Arabavel 2008 forts.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008 forts.

Jag tror det är Bliq på bilden. Isåfall är hon (om jag inte minns fel) efter Nasdaq (e. Sandhiran) undan Belle (e. Metat) Belle är halvsyster till Noora som är mamma till min lilla hingst ovan. Det är bra gener på de där två snyggingarna :D ha ha ha

Stämmer bra det :D
// Anna

Det var Positivs stam jag syftade på (för jag antar att det är den Positiv som är e: Figaro ue: Pomar du avsåg?). :)

Jag har inte varit iväg heller men har funderat lite på de bilder som visats runt om på olika sajter. Så jag passar på att fråga dig som sett många av dem IRL: är det bilderna som är missvisande eller jag som är ute och cyklar eller är det många med korta halsar?

Super om det satsas mer på bra gångarter måste jag säga! :banana:

Ok då är jag med. upptäckte att Figaro var e Negatiw vilket var negativt...:rofl:
Salle har Negatiw redan i sin stamtavla 2ggr. Iofs långt bak men ändå.
http://www.allbreedpedigree.com/saltomortal

Fick veta att en av Salles avkommor löst ponnylicens vilket var lite kul. Då kanske han snart har någon mer meriterad avkomma.

Positv är ju pappa till Shejk el Kashmir också insåg jag just (som tävlar hoppning och tog brons nu i arab-EM).

Ja jag har förstått att han haft en del tävlande avkommor. Främst hopp...de jag hört om.

Nej det kan jag inte påstå att det är något som genomsyrar (halsarna).
Det är hög kvalité på ungdjuren nu, hingstar såväl som ston
och många. Nu hänvisar jag endast till de tre stora skandinaviska
utställningarna. Halden, Blommeröd o Vilhelmsborg som jag
har sett i år. Domarna har också varit ganska enade på alla
utställningarna. Inga jättegrodor eller konstiga överraskningar.
Så idag finns det enligt mitt sett att se, ett ganska gott
avelsmaterial i Sverige att förvalta.

Min personliga åsikt är att vi ska försöka bevara de olika linjerna polskt, egyptiskt crabbet etc. så att de inte dör ut och försvinner.

Däremot behöver man inte ta en hingst ur samma linje varje gång man betäcker sitt sto.

Om man har ett gammelpolskt sto så skulle jag tycka att det vore väldigt tråkigt om man inte någon gång i dess liv valde en gammelpolsk hingst. Eftersom det idag inte finns så många kvar.

Det är ju lite det som man funderar över.

Sen är ju inte jag HELT säker på att stammen är helpolsk, går endast på vad ägaren berättat. Har ju sökt på stammen men är inte alltid lätt att veta vilka som räknas som polska. De kan ju stå i Sverige men ändå vara polska.
Någon kanske vill hjälpa mig att tyda stammen?
Hon är e: Milagro u: Czhina.

Någon som vet hur det har gått för de svenska hästarna på Egyptian Event?

polsk, men jag tycker inte helpolsk, då ex Negatiw finns med i milagros stam
han är väl inte polsk utan importerades till polen...
eller han jag fattat fel?

polsk, men jag tycker inte helpolsk, då ex Negatiw finns med i milagros stam
han är väl inte polsk utan importerades till polen...
eller han jag fattat fel?
Alla hästar födda på något av de statliga stuterierna i Polen är helpolska per definition. Annars skulle de ju inte kunna ta in nytt blod. :) Definitionen "helpolsk" kan snarare tolkas som "ingår/ingick i de statliga polska avelsprogrammen", en kvalitetsstämpel (om man nu tycker att de gör ett bra jobb).

Carina på Silver Arabians

Det där har vi ju diskuterat tidigare i arabtrådarna. Jag har börjat vänja mig vid tanken nu. :D Men Milagro räknas så vitt jag vet som gammelpolsk trots Negatiw?

Bewelinn som önskar att det fanns något mellanting mellan stekhet sol och ösregn. :mad:

KL
Läste lite i en tråd på gnägg angående vilken hästras man absolut inte ville ha. Till min förvåning var det väldigt många som skrev arab med anledning av följande; Grymt fula, ja till och med extremt fula, sköra och känsliga både fysiskt och mentalt, dåliga rörelser, spattiga, lättskrämda, dålig hoppteknik, allmänt odugliga.
Blir riktigt provocerad av att läsa detta. Om de är fula eller ej får väl var och en ha egen åsikt om men när de skriver extremt så låter det som om de får kväljningar vid blotta åtanken av en arab.
Tror ni att dessa människor som skriver såhär någonsin haft en arab? Jag tror faktiskt inte jag vet någon som har haft araber och konverterat till en annan ras, men det kanske är för att vi som dras till dem är lite mer knäppa än övrigt hästfolk?

Det där har vi ju diskuterat tidigare i arabtrådarna. Jag har börjat vänja mig vid tanken nu. :D Men Milagro räknas så vitt jag vet som gammelpolsk trots Negatiw?

Bewelinn som önskar att det fanns något mellanting mellan stekhet sol och ösregn. :mad:
Mmm, ett varmt och stilla sommarregn vore inte så dumt...

Ja, var man drar gränsen för gammelpolsk är nog lite olika, men den vanligaste tolkningen är nog att gränsen är typ "före Aswan/Palas".

Apropos definitioner... jag surfade runt lite och hittade den här på ett forum:

A "Straight Spanish" horse traces in all lines to horses registered by the Yageda Militar in Spain, irrespective of how many generations have been born in other countries.

A "Straight Egyptian" horse is one that meets the Pyramid Societies definition which includes most but not all of the horses registered by the RAS and later EAO in Egypt and horses descending in all lines from these "acceptable" horses.

A "Straight Crabbet" horse is one that satisfies the Crabbet Org's Australian definition so that a horse must trace in all lines to horse either bred or owned by Lady Wentworth or her parents. The "owned by" bit is important in this context as otherwise a fair chunk of "Crabbet" horses worldwide would be disqualified. This definition means that some horses became "Crabbet" at a particular point in time, and that one horse can be "Straight Crabbet" whilst it's full siblings aren't.

"Straight Russian" horses essentially trace in all lines to horses bred at Tersk in Russia and consequently registered in the Russian stud book.

The "Pure Polish" definition is analogous to the Crabbet one in that whilst it is simple enough , that is tracing in all lines to horses bred by one of the Polish State stud's. There are now ambiguities, for example the Poles used the stallions Monogramm, Sanadik El Shaklan & Laheeb fairly recently and all the offspring of these sires bred by in Poland by the state studs are Polish, but if you or I were to buy the dam of one of these Polish foals and breed a full sibling using one of these three sires, then that foal would not be Polish.

och

I think the "labels" make a little more sense if one acknowledges that they do reflect different breeding priorities amongst the breeders involved, both historic and current.

Carina på Silver Arabians

Alltså: de flesta som jag träffat på IRL som tycker så har sett max två ouppfostrade araber på klubbtävling i sin barndom ungefär. Jag har träffat på "halvblodsfolk" (för ärligt talat så är det generellt de som ser ner på andra hästraser) som av en slump blivit med arab och plötsligt upptäckt att det är en jättetrevlig hästras, särskilt temperamentsmässigt.

När det i en annan tråd drogs upp araber så visade det sig att vissa inte ens kan skilja dem från t ex andra ponnyraser.

Bewelinn vars häst inte är "straight" nånting (men jag är rätt nöjd ändå :)).

Senast ändrad:

Jag håller med lite där... Araber anses alltid lättskrämda och dryga, de studsar omkring och går inte att rida ordentligt på.

Själv tycker jag att de är allt annat än det. Och sköra är nog det sista de är! Visst är alla hästar individer men det finns ju ändå vissa raskvalitéer. Och även om t.ex. showaraber SER tittiga ut så är de ju oftast otroligt coola, de gillar ju bara att showa. Vilket övrigt hästfolk kanske inte tänker på.

Det är alltid lika kul att höra från t.ex. 40-åringar "när jag var ung och red på ridskola så var det en helt gaaalen arab där" - sen har de den åsikten hela livet och har inte mött en arab sen dess. Konstigt att när det kommer till araber så baserar man sin åsikt på ETT exemplar medan med halvbloden så baserar man sin åsikt på de som lyckats och står i rampljuset, inte de galna exemplaren på ridskolor och privatstallar.

alla som har varit hemma hos mig och träffat Pselma har ändrat åsikt rätt drastiskt :laugh:

sen är det ju så att vi som har araber gärna visar bilder när hästen showar, ellerhur? och då tror de att hästen är sån helatiden...

en bra showarab kan man showa upp på komando och sedan showa ner lika snabbt, anser jag iaf.

Men jag fattar helt enkelt inte vart lättskrämd kan komma ifrån? har alla träffat dåliga individer? Pselma har i princip aldrig blivit rätt för nåt, kor är lite läskiga, men så har hon sett dessa 2 ggr. Valacken kan jag helt ärligt säga att han aldrig blivit rädd för nåt när vi har varit ute och ridit, och då har jag utsatt honom för kanska mkt, att tex galoppera förbi en arbetande skogsmaskin i lugn takt när man bara har 50 cm tillgodo vet jag att det inte är nåt problem, han blir inte ens orolig liksom, han tittar aldrig på nåt!

min förra valack var visserligen galen, men rädd för saker var han inte! däremot kunde han en dag tycka att en ridtur var helt onödigt och därför ägna sig åt att stegra... senare hittade vi konstiga saker i ena kotan på honom som kan ha varit orsakande...

Till sist... vad gör man för att få upp rasens rykte då?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 704
Senast: supersonic
·
Gravid - 1år Länk till gamla tråden: http://www.bukefalos.com/threads/sommarforaldrar-2016-del-2.1393999/ Födda bebisar: 15/6 Inverterad: Miranda...
24 25 26
Svar
506
· Visningar
42 142
Senast: lytesout95
·
  • Låst
Avel Tar och startar en ny då helt enkelt =D Här är gamla... http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1164702&page=106 Sar Trist och...
97 98 99
Svar
1 967
· Visningar
171 740
Senast: Görel
·
Övr. Katt Eftersom det är ett kattigt (motsvarande gnäggigt) inlägg, så lade jag det under prefix övrigt. Hör det hemma under avel/ras, så är det...
Svar
16
· Visningar
1 065
Senast: Sorbe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka