Arabhingst till halvblodssto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ishbel
  • Startdatum Startdatum
Sv: Arabhingst till halvblodssto

Enligt det du säger borde då Novans föl som föds nästa år kunna reggas i ASVH? Pappa arab (ej gdk SWB) och modern reggad som partbreed arab. Jag kommer dock, om inget vettiga argument emot framkommer, regga fölet som partbreed arab.

Det borde kunna reggas i ASVH med raskod 04 och grå papper, men eftersom stoet inte är reggat där skulle jag också reggat fölet som partbreed arab.

*KL*

Varför har de ändrat sig under åren?

Känner till två avkommor till ett fullblodssto. Ena avkomman efter godkänd halvblodshingst och den andra efter arabhingst godkänd för halvblodsavel. De fick olika papper.

Ingen aning.

Vet helsyskon som har olika raskoder, 04 respektive 54 eller 56, och de som har olika pappersfärger. T ex tidigare betydde vita papper att hästen var efter godkänd hingst men att mödernet kunde vara allt från okänt till icke godkänd stam eller ras. Idag måste mödernet vara godkänd halvblodsras och kan man inte visa upp tillräckligt många kända led av rätt ras blir det grå.

Wow vilka läckra bilder!

Han ser ju oerhört fräsch ut och skulle ju lätt kunna tas för en unghingst och inte en gamling!

Tyvärr, finns det inte många att välja på, när det gäller arabhingstar om du vill ha en avkomma registrerad i ASVH.
Det gäller även anglo hingstar. Vi hade behövt blodet i Sverige, men tyvärr ligger vi långt efter den utvecklingen jämfört med andra länder.

Det finns en hingst som kanske kunde vara intressant, och det är De Noir, med en anglohingsten Matcho X, som morfar.

När ni nu endå är inne i detta med halvblod/ arab så blev jag lite nyfiken om någon kan svara på några frågor åt mig, då jag själv har en åring som är halvblod/arab.
Han är efter Marzaku är det någon som har en aning om vem den hingsten är? om han är godkänd eller icke godkänd? Skulle vara kul att få fram lite fakta.

Själv tycker jag att det är en fin ras att blanda :) först när innan jag köpte min åring så tänkte jag; Men gud vilken blandning, en arab som är lite utav tunnare sort sedan ett kraftigt halvblod, det kan ju inte bli mer än fel.
Men där hade jag fel;) Min lilla Amigo är jätte fin och den blandningen blev jätte bra!
Han fick Araben nätta fina huvud, Arabens temperament (väldigt klok), Halvblodets kropp med litet inslag av arab, Fina och starka hovar, bra benställning. Ja han blev nästan perfekt:)

Det borde kunna reggas i ASVH med raskod 04 och grå papper, men eftersom stoet inte är reggat där skulle jag också reggat fölet som partbreed arab.
det är väl framförallt onödigt dyrt att regga den avkomman hos asvh eftersom hon lär få betala hingstlicens också...

Ytterligare ett bra argument!

Kan inte se någon anledning till att regga i ASVH om man inte vill vara med på unghästevenemang och sånt.

Tycker inte alls att det är någon dum idé att betäcka halvblod med arab ett bra exempel på framgång inom just detta är NRPS. Sverige är tyvärr år efter vad gäller att blanda in araber det var vanligare förr däremot. Hingsten Diesel kanske skulle kunna passa vet dock inte var i sverige han står.

Det är ju lite tråkigt att avkommor med arabpappa och halvblodsmamma inte får gröna papper medan ett arabsto med godkänd halvblodspappa får det. Lite surt tycker jag för vad är egentligen skillnaden?

Det är ju lite tråkigt att avkommor med arabpappa och halvblodsmamma inte får gröna papper medan ett arabsto med godkänd halvblodspappa får det. Lite surt tycker jag för vad är egentligen skillnaden?

Om du har ett halvblodssto och betäcker henne med en godkänd arabingst för SWB så borde väl avkomman få gröna papper om avkomman till ett arabsto som betäcks med en godkänd halvblodshingst får det?

/Camilla

Om du har ett halvblodssto och betäcker henne med en godkänd arabingst för SWB så borde väl avkomman få gröna papper om avkomman till ett arabsto som betäcks med en godkänd halvblodshingst får det?

/Camilla

Ja precis det stämmer är arabhingsten godkänd inom halvblodsaveln så får avkomman gröna papper

Det här blev ju en hel skörd av beröm.
Tack QuickStar, Miss Fideli, Pastejja, moa och rebeccasff för komplimangerna över bildserien. Tycker själv att den sista bilden är allra roligast (trots att jag inte lyckades få med hela huvudet).

Skillnaden är att alla avkommor till icke godkända hingstar får grå papper men raskod 04, oavsett om hingsten är arab eller halvblod eller någon annan ras som ASVH godkänt.

Det finns inga bruksprov för araber. Alla araber får användas i aveln!

Det finns inga bruksprov för araber. Alla araber får användas i aveln!

Visst är det så, men ska du använda en arabhingst i SWB avel så ska den vara godkänd för SWB för att ge gröna papper och det är det bara Elcatero ox som är i dagsläget om jag inte har missuppfattat allt.

Elcatero har alltså uppfyllt samma krav som en SWB hingst har gjort för att bli godkänd.

Om jag väljer en icke godkänd SWB hingst till mitt arabsto så får den avkomman inte heller gröna papper lika väl som kombinatonen arabhingst som inte är godkänd av SWB & ett halvblodssto.

/Camilla

Senast ändrad av en moderator:

Jo, det där visste jag men om du betäcker ett arabsto med en godkänd halvblodshingst får den gröna papper men om du betäcker med ett halvblodssto med en arabhingst som inte blivit godkänd för halvblodsavel så får den inte gröna papper. Det tycker jag är löjligt.

Hur kan det vara löjligt?
Hade det varit på annat sätt skulle det vara orättvist och helt ologiskt.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 974
Avel Har ett fullblod jag tagit tre avkommor på. Hon ger fantastiskt temperament , men nu tror jag det bara går och ta ett föl till på henne...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 014
Senast: Karoliten
·
Avel Har 2 ston hemma med väldigt olika modell på. Ett halvblod som är väldigt liten 155. Hon är efter Alexon D. ue Good Furtune-Imperator...
Svar
12
· Visningar
1 657
Senast: ameo
·
Avel Efter en skada orsakad av yttre trauma behöver min häst tid och vila för att förhoppningsvis komma tillbaka till sporten och min tanke...
2
Svar
24
· Visningar
4 571
Senast: smulan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka