Arabhästutställning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Inte en enda gång har du bemött med egna erfarenheter och insikter det som de som är insatta i ämnet har skrivit här. Du repeterar lösryckta citat och egna hemmasnickrade "sanningar".
Ännu en gång frågar jag: Vem tror du dig vinna över på din sida genom så dålig argumentation?
 
@Tempen Har kikat på båda filmerna på din häst (i showringen och i hagen) och blir bara så nyfiken, hur är han att hantera i vardagen? :)

Sen till er som håller på med show-araber (utställningar osv...) hur lång "livslängd" har en arab i utställningsvärlden? Alltså inte när de dör men om de "pensioneras" eller vad man nu ska säga... typ som fullbloden, få löper ju i 10 år utan blir ridhästar runt 5-8 års-åldern.
Och vad gör dessa hästar sen? Avel? Ridhästar? Hagprydnader? :idea:

Hoppas det är ok att jag frågar här, är ju ändå lite inne på ämnet :p

Det är så enormt olika. Exempelvis vann Kwestura (ett av världens vackraste arabston) i Paris förra året och hon är född -95. Hon är född i Polen och som de flesta polska unghästar gick hon på galoppbanan med ett resultat på 8(1-1-4).

En del ston klarar inte av utställning när de har föl så de är oftast visade som unghästar och sedan de år de är lediga från föl. Hingstar visas så länge ägaren (och hästen!) har lust med det men det är sällan man ser de riktigt gamla hästarna på utställningar även om det finns undantag.

Vi ska ju komma ihåg att majoriteten av showhästarna är ju inte enbart det (visst finns det de som inte rider dem men det är färre och färre). De flesta stuterier jag känner till brukar rida stona de år de har paus ifrån avelsboxen.
 
@athena_arabians men utomlands är det väl vanligast att hästarna inte rids utan är utställningstävlade enbart om de är avsedda för just utställning och når framgång där ? Dvs det du skriver nu gäller främst i Sverige ang att hästarna brukas till annat ?

Ang sto med föl tex så tycker jag inte det är unikt att hästar inte "klarar av" att tävlas då - inga ridhästar förväntas åka iväg och tävla när de har ett föl vid sidan utan får vara mammor den perioden utan ngn tanke alls på tävling .
 
Senast ändrad:
Om du drämmer ett spö i marken och lyfter det framför din häst kommer den att "frysa", likaså ocm du hoppar och stojar framför den. Man måste inte misshandla hästar för att få dem uppmärksamma på ett föremål.
Alltså jag förstår inte :confused: jag anser det som du beskrivit här är en form av psykisk misshandel! Om jag skrämde min häst så att han frös på det sättet med flit, så skulle han ju helt tappa förtroendet för mig, speciellt om det upprepas. Eller missförstår jag dig :confused::confused:
 
Alltså jag förstår inte :confused: jag anser det som du beskrivit här är en form av psykisk misshandel! Om jag skrämde min häst så att han frös på det sättet med flit, så skulle han ju helt tappa förtroendet för mig, speciellt om det upprepas. Eller missförstår jag dig :confused::confused:[/QUOTE

I så fall undrar jag hur du läser det jag skriver? Om jag har ett spö i handen och smiskar mot marken så hörs ett ljud, det ljudet får hästen att titta på spöet.
Att bli hysterisk för att man använder just ett spö är väl att ta i? Ingen av mina hästar förväntar sig stryk av ett spö. Blitr du upprörd över en klicker med? Många arabhästtränare använder klicker i utställningsträning.
 
Alltså jag förstår inte :confused: jag anser det som du beskrivit här är en form av psykisk misshandel! Om jag skrämde min häst så att han frös på det sättet med flit, så skulle han ju helt tappa förtroendet för mig, speciellt om det upprepas. Eller missförstår jag dig :confused::confused:


I så fall undrar jag hur du läser det jag skriver? Om jag har ett spö i handen och smiskar mot marken så hörs ett ljud, det ljudet får hästen att titta på spöet. Hur använder du en longerpisk? Tror dina hästar du ska slå dem om de hör eller ser pisken? Man kan peta på hästen med en longerpisk men också göra ljud med den, ett svisch eller liknande.
Att bli hysterisk för att man använder just ett spö är väl att ta i? Ingen av mina hästar förväntar sig stryk av ett spö. Blir du upprörd över en klicker med? Många arabhästtränare använder klicker i utställningsträning
 
Dålig bild, men ser denna häst "rädd" ut?
20hx9n5.jpg
[/IMG]
Vi lekte sträcka hals-leken sedan red vi ut.
15fnc6u.jpg
[/IMG]
15fnc6u.jpg


11ch151.jpg
[/IMG]
11ch151.jpg


Observera att kedjan är fast och inte kan "strypas".
 
Senast ändrad:
Stoet ovan rids in nu och vi använder bara grimma och grimskaft vid inlärandet. Jag anser hon är väldigt trygg och belåten, trots showträning.

16adsv6.jpg
[/IMG]
16adsv6.jpg
 
I så fall undrar jag hur du läser det jag skriver? Om jag har ett spö i handen och smiskar mot marken så hörs ett ljud, det ljudet får hästen att titta på spöet. Hur använder du en longerpisk? Tror dina hästar du ska slå dem om de hör eller ser pisken? Man kan peta på hästen med en longerpisk men också göra ljud med den, ett svisch eller liknande.
Att bli hysterisk för att man använder just ett spö är väl att ta i? Ingen av mina hästar förväntar sig stryk av ett spö. Blir du upprörd över en klicker med? Många arabhästtränare använder klicker i utställningsträning
Fast det var inte vad du skrev, att drämma ett spö i marken tolkar jag som betydligt mer allvarligt än att "smiska lite" och att hästen "fryser" tolkar jag det som att hästen blir rädd. Jag vill aldrig skrämma min häst och skulle aldrig med flit göra något för att skrämma honom. Enda gångerna min häst fryser till är just när han blir rädd, tex om han ser en älg! Min häst bryr sig inte ett dugg om spöet men många av araberna i filmerna verkar ju reagera väldigt mycket på spöt. Min häst bryr sig inte ens om att det viner med spön runt om honom; varför skulle han, han vet ju mycket väl att jag aldrig skulle skada honom!
 
Fast det var inte vad du skrev, att drämma ett spö i marken tolkar jag som betydligt mer allvarligt än att "smiska lite" och att hästen "fryser" tolkar jag det som att hästen blir rädd. Jag vill aldrig skrämma min häst och skulle aldrig med flit göra något för att skrämma honom. Enda gångerna min häst fryser till är just när han blir rädd, tex om han ser en älg! Min häst bryr sig inte ett dugg om spöet men många av araberna i filmerna verkar ju reagera väldigt mycket på spöt. Min häst bryr sig inte ens om att det viner med spön runt om honom; varför skulle han, han vet ju mycket väl att jag aldrig skulle skada honom!


Förstår du att det är din tolkning som ger dig bilden av misshandel? Tycker du mitt sto ser ut att vara olyckligt och stressat? Att "drämma" eller "smiska" marken är för mig samma sak. Mina hästar blir inte rädda, de ser det som en signal, likt en smackning eller en skänkel. Du verkar VILJA tolka min text till att jag ger mina hästar stryk, likt alla som har en arab?
"Frysa" använder jag eftersom det är den term vi använt i tråden för att hästen står still och är uppmärksam. Inte för att hon är panikslagen och inte kan röra sig...
 
Förstår du att det är din tolkning som ger dig bilden av misshandel? Tycker du mitt sto ser ut att vara olyckligt och stressat? Att "drämma" eller "smiska" marken är för mig samma sak. Mina hästar blir inte rädda, de ser det som en signal, likt en smackning eller en skänkel. Du verkar VILJA tolka min text till att jag ger mina hästar stryk, likt alla som har en arab?
"Frysa" använder jag eftersom det är den term vi använt i tråden för att hästen står still och är uppmärksam. Inte för att hon är panikslagen och inte kan röra sig...
Ärligt talat bryr jag mig inte ett dugg om hur ditt sto ser ut, jag reagerade på hur du beskrev vad man kan göra för att få hästens uppmärksamhet, vilket jag tyckte lät väldigt konstigt därav min fundering! Och ja, om någon sa till mig att de drämt spöet i marken och hästen fryst fast då skulle jag tycka att det var förskräckligt dålig djurhantering! Hur skulle jag kunna veta att du menade något annat med dina ord?! Det verkar ju snarare vara du som vill tolka allt och ta allt väldigt personligt. Ingen här har väl sagt att du misshandlar dina hästar men du verkar ju tolka det som så. Att det förekommer en hel del fula saker kan du väl knappast inte förneka ändå, och ja jag är medveten om att det förekommer en hel del fula saker i alla sporter men det anser jag knappast vara särskilt relevant när tråden handlar om araber! Det är väl bra att all skit kommer fram så att de mer seriösa kan synas??
 
Ärligt talat bryr jag mig inte ett dugg om hur ditt sto ser ut, jag reagerade på hur du beskrev vad man kan göra för att få hästens uppmärksamhet, vilket jag tyckte lät väldigt konstigt därav min fundering! Och ja, om någon sa till mig att de drämt spöet i marken och hästen fryst fast då skulle jag tycka att det var förskräckligt dålig djurhantering! Hur skulle jag kunna veta att du menade något annat med dina ord?! Det verkar ju snarare vara du som vill tolka allt och ta allt väldigt personligt. Ingen här har väl sagt att du misshandlar dina hästar men du verkar ju tolka det som så. Att det förekommer en hel del fula saker kan du väl knappast inte förneka ändå, och ja jag är medveten om att det förekommer en hel del fula saker i alla sporter men det anser jag knappast vara särskilt relevant när tråden handlar om araber! Det är väl bra att all skit kommer fram så att de mer seriösa kan synas??


Ok, så det är viktigare att märka ord än att förstå varandra? Du skrev att det var misshandel att slå ett spö i marken, jag förklarade och visade en häst som gått igenom denna "misshandel" men det är inte intressant hur den hästen mår? Det är ointressant att se vad verkligheten är?Det är viktigare att försöka plocka poäng?
 
