Arabhingstar 2008

Annika_L

Trådstartare
Arabhingstar 2008!
Nu skall vi betäcka för nästa säsong!
2-åringar-06 har blivit treåringar 07!

Sv: Arabhingstar 2008

2008 - där finns många funderingar, men naturligtvis inget fastlagt ännu...

Självklart kommer vi att använda vår egen El Waldo på någon/några.
(Han kommer att få betäcka två av våra ston 2007 och fortsätta 2008.)

Sedan, ja... Jag vill göra ett helsyskon till Herman (Hedonizt) som utvecklats fantastiskt bra fysiskt (3 år i år) och har en personlighet jag gärna befolkar hela världen med! ;) Det betyder Samsheik X Relacja, men jag vet inte om det är dags för det 2008...

Normativs semin har jag jagat men ännu inte fått fatt på. (Hingsthållaren besvarar inte mail/brev/telefonsvararmeddelanden!)
Vi får väl se om jag har någon tur där så småningom.

Gomel är en önskehingst, men honom vill jag se på Milia och hon ska sannolikt inte betäckas 2008. Eftersom han dog för några veckor sedan vet jag inte om jag kommer att få chansen att köpa semin, men men.

Vatican vill jag se på Mondiale Kossack, men 2008 redan? Då hade jag tänkt att hon skulle vara i galoppträning, så det får nog vänta lite.

Drug semin liger kvar i frysen, frågan är vilket sto som ska få det? Vi får se hur Relacjas Drugbebis ser ut när den kommer i år. Kanske ett helsyskon.

Fler som finns på göra-listan är Sambist, Piligrim (GB), Parnassos, Chopin (om han någonsin kommer tillbaka från Polcirkeln!) Barett, och några till. Nyfiken också på Kim Klotz nya hingst - ska bli roligt att se honom i år. Sedan har vi 2 hingstar jag inte har en aning om hur jag ska lösa, men jag ska definitivt försöka: Arques Perspex samt Milora Park Blue Fire. Som det ser ut måste man åka ner med stoet - de levererar endast semin inom Frankrike!

De Madiar-avkommor jag sett ser alla super ut, men han står kvar i Ryssland och finns inte på semin, så jag kanske får nöja mig med en avkomma efter honom. (Mondiale)

Det finns ju så många faktorer som påverkar det slutliga valet varav tillgänglighet och ålder på hingstarna är en stor del. (De som presterat är ofta till åren och man måste skunda sig om man vill ha en avkomma.) Har stoet föl vid sidan vill jag inte åka långt - inseminerar hellre. Förresten - är det inte konstigt i ett så geografiskt omöjligt land som Sverige att inte fler hingstar finns tillgängliga på semin? Säkrare för ston med föl (eller för bara ston med för den delen), enklare för hingstägaren som inte behöver stalla upp främmande ston på gården osv osv.

Det beror väl på att efterfrågan inte är alltför stor.
Men jösses vad många för mig okända hingstar du nämnde!

Det beror väl på att efterfrågan inte är alltför stor.
Men jösses vad många för mig okända hingstar du nämnde!

Det är nog för att ni tittar på olika fördelar med ert hingstval. Cleese är nog mindre intresserad av vad de kan göra i showringen och mer på banan/distans.:angel:

Själva ska vi använda Lilla Svart (Black Turbo) finns en video på hans 3/4 bror på www.kingestates.com.au, de är ruskigt lika. Nästan tvillingar men American Hero är matad/gödd och hård tränad. Liten har gått i en hage och lekt med sina kompisar. De är ju bara ett och ett halvt år.

madde++++

Arabhingstar 2008!
Nu skall vi betäcka för nästa säsong!
2-åringar-06 har blivit treåringar 07!
Ja, nästa år blir spännande. Om allt går som planerat så har jag ett nytt sto som ska betäckas då. En Eldon-dotter från Polen... :love: Jag ska fundera noga på vad det blir på henne. Har inte tänkt klart alls. Jubilanta skulle jag vilja se Kordelas på någon gång. Kanske nästa år?

Carina på Silver Arabians

Nix, El Waldo gör avelspremiär hos oss i år! (före er som har vägarena förbi Blommeröd from lördag kan kika på honom där - han ska stå där fram till sommarbetet!) Vi tror mycket på honom, inte bara pga hans egen fysik och prestation, utan också därför att han kommer från en mycket starkt nedärvande genfamilj.

Det är nog för att ni tittar på olika fördelar med ert hingstval. Cleese är nog mindre intresserad av vad de kan göra i showringen och mer på banan/distans.:angel:

......
madde++++

Såja, ett par namnkunniga inom utställning var där väl ändå? :smirk:
Drug - Europachampion
Normativ - Europachampion
Gomel - vunnit många stora titlar
Piligrim - UK Champion mm mm - gör showkarriär just nu.
Vatican har jag för mig också varit framgångsrikt utställd (?)
Sambist (e. Balaton) var förvisso bara ställd en gång, men vann.

Men ja Madde, jag bryr mig egentligen inte så mycket om det - det är bara en trevlig bonus för mig!;) Det är FYSIKEN man vill åt! (...och ja, jag pratar fortfarande häst...):devil:

hejsan!

Jag ska betäcka mitt sto 2008, och jag har tittat mkt på hingstar, och jag vill ha en hingst som är snygg, och har gott bra på utställning, men som inte bara ställs ut, (tror ni vet hur jag menar) och han ska helst stå i sverige...

vet DU någon hingst som stämmer in på det? och jag ser gärna att han är färgad och inte skimmel, men stämmer han in på övriga så gör det inte så mkt om han är skimmel

stammen på mitt sto E:magnum psyche U artemis UE Borneo
går ni in på allbreed så skriv Pselma så hittar ni hela stammen.

Tyvärr har min kamera gått sönder så jag kan inte lägga ut någon bild på henne...

MVH Lollo

MVH

De är ju bara ett och ett halvt år.

Hm men jag har för mej att jordbruksverkets föreskrifter om djurskydd och avel säger att en hingst ska vara 2 år fyllda?? Är det ändrat??:confused:

Nu blir jag riktigt förvirrad...

*putt putt*

Någon som vet vad lagen säger?Är det ändrat?

Hm men jag har för mej att jordbruksverkets föreskrifter om djurskydd och avel säger att en hingst ska vara 2 år fyllda?? Är det ändrat??:confused:

Om han är ett och ett halvt nu så är han ju närmare tre nästa år...jag ser inte problemet.

Alla hästar fyller ju år 1 januari. Så nästa år är han 3. Men det gäller ju bara Sverige i Australien vet jag inte vad se har för regler.

madde++++

Kl
WH Justice är en hingst jag gärna vill använda
men jag är inte helt säker på hans kroppsbyggnad.

Hej Annika!
Jag tycker han är ett bra bevis på ett enormt typat huvud, men lite klen kropp.
Intressant stam och så verkar han lämna yyyyber fina avkommor.
Synd att han är så nära släkt med Sivan, annars kanske jag hade funderat på det. Trots lite klen kropp.

Li

Kl
WH Justice är en hingst jag gärna vill använda
men jag är inte helt säker på hans kroppsbyggnad.

WH Justice tittade jag på för flera år sedan, innan han vann i Aachen eller Paris eller var det nu var. Otroligt flashig! Var i kontakt med hans italienska ägare och fick alla papper och allt. Det ej om han är riden heller. Han är ett bättre ex. än sin far tycker jag. Men har man inte sett dem live så är det svårt att bedöma.

Han är ju en kombination av Padron och El Shaklan som har blivit väldigt bra. Han har lämnat extrema föl, läs bra, och ska tydligen vara trevlig själv efter vad jag har hört. För mig föll han bara bort för att han är så "vanlig" alla ska ha Padron/Magnum Psyche eller El Shaklan blodet. En fluga nu och väldigt vackra hästar men inget för mig. Så småningom kanske jag använder det också, men då hoppas jag på stoföl.:d

madde++++

Ok när du skrev 1 1/2 år nu...så blev jag förvirrad...man räknar oftast vid nyåret även på hbl, så jag blev lite förvirrad plus att min egna som är född förra året i februari redan är över året...fick inte ihop det på nåt vis.

Bättre att räkna vid nyår...annars kan det skapa stor förvirring.Det är ju ändå det året de fyller...oavsett när de fyller år.

Jag tror alla hästar fyller år på nyårs :confused: .
Lite korkad regel, tycker jag. Finns dom som är född i augusti.

Har jag ett sto född sent så betäcker jag hellre när hon i sådant fall är 4 (läs 3,5 i januari) än 3 (läs 2,5 i januari).
Sen är det ju såklart olika hur tidiga dom är, men att säga att alla fyller i januari kan vara väl hårt, speciellt på sena hästar...

/Li *som hoppas på ganska tidiga bebisar och som firar mina hästar på födelsedagen ;)*

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
877
Senast: Freazer
·
Hundavel & Ras Såg precis att det från och med nästa år blir obligatoriskt att genomföra test av andningen på mops samt engelsk och fransk bulldogg...
2
Svar
37
· Visningar
3 455
Senast: AraSlei
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 368
Senast: athena
·
Hundträning https://blogg.agria.se/fredriksteen/2013/06/07/jag-kan-inte-se-nagon-skillnad-i-vem-som-ar-snallast-eller-varst/ Kom över denna text...
Svar
13
· Visningar
1 447
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka