Arabhästutställning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lite översättning av tidigare inlägg, för de som tycker engelskan är besvärlig:

#9

AHW: Vad skulle du ändra på?
Paraskevas: Börja all bedömning vid utställning med benen. Just det, benen först. Utan bra ben, från hovarna och uppåt, är resten irrelevant.
Vid utvärdering av exteriören ska inte hästarna tvingas (under hot av piskan) att stå som statyer uppsträckta framför domarna. Alla vet det. Domare, uppfödare, ägare, handlers och även de mest tillfälliga åskådare vet att den här uppställningen är till för att dölja dålig exteriör. Om vi menar allvar med en framtid för aveln, skulle det bannas.
AHW: När det gäller rörelser då?
Paraskevas: Rörelser är viktigt, men det innefattar inte bara trav. Hästens rörelser ska inte bedömas efter handlerns förmåga. Det räcker nu med deras försök att hänga med en häst i ökad trav. Detta är så konstlat och så främmande för araben! Missbruk av enbart den här faktorn har skadat rasen. I showringen kan rörelser enbart bedömas med hästen lös.
AHW: Skulle inte det vara opraktiskt och tidskrävande?
Paraskevas: Inte om du först har uteslutit alla hästar med parallellförskjutningar, hästar som står felaktigt, hästar som spårar så illa att de aldrig skulle kunna ridas etc.
AHW: Detta skulle nästan eliminera "uppställningen"
Paraskevas: Det skulle också, förhoppningsvis, eliminera det våldsamma piskandet för att skrämma hästen (för att garantera lydnad) som pågår i det nuvarande systemet. Jag rekommenderar även installation av kameror vid uppvärmningen och i stallarna vid varje större tillställning för att upptäcka olämplig behandling av hästarna.
Varje handler, tränare eller ägare som ertappas med att misshandla en häst skulle bannas för livet. Vi har hört hur professionella har tillåtits fortsätta arbeta efter att ha fällts för det mest avskyvärda beteende. Enbart vissheten om livstids utvisning kommer att avskräcka dem i framtiden.
AHW: Du propagerar starkt för att kräva att hästar ska ridas.
Paraskevas: Allt handlar om korrekt avel. De som inte kan avla fram både skönhet och användbarhet nöjer sig ofta med det ena, på bekostnad av det andra. En av de mest försummade frågorna idag är ridbarheten hos araben eller oftare bristen på den.
AHW: Så vad kan man göra?
Paraskevas: Jag efterfrågar ett ridmässigt kvalifikationskrav för att få tävla i utställning med vuxna hästar.
Vackra hästar som kan bevisa att de kan göra det som en arab är tänkt att göra skulle bli alltmer värdefulla, anser jag, än de mindre lämpade som vi emellanåt ser få medaljer i utställning. Se det så här; bröstkorgar skulle behöva vara större, skenbenen kortare, ryggarna kortare och starkare, korsen avsevärt mer korrekta och kraftfulla.
 
#10

"När du går genom ett stall fullt av fantastiska djupa ströbäddar och stora boxar, underbar ventilation och (utan tvekan) den bästa maten och medicinska vården - ALLA plusvärden som ofta påpekas av de professionella tränarna och handlers - kan du bli imponerad... tills du ser ett stort, starkt vackert sto spetsa öronen vid ljudet av en välkänd handler LÅNGT bort i stallgången och rasa ihop i en hög, grävande i den härliga djupa bädden för att komma UT - för att komma BORT ifrån den där rösten, även ut genom den bakre cementväggen i boxen. Då är du inte längre imponerad - om du är som jag, så blir du fysiskt illamående. Speciellt när den person som ägaren anlitat för att ansvara för det här stora projektet rycker på axlarna lite fåraktigt och säger "Ryska blodslinjer" eller nån liknande befängd ursäkt."
 
#17

Svar från ECAHO på oron över grymheten vid All Nations Cup, Aachen, 2011

"Jag är glad över de stora protesterna angående hästmisshandel vid utställning. Jag måste påpeka att detta INTE är ovanligt - jag var nyligen vid Egyptian Event in Kentucky, USA och det var lika illa om inte värre där. Detta ursäktar inte det som hände i Aachen och många av handlers var desamma där men vi måste alla inse att detta är ett utbrett fenomen - så pass att det nära nog har blivit normen. Domare kommenterar att avslappnade hästar inte är "spända nog"... handlers säger att hästarna ju är bortskämda och välgödda - som om konstant stress och att aldrig veta var eller VARFÖR nästa slag ska falla uppvägs eller kompenseras av bra mat och en bra box, på bekostnad av varelsens välbefinnande.
ECAHO kan sätta upp regler, men reglerna är bara så starka som de som använder dem. Många vågar inte eller stöds inte av organisatörerna. Saken är den att domarna belönar de här metoderna, så handlers kommer att fortsätta använda dem, för att vinna. Många ägare är ignoranta eller bryr sig inte, eller tycker att en smäll eller ett ryck är inte så farligt... MEDVETENHET är vad som behövs. PRESS på handlers och ägare och domare behövs. Var snälla och vänd er till dem. Ni kan även rikta er till ETHA (European Trainers and Handlers Association), en ny grupp, bestående av bl a de handlers som ses i videon. De vill representera handlers inom ECAHO och ser inte sina handlingar som felaktiga alternativt nekar till att det ens har hänt.
Med tack för er omtanke och dela gärna med er av era åsikter, vi måste alla agera och hålla pressen uppe för att få till en förändring till det bättre, med Guds hjälp. "
Sincerely,
Alia Al Hussein"
 
Oj vad ledsen jag blir när jag ser dessa djur helt sönderstressade och med noll tillit till den som håller i snöret.
Det är ingen vacker syn att se hästarna springa runt som om de bara ville få så stort avstånd som möjligt till handlern.
Var ligger värdet i att visa upp en trygg och stabil individ med bra exteriör? Är det helt bortblåst?

Nej jag har ingen insikt i arabvärlden, men när jag ser detta så är det inte heller något jag vill he mig in på.
 
#17

Svar från ECAHO på oron över grymheten vid All Nations Cup, Aachen, 2011

"Jag är glad över de stora protesterna angående hästmisshandel vid utställning. Jag måste påpeka att detta INTE är ovanligt - jag var nyligen vid Egyptian Event in Kentucky, USA och det var lika illa om inte värre där. Detta ursäktar inte det som hände i Aachen och många av handlers var desamma där men vi måste alla inse att detta är ett utbrett fenomen - så pass att det nära nog har blivit normen. Domare kommenterar att avslappnade hästar inte är "spända nog"... handlers säger att hästarna ju är bortskämda och välgödda - som om konstant stress och att aldrig veta var eller VARFÖR nästa slag ska falla uppvägs eller kompenseras av bra mat och en bra box, på bekostnad av varelsens välbefinnande.
ECAHO kan sätta upp regler, men reglerna är bara så starka som de som använder dem. Många vågar inte eller stöds inte av organisatörerna. Saken är den att domarna belönar de här metoderna, så handlers kommer att fortsätta använda dem, för att vinna. Många ägare är ignoranta eller bryr sig inte, eller tycker att en smäll eller ett ryck är inte så farligt... MEDVETENHET är vad som behövs. PRESS på handlers och ägare och domare behövs. Var snälla och vänd er till dem. Ni kan även rikta er till ETHA (European Trainers and Handlers Association), en ny grupp, bestående av bl a de handlers som ses i videon. De vill representera handlers inom ECAHO och ser inte sina handlingar som felaktiga alternativt nekar till att det ens har hänt.
Med tack för er omtanke och dela gärna med er av era åsikter, vi måste alla agera och hålla pressen uppe för att få till en förändring till det bättre, med Guds hjälp. "
Sincerely,
Alia Al Hussein"

Du fortsätter att kopiera text utan att beskriva din egen åsikt? Din diskussionsteknik är något bristfällig..
 
Uppställning av araber i "the frozen pose" syftar till att dölja dålig exteriör. Handlern placerar medvetet hästens hovar, stretchar och spänner kroppen och låser en fysisk position där bristerna för den aktuella hästen döljs. Domarna bedömer därefter illusionen; istället för en avslappnad häst som står rakt upp och ner och visar sig som den är. Den exteriöra utvärderingen för avelns bästa är ersatt av en falsk skönhetstävling. Metoden uppfanns i USA, hästar vann, metoden spred sig över världen och ses nu kopieras på den enklaste lokala utställning.

Hästen är ett flyktdjur som vill vända på huvudet och öronen för att hålla koll på hot i sin omgivning. För att åstadkomma ett alert intryck där hästen sträcker upp sig och spänt riktar sin uppmärksamhet med riktade öron framåt används flitigt tekniken med negativ förväntning. Dvs hot. En signal, ett ljud eller rörelse från handlern, som hästen känner igen från något den upplevt tidigare, utanför ringen. Plötsligt spänner den hela kroppen och riktar all uppmärksamhet mot det största hotet; sin handler. Ju mer spänd, dvs rädd, häst desto "snyggare" och högre poäng.

Denna signal/hot om våld kan vara ett ryck i kedjan, en smäll med kedjan, ett slag med pisken över frambenen eller mot sidan. Då hästen efterhand vänjer sig, får våldet bakom scenen ökas för att uppnå samma effekt i ringen. Vissa tränare överlåter bakgrundsvåldet till annan stallpersonal.

Efter den kraftiga anspänningen/rädslan vid uppställningen är det svårt för hästen att slappna av när den ska röra sig. Den vill då inte lyfta svansen högt som önskas, utan för att åstadkomma det krävs ett antal personer med plastpåsar som jagar upp den i ytterkanten av arenan. Den får svårt att trava avslappnat och kraftfullt och springer istället spänt med huvudet högt och sänkt rygg och faller ständigt i galopp.

Vuxna hästar ses tugga undergivet som fölungar mot sin handler, hästar ses darra i benen och kroppen, kasta sig åt sidan, backa undan, lägga öronen bakåt, slå ut med frambenen. Allt i ett försök att undkomma våld.

Källa, fritt översatt: Emma Maxwell, världskänd arabhästdomare, tränare och uppfödare.
 
Vad för källa artikel, bok, film eller vad ... vilken tidning, vilken bok, vilken film så att man kan få ta del av allt denna person säger

Vem har skrivit att denne är dålig på engelska.

Det vi ifrågasätter är att du personligen inte har något att tala om utan bara skriver källa enligt person det och det inte var vi som är intresserade av att diskutera kan hitta den information du hittar.

Vi diskuterar gärna men vill då ha tillgång till hela de käller du använder dig av, så att vi kan sätta oss in i vad du vill diskutera. Den engelska artikeln länkade du till vilket jag tackar för.

Att bara slänga ur sig smutskastning a la "baksidan på medaljen" utan att komma med EGNA åsikter, tankar och funderingar, leder inte till någon konstruktiv diskussion och är dessutom tveksamt tillåtet enligt bukefalos diskussionsregler.

Vad har du för bakgrund inom arabvärlden som flera av oss tidigare har frågat i tråden.

Jag är openminded, har ett medfött handikapp med klena muskler och leder, har hållit på med hästar i 43 år, första två åren leddes jag runt på hästryggen i ren handikappgrupp.. men blev mer och mer självständig med åren och har bland annat hanterat, visat på 2- och tre-årspremiering och ridit in en arabhingst, men är i övrigt allätare inom hästraser. Jag har varit aktiv medlem inom SHV (Svenska Hästars Värn) i Örebro Län och hann med ett par stallbesök innan jag blev tvungen att lägga ner det uppdraget pga tidsbrist. Jag har dessutom framställt ett par specialarbeten inom Djurskydd inriktat mot häst i Sverige och EU, på gymnasie och universitetsnivå, och då bland annat tillbringat timmar, dagar och veckor på miljö- och djurskyddet i Örebro, som då "låg under" Örebro Kommun. Jag köpte mig en promenadhäst som var 17 år 2001 och fick ha henne till avel, promenadridning, träning och tävling i hela, ofattbara 12 år. Mitt intresse för hästar, djur, diskussioner och viljan att lära mig själv och andra mer kommer aldrig gå ur - likväl som ränderna aldrig går ur en tiger.

Mvh

IngelaH- Privatperson
 
Oj vad ledsen jag blir när jag ser dessa djur helt sönderstressade och med noll tillit till den som håller i snöret.
Det är ingen vacker syn att se hästarna springa runt som om de bara ville få så stort avstånd som möjligt till handlern.
Var ligger värdet i att visa upp en trygg och stabil individ med bra exteriör? Är det helt bortblåst?

Nej jag har ingen insikt i arabvärlden, men när jag ser detta så är det inte heller något jag vill he mig in på.

Känner du också att du vill ta avstånd från hela dressyrsporten pga de som rider hästar med blå tunga, blodigt skänkelläge osv? Eller hela hoppsporten med barrering, orsakande av smärta med otillåtna benskydd mm?

Idioter finns överallt och det finns inget som ursäktar kass behandling av hästarna, OAVSETT gren. Låt inte en del idioter få representera hela arabhästvärlden.
 
Känner du också att du vill ta avstånd från hela dressyrsporten pga de som rider hästar med blå tunga, blodigt skänkelläge osv? Eller hela hoppsporten med barrering, orsakande av smärta med otillåtna benskydd mm?

Idioter finns överallt och det finns inget som ursäktar kass behandling av hästarna, OAVSETT gren. Låt inte en del idioter få representera hela arabhästvärlden.

Håller verkligen med dig här.
Man kan räkna upp den ena hästgrenen efter den andra där pengar styr och djuren får lida. Distansridning, trav, galopp, hoppning och dressyr, allt där hästar tävlas mot varandra.
Men det finns också många representanter inom var och en av grenarna som är ansvarsfulla och vill hästarnas väl.

Detsamma gäller arabutställning. Den nidbild som du målar upp stämmer bara i undantagsfall. Det betyder inte att det överhuvudtaget är acceptabelt att behandla djur illa, inte under några omständigheter, men att sabla ner en hel tävlingsgren på det sätt som sker i tråden här är inte heller acceptabelt.
 
Uppställning av araber i "the frozen pose" syftar till att dölja dålig exteriör. Handlern placerar medvetet hästens hovar, stretchar och spänner kroppen och låser en fysisk position där bristerna för den aktuella hästen döljs. Domarna bedömer därefter illusionen; istället för en avslappnad häst som står rakt upp och ner och visar sig som den är. Den exteriöra utvärderingen för avelns bästa är ersatt av en falsk skönhetstävling. Metoden uppfanns i USA, hästar vann, metoden spred sig över världen och ses nu kopieras på den enklaste lokala utställning.

Hästen är ett flyktdjur som vill vända på huvudet och öronen för att hålla koll på hot i sin omgivning. För att åstadkomma ett alert intryck där hästen sträcker upp sig och spänt riktar sin uppmärksamhet med riktade öron framåt används flitigt tekniken med negativ förväntning. Dvs hot. En signal, ett ljud eller rörelse från handlern, som hästen känner igen från något den upplevt tidigare, utanför ringen. Plötsligt spänner den hela kroppen och riktar all uppmärksamhet mot det största hotet; sin handler. Ju mer spänd, dvs rädd, häst desto "snyggare" och högre poäng.

Denna signal/hot om våld kan vara ett ryck i kedjan, en smäll med kedjan, ett slag med pisken över frambenen eller mot sidan. Då hästen efterhand vänjer sig, får våldet bakom scenen ökas för att uppnå samma effekt i ringen. Vissa tränare överlåter bakgrundsvåldet till annan stallpersonal.

Efter den kraftiga anspänningen/rädslan vid uppställningen är det svårt för hästen att slappna av när den ska röra sig. Den vill då inte lyfta svansen högt som önskas, utan för att åstadkomma det krävs ett antal personer med plastpåsar som jagar upp den i ytterkanten av arenan. Den får svårt att trava avslappnat och kraftfullt och springer istället spänt med huvudet högt och sänkt rygg och faller ständigt i galopp.

Vuxna hästar ses tugga undergivet som fölungar mot sin handler, hästar ses darra i benen och kroppen, kasta sig åt sidan, backa undan, lägga öronen bakåt, slå ut med frambenen. Allt i ett försök att undkomma våld.

Källa, fritt översatt: Emma Maxwell, världskänd arabhästdomare, tränare och uppfödare.

Detta var ju åter någon annans ord? Varför är detta den allenarådande sanningen? Det här känns lite rabiat i framtoningen, påstår jag. Inga nyanser ingen eftergift bara hat.
 
Känner du också att du vill ta avstånd från hela dressyrsporten pga de som rider hästar med blå tunga, blodigt skänkelläge osv? Eller hela hoppsporten med barrering, orsakande av smärta med otillåtna benskydd mm?

Idioter finns överallt och det finns inget som ursäktar kass behandling av hästarna, OAVSETT gren. Låt inte en del idioter få representera hela arabhästvärlden.

Jag är absolut emot det. Finner ingen tjusning i att se hästar behandlas på sådant vis oavsett gren
 
@IngelaH

Detta är ingen smutskastning och ingen bild jag målar upp; det är kalla fakta från säkra källor och bilden har andra redan målat - jag bara visar den.

Vem jag är som privatperson är fullständigt irrelevant i sammanhanget. Min åsikt är naturligtvis att det som pågår är fullständigt makabert och måste stoppas. Det är därför jag vill visa för de som inte är insatta hur det ser ut; om nu showen väcker nyfikenhet har man rätt att veta allt och inte bara den imponerande ytan. Dessa problem med showerna har som jag nämnde inledningsvis debatterats flitigt i arabkretsarna under många, många år; namninsamlingar, anmälningar, förslag till nya regler har inte hjälpt. Människor tystas. Pengar styr. Varför ändra på något som lönar sig?
 
@IngelaH

Detta är ingen smutskastning och ingen bild jag målar upp; det är kalla fakta från säkra källor och bilden har andra redan målat - jag bara visar den.

Vem jag är som privatperson är fullständigt irrelevant i sammanhanget. Min åsikt är naturligtvis att det som pågår är fullständigt makabert och måste stoppas. Det är därför jag vill visa för de som inte är insatta hur det ser ut; om nu showen väcker nyfikenhet har man rätt att veta allt och inte bara den imponerande ytan. Dessa problem med showerna har som jag nämnde inledningsvis debatterats flitigt i arabkretsarna under många, många år; namninsamlingar, anmälningar, förslag till nya regler har inte hjälpt. Människor tystas. Pengar styr. Varför ändra på något som lönar sig?

Tack så mkt för förtydligande. Har du varit i kontakt med någon djurrättsorganisation för att kolla om det har hänt något på fronten sedan 2011 och 2013 enligt dina tidigare källor. Eller ser det likadant ut idag 2015? Då kanske det är i en djurrättsorganisation som vet vad de håller på med, du ska lägga ner ditt arbete också. De skriker säkert efter hjälp att få ut information och att argumentera och debattera om hur det ser ut i hästvärlden.

Jag kan också rekommendera dig att ta kontakt med stora arabuppfödare och fråga hur de ser på arabhästcirkusen utomlands.

En idé är också att kontakta jordbruksverket och fråga vad som gäller för svenka arabhästuppödare och hur våra svenska lagar gäller dem även utomlands. Annars är det ju den vägen vi borde gå, för att få stopp på idiotin i stället för att enskilt förbjuda våra svenska uppfödare att stötta "cirkusen". I och med att Sverige är med i EU finns det ju gemensamhetsregler som gäller alla länder inom EU's gränser.

Vad har du själv för förslag på vad vi kan göra?

Mvh

IngelaH, privatperson
 
@IngelaH

Detta är ingen smutskastning och ingen bild jag målar upp; det är kalla fakta från säkra källor och bilden har andra redan målat - jag bara visar den.

Vem jag är som privatperson är fullständigt irrelevant i sammanhanget. Min åsikt är naturligtvis att det som pågår är fullständigt makabert och måste stoppas. Det är därför jag vill visa för de som inte är insatta hur det ser ut; om nu showen väcker nyfikenhet har man rätt att veta allt och inte bara den imponerande ytan. Dessa problem med showerna har som jag nämnde inledningsvis debatterats flitigt i arabkretsarna under många, många år; namninsamlingar, anmälningar, förslag till nya regler har inte hjälpt. Människor tystas. Pengar styr. Varför ändra på något som lönar sig?

Det är BARA smutskastning. Du vill inte ens tillstå att det finns de som sköter visning av showhäst på ett bra sätt. Du pratar om pengar, men jag undrar om du har koll på inkomster och utgifter i arabhästvärlden! Jag skäms inte för mitt intresse och jag står för varje häst vi visar och jag litar på dem som jag har hästar hos.
Vad får man lov att göra med sin arabhäst? Jag tycker det är rent deprimerande att se långhåriga, tunna araber håglösa i en lösdrift till exempel men jag förmodar ni finner det ett värdigt liv för en häst där den hålls naturligt?
 
En sak till ;
i inlägg #49 skrivs det "Lite översättning av tidigare inlägg, för de som tycker engelskan är besvärlig:"
Det var inte poängen. Poängen var att formuleringen var någon annans. Jag är övertygad om att de flesta klarar av engelskan lika bra som författaren av inlägget (dvs den som översatte den kopierade texten).
Vad har Sleepy själv upplevt inom arabhästeriet som har bäring i denna diskussion?

För trettio år sedan körde man upp ingefärskräm i rumpan på hästarna och opererade svansar och halsar... Så mycket bättre var det då...
 
Känner du också att du vill ta avstånd från hela dressyrsporten pga de som rider hästar med blå tunga, blodigt skänkelläge osv? Eller hela hoppsporten med barrering, orsakande av smärta med otillåtna benskydd mm?

Idioter finns överallt och det finns inget som ursäktar kass behandling av hästarna, OAVSETT gren. Låt inte en del idioter få representera hela arabhästvärlden.

Vill bara flika in att stressade araber ser jag på 9 av 10 klipp när jag söker showklipp på youtube. Medan blå tungor, blod på häst och "osv"? syns 1/50 gånger när jag tittar på hopp och dressyrtävlingar. Den stora skillnaden är att om sånt uppdagas, då blir det åtgärder för hopp/dressyrryttaren. Se på Helgstrand vars rykte är ganska så trasigt efter Akeem Foldagerskandalen. Blod på hästen - utblåst direkt och omskriven i Ridsport. Finns DET inom showvärlden?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 943
Senast: Karminnie
·
Hästvård Jag har lite problem som jag känner att jag måste få lufta då det känns som om jag håller på att bli knäpp av detta. För att dra lite...
Svar
7
· Visningar
2 800
Senast: Smallgot
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 760
Senast: lewellyn
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 646

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp