Arabhästutställning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag, @Tempen och @Cornelia har sagt flera gånger att ingen av oss försvarar våld i showringen och det finns fler med oss. Det finns absolut mer att göra för att det inte ska ske oegentligheter men det är svårt att komma åt eftersom mycket av det sker under träningen, inte vid själva utställningen. Jämför med tex barrering, inte är det någon som gör det idag på en tävlingsplats med alla mobilkameror som finns.

Det enda man kan göra är att fortsätta stödja det arbete som finns idag för att det ska bli bättre. Inget kommer att bli bättre om de goda krafterna lämnar showringen eller om man bara ger upp.

Ifrågasättandet av syftet med show förstår jag inte. Jag har tämligen noll intresse för hoppning men inte ifrågasätter jag de som håller på med det. Tyvärr har jag genom mitt över 30-åriga intresse för araber blivit van att bli ifrågasatt bara för det är araber jag tycker om. Jag älskar araber för deras skönhet, intelligens, vänlighet, mod och allsidighet. Varför kan vi inte få älska dem för vad de är utan att bli spottade på? Tyvärr har jag upplevt att det är helt ok att mobba arabhästfolk, det första jag fick höra när jag köpt mitt SWB-sto var en snäsning om "Jaha, och hur mycket arab är det i den där då?!". Det gjorde ont på en 15-årig osäker flicka och jag fick höra det enbart pga mitt intresse för araber. Hon var av en lätt fullblodsmodell (hon var högt i blod) och arab kom väl någonstans i 30-40:e led eller så.

Som @Cornelia säger, en korrekt tränad arab ställer sig som den gör pga träning, inte slag. Jag kan också säga att jag inte bara är intresserad av araber för show, jag kommer ifrån en bakgrund där man kör och rider hästarna så det är min utgångspunkt. Jag är inte odelat positiv till dagens showhästar men samtidigt, man kan faktiskt välja det man tycker om och är intresserad av.

Sedan tycker jag också att det är lite fascinerande att så pass många ondgör sig över avelsinriktningen inom araberna som ska göra dem så värdelösa i framtiden (inte bara på Buke och i den här tråden). Är det så många som är så intresserade och engagerade i araber borde SAHF ha betydligt fler medlemmar. Jag kan också tillägga att jag sett åsikterna/hört debatten om avelsmål långt tidigare (det började väl på 60-talet någongång). Araben har ännu inte blivit omöjlig att rida så jag känner mig inte så orolig.

Vad gäller medlemskap i SAHF för ryttare, varför ska man vara med i en avelsförening om man bara tävlar?! Hur många ryttare som rider SWB är med i ASVH?! Bara för att det är en liten ras betyder det inte att man automatiskt är intresserad av avel. Jag är förmodligen bättre på SWB-stammar (iaf de längre tillbaka) än många tävlingsryttare med SWB eftersom jag är avelsintresserad generellt.
 
Jag, @Tempen och @Cornelia har sagt flera gånger att ingen av oss försvarar våld i showringen och det finns fler med oss. Det finns absolut mer att göra för att det inte ska ske oegentligheter men det är svårt att komma åt eftersom mycket av det sker under träningen, inte vid själva utställningen. Jämför med tex barrering, inte är det någon som gör det idag på en tävlingsplats med alla mobilkameror som finns.

Det enda man kan göra är att fortsätta stödja det arbete som finns idag för att det ska bli bättre. Inget kommer att bli bättre om de goda krafterna lämnar showringen eller om man bara ger upp.

Ifrågasättandet av syftet med show förstår jag inte. Jag har tämligen noll intresse för hoppning men inte ifrågasätter jag de som håller på med det. Tyvärr har jag genom mitt över 30-åriga intresse för araber blivit van att bli ifrågasatt bara för det är araber jag tycker om. Jag älskar araber för deras skönhet, intelligens, vänlighet, mod och allsidighet. Varför kan vi inte få älska dem för vad de är utan att bli spottade på? Tyvärr har jag upplevt att det är helt ok att mobba arabhästfolk, det första jag fick höra när jag köpt mitt SWB-sto var en snäsning om "Jaha, och hur mycket arab är det i den där då?!". Det gjorde ont på en 15-årig osäker flicka och jag fick höra det enbart pga mitt intresse för araber. Hon var av en lätt fullblodsmodell (hon var högt i blod) och arab kom väl någonstans i 30-40:e led eller så.

Som @Cornelia säger, en korrekt tränad arab ställer sig som den gör pga träning, inte slag. Jag kan också säga att jag inte bara är intresserad av araber för show, jag kommer ifrån en bakgrund där man kör och rider hästarna så det är min utgångspunkt. Jag är inte odelat positiv till dagens showhästar men samtidigt, man kan faktiskt välja det man tycker om och är intresserad av.

Sedan tycker jag också att det är lite fascinerande att så pass många ondgör sig över avelsinriktningen inom araberna som ska göra dem så värdelösa i framtiden (inte bara på Buke och i den här tråden). Är det så många som är så intresserade och engagerade i araber borde SAHF ha betydligt fler medlemmar. Jag kan också tillägga att jag sett åsikterna/hört debatten om avelsmål långt tidigare (det började väl på 60-talet någongång). Araben har ännu inte blivit omöjlig att rida så jag känner mig inte så orolig.

Vad gäller medlemskap i SAHF för ryttare, varför ska man vara med i en avelsförening om man bara tävlar?! Hur många ryttare som rider SWB är med i ASVH?! Bara för att det är en liten ras betyder det inte att man automatiskt är intresserad av avel. Jag är förmodligen bättre på SWB-stammar (iaf de längre tillbaka) än många tävlingsryttare med SWB eftersom jag är avelsintresserad generellt.


Hear! Hear!
 
@athena_arabians skit pågår i de flesta sporter tyvärr . För den skull ska ju inte en sport i sig bli svartmålad och ffa inte på sociala media där tyvärr många hoppar igång utan att egentligen veta ngt utan de sympatiserar med det som enligt dem framstår som legitimt på sociala media och köper det rakt av och engagerar sig enormt . Det blir väldigt konstigt men är tyvärr ett allmänt fenomen så just denna debatt är ju på intet sätt unik .

Att bli ifrågasatt om ras är ju heller inget unikt alls . Folk blir ifrågasatta dagligen dags varför de har en varmblodstravare som ridhäst , eller en fjording osv osv .

Det sorgligaste är väl att folk om det gäller hästar tydligen har svårt att låta folk sköta sitt och valet av ras de gör utifrån det osv . Tydligen har många svårt för just det. Oavsett sammanhang .
 
Senast ändrad:
@mackan med flera: Jag tycker nog toleransen och respekten för andra raser och intressen är rätt hög inom arabhästvärlden. En av Sveriges mer kända arabhästprofiler fick se en bild på min arab/nsv-korsning och sa: "Vad fin hon är". Jag blev förvånad och sa att hon är ju inte som en arab och fick till svar att hon uppskattade många olika typer av hästar men att de hon ville äga och ha omkring sig var araber för de passade henne. Det betydde inte att hon inte kunde uppskatta andra hästar.

Jag har hört liknande från andra som har arabhästar. Själv uppskattar jag definitivt unika saker hos olika hästraser men det betyder ju inte att jag vill ha en häst av varje ras.
 
... lättlärdhet och tillgivenhet. Bättre hästras finns inte.
Eller hur ? Det är jättefina allroundhästar och används till just allround för det mesta .

@athena_arabians ja toleransen är väldigt hög i fråga om raser och användningsområden för de flesta tack och lov . Men tyvärr inte så ofta på sociala media då detta ofta lockar folk att skriva oavsett hur lite koll de har - de skriver bara utifrån det de tror och nappar på utifrån att det som skrivs på sociala media , Google etc , är sant .

Extra smidigt är det att googla utifrån sin egen åsikt för definitivt lär man hitta källor som styrker ens egen åsikt om man vill .
 
Senast ändrad:
Eller hur ? Det är jättefina allroundhästar och används till just allround för det mesta .

@athena_arabians ja toleransen är väldigt hög i fråga om raser och användningsområden för de flesta tack och lov . Men tyvärr inte så ofta på sociala media då detta ofta lockar folk att skriva oavsett hur lite koll de har - de skriver bara utifrån det de tror och nappar på utifrån att det som skrivs på sociala media , Google etc , är sant .

Extra smidigt är det att googla utifrån sin egen åsikt för definitivt lär man hitta källor som styrker ens egen åsikt om man vill .

Jag blir förvånad att Sleepy alls kan tillskriva en ras en god egenskap. Personer som hänger sig åt den typen av retorik brukar ogilla avel, raser och allt som kan anses "artificiellt".
 
Jag blir förvånad att Sleepy alls kan tillskriva en ras en god egenskap. Personer som hänger sig åt den typen av retorik brukar ogilla avel, raser och allt som kan anses "artificiellt".
Tror iof att det är lite mer komplicerat än så ....eller okomplicerat beroende på hur man ser det . Tror inte sällan att det faktiskt inte finns så mkt engagemang allmänt brett , utan folk hoppar igång på ngt specifikt ämne de känner väldigt starkt för , punkt . Betyder inte att de öht engagerar sig allmänt . Än mindre att de är särskilt insatta i det ämne de vurmar för .
 
Jag visste iaf inte att det gick till såhär på (en del/många) arabhästshower.
Det är väl jättebra att lyfta och informera, bara för att det inte pågår i Sverige betyder väl inte att vi inte ska/bör bry oss?

Jag visste inte det heller alls sen tråden som tempen svarade i. Filmen med tempens hingst gjorde mig illamående (visningarna i början), tittade inte på allt men det lilla jag såg av tempens hingst så såg den däremot trevligt visad ut så det verkar ju bara skillnad bara där.

Har ett arabsto i stallet hemma och hovis har också en arab. Vi har skämtat om de där arabkasten de gör helt utan koll väldigt lättprovocerat med huvudet. Nu fattar jag var de kommer ifrån... Det är inget inlärt på dessa hästarna kanske ska tilläggas. :(
 
@Tempen Har kikat på båda filmerna på din häst (i showringen och i hagen) och blir bara så nyfiken, hur är han att hantera i vardagen? :)

Sen till er som håller på med show-araber (utställningar osv...) hur lång "livslängd" har en arab i utställningsvärlden? Alltså inte när de dör men om de "pensioneras" eller vad man nu ska säga... typ som fullbloden, få löper ju i 10 år utan blir ridhästar runt 5-8 års-åldern.
Och vad gör dessa hästar sen? Avel? Ridhästar? Hagprydnader? :idea:

Hoppas det är ok att jag frågar här, är ju ändå lite inne på ämnet :p
 
@the_connemara: Kasten arabhästarna gör med huvudet naturligt är deras arrogans: "Jag är bäst och vackrast". Jag har sett det på lösa arabhästar så många gånger och de flesta av dem är aldrig hårt showtränade (majoriteten aldrig någonsin).
 
@Tempen Har kikat på båda filmerna på din häst (i showringen och i hagen) och blir bara så nyfiken, hur är han att hantera i vardagen? :)

Sen till er som håller på med show-araber (utställningar osv...) hur lång "livslängd" har en arab i utställningsvärlden? Alltså inte när de dör men om de "pensioneras" eller vad man nu ska säga... typ som fullbloden, få löper ju i 10 år utan blir ridhästar runt 5-8 års-åldern.
Och vad gör dessa hästar sen? Avel? Ridhästar? Hagprydnader? :idea:

Hoppas det är ok att jag frågar här, är ju ändå lite inne på ämnet :p

Han är cool , rolig och personlig. Han gillar att leka med en boll i sin box, man leder honom och betäcker med honom i grimma och grimskaft.
Han är alert, glad och vänlig. Han är trevlig att rida. Vi flyger inte drake på gårdsplanen, om det är det du menar.

På show finns klasser för hästar 18 år och över. Karriären går genom hela livet och de är vackrare ju äldre de är.
 
Jag ska precis hoppa på planet till Danmark för att titta på arabshow, men ser fram emot mera inlägg i tråden här. Ser jag några DR-personer ska jag försöka tala dem tillrätta... ;)
 
@the_connemara: Kasten arabhästarna gör med huvudet naturligt är deras arrogans: "Jag är bäst och vackrast". Jag har sett det på lösa arabhästar så många gånger och de flesta av dem är aldrig hårt showtränade (majoriteten aldrig någonsin).

De kasten jag pratar om är något helt annat som man bara ser på rädda/huvudskygga hästar annars. De där rycken med nacken först de gör på visningsfilmerna där de spänner till i hela överlinjen när visaren rycker i kedjan.

Det de gör i hagen är mjukare och stämmer bra in på din beskrivning.
 
POST-TRAUMATIC STRESS DISORDER IN ARABIAN HORSES

"Missbruk av pisken är den vanligaste kritiken gällande den misshandel som arabhästarna utsätts för i världen, pga av den höga nivå av upphetsning som de visas i. De som tror att minskat piskande i showringen betyder att våldet minskat är seriöst grundlurade och förstår inte användandet av pisken som en utlösande faktor för att påminna om tidigare utfört våld. Man behöver inte ens använda pisken som utlösande faktor - reaktionen kan framkallas med en handsignal eller gest med en höjd hand, eller en ljudsignal som "shush" eller klickande man kan höra i showringen. Precis som Pavlov's hundar började salivera när de hörde klockan ringa, tränas utställningshästar att bli kraftigt upphetsade och uppvisa kamp- eller flyktbeteenden pga hot om våld eller minnet av våld.

Denna reaktion innefattar spänning av muskler och förstärkt kroppshållning som med så många andra arter när de utsätts för fara. Posttraumatic Stress Disorder är inte bara en effekt av utställningsträning; det har blivit själva metoden, som används medvetet för att framkalla den reaktion som krävs i showringen. Eftersom misshandeln inte behöver utföras i samband med att reaktionen framkallas, behöver den inte repeteras i showringen eller ens på showen. Det behövs inte en vetenskapsman för att inse att övervakning i stallarna bara blir en charad."

http://www.wiwfarm.com/Post_Traumatic_Stress.htm
 
Fakta om Emma Maxwell: http://www.emmamaxwellarabians.co.uk/


"Möte i ETHA (European Trainers and Handlers Association):

Emma Maxwell tog upp fyra ärenden för diskussion som allmänheten specifikt hade nämnt: snurrande, att rycka en häst i kedjan som rör sig, enskilda ryck i kedjan neråt när hästen inte står still och en smäll/ryck från sidan på en häst som står still.

Frank Spönle sa att det är inte direkt aktuellt att skapa mer regler. Ha sa att 95% av oss här har inte något intresse av att skapa mer regler emot oss nu. Vi gör alla vårt jobb och vi har alla olika stil. Systemet, showbranschen knuffar oss i den här riktningen. Han fortsatte med att säga att vi har alla vår egen verksamhet och sätt att visa hästar och vi kommer inte att ändra på det eftersom vi är här för att göra ett jobb. Han tillade att han tycker inte att saker och ting är värre än vad det var för trettio år sen. Han sa att vi måste gå vidare, vi försöker hålla igång en verksamhet och vi är inte kriminella. Han underströk att vi är här för att göra ett jobb och han är inte intresserad av det här just nu.

Emma Maxwell kontrade med att om du inte vill att allmänheten ska skapa protester kring det, så måste vi hantera det och om inte ETHA kan göra det, så kan ingen.

Diskussionen övergick till smällande/ryckande i kedjan från sidan när hästen står still. Emma Maxwell sa att detta är vad allmänheten hatar och i ETHA borde vi diskutera det. Hon frågade om någon kunde rättfärdiga den specifika rörelsen.

Frank Spönle sa att Emma Maxwell kommer inte att komma någonstans med de här frågorna. Jag vet vad du tycker och är och gör och du är den enda jag respekterar för vad du säger eftersom jag förstår vad du gjort hela ditt liv. Men du kommer inte att komma någonstans eftersom det har gått tjugo år nu och vi är mer professionella och ja, möjligen mer elaka. Tjugo år sedan - ja, så som Jan Callis visar hästar är hur det var då.

Emma Maxwell kontrade med att vi lever i en annan tid nu - Facebook/internet tiden. Människor kommer att fortsätta publicera videos. Hon frågade om ni vill hänga med eller halka efter.

Maria Jodlowska sa att du kommer aldrig att kunna förändra dem."

http://users.skynet.be/fb316061/ETH...1/26_Minutes_of_meeting_Paris_09-12-2011.html
 
Ärligt talat, du vet faktiskt inte vad du pratar om. Vore oändligt mycket mer givande att föra en diskussion om du hade verkliga faktakunskaper, baserade på verkliga upplevelser av hur en arabhäst tränas.

Det här är inte givande alls, eftersom du öht inte tar till dig vad erfarna arabhästägare/uppfödare/utställare säger. Det känns väldigt förnedrande att bli utpekad som djurplågare, eftersom mina arabhästar är mig oändligt kära och aldrig skulle utsättas för våld.

Jag har inga utställningsstjärnor i mitt stall, men ändå brukar jag låta någon av dem vara med på utställning varje sommar. Antingen tränar jag själv, eller också lämnar jag hästen till en erfaren handler. Mina hästar är på intet vis rädda för pisk eller röst eller vad det nu är du påstår skrämmer dem. De är ärligt talat mer orädda än de flesta halvblod jag har mött....

Har många gånger fått höra av utomstående att mina hästar är så lugna och välhanterade. Detta trots att de utsatts för den hemska, nerbrytande tortyr som en utställning medför....

Kliv fram och visa att du verkligen vet vad du pratar om!
 
Det räcker inte att komma med lösryckta citat och utvalda delar av artiklar! Du besvarar inte med egna ord de argument som framförs här, fortsätter det så här så är diskussionen död från min sida sett.
 
du öht inte tar till dig vad erfarna arabhästägare/uppfödare/utställare säger. Det känns väldigt förnedrande att bli utpekad som djurplågare,
Jag citerar enbart erfarna arabhästägare/uppfödare/utställare/tränare/domare; enligt angivna källor. Jag har inte något intresse av att diskutera någon enskild person.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 943
Senast: Karminnie
·
Hästvård Jag har lite problem som jag känner att jag måste få lufta då det känns som om jag håller på att bli knäpp av detta. För att dra lite...
Svar
7
· Visningar
2 800
Senast: Smallgot
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 760
Senast: lewellyn
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 646

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp