Arabavel 2008 forts.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008 forts.

Jag håller med lite där... Araber anses alltid lättskrämda och dryga, de studsar omkring och går inte att rida ordentligt på.

Själv har jag bara ridit arab en gång i mitt liv. Han stannade i ett hörn av ridbanan efter tio minuters ridning. Vad jag än gjorde så stod han där ( :devil: ). När jag hjälplöst frågade ridläraren vad jag skulle göra, fick jag till svar "Han är sådär, han bara filosoferar lite." :eek: Efter fem minuter var han som vanligt igen.

Däremot att döma alla araber utifrån den här (ouppfostrade?) araben känns helt fel. Någon gång drömmer jag om att skaffa arab, men säg inget till min fjording! :angel:

Jag tror faktiskt inte jag vet någon som har haft araber och konverterat till en annan ras, men det kanske är för att vi som dras till dem är lite mer knäppa än övrigt hästfolk?

Hmmmmmmmmm o jag som gått från arab till shetlandsponny:o
Dock har jag ett arabsto kvar

Alltså: de flesta som jag träffat på IRL som tycker så har sett max två ouppfostrade araber på klubbtävling i sin barndom ungefär. Jag har träffat på "halvblodsfolk" (för ärligt talat så är det generellt de som ser ner på andra hästraser) som av en slump blivit med arab och plötsligt upptäckt att det är en jättetrevlig hästras, särskilt temperamentsmässigt.
:rofl:Är det mig du beskriver:rofl: Stämmer iaf mycket bra på mig.
Vilka fördomar jag hade tack vare alla skitaraber jag sett uppe på ridskolan med okunniga ungar på ryggen.O ja, det finns många dåliga exemplar av araber...o tyvärr är det dem som många av dessa barn kommer över.

Däremot är jag väl fortfarande inte imponerad av arabens gång trots att jag sett flera utställningar nu. För få med bra gång...men det sprider sig verkar det som.

Men inte har väl du uppnått den aktningsvärda åldern....... 17 max fyller man någonsin mer????:D:angel:

madde++++

kl

varför kommer inte fler på lördag?

madde++++

Men eller hur! När jag frågat hur många araber de har ridit brukar de börja skruva på sig och det visar sig vanligtvis att de aldrig har gjort det. Men de har ju sett de där två hästarna och deras instruktör/goda vänner säger ju att araberna är skithästar osv. Ofta är det just temperamentet folk hänger upp sig på vilket jag inte begriper, det är ju rasens starkaste kort för mig?

Jag har varit ganska generös med att låna ut min häst till folk som vill prova att rida arab (hon är trevlig, lugn och okomplicerad). Vilket endast resulterar i att folk tycker att just hon är ju jätteväluppfostrad och en avvikare för hur rasen brukar vara. *suck*

Senast ändrad:

Tänkte höra om det finns någon som har / känner till något om avkommor efter Emerald. Har själv två ston efter denna vackra lilla hingst:love: och det vore roligt att höra något om andra avkommor efter honom. Gärna bilder om det finns.
hstbilder018.jpg

Här är i alla fall Premessa och Pomperipossa

Bra fråga angående att bättra rasens rykte. Ibland känns det hopplöst för de flesta människor som har haft väldigt lite eller ingen som helst kontakt med en arab vet oftats väldigt mycket om dem, att de är nervösa, knäppa mm. Det är så lätt att dra alla över en kant, kan väl erkänna att jag anser t.ex halvblod vara på ett visst sätt. Jag har kanske ridit 25-30 halvblod och ingen av alla dessa hästar har jag tyckt varit speciellt trevlig att rida. Tungridna och sega var de flesta, kanske beror det på att jag är så van vid araber. Skulle gissa att jag har tyckt om 90% av alla araber jag ridit på.
Jag gillar att inte behöva använda så stora hjälper, en arab är det ju väldigt lätt att få lyhörd, kanske är det inte lika lätt med andra raser? Jag har fått känslan av att många som inte tycker om araber är rädda för dem, de har ju överlag lite mer framåtbjudning en andra raser och kanske ser de lite svårridna ut?

En ridlärare på skolan där jag gick undrade vad det var för ras på mina hästar. När jag svarade att det var araber förklarade hon för mig att det var konstigt att så många hade araber häromkring, det är ju inte så vanligt att man rider på dem annars...
Väldigt roligt att det någon vecka senare var dressyrtävling på skolan och hon som överlägset vann hade en arab!

En annan gång hade vi en bekant hemma som följde med ut i hagen för att titta på ett sto med föl. Inte för att jag kan så mycket om hästar men är det en Nordsvensk? undrade han. Nä svarade jag det är en arab. Han trodde mig knappt. Stoet är ju så lugnt och fölungen så tam, konstigt araber flyger väl bara omkring?

Ni som levt länge;) har det blivit mer eller mindre fördommar än det var förr?

Det är väl endagarsutställning Turbo Cupen i Vallentuna.
Jag kommer inte, på tok för långt bort.

Därimot tänkte jag köra till Jägers på Söndag. Nån mer som ska dit?
// Linda

Det är väl endagarsutställning Turbo Cupen i Vallentuna.
Jag kommer inte, på tok för långt bort.

Därimot tänkte jag köra till Jägers på Söndag. Nån mer som ska dit?
// Linda

Jag ska till Jägers pa söndag. Det vill man ju inte missa!

Var är denna endagars??

Hittar ingen info nånstans? Är jag blind?

/ Lavinia, nybliven arabägare med framtida utställningsvisioner

Jag tror så här när det gäller arabens mentalitet och varför så många har förutfattade meningar om dem:

Araben är intelligent, enligt en undersökning gjord för ett antal år sedan den intelligentaste hästrasen, tätt följd av Tennesse Walking Horse (tror jag det var!)
Den är också känslig och vill bli bemött med förståelse och respekt. När den inte blir det vill den inte vara till lags. Den blir sur, respektlös, omdegörlig och stissig. Spänner sig och stressar upp sig.

Alltför många människor som har skaffat arab och sedan bytt för att den var "knäpp" borde ha skaffat sig en annan ras istället. Eller ingen häst alls....

Jag blir så fruktansvärt trött på detta snacket från alla andra håll araber kan inte hoppa, araber går sönder, du kan inte ta med en arab dit.. VARFÖR säjer jag.. min lilla arabpojke kvalade till ponnyallsvesnkan i hoppning dessvärre var han aldrig med pga upptäckten av spatt. men det är en annan femma, han kvalade... araber går sönder... vi arabfolk ser ju egypterna som spädast i kroppen dom är ädlast helt enkelt.. då kan man fråga sig hur mkt vägde shejkerna förr 100-150 KG!!! dom red i dagar i sträck på sina små ston som troligtvis var rena egypter.. hur kan dom små stackars egypterna klara det om dom bara går sönder och är späda är min fråga då... ARABEN är en MKT tålig häst.. varför skulle man inte kunna ta med en arab överallt?? dom flesta araber gör vad man förväntrar sig?? förväntar man sig att den skall stissa så gör den det och vice verca. sen åter till avel.. det här med gammelpolskt... det är väldigt få araber som är rena nu förtiden.. tyvärr enligt min mening... tänk om hundra år då har vi våra araber då är det en sort allihopa är det inte bättre att hålla en viss standard på våra sorter... jag har absolut inget emot att man blandar blodet alls... men jag håller med ett tidigare inlägg har man ett rent sto tycker jag att åtminstånde 1 avkomma kan få vara ren..

Föressten lycka till i halmstad nästa helg allihopa!!

tack o hej

Igår var vi inne på klinik igen!

Mitt fina underbara föl Ex Forsythia är nu helt friskförklarad från frakturen i kotbenet.
Hovslagaren tyckte att hon var superfin och ville gärna ta med sig henne hem :)

Grattis kul, hoppas resten utav hennes framtid ser bra ut!
bilder!?:bump:

ja, jag undrar oxå varför de inte kommer fler, finns många araber här, det är kul, trevligt, alla är amatörer och så är det billigt!
Men 19 hästar är ju inte illa iaf, blir kul, ser fram emot det, imorrn duschas det häst här o ikväll ska jag raka nacke...

hoppas många kommer och kikar
ses på lördag!:bump:

Jag ringde just Madde och sa att vi med kommer :)

Ligger troligen bara 2 km från oss fågelvägen om jag har kikat rätt :D

Badas.. Skulle behövas här med. Men tiden är hyffsat knapp =/

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 704
Senast: supersonic
·
Gravid - 1år Länk till gamla tråden: http://www.bukefalos.com/threads/sommarforaldrar-2016-del-2.1393999/ Födda bebisar: 15/6 Inverterad: Miranda...
24 25 26
Svar
506
· Visningar
42 142
Senast: lytesout95
·
  • Låst
Avel Tar och startar en ny då helt enkelt =D Här är gamla... http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1164702&page=106 Sar Trist och...
97 98 99
Svar
1 967
· Visningar
171 740
Senast: Görel
·
Övr. Katt Eftersom det är ett kattigt (motsvarande gnäggigt) inlägg, så lade jag det under prefix övrigt. Hör det hemma under avel/ras, så är det...
Svar
16
· Visningar
1 065
Senast: Sorbe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka