Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."
Ang detta med cystor, så har jag några frågor...
När upptäcks de oftast?
På de jag har vet om, har det i alla fall upptäckts relativt tidigt i hästens liv.
Kanske man skulle ta och kika på de äldre stonas avkommor, för att se hur pass många som drabbats.
Tror inte att det är så enkelt att bara peka ut en viss individ. VET man hur det nedärvs? Har alla hästar dispositionen för det, som hundar med HD?
Finns ju hästar på tävlingsbanorna, som går bra, med härstamning, som då enligt ryktena, borde vara fulla med cystor.
Sen finns det hästar med cystor, med härstamning det inte ryktas om några cystor ö h t.
Det fanns ju en hingst som lämnade otroligt många avkommor, där det sägs att han nedärvde cystor. Men hur vet man det? Han har bet. många olika ston också. Dessutom lämnat många prestationshästar.
Kan en häst förresten prestera maximalt, om den är drabbad?
Var det mer cystor efter det glada 80-talet, än nu?
Det jag tänker på är uppfödningen/träningen osv... Såg några skräckexempel, visserligen ur mitt perspektiv sett. Men jag anser tex inte att en 1-åring som lämnas i träning för utstälning, ska proppas full med kraftfoder, och sen enbart få vara ute i en paddock, 1 tim/dag, under ett par veckors tid. Ägarna är dessutom nya i arabvärlden, och fortsätter med denna idioti, och förmedlar det också vidare till sina nära och kära.
Detta med cystor kanske vore något att söka anslag för forskning om? Det finns ju hos andra raser också...