Arabhingst till halvblodssto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ishbel
  • Startdatum Startdatum
Sv: Arabhingst till halvblodssto

Jo, det där visste jag men om du betäcker ett arabsto med en godkänd halvblodshingst får den gröna papper men om du betäcker med ett halvblodssto med en arabhingst som inte blivit godkänd för halvblodsavel så får den inte gröna papper. Det tycker jag är löjligt.

Varför är det löjligt?

Om jag har förstått allt rätt så är avelsmålet i halvblodsaveln att man bara ska använda godkända hingstar för att få gröna papper på avkomman, varför skulle man då ge gröna papper till en avkomma efter en icke godkänd hingst?

/Camilla

Det spelar ju ingen roll vad det är för raser
hingstarna ska vara avelsgodkända för att ge fullvärdig avkomma, medan det räcker att stona har full stam
det gäller hos russ, ardenner, new forest och ridponnyer också.
det är liksom så systemet ser ut!

Delvis KL

Arab, du kan ha vilken hingst som helst. Så, man kan ha ett sto vars inte en enda hingst i något led är godkänd i ASVH, så kan man betäcka med SWBhingst och få "grön" avkomma för ASVH.
Det är väl lite annorlunda, eller?

Om stoet är ren arab så spelar det ingen som helst roll ifall hingstarna bakom henne är godkända av ASVH eller inte, eftersom araberna är accepterade som ras för inkorsning i SWB. ÄR stoet stamboksberättigat som arab så är hon stamboksberättigad hos ASVH också. Och då får avkomman gröna papper hos ASVH tillsammans med en hingst som är godkänd av ASVH.

Nej, jag ser inget annorlunda.

Jag bidrar med ett annat exempel. Anglohingsten Carneol x RP 110 som gick bort under första kvartalet i år, han var godkänd i svensk ridponnyavel. Men om han hade använts på anglo-, fullblods- eller arabston hade avkommorna inte fått "gröna papper" som angloaraber vid registrering hos Sv Angloarabföreningen.

Däremot kan en ridponnyhingst som är godkänd för ridponnyavel användas på (ett litet) anglosto, det blir en svensk ridponny.

Hingstarna som används i avel, måste vara GODKÄND FÖR JUST DEN SPECIFIKA RASEN för att avkommorna ska får "ordentliga papper".

Exempelvis araben Aydin RP 121 är godkänd för Sv Ridponny. Det går inte att använda en hingst bara för att den är en arab om man vill ha ordentliga papper hos ASRP.

Samma med shagya-araber. Det är tillåtet att använda ren arabhingst i shagyaavel, men det måste vara en hingst som är godkänd för shagyarasen, inte bara för arabrasen.

Även i knabstrupavel finns det EN arabhingst som ger gröna papper (föddes ett föl förra året med knabstrupmamma x arabhingst).

Reglerna är tydliga och logiska.

En arabhingst kan göra bruksprov hos ASVH precis som alla andra hingstar av godkända raser, och klarar han det blir han godkänd av ASVH precis som alla andra hingstar som går igenom.
Att det idag bara finns en godkänd hingst beror antagligen på att ägarna till arabhingstar inte tycker att det är så intressant att visa upp dem för ASVH.

Om du tycker att reglerna är löjliga kan du antingen gå med i ASVH och motionera om att reglerna ska ändras för att du tycker att de är löjliga, eller så kan du registrera eventuell avkomma i annat förbund.

Men Elcatero gjorde väl inte heller hela bruksprovet, utan togs in på galoppmeriter och exteriör, samt ridprov?

Eller är jag hlet fel ute?

Vilken tur, då får vi fortsätta titta på de fina bilderna. Vilken atlet! :)
/U

Ja, visst är det trevligt att se bilder på hingstarna!

Jag äger heller ingen hingst, men lägger jag ut bilder på mina favoriter försvinner inläggen fortare än kvickt.

Vad är skillnaden, tro? :confused:

Nej då, du är inte fel ute.

Man kan godkännas på antingen bruksprov eller prestationer.
Bruksprov får man göra senast som femåring, därefter är det prestationer som gäller. Antar att det är en del av förklaringen till att det inte visas fram några arabhingstar, de är inte mogna för provet inom rätt ålder och därefter uppnår de inte tillräckliga prestationer för att kunna mäta sig med halvblodshingstarna.

Ja, visst är det trevligt att se bilder på hingstarna!

Jag äger heller ingen hingst, men lägger jag ut bilder på mina favoriter försvinner inläggen fortare än kvickt.

Vad är skillnaden, tro? :confused:

Är det bilder du har tagit, ska de väl ligga kvar?:confused:

Nej då, du är inte fel ute.

Man kan godkännas på antingen bruksprov eller prestationer.
Bruksprov får man göra senast som femåring, därefter är det prestationer som gäller. Antar att det är en del av förklaringen till att det inte visas fram några arabhingstar, de är inte mogna för provet inom rätt ålder och därefter uppnår de inte tillräckliga prestationer för att kunna mäta sig med halvblodshingstarna.

Men nog borde löphästarna kunna visas, och bli godkända på det sätt som fullblodshingstarna blir godkända? Jag menar, en arabhingst som gått löp borde ju kunna ha samma meriter och bli godkänd på samma sätt som t ex Mr Carrera xx. Han hade ju inga ridhästprestationer, utan hans prestationer kommer från galoppbanan. Det måste ju finnas arabhingstar som också presterat på galoppbanan? Uppenbarligen är det ju ok för fullblod med den typen av prestationer?

Jag tror snarare det beror på att man inte är så intresserad av arabblod i halvblodsaveln längre.

Vad är skillnaden på följande avkommor egentligen?

AVKOMMA 1, mamma är renrasigt arabsto och pappa är en godkänd halvblodshingst. Avkomman har gröna papper och är registrerad i ASVH som halvblod.

AVKOMMA 2, mamma är halvblod med gröna papper och pappa är arabhingst, ej godkänd för halvblodsavel. Avkomman har inte gröna papper.

Varför spelar det ROLAND att just arabstoet kan betäckas med en halvblodshingst och få gröna papper när tvärtom inte fungerar? Jag menar, stona behöver ju inte genomgå några tester. De kan ju vara rena skräpstona, eller hur? Nej, jag ser ingen som helst logik i det hela. Det är ju lika mycket 50% halvblod oavsett hur man vänder och vrider på det.

Den ena har en godkänd pappa, den andra inte. Det är skillnaden. Bara hästar med godkänd pappa får gröna papper. Alltså får en häst med halvblodsmamma och Elcatero ox till pappa gröna papper, och en häst med halvblodsmamma och icke godkänd halvblodshingst inte det.

Det du är upprörd över har inget med araber att göra (som exemplet ovan visar), utan att det ställs högre krav på hingstar än på ston i halvblodsaveln (och i många andra raser också). Hingstar måste godkännas, inte ston. Anledningen till att man ställer högre krav på hingstar är att de kan få många fler avkommor än ston, alltså ställer man högre krav på dem.

*KL*
Inom Trakehner Verband i Tyskland finns ett flertal godkända hingstar i raserna arab,shagaya och angloarab ,så man kan åka ner dit med sitt sto.

Jag fattar ändå inte.. det är så löjligt.. en arab är en arab, inte ett halvblod.. så enkelt är det. Fölet är ju ändå 50% halvblod och 50% arab oavsett vem av dom som är vem av föräldrarna. Tycker det är patetiskt faktiskt att man inte får gröna papper på att betäcka sitt halvblodssto med en arabhingst. Stoet nedärver väl ändå egentligen mer än hingsten vad gäller uppfostran osv? Jaja, inget att göra något åt men JAG anser att det är lite smått löjligt.

Det beror väl på om man vill ha någon form av kvalitetskontroll på hingstarna inom SWB. Det har man ju inte i arabaveln idag.
Det är ju egentligen DET som är konstigt.

Och du kan väl få "gröna" papper (eller vad det nu heter) om du reggar som partbread arab.

Jaja, jag har släppt tanken på att blanda in arab med mitt sto.. blir nog en fullblodshingst i stället.

Skillnaden är att på "avkomma ett" vet man ett åtminstone en av föräldrarna har genomgått test och visat sig lämplig för halvblodsavel. I "avkomma tvås" fall kan det vara rent ut sagt vad skit som helst på båda sidor. Ganska betydande skillnad enligt mig. :grin:

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 974
Avel Har ett fullblod jag tagit tre avkommor på. Hon ger fantastiskt temperament , men nu tror jag det bara går och ta ett föl till på henne...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 014
Senast: Karoliten
·
Avel Har 2 ston hemma med väldigt olika modell på. Ett halvblod som är väldigt liten 155. Hon är efter Alexon D. ue Good Furtune-Imperator...
Svar
12
· Visningar
1 657
Senast: ameo
·
Avel Efter en skada orsakad av yttre trauma behöver min häst tid och vila för att förhoppningsvis komma tillbaka till sporten och min tanke...
2
Svar
24
· Visningar
4 571
Senast: smulan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023