Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 007
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Nu är inte jag en uppfödare. Men mitt sto är inte perfekt i benstället, hon är lite uttåad fram t ex. Men har inga grava fel vad gäller benen, hennes svagheter sitter på andra ställen.

Men jag skulle å andra sidan inte ha köpt henne överhuvudtaget om hon varit parallellförskjuten eller extremt gracil t ex. Det finns ju grader av alla benproblem.

Senast ändrad:

Jag tycker ansvaret ska ligga i 1:a hand hos föreningen som sätter upp riktlinjer och sm sedan följs av uppfödarna och hingsthållarna.

Då tar föreningen sitt ansvar och hästägarna sitt.

Mvh Li

Det jag undrar över, är om någon vet om det förekom fler cystor åren efter denna period?
//Ann

Det finns nog inget som säger någonting om cystor finns mer nu än förr. Då var det väl ingen som röntgade, och nu är vi inte så många. Det är för få för att man ska kunna ha någon vetttig statistik.

madde++++

Precis :bow:

Knapplån resten.

Jag har aldrig röntgat mina gamla avelsston däremot genomförs
"stora böjprovet" lite då och då. Alltid ua.

Den äldsta köptes in som tvååring (idag 21 år) de andra är hennes döttrar.

Eftersom inte ett enda ifrågasättande har tillkommit mig
på 17 år (den äldsta avkomman är så gammal idag) så finner jag
inga skäl att ta ett par bakplåtar.
De har bra rörelser, med andra ord, inga rörelsestörningar.
Inga gallor och haltar aldrig.

Någon ärftlighetsfaktor för ost. finns uppenbarligen inte.
Hästarna har bra mat, stora kuperade hagar.
Fölisarna åker ut så fort det är möjligt.

Varför åka och röntga bakknän på gamla da´r?

Mitt äldsta stå är ngt inåttåad på v fram men det har inte nedärvts.
De andra stona och deras fölisar är helt "rena".

Jag kan tycka att "varför inte?"

*Du kan ta mer betalt.
*Du kan på papper visa att OM cysta skulle uppstå så är det inte från ditt sto
*Du har ett ypperligt tillfälle (precis som en del andra här) att föda upp i generationer och då kan du bevisa att det finns inte hos dig i
2-3 led.

Sedan blir du ett föredöme för de andra (du känner många större och mindre uppfödare), du kan sätta press på hingstägaren OCH du visar dina köpare hur du förhåller dig till avel och röntgen. Skulle de sedan sätta föl är sannolikheten stor att de gör likadant.

Jag tror inte det finns någon som misstänker att det finns cystor hos dina hästar, men någonstans måste man börja.

Det är lätt för mig att vara styv i korken som HAR gjort det på mitt enda sto, men jag vill verkligen att vi ska belysa detta och se allvaret i att araberna snart inte håller för ridning utan endast till utställning.
Jag kan förstå frustrationen att sitta med 10-20 hästar och viljan att röntga!

Li

Men hingstarna då? Väljer du friröntgat där eller hur tänker du då? Det borde ju kunna poppa upp ngt den vägen även om dina ston är ok.

Hur ställer du till en ev. spekulant som vill röntga en av dina uppfödningar innan köp?

Jag kan tycka att "varför inte?"

*Du kan ta mer betalt.
*Du kan på papper visa att OM cysta skulle uppstå så är det inte från ditt sto
*Du har ett ypperligt tillfälle (precis som en del andra här) att föda upp i generationer och då kan du bevisa att det finns inte hos dig i
2-3 led.

Sedan blir du ett föredöme för de andra (du känner många större och mindre uppfödare), du kan sätta press på hingstägaren OCH du visar dina köpare hur du förhåller dig till avel och röntgen. Skulle de sedan sätta föl är sannolikheten stor att de gör likadant.

Jag tror inte det finns någon som misstänker att det finns cystor hos dina hästar, men någonstans måste man börja.

Det är lätt för mig att vara styv i korken som HAR gjort det på mitt enda sto, men jag vill verkligen att vi ska belysa detta och se allvaret i att araberna snart inte håller för ridning utan endast till utställning.
Jag kan förstå frustrationen att sitta med 10-20 hästar och viljan att röntga!

Li

Finns inte i tredje led heller. Inte som jag fått kännedom om heller.
Jag tycker det är för lätt att komma undan med att hästen är röntgad bak.

Hur man än vrider och vänder och läser så är det en mkt
liten procent där man konstaterat att det är ärftligt.
Mycket handlar om uppfödning av ungdjuren.
Klart att jag kan åka och röntga årets fölisar vid 18 månader
om de finns kvar då men jag känner mig inte speciellt tryggare.
Trygg känner jag mig vid god omvårdnad av djuren
och att inga klagomål har framkommit från mina kunder.
Däremot om någon form av rörelsestörning skulle uppstå
så blir det omgående utredning och handling.

KNAPPLÅN

Om cystor nu enbart skulle bero på nedärvning, hur vet man då att det nedärvs hela tiden i rakt nedstigande led? Dvs mor/far nedärver direkt till avkomman osv. Även om Du friröntgar Din häst i bakknäna och den är ua, hur vet Du då att den ändå inte bär på anlagen?

Jag förstår dock poängen med att börjar man röntga alla individer som det avlas på så till slut så vet man allt om allas bakknän, MEN on nedärvningen inte sker i rakt nedstigande led, med tanke på vårt lilla avelsmaterial, vilka samband skall Du då dra?

Finns det inte viktigare saker att ta tag i än att röntga hästar som inte belastat speciellt hårt och som kanske dessutom har lämnat avkommor som presterar? Den dagen någon talar om för mig att det verkligen är ett problem, och då med fakta, kanske jag kan se saken i en ny dager. I nuläget tycker jag att det finns andra prioriteringar när det gäller aveln. Det måste väl vara mer relevant att gå igenom avelsmaterialet, härstamningar m.m. och se vad man avlar på, sätta avelsmål etc.

Däremot tycker jag att när man säljer en häst som presterar/skall prestera hårt så är det en självklarthet att röntga. Åtminstone mitt försäkringsbolag kräver det dessutom när det är hästar till ett visst försäkringsvärde.

Men hingstarna då? Väljer du friröntgat där eller hur tänker du då? Det borde ju kunna poppa upp ngt den vägen även om dina ston är ok.

Hur ställer du till en ev. spekulant som vill röntga en av dina uppfödningar innan köp?

Visst kan det poppa upp ngt den vägen.
Rykten framförallt poppar upp om snart varenda linje.
Hitintills har jag aldrig någonsin sett eller fått fastställt
att den eller den linjen har en ärftlighetsfaktor evad
det gäller cystor.

Jag har däremot själv studerat hingstarna efter bästa
förmåga. Diskuterat med mer kunniga osv.
Jag har använt ganska oprövade hingstar med få avkommor
eller inga alls. Någon måste ju vara den första eller hur?
Det jag däremot vet mer om är kvalitén och linjer
på mina ston. Det är iaf 50% trygghet.
Vidare har jag inte träffat på några avkommor senare heller
efter dessa hingstar som har cystor direkt relaterade till dom
så trygghetsfaktorn på mina egna bedömningar ökar givetvis med det.

Om en seriös köpare önskar röntgen på ston eller
ungdjur så kan jag givetvis tillgodose det när handpenning är
erlagd och som givetvis återfås om något är fel.

Jag är inte emot att hästar röntgas, absolut inte men
jag finner ingen större anledning idag att röntga mina
ston.
Annika

Allmänt
Om man läser det forskarna kommit fram till, att även äldre hästar kan drabbas efter uppkomst av traumatiska broskdefekter i leden, hur vet man då, om hästen nedärver det eller ej? Det innebär i så fall att hästarna skulle behöva röntgas med jämna mellanrum under sitt liv.

Bara för att man röntgar ett sto, kan man inte friskriva sig från att det inte kommer från henne, om avkomman får det.
Det är så många faktorer som spelar in i hästens liv.

Men återigen så skulle jag vilja veta i vilken ålder folk har uppmärksammat att något är fel, och sen fått diagnosen cysta.
Och om det är rimligt att en häst kan leva med denna diagnos obehindrat till ålderdomen?

Tror inte det handlar så mycket om att det går att bevisa något, för jag tror det poppar upp då och då i alla fall. Precis som med hundarnas HD.
En schäfertik i en hel kull, fick diagnos HD (1:a och 4:a enligt gamla systemet). Trots friröntgade föräldrar i generationer bakåt, och inte en enda av kullsyskonen fick det! -Hur friskriver man sig från det, enkelt som uppfödare?

Om vi kikar på de äldre hästarna vi har i Sverige, och som verkat i avel. Så skulle man egentligen röntga samtliga avkommor, för att få någon form av status, på hur läget ser ut. DÅ har vi kanske möjlighet att se vad denna nedärvt, ihop med vilken kombination.
Men att ta en gammal häst och åka med, bevisar/motbevisar ju då ingenting.

Visst det är jättebra med röntgen, men det spelar ingen roll, så länge det inte beslutas centralt att det ska utföras på ett visst sätt, på alla individer. För alla andra kommer inte att följa det, i dagsläget, hur mycket vi än vill!
Därmed inte sagt att man ska strunta idet, varje häst som friröntgas, är ett steg i rätt riktning. Men jag tror det är som en piss i missisippi, än så länge...
Ha en trevlig eftermiddag :)
//Ann

Det finns ju flera fördelar med att röntga hästen som ung t ex att man kan hinna åtgärda en lös benbit t ex innan den hinner göra någon vidare skada. Kompensationshältor med efterföljande pålagringar är inte ovanligt oavsett ålder på hästen.

Jag har flera i min bekantskapskrets som fått ta bort araber pga cystor. Hästarna har varit 5-9 år gamla. Gemensamt för dem har varit att problemen dykt upp i samband med regelbunden ridning. Dvs mer än bara skogspromenader 2-3 ggr i veckan, innan dess har det gått bra. Men ett sto hade gått med föl och allt innan symptomen dök upp (hon var 9 som sagt). Jag tror att en häst som bara "skrotar i hagen" mkt väl kan hinna bli ganska gammal innan några problem upptäcks.

Annars är det fler som har problem med spatt än cystor bland "ridaraberna" enligt min erfarenhet. Så jag vill helst ha röntgade haser på en äldre ridhäst också. Och inga raka haser... Men det är väl bara att inse att man får föda upp sina egna hästar i framtiden istället för att köpa "färdigproducerat".

Senast ändrad:

Det finns hästar som tävlas både inom distans och hoppning som har cystor. I dessa fall har inte cystan någon inverkan på knäleden och ger därför inte hästen några som helst problem så som gallor eller stelhet MEN hästen har fortfarande cysta/cystor och gör den olämplig till avel.
Dessa cystor har upptäckts vid röntgen i avsikt att friröntga hästen.
Man får betrakta dessa hästar som valacker oavsett kön.

När jag skulle köpa en 1 åring i våras ringde jag runt till många vetrinärer och frågade i vilken ålder de ansåg att man tydligt kunde se cystor i bakknän. Alla jag ringde svarade att vid 6-8 månader såg man om cystanlagen fanns.
Även dit uppfödaren av hästen ringde och sedan tog hästen och röntgade sa de samma sak,min blivande häst var då 10 ½ månad.
Hon hade inga cystor och bägge hennes föräldrar är SCID testade.
Jag har köpt henne med avsikt att tävla distans på hög nivå och vill givetvis försöka starta det så problem fritt som möjligt.

Om jag skulle vilja ta föl på henne så småning om skulle jag nog även röntga övriga leder för att se att hon inte har lösa benbitar i någon led för det var tydligen svårare att se när de är så pass unga. De flesta av de tillfrågade vetrinärerna här sa att hästen gärna fick var ca 2 år vid sådan röntgen. Men säkert finns det någon med avvikande åsikt.

De hästar jag stött på som haft cystor och att hästen har haft problem av dem,de har varit mellan 3-13 år. Och då är det hästar som ridits och tränats rejält inte promenadridits.
Att man inte vetat om cystor och liknade problem tidigare eller omfattningen av dem rättare sagt beror nog både på att det är vanligare idag att man röntgar och att dagens teknik på vetrinärkliniken är så oerhört mera avancerad.

När jag började med hästar kollade man bara hästar vid svårare hältor eller vid export. En ohalt häst var lika med en frisk häst, men idag vet man bättre,gud ske lov.
Blir otroligt glad när man hör om stuterier som röntgar alla sina hästar och lika ledsen när jag hör att "det är nog inte så farligt".

Om man vill föda upp hästar så måste det väl ändå vara den främsta uppgiften som uppfödare att föda upp korrekta,friska och sunda hästar och ge dessa individer den bästa start man kan ge genom att ha hästarna i stora kuperade hagar och ge dem balanserad föda.
Det börjar med att bägge föräldrarna till fölet är friska och sunda.

Som användare (inte uppfödare) av araben inom den sport där den är den absolut odiskutabelt bästa rasen (distans) är jag fullt benägen att ta mitt ansvar och betala mera för en individ som någon lagt ner sin själ i för att den ska få denna typ av start i livet!

Det är jättesvårt detta, hur man än vrider och vänder så har allt börjat i fel ände.

Jag blir bara irriterad när jag tänker på hur vår rasförening tar ställning.
Jag blir frustrerad att det inte finns statistik.
Jag blir uppgiven då ingen orkar röntga och frustrerad då det inte framgår hur det nedärvs och OM det nedärvs.

Sysslar man med avel så måste man ändå ta ett ansvar för rasen och se längre än till den aktuella individen.

Piss i Missisippi är det minsta man kan säga då oavsett om JAG som uppfödare kollar upp mina individer och lägger manken till, så är det långt ifrån andra som gör det. Många vill inte se tecknen eller gå på sin känsla. Hur många ston rids så pass att det BORDE märkas?

Jag kan ta fram en champion, visa på Blommeröd och sälja dyrt till "shejk Mohammed" utan att han tänker på OCD och cystor.
Han tänker framgång!

Nej det gäller att inte bara att se på hingstarna och granska dem utan granska egna ston och även led bakåt på båda sidor.
Fast då var det detta med granskning...hur många röntgade DÅ?
Vad är rykten och vad är sanning?

Sedan efter eget samvete försöka styra aveln dit den bör.

MVH Li

Är du grälsjuk stumpan?????:):love:

Neej det är jag inte. :D
Men jag skäms över våran registratur ska du veta!
:mad:

Äh grälsjuk slutade jag vara den dan jag blev stor.
Lite kärlekskrank kanske? :love:

Mvh Jag

Precis :bow:

Knapplån resten.

Jag har aldrig röntgat mina gamla avelsston däremot genomförs
"stora böjprovet" lite då och då. Alltid ua.

Den äldsta köptes in som tvååring (idag 21 år) de andra är hennes döttrar.

Eftersom inte ett enda ifrågasättande har tillkommit mig
på 17 år (den äldsta avkomman är så gammal idag) så finner jag
inga skäl att ta ett par bakplåtar.
De har bra rörelser, med andra ord, inga rörelsestörningar.
Inga gallor och haltar aldrig.

Hej!

Jag förstår hur du tänker med dina hästar men jag vill bara du ska veta att vuxna "cysthästar" sällan visar vare sig gallor eller hältor på det ev "cystbenet". Om vuxna visar hälta så brukar det vara karpus eller kota fram. Föl brukar man kunna känna värme på i knäleden och/eller i karpus. Det är beroende på om dom har en eller två..... Dom som har två är MYCKET svår bedömda.

Jag vet oxå några araber som tävlats mycket hårt i sitt liv och inte visat någon direkt hälta pga att hästen haft dubbla cystor, dvs i båda bak....... Har hästen cystor i båda bak så ser du sällan någon hälta alls, vilket gör att dina uppfödningar kan få ett långt och mycket smärtsamt/plågsamt liv. Dessa hästar får ofta mycket "pisk" av sina ryttare då de inte alltid kan göra vad människan vill pga smärta, är det ett sådant liv man önskar sina uppfödningar för att man tycker det är för dyrt/jobbigt att röntga????!!!!!!

För mig finns det INGA ANLEDNINGAR till att inte röntga!

Jag fick som jag skrivit tidigare ta del av en forskningsrapport på Skara när jag var där. Denna forskning gällde araber och quartrar där stod det att det var 15% chans att en avkomma till två fullt friska föräldrar får cysta. En frisk och en "cyst" förälder 27% chans att avkomman får cysta. Vilket då betyder att på 10 avkommor är det 1,5 av dom som kommer att ha cysta med friska föräldrar. Det står oxå i denna rapport att om man bara avlar på friska djur så kommer dom 15% att minska med tiden.....

Mvh en Pernilla som tagit bort tre egna hästar pga cystor.....:cry::cry::cry:

Ja nu ser jag vad du menar.
Om man läser det som jag skrev kan man få det till det, men såhär menade jag :p:

Det känns helt ovärt att diskutera. För att.

Det spelar ingen roll om vi röntgar eller ej.
HAR vi röntgat U:A kan vi skryta.
Har vi röntgat med cysta säger vi inget. Kanske.

Oavsett om jag som liten uppfödare röntgar så kommer inte se "stora" att hänga på.
SKULLE dom göra det och hitta på deras stjärnindivider säger dom kanske inget. Eller så gör dom det. Vem vet?
Dom kanske HAR röntgat? Eller skiter i det?
Kanske stoet redan har 8 avkommor och dom tar henne ur aveln för att hon är "gammal"? :devil:

Om nu ALLA i Sverige hittar på att röntga så kan dom ändå avla på individerna. Det är tystandsplikt. Ingen får veta.
Och dom behöver inte visa upp något till ARAB för dom skiter i det.
Skulle spekulanten vilja röntga kan dom ju alltid neka, men visst...röntga ni på egen bekostnad! Kostar bara i runda slängar 4 papp. :eek:

Jaha. Nästa punkt då. SKULLE jag röntga och hitta krux på min 2 åring och den är "Eternity 2" så kan jag alltid knipa käft och visa den i Aachen. Där vinner den rubbet och shejkerna slåss om min "pärla". Den är inte halt och den har möjligen en liten galla.
Men det har ju många unghästar, speciellt när tillväxtzonerna är öppna.
Alltså kan jag titulera mig med att ha sålt en Europavinnare till Dubai och gisses - jag är berömd! Precis vad jag ville! :love:
Märker ni min ironi nu? Hoppas det...

Mvh Li :D

* Kl

Som nybörjare inom arabrasen blir jag alldeles kallsvettig av denna diskussion. Viktigt att den kommer upp! :)

På er låter det som att det är stor risk att gästen har cystor, och att det i sin tur gör att det är stor risk för att den inte håller för ridning. Jag har nyligen köpt en unghäst, men hade absolut ingen aning om denna problematik. Jag röntgade inte hästen innan köp, är inte särskilt kunnig på exteriör. Jag fastnade för en individ, och tyckte att hon inte såg helt tokig ut i kroppen, snarare tvärtom.

Såhär i efterhand kanske det var dumt? Ska vi med få araber röntga, för att var säker på huruvida det finns lösa benbitar eller cystor? Eller är det här inte lika farligt (vanligt?) som det låter?

Hur kan ni kunniga arabmänniskor sprida er kunskap till oss nybörjare? Det här är ett forum, finns det fler? Det finns så mycket att lära om denna fantastiska ras, och ni verkar verkligen motiverade att berätta om vad ni tycker/vet/tänker. Jag hoppas verkligen att ni fortsätter dela med er! :)

Japp, och jag tror det är precis så det är, -tyvärr!
Men du glömde en sak, man kan ju operera också ;)

Visst, det kanske finns en mölighet att man verkar mer seriös, om man nu gör detta, inom kategorin köpare, som vill använda sina djur. Och däremed har lättare att sälja till just dessa. :) Sen har vi fortfarande folket som köper häst, för att dom blir frälsta i en speciell individ, -precis som jag själv gjort.

Men jag hävdar fortfarande att det ska komma centrala regler om hur man ska bete sig, och då ska det gälla lika för alla, annars har det ingen större effekt.

Usch, jag blir trött bara jag tänker på hur föreningen inte agerar för ett problem. Hundvärlden har ju tagit tag i det, och utformar riktlinjer etc för att motverka just såna här saker.

Frågan är vad kan ni göra?

En ide' är fortfarande i min skalle, om att det borde kunna startas en organisation, där man är med som medlem, och att man lever upp till kraven som ställs därifrån, och då kan marknadsföra sig som medlem till denna, och att köpare då vet att det är folk som vill arabaveln väl, som är med där, och på så sätt ändå känna en viss trygghet, i sitt köp. En sorts VDN-märkning av avelsdjuren.
Allt då utanför både Sahf och Arab. Det kan väl ändå ingen "organisation" varken i Sverige eller utomlands förbjuda folk till att göra?
Hur många skulle gå med i något sådant?
Eller är det för besvärligt att genomföra det?
Egentligen inte konstigare än att vara medlem i SKK, inom hundvärlden ;)

//Ann

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 586
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 528
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 122
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 868
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka