Arabavel 2008/2009 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Ja...det är en fråga hon själv måste ta ställning till och var ju egentligen inte ursprungsfrågan.

Kanske inte upp till oss att säga?
Klart värt att ta i beaktning.

MVH L

Ja, och man funderar ju då på om det verkligen är nödvändigt att ta mer än nåt entaka föl efter en sån individ?

Förstår din synpunkt, dock så frågade jag lite om höjderna tidigare eftersom jag vill ta ett föl på mitt sto som troligtvis blir ganska stor för att sedan behålla fölet, alltså tänker jag inte bedriva någon avelsverksamhet i stort på henne, bara ta ett föl till mig själv.

Men visst tar jag det i beaktning , vill ju absolut inte få en avkomma med värre än vad hon har, allra helst inte något alls, även om det är rent önsketänkade. :-)

Senast ändrad:

Fast blir de inte några cm högre än vad de ska vara om de har bockhov och höga trakter. ;) Hon såg även ut att ha väldigt raka kotor.

Leta hingst NOGA om du vill avla på henne, och ta en som har en härstamning full med välbenade hästar, samt lämnat hästar med bra ben.

(Hur man nu ska kunna veta det på araber, om man inte sett dom själv.)

Haha , det har du rätt i. Hon har höga trakter, ingen snack om saken. Dock var jag tvungen att gå ut och kolla om hon har raka kotor när du nämnde det eftersom jag brukar reflektera över det mesta och inte har tänkt på just detta innan. Och efter vad jag och min mor kan se så har hon inte särskilt raka kotor =) Dock upptäckte jag att det verkligen såg ut som det på två av bilderna jag lade upp på min blogg ... Ska ta nya kort på hennes ben och se vad ni tycker, eftersom ni har mer koll än vad jag har ^^

Och då arbetar jag vidare med nya frågor här i tråden :P Jag känner att jag blir mer och mer kräsen här ... Men det är väl så det ska vara , eller ? ;)

Hur som, någon som känner till någon lite större, välbenad (och "välhovad") hingst ?

Ett tips är att gå in på www.svehast.se o titta på avelvärderingarna. Där finns även pappan till ditt sto med.
Där ser du poäng, kritik o mankhöjd.
// Linda

Storleken - HAR den betydelse?

Tänkte diskutera då det verkar som arabfolket ofta söker storlek på de hingstar som de tänker betäcka med. Är det inte så att araben ändå är "tänkt" att vara en rätt liten häst?
Islandshästen har avlats o avlats på de större individerna o nu ligger väl den vanligaste mankhöjden snart en dm över den ursprungliga rasstandarden.

Vad är skälet till att vi jagar centimetrar på hästarna? Hur stor ska en arab vara? Hur stor FÅR de vara?

Det är klart att visst är det roligt att kunna ha o rida en arab även om man är lång själv men ändå, rasen ändras ju om alla jagar större o större hingstar
Bara en tanke :):confused:

pic_show_id27506714.html

men får som vanligt inte med nån bild :( TRIST

kolla inställningaran på din konto. den måste vara inställd på att alla bilder är publika. annars syns inte bilderna.

Ja det ska komma från Greta Garbo...Enligt Britta Fahlgren föddes alla hennes avkommor med full-långa öron. Det håller tydligen i sig genom generationerna :D.
Jag undrar om inte fädernet (Gratyfikacjas, alltså) också kan ha bidragit lite. Saturn är ju efter Alegro och min Alegro-avkomma hade riktiga åsneöron som liten. Och han var dessutom en hingstunge! :rofl:

Nielegro, 3 veckor:
Nielegro6.jpg

Men... han växte i dem så småningom.

Nielegro, 3 år:
Nielegro57.JPG

Carina på Silver Arabians

Senast ändrad:

Och jag lägger upp en på min älskling

n529345189_3084410_399311.jpg

Don Bull i strängnäs

Och jag funderar på vad jag ska ta för hingst till Wisnia (Eldorado - Abiram).
Fick ett ryck igår och kollade på halvblod, men det fanns ingen som jag fastnade för.

Jag satt faktiskt för ett tag sedan o funderade just på vad man tar för halvblod till sin arab. Har inget sto så det var en generell fundering.
Det beror ju givetvis på vad man vill förbättra. Tex gångarter.
Men så funderade jag om man vill tillverka en distanshäst, vad väljer man då?
Det är ju lite dåligt med fälttävlandshingstar annars hade det varit ett val. Multitalang eller hopphingst kanske eftersom man inte vill ha in extrema dressyrgångarter.
Det var ganska roligt att titta o fundera. Stammar spelar ju mindre roll eftersom få halvblod har arab nära. Så det finns ju igentligen många att välja på, fast få hästar passar.
// Linda

Jag avlar ju gångartshästar så jag har valt därefter.
Valde Dalwhinne. Han är från ett stort blod,Donnerhall. Donnerhall hästarna är kända för att bli stora, ridbara o ett bra temp o bra gångarter.
Dalwhinnie hade en mycket god exteriör med 997999 (sista 3 siffrorna är gångarterna) o han fick 99 av testryttarna i ridbarhet.
Förutom hans blod så bara älskade jag när jag såg honom på Strömsholm. Det mest avgörande var dock att han har mycket bra bakben i alla gångarter som ju kan vara arabens svaga sida som ridhäst(dressyr).
Mitt mål är en avkomma med 50/50 att ha i avelsboxen för att avla vidare på hbl gångartshästar.
Så självklart blir det ett sto ;).

Skulle jag vilja avla distans med hbl/arab så skulle jag välja en lätt hingst med högt fullblodsinslag.
Detta för bla tyngden o för att inte få det typiska gångarterna för dressyrhingstarna.
Alternativt en hopphingst med medel gångarter, men god exteriör o ben.

Gångarterna behöver jag knappast förbättra på Wisnia, jag är nöjd om avkomman kommer i närheten av hennes. ;)
Det bästa vore ju att hitta en hingst med 50 % fullblod. En ren fullblod känns inte aktuell.
Dressyrhingstar går bort.

(Nu känns det som att vi diskuterar på fel ställe, eftersom vi inte talar arab-hingstar.)

Spännande avel. Vad har du för sto till Dalwhinne samt har du fler avkommor efter Donnerhallsläktet?

Sulana e Kaiser-Sakaia-Exodus-Dardir
Fått 90+p på internationella utställningar. Rör sig bra!!
Ett sto av det rejälare slaget som sin far o farfar Medalj.

Ja jag har fler avkommor med Donnerhall blod bla en åring e Don Primero. men hon är rent hbl.
Jag avlar egentligen bara rp o hbl.
Har sett åtskilliga avkommor med Donnerhall i stammen.

Jag funderar som sagt på Elcatero till mitt sto. Jag tror de skulle passa bra, så jag ska försöka åka och titta på herrn framöver.

Har ett sto efter honom, mycket vacker..:)
Där gör du ett utmärkt val..

Mitt sto är orädd, mycket hoppglad, högrest, väldigt muskulös och detta passar mig perfekt.

Lycka till

Senast ändrad av en moderator:

Men då tar vi lite arabhingstar också.
Hur kommer betäckningslistan se ut i år?
I fjol:
El Amin 32st
Rohara Bacara o Arasaa Farid 10st
Zulak o Daffaq o Puccini 9st
Gimmic o Thee Appentice 8st

El Amin kan man förstå att han fick många. I år lär ju Adawy ligga i topp.
Rohara B har ju en internationell utställningskarriär så det är ju inte så konstigt att välja honom när man avlar för det.
Hur är det med Arasaa F? Jag vet att han tävlas i dressyr. Är det pga av det man väljer honom?
Zulak o Puccini vet jag inte nått om. Daffaq kan jag förstå om man avlar för enbart galopp men (förlåt mig, bara ärlig) han är ingen snygg arab.
Gimmic är ju inte konstigt att han är med.
Har Thee Ap gjort något förutom utställning? Kan förstå att man väljer honom för utställningsavel.

Men hur blir det i år? Förutom Adawy, vem kommer med på listan?
// Linda

Puttar upp tråden igen

jag tror iaf inte att Thee Apprentice fick så många ston i år, han skulle ju visas i år och har därav inte tagit emot så många. Nu står han ju dessutom utomlands. Peppe har inte gjort nåt mer än utställning, jag tror inte ens han är inriden faktiskt, men hans föräldrar är ridna en hel del och har även avkommor som rids en hel del (hans pappa räknas som prestations hingst i usa iaf), anledningen till att han inte rids vet jag inte, men det kan ju tänkas bero på att de har fått barn och vill lägga ner mer tid på dem, eller att de inte tycker att det lönar sig så mkt att rida in dem iaf, vem vet?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka