Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 007
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Tyvärr är det ju så att man ser på hästar med olika ögon.
Och att smaken är delad.

Men inkorrekta ben kan väl inte vara så svåra att se?

Mvh Li

Nej, och just ben är väl en av de få exteriöra detaljerna som inte skiljer sig särskilt nämnvärt mellan olika raser.

Visst grovlek och hovskägg osv varierar ju, men bra ben är bra ben och parallellförskjutna ben ser ju likadana ut oavsett om de sitter på arab, halvblod eller russ.

Det är det jag menar.
Ben är ben.
En del kanske inte tar sig tid och råd att åka och titta på hingsten samt bagatelliserar stoets inkorrekta vinklar.

Li

Halloj allihop!
Jag håller med om att det är bedrövligt att benpoängen används som de gör/inte gör. Och som Li skrev, detta har vi ältat i många år *asg*
Å andra sidan är det ju en tävlingsform, som vilken annan tävlingsform som helst, och det är vi själva som anmäler oss till den, trots att vi vet om detta ;)
Och vi kan ju premiera-avelsvärdera-fölmönstra osv, om vi vill få en bättre bedömning.
Tror inte vi kan få hela arab-domarkåren att ändra sig...
Hälsningar från Ann

Självklart är det frivilligt, men jag ser det som så att det är nödvändigt detta med att sortera ut benen.
Det är inte en LC dressyrtävling, omän främjande det med.

Så länge som folk väljer krokiga hingstar och använder sina skeva ston så blir ju inget annorlunda.
Som någon skrev: börjar man att se om sitt eget hus har man ju alltid gjort en start.
Följer man sedan upp med att noga selektera bort skeva hingstar har man kommit ännu längre. Sedan fölejer man upp med avkommorna osv.

Att ändra arabkåren blir nog "tungdrajje", men kanske, kanske ringarna blir större ju större sten som kastas ;)

Även detta med OCD och cystor.
Jag kan förstå de stora uppfödarna som har 20 oröntgade individer att det känns jobbigt och DYRT att börja,tänk vilkea föredömen dom är (som Kullatorp ex).
Om ALLA skulle röntga sina och sedan ta betalt därefter skulle det bli ett annat ljud i skällan. Då skulle alla oröntgade amatörmammor känna press att hålla en viss standard och ringarna skulle bli stoooora!

Mvh Li

Japp, men jag tror ändå att saker måste bestämmas centralt, för att få effekt. Och man behöver inte sätta superhårda gränser.
Och framförallt någon form av forskning, där man kan få fram vilka linjer som ger vad, i kombination med vad, och HUR stor risken är att drabbas av skit, på avkomman (tänker på cystor).
Inom hundvärlden har jag nyss fått lära mig, att man kan sätta avelsförbud på hundar man säljer, vilket innebär att det inte går att regga valpar efter den. -Det skulle man kunna göra på häst också!!!
Alla hästar blir inte perfekta av de man föder upp, men man kunde då, ändå ta ansvar över sitt avlande.
men det är klart, det begränsar ju möjligheten att få sålt.. Men å andra sidan kan det verka väldigt seriöst också...
bara en ide'
/Ann

Här tror jag man som arabhästköpare har ett visst ansvar också. Börjar alla köpare vilja röntga innan köp så blir ju de flesta hästar röntgade förr eller senare. Då hamnar heller inte hela kostnaden på säljaren/uppfödaren.

Plus att många nya arabhästköpare skulle behöva lite upplysning om sjukdomar/krämpor som tenderar att vara vanliga inom rasen och hur de undersöks/upptäcks. Många arabhästägare har t ex inte en susning om vad SCID är. Inte för att jag tror att det är såå vanligt i Sverige men det borde ju rimligtvis finnas en och annan bärare här ockdå.

