Arabavel 2008/2009 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Och jag funderar på vad jag ska ta för hingst till Wisnia (Eldorado - Abiram).
Fick ett ryck igår och kollade på halvblod, men det fanns ingen som jag fastnade för.

Och jag funderar på vad jag ska ta för hingst till Wisnia (Eldorado - Abiram).
Fick ett ryck igår och kollade på halvblod, men det fanns ingen som jag fastnade för.
Vad har du för krav och vad kan du göra avkall på? *egentligen bara nyfiken* :D

Carina på Silver Arabians

Fler bilder på min älskling nu!

någon får gärna komentera exteriör, för jag kan inget om fölexteriör, hade tänkt åka på premering med dem, men det finns bara för kallblod och ponnyer i mitt län tyvärr :( vill ju inte åka långt med en bebis...

sover....

Ston tänkta att föla 2010

Louyoune (Ramses x Loufianaah - Fynt) till Perignon al Amar
Heze (Glaz x Harmoni - Karnawal) bokad till Medalj***
El Cheyenne (El Shajal x Ashibi - Cashmir) betäckt med Kaiser
Anemone (Kraschan x Aneida - Hadban Blue) betäckt med CW Rih

Jag brukar mest läsa här på, men tänkte slänga ut ett foto av min dam som ska föla i slutet av Juli.
Är betäckt med Etrams Black Sin men fölis är inte mitt så komemr åka tillbaks till ägarna, men är kul ändå och nu börjar det ju synas lite att det är nåt där inne :)
Gissar på att det blir en skimmel.

IS Elsirah "Elsa"

Dock blir jag knäpp på att Ismer, som hon är uppfödd hos, inte har bilder på varken hennes mamma eller helsyskon på hemsidan :(. Det hade ju vart kul att se (oops lite ämnes byte där men men)

Jag har en liten fundering som kanske inte riktigt hör till denna området ( ni får ursäkta mig =) ).

Jag undrar om mankhöjden på araberna är helt oväsentligt? Mitt arabsto är ganska stort, 157 cm, vilket passar mig ganska bra eftersom jag inte är särskilt liten, men inte jättestor heller. Jag funderar på att betäcka henne nästa år för att sedan behålla fölet, och nu när jag kollat runt på olika hingstar upptäcker jag att det nästan inte står någon mankhöjd på någon av dem vilket är problematiskt för en som vill få en lite högre avkomma...

Mitt sto är e. A'Diabolique u. Lady Li. Några tips ? ^^

Hingstkatalogen som tyvärr inte kom ut i år är enda stället jag sett mankhöjd angivet.
Du får gärna berätta mer om ditt sto och vad du önskar för hingst.
// Linda

Jag brukar mest läsa här på, men tänkte slänga ut ett foto av min dam som ska föla i slutet av Juli.
Är betäckt med Etrams Black Sin men fölis är inte mitt så komemr åka tillbaks till ägarna, men är kul ändå och nu börjar det ju synas lite att det är nåt där inne :)
Gissar på att det blir en skimmel.

IS Elsirah "Elsa"

Dock blir jag knäpp på att Ismer, som hon är uppfödd hos, inte har bilder på varken hennes mamma eller helsyskon på hemsidan :(. Det hade ju vart kul att se (oops lite ämnes byte där men men)

Vackra Sirah/Elsa
Hoppas på en snygg fölunge där! :rofl:

Jag är egentligen inte alls insatt i arabhingstarnas mankhöjder men jag tror att Medalj är ca 157, vi har en Medaljåring hemma och han ser ut att bli riktigt stor är nu vid knappt elva månader ca 146 cm i mkh, hans mamma är "bara" 151. Sen har jag ju ingen aning om huruvida han passar till ditt sto eller inte, men eftersom "vår" hingstunge är så pass stor så kunde jag inte låta bli annat än tipsa om honom.
Inka

KL

Här kommer en föl bild från mig :)
Det är ett stoföl efter Sakee (Argo-Saradela/ Partner) och mamma är Gratyfikacja (Saturn-Greta Garbo/ Bomarc).

Gratyfikacja är även mamma till Gratituda som vi hade uppe här i tråden i vintras när Britta Fahlgren sålde henne till Janow P.

annika_13_maj_041.jpg

annika_13_maj_022.jpg

Sakee har fått sju stoföl på raken nu, av åtta avkommor. Detta fölet skulle bli en hingst som skulle följa pappas fotspår på galoppbanan, men men. Tjejer kan också :D !!

Ja det ska komma från Greta Garbo...Enligt Britta Fahlgren föddes alla hennes avkommor med full-långa öron. Det håller tydligen i sig genom generationerna :D.

Har det kommit några Sokrates föl till världen?

Mitt sto är som sagt 156cm i mankhöjd, väldig bärig, kanske till och med lite grov om man jämför med många andra araber men ändå väldigt arabtypisk ( 87 poäng på utställning, dock innan hon kom i min ägo ). Jättefint steg, framförallt i traven, hon liksom "flyger" fram =)

Jag är ute efter en ganska bärig hingst men den behöver inte vara särskillt grov. Bara det är mer än några ynka centimeter mellan frambenen... Viktigt med korrekt benställning och storlek, avkomman skall helst bli minst 155cm men för min del gör det absolut inget om den börjar närma sig 160cm. Gärna en bra galopp , eftersom det är stoets svaghet.

Enklast för oss att ge tips blir det om du visar bra bilder på märren samt ger oss stammen med :D

Bilder finns på http://nagazaki.blogg.se (förstår inte hur jag ska få upp bilderna här :$ ) Hon är dräktig nu , därför ganska tjock ^^

Stammen är e. A'Diabolique (Anaza el Farid - Chanel SF ) u. Lady Li ( Kulak - Liryka )

=)

Hej!

Vad jag kan se på korten så ser hon ut att vara hög i trakterna, eller tendens till bockhov precis som hennes far A'Diabolique har/hade (förlåt om jag är tråkig nu).
Om det är så, vilket är svårt att säga på kort (har du fler på benen?) så om du ska ta föl, se till att det är korrekta ben på honom. Ta hjälp om du inte kan se ordentligt!

Föl är underbara...men bättre göra ordentlig research INNAN så du kan njuta ett helt liv med din lilla häst.

För övrigt så är Sivan nu konstaterat dräktig med Khadir!
Jätte roligt säger vi, Sivan med!
Electra är dräktig hon med, med Cillas pappa Sinans Pacha.
På samma dygn är dom. Härliga tider!

Hej! Och du är absolut inte tråkig, sådant jag vill ha tips om! Och visst är det som du säger, hon är hög i trakterna och växer nästan enbart på höjden. Det blir inga båtar här inte utan snarare platåskor. Ska ta kort på benen på henne så att andra kunniga kan kolla, eftersom jag själv inte är så insatt i sådant.

Och som en annan tipsade om tidigare, Medalj, har jag funderat på om han skulle vara något. Vad är hans för-/nackdelar? Har han korrekta ben? Han bor inte jättelångt ifrån mig så kan ju åka och titta, för all del .. =)

Ja, min åsikt är att om man nu ska avla så måste man kunna vara kritiskt till sin egen hästs svagheter, för alla har ju svagheter, så är det ju.

Just om man ser till bockhovstendense, så upplever jag just det som väldigt nedärvningsbart, och ett ganska allvarligt fel hos en avelshingst. Och rätt vanligt.
Medalj har jag faktiskt (!) inte sett live, många tillfällen har getts men jag har totalt missat honom. Det jag sett hos avkommor är att han har gett fina taktmässiga rörelser till många, högställda och aldrig utan arabtyp. Rätt mycket hals har han själv (för mycket för min smak, men han är ju åven en gammal hingst), och på ett av stona satt samma typ av hals. Den satt jättefint och rätt, men för grov.
Medalj är en hingst som enligt mig borde få fler ston, hade jag ett supertypat sto med lång fin hals skulle jag kunna tänka mig att föra hans gener vidare, helt klart. Men nu söker jag ofta efter hingstar som kan lätta upp mitt sto och då tror jag inte han är the one.

Jag skulle råda dig även att kika på Opprevas nya hingst för i år. Har inte sett honom live, men han verkar ha fina meriter och fin ridbarhet.
Det är supersvgårt, appselut. Leta hellr ett år för mycket, än ett för lite ;)

Förresten hur många ska till Strängnäs och kika nästa helg?
Vi kommer med ett lass. Med folk.

Just om man ser till bockhovstendense, så upplever jag just det som väldigt nedärvningsbart, och ett ganska allvarligt fel hos en avelshingst. Och rätt vanligt.

Ja, och man funderar ju då på om det verkligen är nödvändigt att ta mer än nåt entaka föl efter en sån individ?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka