G
Genberg
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."
Det finns ingen som säger att det inte finns dålig hästhållning och djurplågeri i mellanöstern. Liksom man dokumenterat i USA, Östeuropa, Sydamerika m f l platser.
En del fall i Sverige.
Både hos hög och låg. Man är aldrig säker när man säljer en häst.
Men detta är inte vad diskussionen rör.
Diskussionen handlar om ett konkret påstående i en artikel som publicerats i en tidning.
Här skrivs att det finns avlivningsstallar i UAE dit sjuka/gamla hästar skickas för att svälta/törsta ihjäl då religionen förbjuder avlivning.
Artikelförfattaren hänvisar inte någonstans till vad detta påstående baserar sig på. (Vilket jag är övertygad om att Brooks gjorde).
När man skriver en artikel med ett påstående som kan väcka internationell debatt är det extra viktigt att göra rätt.
I synnerhet om man vill väcka opinion och inte tvingas till reträtt och dementi
Man kan här välja till exempel:
"Jag hörde människor berätta att..."
"Jag såg med egna ögon...."
"Enligt en rapport från...."
"I tidningen X stod att läsa att.."
Att göra så är viktigt. Det är då man skapar trovärdighet och ger läsaren en möjlighet att själv värdera det skrivna.
Det är också en förutsättning för att tryckfriheten ska fungera.
Du har helt rätt, Brooke's (en välgörenhetsorganisation för hästar/åsnor i mellanöstern) hade en artikel på sin hemsida om liknande företeelser i flera länder i mellanöstern. Dock fick artikeln tas bort efter att bla The Jockey Club i england(huvudman för galoppsporten) och flera andra biståndsgivare som hade intressen i galoppvärlden krävde det för att inte reta upp dom stora arabiska hästägarna, då det var en mkt känslig fråga.
För övrigt har jag en nära släkting som bott sen 70-talet i Manama, Bahrein, vars man sysslat med affärer i dom flesta länderna i det området, och hon avråder alla från att sälja hästar till mellanöstern, så länge hästen är ung och vinner sköts den minutiöst, men när den blir gammal och förlorar så väntar ett fruktansvärt öde. Galopp och distansfolket ser bara en sida av myntet, men dom som tillbringat 30 år i regionen ser en helt annan sida.
Det finns ingen som säger att det inte finns dålig hästhållning och djurplågeri i mellanöstern. Liksom man dokumenterat i USA, Östeuropa, Sydamerika m f l platser.
En del fall i Sverige.
Både hos hög och låg. Man är aldrig säker när man säljer en häst.
Men detta är inte vad diskussionen rör.
Diskussionen handlar om ett konkret påstående i en artikel som publicerats i en tidning.
Här skrivs att det finns avlivningsstallar i UAE dit sjuka/gamla hästar skickas för att svälta/törsta ihjäl då religionen förbjuder avlivning.
Artikelförfattaren hänvisar inte någonstans till vad detta påstående baserar sig på. (Vilket jag är övertygad om att Brooks gjorde).
När man skriver en artikel med ett påstående som kan väcka internationell debatt är det extra viktigt att göra rätt.
I synnerhet om man vill väcka opinion och inte tvingas till reträtt och dementi
Man kan här välja till exempel:
"Jag hörde människor berätta att..."
"Jag såg med egna ögon...."
"Enligt en rapport från...."
"I tidningen X stod att läsa att.."
Att göra så är viktigt. Det är då man skapar trovärdighet och ger läsaren en möjlighet att själv värdera det skrivna.
Det är också en förutsättning för att tryckfriheten ska fungera.