Arabhingst till halvblodssto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ishbel
  • Startdatum Startdatum
I

ishbel

Vilka arabhingstar finns idag som lämpar sig för korsning med halvblod? Jag söker efter en större hingst (runt 155 cm hög eller högre) till mitt sto. Hingsten ska ha stora vägvinnande rörelser, alltså inte små trippiga och skuttande gångarter. En hög ridbarhet är a och o. Bra temperament behöver jag knappt skriva att hingsten bör ha för alla araber har överlag bra temperament. Det är det bästa med rasen tycker jag. Hingsten får gärna vara tävlad i hoppning, dressyr eller annan gren. Färg spelar ingen roll. Ett gott hjärta är tusen gånger viktigare. Hingsten bör dessutom stå i Småland eller i trakterna kring Småland.

Tips mottages tacksamt! :)

Sv: Arabhingst till halvblodssto

Varför ska du blanda med arab när det du söker är vanligare bland just halvblod? Eller varför inte fullblod? Tror bara det finns en arab som är godkänd för halvblodsavel, Elcatero. Och han är ju några år gammal. Vet inte om han betäcker längre?

Elcatero står i Gamleby (Östra Småland). Så här såg hans poäng ut 1995: AB-premierad för halvblodsavel som 10-åring med 41 poäng (8,8,8,8,9).

Förmodligen är ditt sto större än 160 cm i mkh och då är inte Elcatero aktuell för henne. Men eventuellt kommer han att finnas på fryst semin nästa år. Jag passar nu på att visa min bildserie på Elcatero som jag är väldigt stolt över. (Tunn pga närvaro av brunstande ston, går upp i hull efter sommaren).

Bilderna är tagna den 2 juni i år. Den skojfriske hingsten är 24 år.

elcatero_the_acrobat_2009.jpg

Är det din hingst så vill jag bara gratta, himla fin, synd att han inte använts mer inom SWB!
Tyvärr kommer nog bildserien att tas bort eftersom det räknas som smygreklam, jag önskar dock att den får vara kvar som ett exempel på hur vacker,pigg och glad en häst kan vara som inte vill vara pensionär.. :)
/U

Är det din hingst så vill jag bara gratta, himla fin, synd att han inte använts mer inom SWB!
Tyvärr kommer nog bildserien att tas bort eftersom det räknas som smygreklam, jag önskar dock att den får vara kvar som ett exempel på hur vacker,pigg och glad en häst kan vara som inte vill vara pensionär.. :)
/U

Nej, Elcatero ägs av Tjust Araber och inte av Anki Lundberg.

Elcatero är förvisso den enda som är godkänd av ASVH, men det finns fler arabhingstar som "går att använda" och få fulla papper som Partbred Arab i ARAB.

Mig veterligen är ASVH inte så intresserade av att ha in arabblod i halvblodsaveln just nu. Däremot engelska fullblod är mer ok. Tror att de är nöjda med det arabblod som tidigare sattes in i halvblodsaveln.

Detta menar jag gäller vid seriös halvblodsavel med de riktlinjer som används nu.

Däremot tycker jag inte det är fel att blanda in araber i halvbloden eftersom det tar ner den enorma mankhöjden som nu finns inom halvbloden.

Om man använder sig av en icke godkänt, för halvblodsaveln, arabhingst kan denna avkomma ändå registreras i ASVH men då med annan färg på pappret. Den kan även registreras som part-breedarab på ARAB (ArabhästregistraturAB).

Superfina foton!

Han är ju en av mina favoriter, och till TS var det den förta jag tänkte föreslå men det är ju redan gjort ;)

Sen vet jag inga som är godkända i halvblodsavel så jag vågar inte uttala mig om det tyvärr, även om det finsn ett par som säkert kunde vara intressanta men då dom inte är godkända för halvblod så är det ju inte aktutellt.

Lycka till, jag tycker det är BRA att korsta in araber i halvblodsavel, MEN bara om dom har de kraven du har, dvs, bra gångarter, prestation, korrekthet, lynne etc.
Preis som all annan avel ska det ju vara seriöst och på bra hästar som nåt värt att tillföra :)

GUD VILKA LÄCKRA BILDER!!!

Nästan så man blir lite sugen att använda honom, dock är mitt sto då förstort...

Jag vet att det inte finns några godkända arabhingstar för halvblodsaveln men för mig spelar det ingen roll om den får gröna papper. Jag vill bara ha in arabblod i avkomman eftersom att jag personligen älskar blandningen. Kan man inte få göra en egen ras med just arab + halvblod? Vilken succé! ;) Kunde väl heta Arabiskt Halvblod? *skratt* :rofl:

Konstigt att du helt plötsligt vill använda arabblod, för ett tag sedan sade du ju till mig att det inte alls hade något att göra i halvblodsaveln. Hur ska du ha det?:confused:

Kan man inte få göra en egen ras med just arab + halvblod? Vilken succé! ;) Kunde väl heta Arabiskt Halvblod? *skratt* :rofl:

Den benämningen finns sedan länge.:) Och som tidigare sagts kan den då registreras som partbred arab i ARAB-registret, om det inte går att få gröna papper i ASVH. Dock används inte benämningen arabiskt halvblod längre. Har för mig att det var någon gång i början av 90-talet som den försvann ur registret.

Arab är ju en godkänd ras att blanda in i halvbloden så även en häst som är 95% arab och 5% halvblodsraser är ett renrasigt halvblod.

Jag sa att vissa araber inte hade i halvblodsaveln att göra. Det gäller ju även halvblod. Vissa halvblod bör inte användas i aveln. Så är det väl för alla raser?

Men avkomman med arabpappa och halvblodsmamma får väl gråa papper eller? ;)

Ja, men det beror i så fall inte på att pappan är arab, utan på att han inte är godkänd. Det blir grå papper om man använder en icke godkänd halvblodshingst till ett halvblodssto också.

Du menar godkänd för halvbldsavel? Det finns ju bara en och det är Elcatero. Arabhingstar genomgår annars inga bruksprov utan alla hingstar får användas i aveln oavsett om det är grannens halvhalta arab eller en stjärna i utställningsringen.

Det är inte pappersfärgen som betyder något utan raskoden. Arab + halvblod blir raskod 04 oavsett om hingsten är godkänd eller inte. Sen kan det bli grå papper om hingsten inte är godkänd men raskoden visar att hästen ändå är ett renrasigt halvblod.

Jag tycker det du skriver är lite konstigt. Min häst är 50% halvblod och 50% arab. Pappa arab och ej godkänd i SWB. Min dam är född 97 men reggades inte då. När förra ägaren köpte henne som tvååring ville hon regga hästen inom ASVH men fick inte det utan blev hänvisad till arab.
Jag räknar inte min dam som SWB utan som arabkorsning bla eftersom ASVH inte ville ha med henne att göra. Att hästen dessutom på nästan alla sätt är mer arab än SWB är ju bara ytterligare en anledning.

ASVH har reggat hästar på många olika sätt genom åren. Helsyskon har fått olika raskoder och löpnummer. Det jag skriver är hur det är nu.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 974
Avel Har ett fullblod jag tagit tre avkommor på. Hon ger fantastiskt temperament , men nu tror jag det bara går och ta ett föl till på henne...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 014
Senast: Karoliten
·
Avel Har 2 ston hemma med väldigt olika modell på. Ett halvblod som är väldigt liten 155. Hon är efter Alexon D. ue Good Furtune-Imperator...
Svar
12
· Visningar
1 657
Senast: ameo
·
Avel Efter en skada orsakad av yttre trauma behöver min häst tid och vila för att förhoppningsvis komma tillbaka till sporten och min tanke...
2
Svar
24
· Visningar
4 571
Senast: smulan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023