Ok, så det är viktigare att märka ord än att förstå varandra? Du skrev att det var misshandel att slå ett spö i marken, jag förklarade och visade en häst som gått igenom denna "misshandel" men det är inte intressant hur den hästen mår? Det är viktigare att försöka plocka poäng?
Det är klart att det inte är misshandel att slå ett spö i marken, men om det görs med uppsåt att skrämma hästen så tycker jag att det är psykisk misshandel. Att hästen "fryser till" betyder inte för mig att fånga hästens uppmärksamhet, hade du sagt det från början hade jag sannolikt inte reagerat. Och nej, jag vill inte diskutera enskilda hästar, jag diskuterade mer allmänt!
 
Jag vill faktiskt skratta åt eländet, det är viktigt att märka ord men om man kan visa att en häst som ska visas på show är trygg och glad, kan folk inte bry sig mindre."Ärligt talat bryr jag mig inte ett dugg om hur ditt sto ser ut," Det är ORDEN som spelar roll!!!
 
Det är klart att det inte är misshandel att slå ett spö i marken, men om det görs med uppsåt att skrämma hästen så tycker jag att det är psykisk misshandel. Att hästen "fryser till" betyder inte för mig att fånga hästens uppmärksamhet, hade du sagt det från början hade jag sannolikt inte reagerat. Och nej, jag vill inte diskutera enskilda hästar, jag diskuterade mer allmänt!

Det var ingen som sa något om att skrämma. Det är fortfarande din tolkning.
 
Det var ingen som sa något om att skrämma. Det är fortfarande din tolkning.
Ja men det är klart att det är min tolkning likaså att din tolkning av ordet "frysa" betyder något annat! Jag förstår inte alls vad du hakat upp dig på :confused: Som jag skrev tidigare hade jag nog inte reagerat på beskrivningen om du hade skrivit som du skrev senare!
 
Ja men det är klart att det är min tolkning likaså att din tolkning av ordet "frysa" betyder något annat! Jag förstår inte alls vad du hakat upp dig på :confused: Som jag skrev tidigare hade jag nog inte reagerat på beskrivningen om du hade skrivit som du skrev senare!

Jag "hakade upp mig" på att du kallade det misshandel att slå ett spö i marken. Vad har man för hästhantering runt sig då? Det är som DR-personer som reagerar på att man rider med "pisk", för har man en "pisk" så betyder det att man "piskar" sin häst. Man kan förklara in absurdum att "pisken" är en förlängd arm, men det kommer aldrig att gå fram. Det HETER ju "pisk", då är det bevis.
Om jag i tråden gång på gång skriver om icke-våld så borde kontexten ge(, även om jag inte var tydlig nog i användandet av "drämma" eller "frysa",) att det inte handlar om våld.
 
@athena_arabians men utomlands är det väl vanligast att hästarna inte rids utan är utställningstävlade enbart om de är avsedda för just utställning och når framgång där ? Dvs det du skriver nu gäller främst i Sverige ang att hästarna brukas till annat ?

Ang sto med föl tex så tycker jag inte det är unikt att hästar inte "klarar av" att tävlas då - inga ridhästar förväntas åka iväg och tävla när de har ett föl vid sidan utan får vara mammor den perioden utan ngn tanke alls på tävling .

Det man verkar vilja ha hos en bra showarab verkar ju på många sätt vara motsatsen till vad man vill ha hos en ridhäst, så ridträning kanske inte funkar så bra? Däremot kan man förståss motionsrida dem, men att få en showavlad häst att använda ryggen på ridhästvis tänker jag mig måste vara mycket svårt.

Det jag har sett av showaraber som rena ridhästar är att just det som gör dem till bra showhästar, att de har lätt för att showa, gärna spänner till, höjer huvudet, är reaktiva, gör att man har en del att jobba med om man vill göra ridhäst av dem, få dem avslappnade, lösgjorda, och få upp ryggen under ryttare och över hinder.
 
Det man verkar vilja ha hos en bra showarab verkar ju på många sätt vara motsatsen till vad man vill ha hos en ridhäst, så ridträning kanske inte funkar så bra? Däremot kan man förståss motionsrida dem, men att få en showavlad häst att använda ryggen på ridhästvis tänker jag mig måste vara mycket svårt.

Det jag har sett av showaraber som rena ridhästar är att just det som gör dem till bra showhästar, att de har lätt för att showa, gärna spänner till, höjer huvudet, är reaktiva, gör att man har en del att jobba med om man vill göra ridhäst av dem, få dem avslappnade, lösgjorda, och få upp ryggen under ryttare och över hinder.

Det finns ju exempel på utmärkta show och ridaraber, Elysion och OKS Bimaal är två exempel.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 943
Senast: Karminnie
·
Hästvård Jag har lite problem som jag känner att jag måste få lufta då det känns som om jag håller på att bli knäpp av detta. För att dra lite...
Svar
7
· Visningar
2 800
Senast: Smallgot
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 760
Senast: lewellyn
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 646

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp