Arabhingst till halvblodssto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ishbel
  • Startdatum Startdatum
Sv: Arabhingst till halvblodssto

Jag fattar ändå inte.. det är så löjligt.. en arab är en arab, inte ett halvblod.. så enkelt är det. Fölet är ju ändå 50% halvblod och 50% arab oavsett vem av dom som är vem av föräldrarna. Tycker det är patetiskt faktiskt att man inte får gröna papper på att betäcka sitt halvblodssto med en arabhingst. Stoet nedärver väl ändå egentligen mer än hingsten vad gäller uppfostran osv? Jaja, inget att göra något åt men JAG anser att det är lite smått löjligt.

Ja, men hingsten måste vara godkänd för att ge gröna papper. Oavsett om den är halvblod eller arab eller fullblod. Det har inget med arabblodet att göra. Icke godkänd pappa - inga gröna papper. Punkt. Lika för alla, oavsett om det är arabpappa och halvblodsmamma, eller halvblodspappa och arabmamma.

En hingst kan lämna tusentals avkommor, ett sto på sin höjd tjugo. Därför är det mycket petigare vilka hingstar man avlar på, än vilka ston, för en hingst kan ha så oerhört mycket större inverkan på rasen.

En hingst kan lämna tusentals avkommor, ett sto på sin höjd tjugo. Därför är det mycket petigare vilka hingstar man avlar på, än vilka ston, för en hingst kan ha så oerhört mycket större inverkan på rasen.

Fel, en arabhingst verkar inte på semin. Tror ingen arabhingst gör det? Därför får de inte tusentals avkmmor.

Men nog borde löphästarna kunna visas, och bli godkända på det sätt som fullblodshingstarna blir godkända? Jag menar, en arabhingst som gått löp borde ju kunna ha samma meriter och bli godkänd på samma sätt som t ex Mr Carrera xx. Han hade ju inga ridhästprestationer, utan hans prestationer kommer från galoppbanan. Det måste ju finnas arabhingstar som också presterat på galoppbanan? Uppenbarligen är det ju ok för fullblod med den typen av prestationer?

Jag tror snarare det beror på att man inte är så intresserad av arabblod i halvblodsaveln längre.

Visst räknas löpmeriter, men få arabhingstar kan mäta sig med MrCarrera som löpte i 9 eller 10 säsonger med över 2 miljoner i prispengar.

Jag tror att det beror på att eftersom man inte är så intresserad av arabblod så är reglerna inte anpassade för arabhingstar.

Fel, en arabhingst verkar inte på semin. Tror ingen arabhingst gör det? Därför får de inte tusentals avkmmor.

Det finns hingstar som har tusentals avkommor redan innan seminen kom så det resonemanget håller inte. Dessutom finns det flera internationella arabhingstar som verkar via semin.

Medalj ox verkar på semin!

I sverige har under -09 två araber gått på färsk semin, Medalj och Sokrates.

Vill man välja fryst så är det faktiskt rätt många svenska arabhingstar som finns nerfrysta, med lite olika kvalite.

Anledningen till att inte fler araber går på semin är att för den "vanliga hingstägaren" så är det inte så bara att ställa hingsten på semin.
Och man bör komma upp i en hel del ston för att det överhuvudtaget ska löna sig.

Den stora fördelen är ju att det på ett enkelt vis går att skicka semin över hela sverige, och stoägarna behöver inte åka längre än till närmaste seminstation.

Men så här

hbl sto + elcatero = gröna papper
arabsto + godkänd hbl hingst = gröna papper

arabsto + ej godkänd hbl hingst = grå papper
hbl sto + ej godkänd arahingst = grå papper

Hur kan du få det till orättvist? :confused:

Visst räknas löpmeriter, men få arabhingstar kan mäta sig med MrCarrera som löpte i 9 eller 10 säsonger med över 2 miljoner i prispengar.

Jag tror att det beror på att eftersom man inte är så intresserad av arabblod så är reglerna inte anpassade för arabhingstar.

Gick han löp redan som åring, stackarn?:crazy:

Är det alltså prispengarna som är ribban för att bli godkänd på löpmeriter? Har ingen koll på hur reglerna ser ut, men om det är så, då är det ju verkligen nackdel arabgaloppörerna. De övriga meriterna torde ju även en arab ha möjlighet att skaffa - en lång och framgångsrik galoppkarriär, om än inte lika lukrativ.

Han löpte nio säsonger med första start som tvååring, vad är konstigt med det?

Nej, det är inte så konstigt, det konstiga var om han hade löpt tio säsongen med första start som åring.

Vet du var gränsen ligger för hur mycket pengar en hingst måste ha sprungit in för att komma ifråga som prestationshingst?

Jag skrev 9 eller 10 säsonger...

Det handlar inte bara om pengar utan man gör en helhetsbedömning av hingsten. Vad gäller arablopp så är ju de inte alls lika vanligt förekommande i Sverige så det kan bli svårare att bedöma vad hingsten går för. Och det är svårare att göra en bedömning av stammen eftersom araberna inte har samma godkänningssystem som halvbloden så hingstar kan få väldigt få avkommor.

Distansritt borde också räknas som prestation, någon som vet?

Fast rimligen borde ju en arabhingst kunna meritera sig på sina villkor. Frågan är om villkoren är så högt satta att det inte finns några arabhingstar som kan leva upp till dem, eller om det finns arabhingstar som skulle uppfylla prestationskraven men där ägarna inte har något intresse av att visa dem? Tittar man på Elcateros och Mr Carreras betäckningssiffror t ex så kan jag ju i viss mån förstå om man inte tycker det är värt pengarna och besväret att försöka få hingsten godkänd i SWB.

Distansritt tror jag inte räknas som prestation, det är väl alltför annorlunda (vad gäller lämpligt rörelsemönster t ex) jämfört med avelsmålet för halvblod? Där kunde jag tänka mig att det snarare kunde bli tvärtom - just det faktum att en hingst presterat i distansritt gör att den förmodligen har ett rörelsemönster som är motsatt det man eftersträvar i halvblodsaveln. Däremot så borgar ju distansmeriter för hållbarhet, naturligtvis.

ASVH har visserligen ännu högre krav än SAAF (angloföreningen), men det finns några hingstar som nog skulle kunna bli godkända hos SAAF och jag antar att de också är dem av arabhingstarna som skulle ha mest chans hos ASVH (om ASVH har något intresse av att få in arabblod ).

Arabhingstar för angloavel ska hålla 155 cm i mkh eller större. De ska ha galopp- eller distansmeriter, samt få klass I exteriört. De hingstar i dag som uppfyller dessa tre krav (mkh, meriter, exteriör) är PARNASSOS, galoppmeriter, 158 mkh, 38 p och GWARANT, 42 p, galoppmeriter, 156 cm. (Kanske jag har missat någon?).

Sedan finns det fler galoppmeriterade hingstar, men de håller inte klass I exteriört eller så kommer det inte upp i 155.

Så anledningen till att det inte finns fler araber hos ASVH att tillgå kan kanske bero på:
Bruksprovet är inte anpassat till araber
ASVH är inte särskilt intresserad av att få in arabblod
Det finns för få tävlingsmeriterade araber
De araber som finns håller inte exteriört
Arabhingstägare ser ingen lönsamhet i att få sin hingst godkänd för annan ras

ASVH har visserligen ännu högre krav än SAAF (angloföreningen), men det finns några hingstar som nog skulle kunna bli godkända hos SAAF och jag antar att de också är dem av arabhingstarna som skulle ha mest chans hos ASVH (om ASVH har något intresse av att få in arabblod ).

Arabhingstar för angloavel ska hålla 155 cm i mkh eller större. De ska ha galopp- eller distansmeriter, samt få klass I exteriört. De hingstar i dag som uppfyller dessa tre krav (mkh, meriter, exteriör) är PARNASSOS, galoppmeriter, 158 mkh, 38 p och GWARANT, 42 p, galoppmeriter, 156 cm. (Kanske jag har missat någon?).

Sedan finns det fler galoppmeriterade hingstar, men de håller inte klass I exteriört eller så kommer det inte upp i 155.

Så anledningen till att det inte finns fler araber hos ASVH att tillgå kan kanske bero på:
Det är nog fr.a. dessa faktorer som spelar primär roll, men givetvis har även de andra betydelse. Sedan beror det på vad Du avser med De araber som finns håller inte exteriört Snarare en smaksak....Det finns stora arabhingstar av mycket god ridhästmodell OCH med hög ridbarhet...Det gäller bara att leta efter dem.....och framför allt veta VAD man letar efter. Alla vet (tyvärr) inte VAD ridhästmodell och ridbarhet är!

Beträffande meningen "De araber som finns håller inte exteriört", så menar jag att de får inte klass I-poäng vid en bedömning.

Dessvärre är det så i arabrasen i dag att det går tretton på dussinet av så kallat godkända hingstar som har runt 32 poäng exteriört och används i avel. (Och långt ifrån alla av dem har några tävlingsmeriter att stoltsera med).

Vi har ju i dag en svenskstationerad anglohingst, Business, som är godkänd för Oldenburg Verband. Men visst används arab- och angloblod flitigare i Tyskland i hbl-avel. Och i Frankrike så har många selle francais mycket angloblod.

Vilka arabhingstar finns idag som lämpar sig för korsning med halvblod? Jag söker efter en större hingst (runt 155 cm hög eller högre) till mitt sto. Hingsten ska ha stora vägvinnande rörelser, alltså inte små trippiga och skuttande gångarter. En hög ridbarhet är a och o. Bra temperament behöver jag knappt skriva att hingsten bör ha för alla araber har överlag bra temperament. Det är det bästa med rasen tycker jag. Hingsten får gärna vara tävlad i hoppning, dressyr eller annan gren. Färg spelar ingen roll. Ett gott hjärta är tusen gånger viktigare. Hingsten bör dessutom stå i Småland eller i trakterna kring Småland.

Tips mottages tacksamt! :)

Jag har Elcatero i mitt sto, hon har ett underbart temperament och mycket fina gångarter.
Mamman till min var 165 medans Elcatero är 155 om jag inte minns helt fel.
Mitt sto blir väl ca 160-165.

Han står i Västerviks kommun..

länk borttagen av moderator

Kolla länken ovan..

Lycka till:):)

Senast ändrad av en moderator:

Så tror jag också att det är. Som halvblodsstoägare är jag inte intresserad av att betäcka med en ren arabhingst men jag skulle gärna använt en anglo. Det jag främst har mot araberna är storleken.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 974
Avel Har ett fullblod jag tagit tre avkommor på. Hon ger fantastiskt temperament , men nu tror jag det bara går och ta ett föl till på henne...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 014
Senast: Karoliten
·
Avel Har 2 ston hemma med väldigt olika modell på. Ett halvblod som är väldigt liten 155. Hon är efter Alexon D. ue Good Furtune-Imperator...
Svar
12
· Visningar
1 657
Senast: ameo
·
Avel Efter en skada orsakad av yttre trauma behöver min häst tid och vila för att förhoppningsvis komma tillbaka till sporten och min tanke...
2
Svar
24
· Visningar
4 571
Senast: smulan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023