Ja hästköparna har ett eget ansvar, även de nya inom aveln ... men ... vi som varit med lite längre har ett större moraliskt ansvar att lära ut sådant som vi själva har lärt oss. Varför ska alla nya behöva lära sig "den hårda vägen"? Det är ju faktiskt oftast våra hästar som får ta den hårdaste smällen. T.ex. i form av förslitningsskador eller söndertrasat psyke om de används till ändamål som de uppenbarligen (för en erfaren uppfödare/ryttare/utställare) inte klarar - men som en oerfaren kanske inte förstår att de inte klarar. Men för många(?) säljare är det kanske viktigare att "bli av med" hästar, än att de hamnar hos rätt ägare? OBS att det inte är meningen att trampa någon på tårna eller att förarga någon! Jag funderar bara högt på HUR vi ska sprida kunskap om hur vi ska avla på vår ras och på hur vi ska informera om vad varje individ passar bäst för.

När en spekulant hör av sig till mig och vill veta lite om araber i allmänhet och mina i synnerhet försöker jag alltid informera både om fördelar och nackdelar med rasen.

Jag berättar om att det bl.a. finns SCID och att mina egna avelsdjur är testade och fria=avkommorna kan inte bli bärare. Jag berättar även om att det förekommer cystor i bakknäna, MEN att det tyvärr inte finns någon forskning och/eller statstik över hur utbrett det är. Samtidigt berättar jag att för egen del skulle jag varken köpa eller avla på en arab utan att röntga den för cystor - men att det (än så länge) är upp till var och en att ta ställning till hur man vill göra.

Jag försöker även att uppmana folk som funderar på att avla för första gången att kritiskt granska sitt sto. Vad är har stoet för brister? Hur ska en hingst se ut för att på bästa sätt komplettera stoet? Har stoet så allvarliga brister att hon kanske inte bör användas i aveln? Det finns ingen hingst som kan åstadkomma en perfekt avkomma med ett riktigt dåligt sto - tyvärr. Tvärtom tror jag att stoet för över så mycket som 60% till fölet.

Jag menar inte att jag kan/vet allt - långt därifrån. Men "det lilla" som jag kan, det kan och BÖR jag iaf dela med mig av - om det är någon som är intresserad av att veta det. På samma sätt försöker jag ta emot ny kunskap av de som kommit längre än mig. På detta sätt har jag blivit upplärd av min mentor och så vill jag fortsätta att lära vidare.

Avslutningsvis berättar jag för alla (spekulanter) att jag inte kan tänka mig ett liv utan mina underbara Arabiska Fullblod!
/Anne

Gimmick;Varför ska alla nya behöva lära sig "den hårda vägen"? /Anne[/QUOTE skrev:
"Man lär sig av andras misstag genom att upprepa dem", sa min veterinär till mig i våras.

Det ligger nåt i det, faktiskt.

"Man lär sig av andras misstag genom att upprepa dem", sa min veterinär till mig i våras.

Det ligger nåt i det, faktiskt.

Eller som jag alltid svarade min mamma i tonåren...jag lär mig på mina egna misstag inte andras.
Men jag förstår också vad hon menar...det gör säkert ni också, man kan upplysa o försöka lära men det är inte säkert att det går in. Men då har man gjort vad man kan.

Knapplån

Hur många är det här på arabtrådarna som kan gå
i god för att era hästar har en korrekt benexteriör.
Bra framställ, bra rörelser på de djur ni avlar på.
Det dimper ju ner en hel del goda råd men hur
har vi det själva i stallet?

Annika Lindhöjd

Bra skrivet, AnnikaL.Jag har också funderat i de banorna.Det verkar ibland som att de som räknar sig som erfarna uppfödare, tycker att de kan ju bortse från olika fel eller undanlåtenhet att röntga sitt material , de har 1000 ursäkter för dem (ålder,tiigare skador m.m.). Men alla andra ska minsann... Men är det inte så att "barn" lever som föräldrarna lever inte som de lär? Det gäller nog i detta fallet också.Gimmick, du belyste också en viktig punkt. Kvittar hur bra häst det är om den hamnar hos fel ägare.Det är så lätt att förstöra bra hästar. Och det finns många okunniga ryttare i dag som bara ser till sina egna intresse. När en häst går sönder , skyller man bara på dålig uppfödning elelr framför allt verkar det som, en dålig hingst! Hingsten får ta alldeles för stort "ansvar" för avkomman.

Ang detta med cystor, så har jag några frågor...

När upptäcks de oftast?
På de jag har vet om, har det i alla fall upptäckts relativt tidigt i hästens liv.

Kanske man skulle ta och kika på de äldre stonas avkommor, för att se hur pass många som drabbats.

Tror inte att det är så enkelt att bara peka ut en viss individ. VET man hur det nedärvs? Har alla hästar dispositionen för det, som hundar med HD?

Finns ju hästar på tävlingsbanorna, som går bra, med härstamning, som då enligt ryktena, borde vara fulla med cystor.
Sen finns det hästar med cystor, med härstamning det inte ryktas om några cystor ö h t.

Det fanns ju en hingst som lämnade otroligt många avkommor, där det sägs att han nedärvde cystor. Men hur vet man det? Han har bet. många olika ston också. Dessutom lämnat många prestationshästar.

Kan en häst förresten prestera maximalt, om den är drabbad?

Var det mer cystor efter det glada 80-talet, än nu?
Det jag tänker på är uppfödningen/träningen osv... Såg några skräckexempel, visserligen ur mitt perspektiv sett. Men jag anser tex inte att en 1-åring som lämnas i träning för utstälning, ska proppas full med kraftfoder, och sen enbart få vara ute i en paddock, 1 tim/dag, under ett par veckors tid. Ägarna är dessutom nya i arabvärlden, och fortsätter med denna idioti, och förmedlar det också vidare till sina nära och kära.

Detta med cystor kanske vore något att söka anslag för forskning om? Det finns ju hos andra raser också...

Visserligen tycker jag också att det är idioti med 1 timmas utevistelse per dag och massor av kraftfoder till en 1-åring, men jag har svårt att tro att det skulle resultera i några bestående men (typ cystor) om det bara handlar om några veckor i dess liv.

Carina på Silver Arabians

Jag tycker att det är fruktansvärt ansvarslöst av en förening att inte ta krafttag mot cystor och lösa benbitar genom att införa obligatorisk röntgen för alla avelsdjur, eller åtminstone alla hingstar, eftersom de har större genomslagskraft. Tänk bara på hur hårda man har varit inom hundaveln när det har gällt höftledsfel, och hur långt man har kommit där!
Denna arabavel, den kan ge mig sömnlösa nätter och sorg i hjärtat bara genom att tänka på den!:cry:

KNAPPLÅN -man lär sig något nytt varje dag:)

Det finns en undersökning gjord i Holland för ett par år sedan. Undersökningen ville visa sambandet mellan utfordring, utevistelse och lösa benbitar. Där framkom att den grupp av hästar som stod inne och bara åt hade väsentligt högre grad av lösa benbitar än vad referensgruppen hade. Eftersom cystor och lösa benbitar är störningar i tillväxten av broskbildning finns det ju flera sätt det kan uppkomma på, arv och miljö. I undersökningen visades väl hur lätt det var att genom miljön påverka broskbildningen.

Det kanske därför många travarunghästar idag uppföds på enbart bra hösilage och mineraler/vitaminer och inte drivs med kraftfoder för att snabbt bli "färdiga"?

Jag tror att det är väldigt farligt att säga att ett sjukdomstillstånd enbart beror på en sak så länge man inte kan identifiera den gen som för sjukdomen vidare (om den är arvbar) eller gör tillräckligt stor undersökning för att se hur stor påverkan miljön har. Sedan kan man förstås tycka, men det är inte en sanning mer än möjligen för en själv.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 586
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 528
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 122
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 868
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka