Arabhästutställning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är dock inte bara en nidbild av hur det ser ut.
Givetvis finns det, framför allt i Sverige, vettigt folk som har och visar arab.
Och givetvis är det inte djurskyddsproblem här så. Det går dock rätt lätt att stressa hästar utan våld..

Men det är ju inte en slump att inte alla arab-RYTTARE är med i arabföreningen.
Det finns lite för många som har araber som utställningsdockor och avlar på skit rent ut sagt.
Det brukar tom en del arab-uppfödare tillstå.

Det är heller inte så skoj för oss som ska träna de uppstressade och felhanterade djuren som sen hamnar hos ägare som vill göra mer än ha dem i hage.
Då är man glad att det är just en arab och inte någon annan ras. Få andra hästar hade gått att stressa upp så och negligera att lägga grunden att kunna slappna av så och ändå sen kunna reparera och utbilda till normala ridhästar.

Det är ett känt problem som man inte ska sopa under mattan.

För mig som är petig med hur jag vill utbilda finns ingen som helst fördel med att tagga upp hästar så och spänna till dem.
Jag sätter energi i en utbildad häst och aldrig till bekostnad av genomsläpplighet och lösgjordhet.
Det är rätt många som också jobbares ridträning, inom olika inriktningar, som är ense med mig där.
 
Vill bara flika in att stressade araber ser jag på 9 av 10 klipp när jag söker showklipp på youtube. Medan blå tungor, blod på häst och "osv"? syns 1/50 gånger när jag tittar på hopp och dressyrtävlingar. Den stora skillnaden är att om sånt uppdagas, då blir det åtgärder för hopp/dressyrryttaren. Se på Helgstrand vars rykte är ganska så trasigt efter Akeem Foldagerskandalen. Blod på hästen - utblåst direkt och omskriven i Ridsport. Finns DET inom showvärlden?
en

Det är en viktig fråga du ställer. Läste du öppna brevväxlingen mellan Djurens Rätt och SAHF som jag länkade till. I ett av citaten berättades om just det du efterfrågar. Att det finns Discipinary committees som ska se till att reglerna efterföljs så ja, de åtgärderna finns även här.

mvh

IngelaH, privatpersonen
 
Här ja, men i resten av världen? Enligt TS uteblir ju påföljder under de stora eventen. Att pengarna styr i praktiken, inte organisationerna.
 
Det är dock inte bara en nidbild av hur det ser ut.
Givetvis finns det, framför allt i Sverige, vettigt folk som har och visar arab.
Och givetvis är det inte djurskyddsproblem här så. Det går dock rätt lätt att stressa hästar utan våld..

Men det är ju inte en slump att inte alla arab-RYTTARE är med i arabföreningen.
Det finns lite för många som har araber som utställningsdockor och avlar på skit rent ut sagt.
Det brukar tom en del arab-uppfödare tillstå.

Det är heller inte så skoj för oss som ska träna de uppstressade och felhanterade djuren som sen hamnar hos ägare som vill göra mer än ha dem i hage.
Då är man glad att det är just en arab och inte någon annan ras. Få andra hästar hade gått att stressa upp så och negligera att lägga grunden att kunna slappna av så och ändå sen kunna reparera och utbilda till normala ridhästar.

Det är ett känt problem som man inte ska sopa under mattan.

För mig som är petig med hur jag vill utbilda finns ingen som helst fördel med att tagga upp hästar så och spänna till dem.
Jag sätter energi i en utbildad häst och aldrig till bekostnad av genomsläpplighet och lösgjordhet.
Det är rätt många som också jobbares ridträning, inom olika inriktningar, som är ense med mig där.


Nu tycker jag du blandar äpplen och päron. Arabhästföreningen är en avelsförening, inte en ryttarförening för det första.
De araber som är mest felhanterade är de som har okunniga handlers vilket framför allt finns på lägre nivåer. handlers/tränare som matar hstarna en massa men inte alls tränar dem.
Att halterträna en häst korrekt går ut på att få den att röra sig bort från tryck, det är i princip hela saken. Tryck och som belöning eftergift. I sverige finns inte alls många som har "utställningsdockor", för övrigt. De flesta gör en väldig massa andra saker med sina araber.

Var ser du alla feltränade showhästar i Sverige? Somär ett så "känt" problem...
Jag kan berätta att en av mina unghästar hamnade hos en person som inte kunde hantera honom. Hon tog ut en NH-person som malde på i timtal med samma övning för att sedan meddela mig att "nu kan han gå i grimskaft".
Samma häst hade då rest runt och tävlat i fem länder, lastas på mindre än en halv minut och var utsökt följsam i liberty (häst visas fritt i ridhus och ska fångas inom en viss tid). Han var också visad på premiering med högsta resultatet av alla hingstar som deltog. Vem var feltränad - hästen eller de NH /vanlig ridningskolade människorna?
 
Här ja, men i resten av världen? Enligt TS uteblir ju påföljder under de stora eventen. Att pengarna styr i praktiken, inte organisationerna.

Jag vet att en handler blivit totalportad nyligen USA för att han inte följt blue book. En tränare som är världskänd, jobbat för de allra största. En annan var avstängd i flera år.

Sleepy vill gärna ta på sig rollen av allvetande person men är inte uppdaterad. Att bilda sig en uppfattning via internet är kanske inte alltid mer värt än att ha inblick i verkligheten och se med sina egna ögon. Jag har fått hem showtränade hästar efter säsong och jag känner inte igen bilden som målas upp i denna tråd.
Det är väldigt oförskämt att klumpa ihop alla som har showhästar och muttra om djurplågeri.

Berätta sedan gärna om alla dessa pengar som man kan få tag på inom arabhästeriet! Vem får ta del av dem?
 
Nu tycker jag du blandar äpplen och päron. Arabhästföreningen är en avelsförening, inte en ryttarförening för det första.
De araber som är mest felhanterade är de som har okunniga handlers vilket framför allt finns på lägre nivåer. handlers/tränare som matar hstarna en massa men inte alls tränar dem.
Att halterträna en häst korrekt går ut på att få den att röra sig bort från tryck, det är i princip hela saken. Tryck och som belöning eftergift. I sverige finns inte alls många som har "utställningsdockor", för övrigt. De flesta gör en väldig massa andra saker med sina araber.

Var ser du alla feltränade showhästar i Sverige? Somär ett så "känt" problem...
Jag kan berätta att en av mina unghästar hamnade hos en person som inte kunde hantera honom. Hon tog ut en NH-person som malde på i timtal med samma övning för att sedan meddela mig att "nu kan han gå i grimskaft".
Samma häst hade då rest runt och tävlat i fem länder, lastas på mindre än en halv minut och var utsökt följsam i liberty (häst visas fritt i ridhus och ska fångas inom en viss tid). Han var också visad på premiering med högsta resultatet av alla hingstar som deltog. Vem var feltränad - hästen eller de NH /vanlig ridningskolade människorna?

De flesta rasföreningar är avelsföreningar. Dock är vissa rasers föreningar mer förknippade med folk som även rider eller kör etc.
Det måste du ju hålla med om?

För mig som ryttare är det inte så värst intressant att avla på djur som inte presterat inom det jag vill rida.
Jag är inte jättesugen på en hingst som inte utbildats svårklass och gärna lämnat flera avkommor som startat detsamma. Mycket för att se hur en häst funkar mentalt under så mkt andra krav än om de bara är alt går lätta klasser.

Hur det var med din unghäst kan jag inte säga ngt om.
Men självklart ska inte alla ha unghäst eller häst öht.. Så visst fasen kan den hamnat hos en idiot.
Araber blir ju mkt vad man gör dem till. Och IOM att de är så känsliga tycker jag man om man tror att man ev kan behöva sälja gör dem en tjänst i att inte låta dem vara spända och explosiva runt folk.
Just för att safe:a om de hamnar hos någon som inte reder ut det.
 
Spammar tråden med följande; Tempen, som har showhästar, tränar dressyr med våra hästar , föder upp araber och welsh och gärna svarar på frågor som ställs på ett nyfiket men inte uppfordrande/otrevligt sätt.
De flesta rasföreningar är avelsföreningar. Dock är vissa rasers föreningar mer förknippade med folk som även rider eller kör etc.
Det måste du ju hålla med om?

För mig som ryttare är det inte så värst intressant att avla på djur som inte presterat inom det jag vill rida.
Jag är inte jättesugen på en hingst som inte utbildats svårklass och gärna lämnat flera avkommor som startat detsamma. Mycket för att se hur en häst funkar mentalt under så mkt andra krav än om de bara är alt går lätta klasser.

Hur det var med din unghäst kan jag inte säga ngt om.
Men självklart ska inte alla ha unghäst eller häst öht.. Så visst fasen kan den hamnat hos en idiot.
Araber blir ju mkt vad man gör dem till. Och IOM att de är så känsliga tycker jag man om man tror att man ev kan behöva sälja gör dem en tjänst i att inte låta dem vara spända och explosiva runt folk.
Just för att safe:a om de hamnar hos någon som inte reder ut det.

Sätter du det kravet på Connemarahingstar med? Eller Welsh Cob? Eller Tinker? "Svårklass"?
En ryttare avlar sällan, punkt. Jag rider alla mina vuxna hästar , men "svårklass" tror jag inte du heller rider. Araber har inte så ofta i den falangen att göra. Om du prompt vill ha svårklassämnen ska du inte leta bland araber främst. En arab är en allround/familjehäst, inte en tävlingsmaskin!
 
Jag frågar igen ;
VAR FINNS ALLA PENGAR? Flera här i tråden verkar veta något jag helt har missat!
 
Berätta sedan gärna om alla dessa pengar som man kan få tag på inom arabhästeriet! Vem får ta del av dem?

Araben är väldigt populär i arabvärlden (globalt alltså) där finns också väldigt mycket olja och pengar som sponsrar showerna. Här i Sverige dras det runt av ett fåtal sponsorer och eldsjälar som jag förstått det. Även de största stuterierna verkar ha svårt att sälja sina hästar till betalande köpare.

Min uppfattning är inte grundad på googling och den här tråden om det är det du antyder, tvärtom har jag intresserat mig för arabhästen sedan en tid tillbaka och pratat med insatta såväl som sett dokumentärer. Är fortfarande inte imponerad utav showerna, men så är jag ryttare också.
Men - det är skönt att höra att dålig behandling har lett till allvarliga konsekvenser. Får man fråga vad det gällt i de fall du räknat upp? Är det hästar som visat smärtassociationer, hetsats på ett felaktig sätt eller krävs det mer?
 
Araben är väldigt populär i arabvärlden (globalt alltså) där finns också väldigt mycket olja och pengar som sponsrar showerna. Här i Sverige dras det runt av ett fåtal sponsorer och eldsjälar som jag förstått det. Även de största stuterierna verkar ha svårt att sälja sina hästar till betalande köpare.

Min uppfattning är inte grundad på googling och den här tråden om det är det du antyder, tvärtom har jag intresserat mig för arabhästen sedan en tid tillbaka och pratat med insatta såväl som sett dokumentärer. Är fortfarande inte imponerad utav showerna, men så är jag ryttare också.
Men - det är skönt att höra att dålig behandling har lett till allvarliga konsekvenser. Får man fråga vad det gällt i de fall du räknat upp? Är det hästar som visat smärtassociationer, hetsats på ett felaktig sätt eller krävs det mer?


Men att araben är populär globalt är en sak, men jag tror det är svårare att sälja arab i USA än här...men även där säljs det.
Vi deltar och besöker på showerna du talar om, så snälla tala om var alla pengarna är? Är det försäljning av hästar, oljefat som delas ut eller vad? Det jag kan komma på är att man kan få premier på vissa utställningar, likt ett Grand Prix.

Dokumentärer? Syftar du på den svenska dokumentären som hade till syfte att förlöjliga folk med hästar och yviga vanor? Har du sett de polska filmerna? Vilka dokumentärer har du sett?

"De största stuterierna" i Sverige? Vilka skulle det vara? Det finns ställen som rider in och rider till araber som säljer hästar varje vecka i princip... Däremot ser du inte alla på annons. Det kommer många förfrågningar på hästar nu och det har ökat markant sista tiden, så jag är osäker på om du har rätt i att det inte går att sälja en arab.
På svenska shower är merparten deltagare vanliga hästägare, inte stora stuterier. Det är få som flyger in en handler för att visa häst på en C-show i Sverige...

Personerna jag pratar om har pekats ut för flera av de saker ni nämner. Även handlers i Europa har fått reprimander. Eftersom du verkar savvy med att googla så kan du säkert hitta info på nätet, jag kommer inte att namnge någon här. det är inte min plats i livet att göra.

Det är alltid spännande att höra hur någon utifrån upplever det man själv och människor man umgås med pysslar med varje dag.
 
@IngelaH

Tack för ditt engagemang. Det har prövats många vägar att komma åt problemet genom åren, utan någon större framgång. Det som verkar påverka mest är exponering. Att människor får insyn i vad som pågår och vilka metoder som används; därav vikten av en offentlig debatt. En debatt som förs livligt världen över - men inte i Sverige. Man kan undra varför.
 
@IngelaH

Tack för ditt engagemang. Det har prövats många vägar att komma åt problemet genom åren, utan någon större framgång. Det som verkar påverka mest är exponering. Att människor får insyn i vad som pågår och vilka metoder som används; därav vikten av en offentlig debatt. En debatt som förs livligt världen över - men inte i Sverige. Man kan undra varför.


Ok, om du säger så. Men vad jag kan se hos Djurens Rätt, av många som skrivit här och vad jag läst vid googling på nätet så tycker jag att det ser ut som att debatten lever.

Tack för en givande tråd.

Mvh

IngelaH, privatperson
 
Jag tycker inte att tråden är givande, naturligtvis för att jag är part i målet. Jag föder upp arabhästar i liten skala och har gjort sedan början av 90- talet.
Arabhästen har alltid varit föremål för debatt, och det är bra. Man ska debattera vad som ska premieras på en utställning, vad som är viktigt att se hos en bra häst. Och man ska debattera vilka användningsområden som passar för arabhästen (alla, har det visat sig- maken till allroundhäst är svår att hitta!). Man ska också definitivt debattera vad som är tillåtet och inte ur djurskyddsperspektiv.
Men det jag läser i den här tråden är ogrundad smutskastning av en hel tävlingsgren, och det tycker jag inte alls är givande. Att någon uttalar sig hätskt om en sak utan att kunna påvisa egna erfarenheter och egen djupare insyn i saken är inget konstruktivt debattunderlag.
 
Vill bara flika in att stressade araber ser jag på 9 av 10 klipp när jag söker showklipp på youtube. Medan blå tungor, blod på häst och "osv"? syns 1/50 gånger när jag tittar på hopp och dressyrtävlingar. Den stora skillnaden är att om sånt uppdagas, då blir det åtgärder för hopp/dressyrryttaren. Se på Helgstrand vars rykte är ganska så trasigt efter Akeem Foldagerskandalen. Blod på hästen - utblåst direkt och omskriven i Ridsport. Finns DET inom showvärlden?

Har du varit och sett en utställning live? Eller grundar du din åsikt på den väldigt begränsade mängd klipp på Youtube? Eller kanske enbart de klipp som visar upp dåligt beteende?

Det här är några av världens bästa arabhästar, från Michalow:
 
Där ser man tydligt hur det ska gå till. Hästarna får lära sig att ställa upp sig, precis som en dressyrhäst får lära sig att gå i de högre skolorna, vilket också innebär en stor anspänning och tar tid att bygga upp. Eller också får hopphästen lära sig att taxera och hoppa allt högre och bredare hinder.
Man skrämmer inte fram en pose hos en arabhäst, om man inte är en sådan som vill ha snabbfix, och då har man inte i sammanhangen att göra. Man lär hästen att stå stilla, inte lägga vikten på frambenen, spänna musklerna och sträcka huvud och hals uppåt/framåt.
Det tar tid att lära in, inget snabbfix om det är seriöst. Det tar också tid att bygga upp muskulaturen som krävs för att hästen ska klara av att visa upp sig på ett bra sätt.
Du kan tvinga en häst med hjälptyglar och skarpa bett, men de som är seriösa ryttare vet att resultatet blir mycket bättre om man använder mjuka hjälper och arbetar efter principen tryck- eftergift.
Samma sak här.
Farligt när man inte har seriös kunskap i ämnet och kastar ut en mängd påståenden som sablar ner en hel tävlingsgren. Dessutom känns det illasinnat.
 
Ni tycker det är kul att höra vad andra anser om utställning påstår ni? Det är ju inte vad jag läser, det är inte ett dugg kul att höra att andra människor med hästintresse premierar lösgjorda och avspända hästar, då har vi fel. Jag köper att det inte är vad som bedöms på en arabshow. Och nej, jag har aldrig varit på en show. Varför skulle jag åka på en, när de jag ser på nätet och i filmer inte intresserar mig? Är det en helt annan tillställning med ett helt annat upplägg irl? Kommer jag mötas av hästar på lina som visar något helt annat? Pengarna bakom showerna antar jag ligger i arrangemanget, precis som i alla ridgrenar. Det kostar pengar att arrangera med lokal, personal och priser. Att man sen skulle kunna vinna flera miljoner har ingen påstått. Men om X är huvudsponsor för en enorm show och har hästar som deltar är det ju inte helt främmande åtminstone för mig att tänka att X kanske inte vill backa upp längre om hens hästar inte får delta pga regelbrott i stallarna tex. Så har jag uppfattat TS.

Jag säger inte att det inte går att sälja en arab, men jag vet ingen tävlingsryttare som köper araber. De har ingen marknad på tävlinsbanan som jag är bekant med. Något som oroar mig är att när jag surfar in på olika stuterier och även i ert klipp här så är första araben marknadsförs med att den är "vacker". Vart kommer en avel med det avelsmålet vara om 100 år? Hur kommer funktionen bli?

Det är ju onekligen inte alls lika rörigt som på flera filmer jag sett @athena_arabians, men vad är det som gör att hästen fryser i den positionen när handlern höjer spöt? Rent nyfiket alltså. Hur lär man en häst att spänna sig och frysa? I min bok är det flyktberedskap. Jag fyller på med fler klipp att diskutera runt. Är det här helt normalt förfarande?


 
Hur lär man en häst att gå i piaff, passage, göra skolsprång och annat som kräver stark muskelanspänning? Finns massor att lära sig om hur det går till, och detsamma om hur man lär en arab att ställa upp sig.
Arabhästmagazinet hade för ett antal år sedan en artikelserie som handlade om hur man går till väga, författad av en av en mycket välkänd handler, som också är känd för att ha ett mycket varmt och nära förhållande till de hästar hen har i träning och visar. Går bra att läsa den artikelserien om man är intresserad. Det är en konst, som all annan riktig hästträning.

Man kan alltid hitta avarter, det är vi väl överens om. I alla hästgrenar finns de. Men om jag förstod det rätt var det inte specifikt avarterna som ts ville diskutera, utan hela tävlingsformen.

Om man kokar ner det handlar det till slut om att diskutera all användning av hästar i människans "tjänst".
 
Det är dock inte bara en nidbild av hur det ser ut.
Givetvis finns det, framför allt i Sverige, vettigt folk som har och visar arab.
Och givetvis är det inte djurskyddsproblem här så. Det går dock rätt lätt att stressa hästar utan våld..

Men det är ju inte en slump att inte alla arab-RYTTARE är med i arabföreningen.
Det finns lite för många som har araber som utställningsdockor och avlar på skit rent ut sagt.
Det brukar tom en del arab-uppfödare tillstå.

Det är heller inte så skoj för oss som ska träna de uppstressade och felhanterade djuren som sen hamnar hos ägare som vill göra mer än ha dem i hage.
Då är man glad att det är just en arab och inte någon annan ras. Få andra hästar hade gått att stressa upp så och negligera att lägga grunden att kunna slappna av så och ändå sen kunna reparera och utbilda till normala ridhästar.

Det är ett känt problem som man inte ska sopa under mattan.

För mig som är petig med hur jag vill utbilda finns ingen som helst fördel med att tagga upp hästar så och spänna till dem.
Jag sätter energi i en utbildad häst och aldrig till bekostnad av genomsläpplighet och lösgjordhet.
Det är rätt många som också jobbares ridträning, inom olika inriktningar, som är ense med mig där.
Hur mycket erfarenhet av araber har du ? Jag känner inte alls igen problemet faktiskt för att de ställts ut .förstår inte riktigt dina kommentarer om avel heller i det andra inlägget - vad har stam efter hingstar som tävlat svårklass öht med ngt att göra i sammanhanget ? Det blir ju bara fånigt och låter förmätet att du inte anser att ngt annat än såna är legitima . Du har ofta mkt sunda argument och förhållningssätt till hästar och Hästhantering osv , men ibland blir du faktiskt bara dryg . Varför är det öht relevant i arabfrågan att ngn hingst gått svårklass och att du inte vill ha ngn häst som inte har en sån stam ? Araben tävlar inte svårklass i ridhästgrenar, vilket även arab avlarna i denna tråd påtalat flertalet gånger ?
 
Senast ändrad:
Ni tycker det är kul att höra vad andra anser om utställning påstår ni? Det är ju inte vad jag läser, det är inte ett dugg kul att höra att andra människor med hästintresse premierar lösgjorda och avspända hästar, då har vi fel. Jag köper att det inte är vad som bedöms på en arabshow. Och nej, jag har aldrig varit på en show. Varför skulle jag åka på en, när de jag ser på nätet och i filmer inte intresserar mig? Är det en helt annan tillställning med ett helt annat upplägg irl? Kommer jag mötas av hästar på lina som visar något helt annat? Pengarna bakom showerna antar jag ligger i arrangemanget, precis som i alla ridgrenar. Det kostar pengar att arrangera med lokal, personal och priser. Att man sen skulle kunna vinna flera miljoner har ingen påstått. Men om X är huvudsponsor för en enorm show och har hästar som deltar är det ju inte helt främmande åtminstone för mig att tänka att X kanske inte vill backa upp längre om hens hästar inte får delta pga regelbrott i stallarna tex. Så har jag uppfattat TS.

Jag säger inte att det inte går att sälja en arab, men jag vet ingen tävlingsryttare som köper araber. De har ingen marknad på tävlinsbanan som jag är bekant med. Något som oroar mig är att när jag surfar in på olika stuterier och även i ert klipp här så är första araben marknadsförs med att den är "vacker". Vart kommer en avel med det avelsmålet vara om 100 år? Hur kommer funktionen bli?

Det är ju onekligen inte alls lika rörigt som på flera filmer jag sett @athena_arabians, men vad är det som gör att hästen fryser i den positionen när handlern höjer spöt? Rent nyfiket alltså. Hur lär man en häst att spänna sig och frysa? I min bok är det flyktberedskap. Jag fyller på med fler klipp att diskutera runt. Är det här helt normalt förfarande?




Varför skulle tävlingsryttare köpa arab? Eller Tinker? Det är inte en svårklasshäst. Punkt. Ingen arabuppfödare låtsas det heller. Vi föder upp fantastiska familjehästar.

Hur tror du hopphästarna ser ut om 100 år? Araben har alltid varit avlad för sin skönhet.

Om du drämmer ett spö i marken och lyfter det framför din häst kommer den att "frysa", likaså ocm du hoppar och stojar framför den. Man måste inte misshandla hästar för att få dem uppmärksamma på ett föremål.

Hur kommer man åt alla pengar som gjort arabhästshowerna dåliga? Vem får dem? Från vems plånbok?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 943
Senast: Karminnie
·
Hästvård Jag har lite problem som jag känner att jag måste få lufta då det känns som om jag håller på att bli knäpp av detta. För att dra lite...
Svar
7
· Visningar
2 800
Senast: Smallgot
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 760
Senast: lewellyn
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 646

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp