Arabavel 2008 forts.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008 forts.

Pacific:
Jag tror inte jag begriper. Tycker du att alla raser borde vara med på halvblodens treårstest, alltså? Islänningar, gotlandsruss, araber, shirehästar...? Eller hur menar du? :confused:

Kan personligen inte se någon poäng alls med att jämföra våra araber med halvblod, det är precis lika underligt som om man skulle jämföra islänningar med halvblod. De kanske också skulle få problem med avstånden i löshoppningen... (*ironi*) :angel:

Min poäng är, testa gärna arabernas förmåga, men på rasens EGNA VILLKOR, testa vad som är relevant för rasen. JMO.
Jag tror faktiskt du har helt rätt...du begriper inte.;)
Alla raser får inte vara med på ASVH arrangemangen utan bara fullbloden. Som också är godkända att använda inom hbl.
(Tror jag iofs att du faktiskt fattar)
Det du däremot inte tycks vara på det klara med är att araben jämförs inte med hbl på dessa arrangemang. Den ska inte likna ett hbl. Bara en vanlig "fördom" från dom som inte tagit reda på hur det ligger till o är "hblfientliga". Eller kanske dem som helt enkelt inte vågar låta utbildat folk granska sina hästar i sömmarna. Då kan ju bubblan brista o alla fördomar som finns om araben ute bland andra människor visa sig sanna...hua hemska tanke.;)
Läser man reglementet så står det klart o tydligt att löshoppningen får ske med olika avstånd som skiljer upp till 70cm.Alltså 6.8-7.5 meter emellan. Den arab som inte klarar det är inte mycket att hurra över. Dessutom ska inte den höjden störa heller som de hoppar på 3 års testet. Det kan vilken D-ponny som helst hoppa.
Det är endast de hästar som ligger på gränsen till ett BRA betyg som de höjer lite extra för...detta endast med ägarens tillåtelse.Även där finns det regler hur högt man får höja.

Den arab som inte klarar ett 3 års test skullejag skämmas för.
Vet ni egentligen vad som finns med i ett 3 årstest?
Det är en exteriörbedömning. 50p skala. Man står alltså o håller hästen still o en domare bedömmer utseendet. Sen skrittar man fram o tillbaka o sedan i trav. Svårt va?
Sen är det löshoppning. Brukar vara max 8 språng. Avståndet anpassas efter individen som hoppar. Hua så läskigt.
OM hästen ligger på diplomnivå (48p) så måste man göra ett ridprov för att kunna få det. Man måste allstå inte.
Ridprovet är bara att man ska kunna gå alla gångarter under ryttare. Ingen form krävs alls.
Varför starta nya arrangemang på entstaka platser i landet, där ändå inga anmäler istället för att visa på väl inarbetade arrangemang som finns i hela landet.
Eller åtminstonde sluta häckla dem som vill visa sin 3 åring.

*KL*

Personligen tycker jag att bara fenomenet 3-årstest är alldeles uppåt väggarna. I alla fall som de ser ut idag, när hästarna är närapå fullutbildade (jaja, en lite överdrift, men ni förstår vad jag menar) vid så tidig ålder. Jag är uppväxt med att man inte skulle börja sitta på en häst alls innan hösten när den fyllt tre år och bara rida i skogen första vintern.

Jag skulle aldrig kunna tänka mig att ta med Nielegro på en 3-årstest nästa år. I mångt och mycket är han bara en bäbis och han är fortfarande bara 145. Och vem skulle rida honom? Jag, med mina 65 kg och 172 cm? Nä, vi håller oss nog till planen och skyndar långsamt.

Carina på Silver Arabians
Ni pratar om alla fördomar som finns mot araber bland andra människor o ni är så fördomsfria...inte.
Har du ens varit på ett 3års test för hbl?
Uppenbarligen inte.
Ridning ingår inte ens.
Det är exteriörbedömning o löshoppning. Men lille bebisen kanske inte håller för det heller.trots att det ska vara en av de starkaste o uthålligaste hästraser...bara man inte testar dem så. Låt dem gå i en hage o håll illusionen i liv.
OM hästen kommer upp i diplompoäng så måste man göra ett ridprov för att få ut diplomet. Men det avgör man själv. Man kan lika gärna vänta till kvalitetstävlan som 4 åring.
De flesta hästar är ridna runt 20 ggr innan de visas o det kallar inte jag varken forcerat eller färdigutbildat.

fast när man åker dit och bedömmer så har de ingen arabdommare där, ingen som är "expert" på araber, så det är lite sanning med modifikation.

sen tycker jag absolut man kan åka på 3 års med sin arab, jag hade ju tänkt det själv, men som sagt.... när ingen löshoppar i närheten så är det svårt. löshoppningen kommer man ju inte undan.

Ni pratar om alla fördomar som finns mot araber bland andra människor o ni är så fördomsfria...inte.
Har du ens varit på ett 3års test för hbl?
Uppenbarligen inte.
Ridning ingår inte ens.
Det är exteriörbedömning o löshoppning. Men lille bebisen kanske inte håller för det heller.trots att det ska vara en av de starkaste o uthålligaste hästraser...bara man inte testar dem så. Låt dem gå i en hage o håll illusionen i liv.
OM hästen kommer upp i diplompoäng så måste man göra ett ridprov för att få ut diplomet. Men det avgör man själv. Man kan lika gärna vänta till kvalitetstävlan som 4 åring.
De flesta hästar är ridna runt 20 ggr innan de visas o det kallar inte jag varken forcerat eller färdigutbildat.
Ursäkta min okunskap, jag blandar säkert ihop allting som vanligt. Jag tycker dock inte att jag förtjänar ett direkt påhopp för det från din sida. Jag trodde faktiskt att ridprov ingick i 3-årstestet och att man sett att kraven har eskalerat under åren och att det inte längre handlar om att man nöjer sig med att kunna gå i de tre gångarterna. Men det kanske är något annat test jag tänker på?

Vad beträffar vår bäbis, så är han numer valack eftersom han inte håller de exteriöra kraven i mina egna ögon. Varför ska jag visa honom på en 3-årstest? Han stannar tillsvidare hos oss som ridhäst åt dottern.

Det var värst vilken öm tå man ställde sig på där. Jag häcklar ingen, men ifrågasätter, som alltid, varför man ska jämföra äpplen med päron.

Jo, jag har faktiskt bevistat treårstest, iofs var alla som deltog vid just det tillfället halvblod. Jag har nog mycket svårt att se hur man skulle kunna undgå att jämföras med "halvblodsmallen" på ett sådant evenemang.

Nej, jag har inte koll på vilka som tillåts vara med, tydligen då halv- och fullblod endast?

Men om det handlar om att marknadsföra rasen för användning i halvblodsaveln, hjälper det att delta i 3årstest då? Är detta ett av kraven?

Tror annars fortfarande bästa reklamen är att vara ute och tävla bland andra hästar.

Sorry till både dig o Carina. Jag blir bara så less på hblfolket som klankar ner på araben o arabfolket med sina fördomar mot alla andra raser.
Varför kan man inte ta reda på fakta först. O vart kommer man om man inte vågar pröva något nytt?
Det är endast i ett delmoment som araben kan få nerdrag om man jämför med hbl o det är i typ. De domare som dömer är även utbildade att döma arab. OBS!!! Man tävlar inte mot varandra utan får en bedömning på sin häst. Alltså behöver man inte hävda sig mot hbl.
En bra exteriör o gång är alltid bra exteriör o gång oavsett vilken ras hästen tillhör.
Tro det eller ej, men gubbarna i AVN är inte mot araben i hblavel.
O även om ni inte tänkt ha hästen i hblaveln så är det bra med en ordentlig bedömning, vilket inte en utställning är.
Japp endast fullblod o hbl. Inte ens hbl med icke gröna papper får vara med. Alltså värderas araben o eng fullblodet högre än ett renrasigt hbl med gråa eller vita papper.
Håller med dig om att det bästa sättet att marknadsföra araben är att ut o tävla o visa att den duger.
3årstest tycker jag är ypperligt för de som ska avla med sina ston. Just nu sätts för mycket skit in i avelsboxen utan att ägaren ens har en hum om hästens förtjänster o brister.
Då det inte finns en avelsvärdering för ston inom arab så anser jag att man som seriös uppfödare söker en väg att få sitt sto avelsvärderat ordentligt.(Då menar jag inte bara gå på stam o utställning)...Ja jag vet.Sulana är bara utställd o inte premierad. Hon ska dock premieras på Jälla i sept. Alltså avelsvärderas.
Man kan alltså premiera hästen på sommarpremieringarna också om man inte vill ta ut hästen på 3 årstest eller 4 årstest osv. Då slipper man ju även löshoppningen...vilket kanske inte är så intressant för en arabuppfödare,då de flesta araber ändå inte kommer användas till det.

Carina:
Menade inte att hoppa på dig.
Men ibland droppar det över i bägaren när det i denna tråd kastas skit på alla hblmänniskor "som inte kan något om djurhållning alls o är djurplågare som rider sönder sina hästar alldeles för tidigt osv osv" o sedan i nästa tråd så är araben helt värdelös som hästras osv...
Om folk kunde ta sig över gränserna o faktiskt ta reda på hur det ligger till o sluta bara se sitt eget som bäst.
Jag hade som sagt massor av fördomar mot araben.Skulle aldrig drömma om att avla arab osv. Nu väntar jag ett arabföl nästa år...trodde jag aldrig.
Jag har iaf varit på 3 utställningar nu o jag är väl inte direkt imponerad. men kan nu se "sporten" i det. Men det är inte sporten för mig.
Jag har också förtstått hur trångsynt denna förening är...den värsta jag stött på faktiskt.
Jag bugar för sådana som Madde, Emelie o Åse som sliter häcken av sig för vad??? Alla är så bakåtsträvande att det är läskigt.

Kimmis: Kollade du din närmaste ridklubb. De flesta ridklubbar arrangerar löshoppning på våren o hösten. Annars kan man hyra ridhuset o dra ihop ett gäng för löshoppning.

Ärligt talat så såg mitt sto tämligen gräslig ut som treåring så jag hade valt bort att visa henne "bara exteriört" också. ;) Tittar jag på kort så är det liksom inte samma häst som något år senare.

Jag vet många som väntar ett år med sina valpigare halvblod också för att de ska få snygga till sig och fylla ut lite.

No hard feelings... :)

Jag är säker på att jag har läst i trådar här på buke om att någon "halvblodstest" (ursäkta terminologin) har blivit precis som jag beskrev ovan. Vilken kan det vara om det nu inte är 3-årstestet? Man klagade i tråden över att det som bara skulle vara en enkel gångartstest nu blivit så mycket mer pga att alla börjar rida sina blivande 3-åringar redan på sommaren som 2,5-åringar för att de ska vara lika mycket ridna som "alla andra" som kommer dit. Annars får man sämre poäng. Kan jag minnas så helt fel?

Jag har inga fördomar om halvblod, de passar bara inte mig. Precis som jag är övertygad om att det finns massor av människor som inte araben passar för. Inget konstigt med det.

En åsikt om halvblodsaveln har jag i alla fall och den står jag för, rätt eller fel. Det kan helt enkelt inte vara bra för en hästras att avlas på att bli så stor. Det kan inte vara bra för hållbarheten med hästar som är 175-180 cm höga med så (förhållandevis) smäcker benstomme. Men det är bara min åsikt.

Du var lite bättre på att förklara det jag menade eftersom du hade fakta bakom ditt resonemang till skillnad från mig som mest babblar på utan någon fakta.

Ärligt talat så såg mitt sto tämligen gräslig ut som treåring så jag hade valt bort att visa henne "bara exteriört" också. ;) Tittar jag på kort så är det liksom inte samma häst som något år senare.

Jag vet många som väntar ett år med sina valpigare halvblod också för att de ska få snygga till sig och fylla ut lite.
Låter som mitt treårssto. Henne gömmer jag i en buske ett par år till. :D

Du har fortfarande inte svarat på min fråga hur man bedömmer kvalitén på araberna? Utställning ser inte jag direkt som det.

Jag tror fortfarande att det är bra reklam för araben att visa den på 3-års. Och självklart att tävla den, tyvär är det väldigt få som gör det vilket igen spär på fördommarna om att rasen är "dålig".

Du har fortfarande inte svarat på min fråga hur man bedömmer kvalitén på araberna? Utställning ser inte jag direkt som det.

Jag tror fortfarande att det är bra reklam för araben att visa den på 3-års. Och självklart att tävla den, tyvär är det väldigt få som gör det vilket igen spär på fördommarna om att rasen är "dålig".
Jag tycker att man måste börja med att fråga sig varför de som köper arab gör det.

Jag har inga illusioner om att den som letar en ny stjärna inom hopp eller dressyr skulle en kasta ett halvt öga på arabannonserna. Det finns massor av andra hästraser som specialavlas för just de kategorierna.

Samma med westernryttarna. Visst, här är det fler som har upptäckt arabens fördelar i westergrenarna, men de som satsar köper en quarter i stället. De som ändå envisas med att tävla western på arab har arab för att de vill ha just arab och inget annat.

Ponnyryttarna är inte heller någon intressant kategori att avla för, eftersom araben oftast växer precis över ponnygränsen.

De enda tävlingsgrenarna som det är någon mening med att meritera en arab inom är galopp och distans, för där finns det verkligen en marknad.

Min erfarenhet är att de flesta som vill äga en arab vill det av en av två orsaker (starkt generaliserat).

1. De vill ha en tävlingshäst i antingen distans eller galopp.
2. De vill ha en snäll och lagom stor familjehäst att rida i skogen på och tävla med för skojs skull i lite olika grenar.

Ingen av ovanstående kategorier är det minsta intresserad en massa tävlingsmeriter inom hoppning eller dressyr.

Därmed har jag inte sagt att inte kvalitet är lika viktigt för det, men att det nödvändigtvis inte måste bevisas genom tävlingsmeriter.

Stämmer säkert. Själv är jag både intresserad av dressyr och arab.

Tror ablsout att araben har mer att hämta inom dressyren än vad folk rider den i idag. Men kanske bara jag som glorifierar rasen? Min häst har då in något speciellt dåligt steg.

Nej en arab kan inte gå till dom högsta klasserna men det kan knappast många halvblod heller.

Jag vill ha arab för det är underbara hästar och att jag sen är intresserad av dressyr får min tränare som gnäller ta. Det är ju knappast någon omöjlig kombination tror jag.

Jag är säker på att jag har läst i trådar här på buke om att någon "halvblodstest" (ursäkta terminologin) har blivit precis som jag beskrev ovan. Vilken kan det vara om det nu inte är 3-årstestet? Man klagade i tråden över att det som bara skulle vara en enkel gångartstest nu blivit så mycket mer pga att alla börjar rida sina blivande 3-åringar redan på sommaren som 2,5-åringar för att de ska vara lika mycket ridna som "alla andra" som kommer dit. Annars får man sämre poäng. Kan jag minnas så helt fel?

Jag har inga fördomar om halvblod, de passar bara inte mig. Precis som jag är övertygad om att det finns massor av människor som inte araben passar för. Inget konstigt med det.

En åsikt om halvblodsaveln har jag i alla fall och den står jag för, rätt eller fel. Det kan helt enkelt inte vara bra för en hästras att avlas på att bli så stor. Det kan inte vara bra för hållbarheten med hästar som är 175-180 cm höga med så (förhållandevis) smäcker benstomme. Men det är bara min åsikt.

Får nog till rätta skriva lite grann, på dit inlägg.

En halvblods tre åring, behöver inte vara inriden för att delta. Den enda nackdelen är att om tre åringen uppnår poäng för ett diplom, så måste den visas riden i alla tre gångarterna för att få ut diplomet, annars få hästen inte det.
Unghästen behöver inte gå i någon speciell form utan endast visad att den är ridbar.

Ston som erhåller diplom i hoppning/gångarter, får hos många hingstägare upp till 50 procent rabatt. Vilket gör att många väljer att betäcka sitt sto, och därmed ett vilo år ifrån ridningen.
Många som visar sina tre åringar, låter dom vila efter, hela sommaren och hösten.

För oss som avlar är detta ett sätt att se hur våra avkommor blir. Samt att för våra ston innebär det fler poäng om avkomman får diplom, och därmed ett steg uppåt för höjning av avelsbokstav.

Många av dessa tre åringar säljs under dessa test, vilket innebär ännu en viktig del i aveln.

Varje hästras har sina problem, det måste trots allt finnas olika mankhöjder på våra halvblod. Vi är ju olika, en del korta en del långa.
Liksom ni som avlar araber idag, har med stor säkerhet även ni era problem inom aveln, eller hur?

Varför inte använda er utav halvblodens tre års test, som mall och sänk hinder höjden så att det passar för araben.

Jag kollade alla ridklubbar i närheten då jag inte ville behöva åka transport dit... så jag ringde till de 4 närmaste ca 3-4 ggr, lämnade mitt nr varje gång och sa att jag gärna delade på kostnaderna... som distansryttare är man ju rätt ensam... tränar ju inte med någon så jag kan inte bara "dra ihop ett gäng" tyvärr.

Stämmer säkert. Själv är jag både intresserad av dressyr och arab.

Tror ablsout att araben har mer att hämta inom dressyren än vad folk rider den i idag. Men kanske bara jag som glorifierar rasen? Min häst har då in något speciellt dåligt steg.

Nej en arab kan inte gå till dom högsta klasserna men det kan knappast många halvblod heller.

Jag vill ha arab för det är underbara hästar och att jag sen är intresserad av dressyr får min tränare som gnäller ta. Det är ju knappast någon omöjlig kombination tror jag.
Då är ju du som jag beskrivit arabwesternryttaren. Du vill rida dressyr, men tar smällen att inte kunna nå toppen eftersom du vill ha en arab just för att du älskar rasen.

Handen på hjärtat, om du verkligen ville hävda dig inom dressyrtävlandet, borde du inte istället ha köpt ett gångartsavlat halvblod då? ;)

Nästa fråga... Om vi nu vill marknadsföra arabens fördelar och rikta oss till den typiske halvblodsköparen, är det då tävlingsmeriter som är bästa vägen? Kommer halvblodstävlingsryttaren någonsin att på allvar bli intresserad? Det tror inte jag.

Då återstår halvblodshobbyryttaren. Vad tittar han/hon efter när han/hon letar ny häst? Vilka av arabens fördelar skulle kunna intressera honom/henne?

Jag har många kompisar som rider halvblod och som aldrig skulle komma på tanken att byta till arab, men av helt andra orsaker än de som kommit upp här. Storleken. De tittar konstigt på mig och undrar "hur i hela friden jag kunde komma på tanken att hålla på med så små hästar".

är det ingen som har betäckt med imre el thair iår? eller har han nu stavas

Då är ju du som jag beskrivit arabwesternryttaren. Du vill rida dressyr, men tar smällen att inte kunna nå toppen eftersom du vill ha en arab just för att du älskar rasen.

Handen på hjärtat, om du verkligen ville hävda dig inom dressyrtävlandet, borde du inte istället ha köpt ett gångartsavlat halvblod då? ;)

Nästa fråga... Om vi nu vill marknadsföra arabens fördelar och rikta oss till den typiske halvblodsköparen, är det då tävlingsmeriter som är bästa vägen? Kommer halvblodstävlingsryttaren någonsin att på allvar bli intresserad? Det tror inte jag.

Då återstår halvblodshobbyryttaren. Vad tittar han/hon efter när han/hon letar ny häst? Vilka av arabens fördelar skulle kunna intressera honom/henne?

Jag har många kompisar som rider halvblod och som aldrig skulle komma på tanken att byta till arab, men av helt andra orsaker än de som kommit upp här. Storleken. De tittar konstigt på mig och undrar "hur i hela friden jag kunde komma på tanken att hålla på med så små hästar".

Ja jag tror jag faller in ganska bra dör westernarabryttarna gör i mitt val av ras. Visst hade ett halvblod med bra gångarter varit bättre i tävlingssynpunkt. Men om jag ska se krasst så kommer jag inte så mycket längre i det närmaste än vad kapaciteten på min häst kan ta mig. Det är hos mig det faller än. Håller han sig frisk kan han iaf ta mig till medelsvåra klasser.

Det jag oftast tolkar min omgivnings IRL negativa syn på araber är deras temperament att dom är dumma, tittiga m.m. Många som jag träffar IRL t.ex. olika tränare blir helt förundrad över min arabs lugna person. Då brukar jag fråga dom om dom ofta har araber som elver och får då alltid svaret att Nej det har dom inte. Möjligvis någon nån gång.

Därför är en till grej som jag tror är viktig med att komma ut att tävla och det är att man visar att araben inte är hispig tanig och alltid springer med huvudet som en stjärnkikare.

Hbl ser inte färdiga ut heller som 3 åringar. Vissa är dock valpigare än andra medans vissa (framförallt de som blir mindre) ser mer färdiga ut. Min 2 åring efter Figaro ser klar ut nu redan.
28-08004.jpg

Även om hon faktiskt är sommarfet här.
Hon kommer dock bli liten(161-163) medans hennes 1 åriga syster ser bedrövlig ut o kommer bli runt 167-170cm. Kommer säkert se för j-vlig ut som 3 åring också.

Du måste minnas fel.För du får inga poäng i ridprovet, endast godkänt eller icke godkänt. Det ska mycket till för att inte få godkänt. Det måste ha varit kvaliten som 4 åring som det skrev om. O där varierar utbildningsnivån mycket.

Kan inte annat än att hålla med. Det avlas fram för mycket för stora hästar idag. Hästar runt 170cm ok... men inte större.
Aveln som gått mot mer högställda o hopkomna hästar diskuteras flitigt på veterinärnivå o AVN nivå...om det verkligen är bra. Om det kanske är det som ligger bakom ökningen av felaktigabenställningar på fölen(för liten plats i magen för benen) o alla fellägen(de får helt enkelt inte rum att lägga sig tillrätta.
Lagom är bäst.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 704
Senast: supersonic
·
Gravid - 1år Länk till gamla tråden: http://www.bukefalos.com/threads/sommarforaldrar-2016-del-2.1393999/ Födda bebisar: 15/6 Inverterad: Miranda...
24 25 26
Svar
506
· Visningar
42 142
Senast: lytesout95
·
  • Låst
Avel Tar och startar en ny då helt enkelt =D Här är gamla... http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1164702&page=106 Sar Trist och...
97 98 99
Svar
1 967
· Visningar
171 742
Senast: Görel
·
Övr. Katt Eftersom det är ett kattigt (motsvarande gnäggigt) inlägg, så lade jag det under prefix övrigt. Hör det hemma under avel/ras, så är det...
Svar
16
· Visningar
1 065
Senast: Sorbe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka