Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
KL
Läste lite i en tråd på gnägg angående vilken hästras man absolut inte ville ha. Till min förvåning var det väldigt många som skrev arab med anledning av följande; Grymt fula, ja till och med extremt fula, sköra och känsliga både fysiskt och mentalt, dåliga rörelser, spattiga, lättskrämda, dålig hoppteknik, allmänt odugliga.
Blir riktigt provocerad av att läsa detta. Om de är fula eller ej får väl var och en ha egen åsikt om men när de skriver extremt så låter det som om de får kväljningar vid blotta åtanken av en arab.
Tror ni att dessa människor som skriver såhär någonsin haft en arab? Jag tror faktiskt inte jag vet någon som har haft araber och konverterat till en annan ras, men det kanske är för att vi som dras till dem är lite mer knäppa än övrigt hästfolk?
Nej, det började igår kväll och håller på hela dagen idag. Auktionen börjar kl 12 imorgon. Tyvärr verkar det ha hänt något med deras server, för nu fungerar den inte. Den fungerade tidigare idag.Tack för länk. Kul ...ska titta, men förstår jag det rätt om det börjar ikväll?
Nu är det lite sent kanske, men Strängnäs 13 september, då är det fölmönstring oxå.
madde++++
KL
Jag har själv arab och nästa häst blir med väldigt stor sannolikhet också arab eller en häst med minst 50% arab i sig.
Jag blir nästan lite irriterad när jag läser om hur folk här på buke verkligen spyr galla över araben som ras.
MEN jag förstår dom faktiskt. Man ser inte mycket välridna araber, spec. inte dom som är över ponnymåttet.
Dom araber som syns är utställningsarber på bild. Det är ofta verkligen inget som tilltalar mig heller med inoljade ögon osv. Eller så ser man en illa riden "skogmulle" som släpar bakbena efter sig. Sen ser man en del ponnyaraber som är väldigt välridna och som är ute på tävlingsbanorna, sv. ridponny är väll det ofta mkt arab i?
Jag tror folk får en skev bild helt enkelt plus att det inte finns många välridna, hur många seriösa stuterier finns det i sverige som föder upp araber för ridning?
Vissa SER också klena ut i kroppsbyggnaden vilket jag tror att folk inte tilltalas av.
Jag tror min arab är rätt rastypisk men i princip ingen jag stött på har gissat på renrasig arab, oftas tror dom att han är någon typ av ponnykorsning, eller t.ex. SWB med mycket fullblod/arab i stammen. Alla är också väldigt förvånade över att han är så lugn.
Jag vet inget stuteri här i Sverige som enbart föder upp showhästar
utan tvärtom satsar seriöst på sina favoritdicipliner såsom western,galopp, distans.....araben har ju en bred användbarhet.
Jag vet inget stuteri här i Sverige som enbart föder upp showhästar
utan tvärtom satsar seriöst på sina favoritdicipliner såsom western,galopp, distans.....araben har ju en bred användbarhet.