Arabavel 2008 forts.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008 forts.

*KL*

Jag är så himla nyfiken på om ni börjat titta på hingstar för nästa år alltså 2009.

Kommer det några nya hingstar till Sverige?
Är det någon som kikat på semin utifrån etc.

För de som har missat det betäckte inte jag Exelencja i år. Endast pga att hon hade en väldigt jobbig fölning med inflammation som följd. Vi har även haft lite otur med skador så min kille ville helst mkt gärna att vi skulle ha ett lugnt år nästa år. Vem vet vi kanske köper en ny istället. Haha

Du behöve itne göra reklam för mig för jag är inne på arab som nästa häst redan:p

Men jag förstår ändå varför andra ser på araber som de gör. Hur många araber visas egentligen på 3-års testerna? Såna saker menar jag.

Jaa, med tanke på att vi startade med kvalitetsbedömning för 4-6 åringar i år, och inte ens har hunnit med att ha treårstest ännu så tycker jag att vi lämnar den frågan obesvarad.

Kom nu inte och säg att: -det finns treårstest för andra raser för det vet vi, men de är inte speciellt upplagda för araber utan för andra raser. Avstånden stämmer inte mm. MEN DET KOMMER! Vi* håller på att jobba fram något från fölmönstring till kvalitetstävlan. Så bara vänta;)

*Vi är i detta fallet jag, Emelie S-Kajle, Åse Uddgård bla. för er som undrar

madde++++

Jaa, med tanke på att vi startade med kvalitetsbedömning för 4-6 åringar i år, och inte ens har hunnit med att ha treårstest ännu så tycker jag att vi lämnar den frågan obesvarad.

Kom nu inte och säg att: -det finns treårstest för andra raser för det vet vi, men de är inte speciellt upplagda för araber utan för andra raser. Avstånden stämmer inte mm. MEN DET KOMMER! Vi* håller på att jobba fram något från fölmönstring till kvalitetstävlan. Så bara vänta;)

*Vi är i detta fallet jag, Emelie S-Kajle, Åse Uddgård bla. för er som undrar

madde++++

Åh vad roligt! Jättebra initativ!:)

Vilka datum är det/var det? Vart kan man läsa mer om det?

Jag syftade¨på varmblods 3-årstesterna när jag skrev om 3-årstest. Araber är väll välkomna där? Finns det några sidor där man kan se hur det gått för araberna på dom testerna? för några borde väll vara med? Även om det är svårt för en liten häst på 150 att visas med hästar som ofta är mycket större ffa i hoppningen.

Senast ändrad av en moderator:

Kwestura såld till Ajman Stud för 1 125 000 Euro (= över 10 miljoner kr)! Wow!

Carina på Silver Arabians

Fast tror du inte man kan få igen den summan rätt snabbt om man är en av dem som kan tänka sig sälja embryon? Då är det kanske inte så dyrt för ett sådant sto?

*spekulerar lite*

Bewelinn (som tycker att de flesta araber är ridbara men att långt ifrån alla är lika roliga att rida. Då kan man få leta lite.)

Senast ändrad:

Pacific:
Jag tror inte jag begriper. Tycker du att alla raser borde vara med på halvblodens treårstest, alltså? Islänningar, gotlandsruss, araber, shirehästar...? Eller hur menar du? :confused:

Kan personligen inte se någon poäng alls med att jämföra våra araber med halvblod, det är precis lika underligt som om man skulle jämföra islänningar med halvblod. De kanske också skulle få problem med avstånden i löshoppningen... (*ironi*) :angel:

Min poäng är, testa gärna arabernas förmåga, men på rasens EGNA VILLKOR, testa vad som är relevant för rasen. JMO.

Kanske borde man ha med nåt för att testa förmågan inom distans med då?

för araben är ju inte avlad till samma sak som tex halvblod, och då måste man ju inte heller ha samma test, ellerhur?

Nån mer som tycker det verkar vara en bra ide?
jag undrar dock hur man skulle genomföra det... nån som har nån ide?

min tanke var alltså att man skulle baka in det på 3 årstesterna... den som finns är när hästen är 5 år.

Finns o finns..... Det har testats av en arrangör några år. I år hoppas man att det också blir av. Men då på en annan tävling.
Det är alltså inget som finns igentligen utan något som man hoppas kan ha kommit för att stanna.
// Linda

En tre-ars test innehaller ju exteriörbedömning och gangartsbedömning. Det är ju relevant även för en distanshäst.

*KL*

Personligen tycker jag att bara fenomenet 3-årstest är alldeles uppåt väggarna. I alla fall som de ser ut idag, när hästarna är närapå fullutbildade (jaja, en lite överdrift, men ni förstår vad jag menar) vid så tidig ålder. Jag är uppväxt med att man inte skulle börja sitta på en häst alls innan hösten när den fyllt tre år och bara rida i skogen första vintern.

Jag skulle aldrig kunna tänka mig att ta med Nielegro på en 3-årstest nästa år. I mångt och mycket är han bara en bäbis och han är fortfarande bara 145. Och vem skulle rida honom? Jag, med mina 65 kg och 172 cm? Nä, vi håller oss nog till planen och skyndar långsamt.

Carina på Silver Arabians

Pacific:
Jag tror inte jag begriper. Tycker du att alla raser borde vara med på halvblodens treårstest, alltså? Islänningar, gotlandsruss, araber, shirehästar...? Eller hur menar du?

Kan personligen inte se någon poäng alls med att jämföra våra araber med halvblod, det är precis lika underligt som om man skulle jämföra islänningar med halvblod. De kanske också skulle få problem med avstånden i löshoppningen... (*ironi*)

Min poäng är, testa gärna arabernas förmåga, men på rasens EGNA VILLKOR, testa vad som är relevant för rasen. JMO.

Jag får poängtera igen att jag är väldigt dålig insatt i avel så kan mycket väl säga saker som är helt galna:angel:

Men jag tycker faktiskt att fler borde ställa upp med sina araber i 3-årstesterna. Ju fler araber som testas där ju mer insal av arab blir det ju i den rasen. Tråkigt att det bara finns en arabhingst nu som är godkänd för SWB-aveln. Men det har väll knappast funnits några isishingstar som varit godkända där? Jag tror att det skulle öka anseendet för araber. Vilka test mer än löshoppning har araberna egentligen svårt för?

Hur har det hitills sett ut med kvalitetstester för araber?

*KL*

Personligen tycker jag att bara fenomenet 3-årstest är alldeles uppåt väggarna. I alla fall som de ser ut idag, när hästarna är närapå fullutbildade (jaja, en lite överdrift, men ni förstår vad jag menar) vid så tidig ålder. Jag är uppväxt med att man inte skulle börja sitta på en häst alls innan hösten när den fyllt tre år och bara rida i skogen första vintern.

Det tycker jag med. Känns väldigt hårt för så unga hästar.

"Vilka test mer än löshoppning har araberna egentligen svårt för?"

Min mening var, varför jämföras med halvbloden på halvblodens villkor överhuvudtaget? Ut och tävla istället, om man vill marknadsföra rasen!

Vi kanske kunde uppmana halvblod att vara med på våra shower, det är ju bara simpel exteriör- och gångartsbedömning... :rofl: Om man går åt ena hållet kan man väl gå åt andra. Hihi.

Jag skulle aldrig ha visat mitt sto på treårstest heller. Hon är ju så pass stor och växte lääänge.

Jag satt visserligen in henne som treåring, men det mesta jobbet med henne det året var tömkörning rakt ut i skogen.

"Vilka test mer än löshoppning har araberna egentligen svårt för?"

Min mening var, varför jämföras med halvbloden på halvblodens villkor överhuvudtaget? Ut och tävla istället, om man vill marknadsföra rasen!

Vi kanske kunde uppmana halvblod att vara med på våra shower, det är ju bara simpel exteriör- och gångartsbedömning... :rofl: Om man går åt ena hållet kan man väl gå åt andra. Hihi.

För att få in fler araber i SWB-aveln?

Jag försöker tävla med min arab. Har dock haft mycket problem med en skada men blivit iaf 3 LC nu i sommar. Men det ger knappast något cred:angel: Förhoppningsvis kommer vi upp i lite högre klasser så småningom när han blir mer igång och så.

Frågar föresster igen. Vilka shower pratar du om? Vad har man haft för kvalitetsbedömingar på araber? Tolkade inlägget från tsarabians att det i stort sett inte funnits några?

jo men det är ju inte samma exteriör på en distanshäst som en dressyr eller hopphäst, inte heller rörelserna ska vara samma, därav tycker jag kanske inte det är nån ide att bedömma som halvblod... och därav kanske man ska bedömma från olika synvinklar?

Min 3 åring skulle väl kunna ha varit med på 3 års test igentligen, när jag hade "ridit" henne 6 ggr så kunde hon samtliga gångarter, och det är de enda kraven de har i ridningen, löshoppningen däremot... jag hittade ingen som löshoppade i närheten tyvärr och därav blev det inget.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 704
Senast: supersonic
·
Gravid - 1år Länk till gamla tråden: http://www.bukefalos.com/threads/sommarforaldrar-2016-del-2.1393999/ Födda bebisar: 15/6 Inverterad: Miranda...
24 25 26
Svar
506
· Visningar
42 142
Senast: lytesout95
·
  • Låst
Avel Tar och startar en ny då helt enkelt =D Här är gamla... http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1164702&page=106 Sar Trist och...
97 98 99
Svar
1 967
· Visningar
171 740
Senast: Görel
·
Övr. Katt Eftersom det är ett kattigt (motsvarande gnäggigt) inlägg, så lade jag det under prefix övrigt. Hör det hemma under avel/ras, så är det...
Svar
16
· Visningar
1 065
Senast: Sorbe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka