Arabavel 2012-2013

Cornelia

Trådstartare
Hur har det gått i år? Blev det som ni tänkt er, fina föl, lyckade betäckningar? Och vilka föl väntas till våren?:)

Jag har fått tre fina föl, är mycket nöjd, har dock inga betäckta ston i år utan väntar på att betäcka två eller tre av dem till våren med Pakistan, som snart kommer ner till oss.

Det fjärde stoet funderar jag på att betäcka med en ridponnyhingst, har några på lut. Spännande, blir första gången jag gör något sådant!

Sv: Arabavel 2012-2013

Jag är väldigt nöjd över resultatet. Min hingst fick 2 avkommor i år, den ena finns tyvärr väldigt begränsat med bilder på.

Här har vi hans hingstföl U:ishanti

IMG_8037.jpg

IMG_8001.jpg

Sedan har vi hans andra avkomma, U Ellisha
Väldigt nöjd med typen på honom eftersom mamman är så pass otypad

_DSC7777.jpg

_DSC7816.jpg

_DSC7778.jpg

Inga ston är betäckta i år hos mig. Får väl se vad som händer nästa år.

Tack så mkt! :love:

Han har varit reggad i ARAB sen han var föl, så nu vet jag inte vad du pratar om?

Annars hade han ju inte kunnat bli champion på riks liksom ;)

Tack så mkt! :love:

Han har varit reggad i ARAB sen han var föl, så nu vet jag inte vad du pratar om?

Annars hade han ju inte kunnat bli champion på riks liksom ;)

Oj förlåt :o

Jag trodde att du pratade ett tag om att du kanske inte skulle regga honom hos ARAB när dom höjde chockhöjde priserna. Men jag har väl drömt det :o

En annan häst :D

Henne fick jag med på köpet när jag köpte "Pamina", hade kontrakt på att uppfödaren skulle regga fölet, men de gjorde aldrig det. Då blev ju den där chockhöjningen där det skulle kosta lite över 13000 att regga henne... Då valde jag att vänta.

Fille har varit reggad läääänge :P Och nu verkar det som att hans reggning blev dyrare än vad hästen ovan blev :P

En annan häst :D

Henne fick jag med på köpet när jag köpte "Pamina", hade kontrakt på att uppfödaren skulle regga fölet, men de gjorde aldrig det. Då blev ju den där chockhöjningen där det skulle kosta lite över 13000 att regga henne... Då valde jag att vänta.

Fille har varit reggad läääänge :P Och nu verkar det som att hans reggning blev dyrare än vad hästen ovan blev :P

Ja men då hänger jag med. :)

Är det inte den oreggade som är mamma till fölet ovan? Eller har du fler fuxston :D

Är det någon som har sett betäckningsstatistik för 2012?

Tror knappt att den är färdig ännu, har inte sett någon i alla fall.

Betäckningsplaner för nästa säsong, någon? Är det utländska stjärnhingstar som gäller eller någon av de fina hingstar som finns tillgängliga här i landet?

Och vad prioriteras- prestation på tävlingsbanorna, prestation i showringen, kanske bägge delar?

Nån som har koll på när SH brukar släppa den?

Vann en betäckning på Sportcupens auktion, men vi får se om damen är tillräckligt fräsch för att åka så långt (Uppsala - blekinge) en månad innan fölning (beräknad till midsommar)
För en 4 veckors föling vill jag inte slänga på transport så långt.
Annars lär jag ge bort/sälja den betäckningen.
Men har ett par backup hingstar som jag kan tänka mig passar Glaz dottern jag har hemma.
Men vågar tyvärr inte sattsa på de dyrdyra hingstarna då hon är född -90 o man vet ju tyvärr aldrig (kan inte försäkra fostret på henne längre).

Stoet som förra året fick två språng med två olika hingstar innan hon tog sig tog sig fin fint på fölbrunsten iår och vi hamnar liite tidigare med fölningen till 2013. Pappan för 2013 är Sokrates, ploppar förhoppningsut en häst med bra vägvinnande rörelser som kan komma passa ypperligt till distansen sen - brun lär den nog oxå bli. Sen gissar jag på sto då hon ovulerade en bit efter åt samt att stoets tre föl alla är ston hittills, men den som lever får se :D

Jag letar och letar och letar. Men jag hittar inte riktigt någon hingst som passar Pselma till tusen. Framförallt inte i Sverige.

Sett några i usa som jag kaaaaanske kan tänka mig. Men det blir ju så fasligt dyrt. Det slutar nog med att jag inte betäcker henne nästa år heller :cool:

Personligen tycker jag nog att det finns många bra hingstar i Sverige, man blir lätt lite hemmablind och tycker kanske att gräset är grönare på andra sidan ....

Det beror förstås på vad man letar efter, om man vill att hingsten ska ha presterat något i någon disciplin, om man vill ha en hingst som har gått bra i showringen, om man tittar på vad den har lämnat genom åren, om man vill ha en helt ung hingst där avkomman blir något som inte alla andra har osv.

För mig har det sakta utkristalliserat sig vad jag vill ha. Jag gillar de äldre polska och ryska stammarna, tycker det blir något alldeles speciellt med ett gammalt polskt sto t ex, något som är unikt och sällsynt numera. Och jag tittar väldigt mycket på vad hingsten i fråga har lämnat tidigare.

Jag kommer köra vidare på det. Pasja, född i år, har ju förutsättningar att bli ett sådant sto som jag eftersträvar, med Glaz som pappa och Plannja (Etogram- Palma) som mamma. Hon är välbyggd med power, bra gång, mycket kropp och rumpa, lång hals, bred panna och stora vackra ögon. Inte det mest typade huvud man kan se, men det bryr jag mig inte ett skvatt om.

Plannja betäcks om till våren med Pakistan, Exlencja också. Fler kommer jag nog inte betäcka nästa säsong.

Drömmen är att Pakistan ska hålla sig frisk och sund tills Pasja är så stor att hon kan betäckas med honom.

Ge mig då namnet på en hingst som passar in på det jag söker :p

Exceptionellt bra rörelser, även galoppen!
Mkt typad!
Låååånga ben.
Kort rygg.
Typad huvud, behöver inte vara dishad, men är den inte dishad så är stora ögon viktigt.
Bra vinklar, både bak och fram.
Bra hals, överlinje.
Är han äldre så får han gärna ha presterat.
Ädel och lätt i typen, men ändå stora bogblad och rejält med bredd mellan frambenen.

Hingsten får inte ha för långa/veka kotor. Tempramentet måste vara bra.

När man ser hingsten så ska man direkt kunna se att han är/kan/kommer att bli en bra ridhäst. Man ska direkt känna att "Den där vill jag prova att rida!!"

Utöver detta så ska han vara av samma typ som Pselma. Jag tänker tex inte lägga en egypt på henne (de går iofs bort i de flesta fall eftersom jag vill ha riktigt riktigt bra rörelser).

Jag har inte hittat någon sådan hingst i sverige.
Helst vill jag har ryskt eller spanskt, men jag är öppen för förslag. Jag har dock aldrig sett en egypt med rörelser jag har tyckt ens varit i närheten av det jag vill lägga på Pselma.

Wadim, Plagiat, Girlan- Bey, Bernhard, Baccara himself, Habibi (var han nu hamnar, han är ju till salu)- jo, det finns många.

Kan inte se att de är sämre än utländska stjärnor, mer än att det kanske känns mer spännande att använda någon som inte är så lätt- tillgänglig.

Dessutom har man ju lättare att kolla upp vad de har lämnat när de är på hemmaplan, och man slipper förlita sig på fotoshopade bilder ....

Men nu letar du ju inte efter riktigt samma kriterier som jag, så det begränsar förstås urvalet.

De utländska jag kan tänka mig är Sheila Varians hingstar, hon har ett avelsprogram som heter duga! Och så de polska förstås. Ganges vore inte fel, Ekstern vore inte fel .... Jag förlitar mig nog på andras erfarenheter, märker jag, vill gärna försöka skörda frukterna av vad andra har gjort bra ....;)

Baccara går bort direkt, han rör sig inte i närheten av det jag vill ha.
Bernhard tycker jag ser ut att röra sig bättre, men jag vill ha längre hals och längre ben.
Habibi är efter WH Justice, som har samma pappa som Pselma. Jag vill inte dubbla hennes långa rygg, dessutom är Justice svankig, och tänk dig om jag skulle få både lång och svankig rygg på avkomman :eek:

Girlan-bey, plagiat och Wadim har jag inte sett några filmer på, så jag kan inte bedömma rörelserna där.
Men Plagiat tycker jag dock är för grov.

De som är kvar är alltså Girlan-bey och Wadim. Men de flesta brukar tappa rätt mkt eftersom jag är extremt kräsen med rörelser, och där kompromissar jag INTE! Ingen av dem 2 kan jag hitta videor på. Oftast brukar det betyda att rörelserna inte är såååå superbra. För har man en hingst med helt otroliga rörelser så lägger man ju i regel upp video på dem.

Senast ändrad:

Hmmm, undrar om du kan hitta en hingst som uppfyller alla kriterier utomlands... du får förlita dig på filmer, bilder, vad folk säger osv.... Eller åka runt och se dem live, vilket ju hade varit en fantastisk upplevelse i sig!;)

Dessutom är det inte lätt att veta hurdant temperament de har och vilket temperament de ärver ner- lättare att kolla upp sådant på hemmaplan tycker jag.

Men vi tänker alla olika i de här frågorna, och tur är väl det, annars hade alltihop blivit ganska begränsat!

Utomlands blir det givetvis en viss chansning som du säger. Men den chansningen är jag mer beredd att ta när jag får ett föl med en stam som inte "alla" hästar i sverige har.

Sedan så får man ju titta mkt på släktingar, avkommor sedan tidigare osv.

Jag säger som Busigdemon, hingstar är svårt, men jag har hittat några ston jag skulle kunna tänka mig att betäcka henne med :D

Sen har jag några favoritnamn, jag ser gärna Bey Shah i hingsten, El Perfecto tycker jag oxå mkt om. Jag har oxå sett några Stivalsöner som jag gillar, även om Stival själv inte riktigt är något som jag har känt "wow" inför.

Tempramentet är jag inte jätte nervös inför. Pselma har väldigt bra temprament och i hennes stam finns massor hästar som är kända för att ge hästar med bra temprament. Fille har ju helt klart ärvt hennes temprament. Men jag vill inte använda en hingst som är komplett galen :D Har han tävlat vanlig tävling, som oxå finns att se på video, och man ser att hästen klarar att prestera så räcker det för mig.
Araber har ju trots allt oftast väldigt bra temprament.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 090
Senast: Lobelia
·
Avel Funderar lite hur jag ska tänka kring försäljning av mitt sto och tar gärna lite tips av er med erfarenhet. Hon är dräktig nu och fölet...
Svar
6
· Visningar
1 648
Senast: maria_b
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 385
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar