Precis
Knapplån resten.
Jag har aldrig röntgat mina gamla avelsston däremot genomförs
"stora böjprovet" lite då och då. Alltid ua.
Den äldsta köptes in som tvååring (idag 21 år) de andra är hennes döttrar.
Eftersom inte ett enda ifrågasättande har tillkommit mig
på 17 år (den äldsta avkomman är så gammal idag) så finner jag
inga skäl att ta ett par bakplåtar.
De har bra rörelser, med andra ord, inga rörelsestörningar.
Inga gallor och haltar aldrig.
Hej!
Jag förstår hur du tänker med dina hästar men jag vill bara du ska veta att vuxna "cysthästar" sällan visar vare sig gallor eller hältor på det ev "cystbenet". Om vuxna visar hälta så brukar det vara karpus eller kota fram. Föl brukar man kunna känna värme på i knäleden och/eller i karpus. Det är beroende på om dom har en eller två..... Dom som har två är MYCKET svår bedömda.
Jag vet oxå några araber som tävlats mycket hårt i sitt liv och inte visat någon direkt hälta pga att hästen haft dubbla cystor, dvs i båda bak....... Har hästen cystor i båda bak så ser du sällan någon hälta alls, vilket gör att dina uppfödningar kan få ett långt och mycket smärtsamt/plågsamt liv. Dessa hästar får ofta mycket "pisk" av sina ryttare då de inte alltid kan göra vad människan vill pga smärta, är det ett sådant liv man önskar sina uppfödningar för att man tycker det är för dyrt/jobbigt att röntga????!!!!!!
För mig finns det INGA ANLEDNINGAR till att inte röntga!
Jag fick som jag skrivit tidigare ta del av en forskningsrapport på Skara när jag var där. Denna forskning gällde araber och quartrar där stod det att det var 15% chans att en avkomma till två fullt friska föräldrar får cysta. En frisk och en "cyst" förälder 27% chans att avkomman får cysta. Vilket då betyder att på 10 avkommor är det 1,5 av dom som kommer att ha cysta med friska föräldrar. Det står oxå i denna rapport att om man bara avlar på friska djur så kommer dom 15% att minska med tiden.....
Mvh en Pernilla som tagit bort tre egna hästar pga cystor.....