idiotförklarad om man vill ha en speciell hingst.

Vissa prestationsavlar o andra går sina vägar. alla har vi olika mål med vår avel.
Det som är värre tycker jag är när hingstar med inga som helst meriter o som visats på bruksprovet med totalt underkända poäng används i aveln.

Jo faktiskt så skulle jag kunna använda honom.
Han ser sur och tråkig ut med ett fult träns till råga på allt,
men en så fin kropp!
Annika

Ja jag tycker också att man ska kunna förena både och, men sååå naiv är jag inte, att jag tror det fungerar i ett enda led. Man måste ha ett par generationer visioner, framför sig, se som mål, och sen kanske när man är 123 år, se tillbaka på vad man åstadkommit... *asg*
Och ja, jag skulle också kunna tänka mig att använda ovannämnda hingst, på ett sto som är väldigt feminint, och saknar den fina kroppen han har.
Sen ska vi heller inte glömma (fast jag redan gjort det, i o m att jag inte kommer på vilka det var) att det fanns otroligt typade hästar även förr, fast de oftast saknar ett par kg på kroppen.
det finns en hingst, för alla typer av ston därute!

Ja jag tycker också att man ska kunna förena både och, men sååå naiv är jag inte, att jag tror det fungerar i ett enda led. Man måste ha ett par generationer visioner, framför sig, se som mål, och sen kanske när man är 123 år, se tillbaka på vad man åstadkommit... *asg*
Och ja, jag skulle också kunna tänka mig att använda ovannämnda hingst, på ett sto som är väldigt feminint, och saknar den fina kroppen han har.
Sen ska vi heller inte glömma (fast jag redan gjort det, i o m att jag inte kommer på vilka det var) att det fanns otroligt typade hästar även förr, fast de oftast saknar ett par kg på kroppen.
det finns en hingst, för alla typer av ston därute!

Då kanske mitt sto skulle passa ganska bra ändå...

men finns inte risken att man då får jätte tun hals, stort huvud enorm bröstkorg och världens minsta rumpa (typ) Det är av sånna anledningar som jag inte riktigt vågar ta en för grov hingst eftersom mitt sto är väldigt tunnt!

Då kanske mitt sto skulle passa ganska bra ändå...

men finns inte risken att man då får jätte tun hals, stort huvud enorm bröstkorg och världens minsta rumpa (typ) Det är av sånna anledningar som jag inte riktigt vågar ta en för grov hingst eftersom mitt sto är väldigt tunnt!
Joo, det kan du få...

De som kan nåt om avel brukar säga att man ska ta en hingst som liknar stoet så mycket som möjligt i typen, som har samma fördelar som stoet och som saknar hennes nackdelar. I en perfekt värld, i alla fall... :D

Carina på Silver Arabians

tycker denna diskussion var intressant, så eftersom jag inte har nått bättre för mig så puttar jag upp den ;)

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
877
Senast: Freazer
·
Hundavel & Ras Såg precis att det från och med nästa år blir obligatoriskt att genomföra test av andningen på mops samt engelsk och fransk bulldogg...
2
Svar
37
· Visningar
3 455
Senast: AraSlei
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 368
Senast: athena
·
Hundträning https://blogg.agria.se/fredriksteen/2013/06/07/jag-kan-inte-se-nagon-skillnad-i-vem-som-ar-snallast-eller-varst/ Kom över denna text...
Svar
13
· Visningar
1 447
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka