Arabavel 2008/2009 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

BILDER från Kumla den 6/6 efterlyses!

Ok, har läst i nån ridsporttidning från rätt nyligen där man påstod att islänningarna avlas allt större o att isisar på 145-150 inte är ovanligt idag. Inget galet i det egentligen. Samma med araber precis som du säger. Om deet finns en del större individer som rids o tävlas i tex fälttävlan eller hoppning så syns rasen mer i mer allmänna hästsammanhang o hos vissa rätt inrotade fördomar om araber kan kanske luckras upp. Och det vore ju verkligen på tiden!

Vår ettåring är snart störst i stallet haha...ja efter ett inackorderat halvblodssto då.:D

Samma med araber precis som du säger. Om deet finns en del större individer som rids o tävlas i tex fälttävlan eller hoppning så syns rasen mer i mer allmänna hästsammanhang o hos vissa rätt inrotade fördomar om araber kan kanske luckras upp. Och det vore ju verkligen på tiden!

Varför ska vi ändra på rasen och avla på större individer bara för att fördomar ska luckras upp?
Avlar man bara på storlek så lär fördomarna fortsätta att finnas, om ni förstår vad jag menar.

Det finns väl betydligt viktigare avelsmål än att få en högre häst?
Hållbarhet, t ex.

Okej, men storlek på hästarna efterfrågas. Det finns nog en hel del hästmänniskor därute som vill ha arab men som känner sig lite för långa eller kanske för tunga för ponny.
Om det då finns lite större BRA araber på marknaden som dessa köper så får fler rida dessa kloka o duktiga djur o folk slutar tro att "araber, ja dom är si eller så" för de får chansen till en sån häst själv som förhoppningsvis faller dom på läppen

det var SÅ jag menade.
Folk frågar iaf mig efter araber mellan 155 o 160

Ok, har läst i nån ridsporttidning från rätt nyligen där man påstod att islänningarna avlas allt större o att isisar på 145-150 inte är ovanligt idag. Inget galet i det egentligen. Samma med araber precis som du säger. Om deet finns en del större individer som rids o tävlas i tex fälttävlan eller hoppning så syns rasen mer i mer allmänna hästsammanhang o hos vissa rätt inrotade fördomar om araber kan kanske luckras upp. Och det vore ju verkligen på tiden!

Vår ettåring är snart störst i stallet haha...ja efter ett inackorderat halvblodssto då.:D

Men förståss, storlek i sig är inget självändamål för visst går hållbarhet o ridbarhet samt arabtyp före :)
Men det finns efterfrågan på araber som är en bit över ponnymått

Mambo måste väl vara egypt? delvis iaf? för khidar är väl egypt?

Föresten måste jag gratta dig, jag var där och kollade, bestämde mig kl 1 på natten innan tillsammans med en kompis (vi satt på en filt, kompisen har rött och oranget hår, jag är blond)

Din pojke var bland mina favoriter! Har några bilder på honom om du är intresserad? Jag gillade Mambo med, men tyckte han var lite lång.

Ang storlek så har jag själv en åring som snart är 145 om hon inte redan är över, hon är på lekis med andra unghästar så jag har inte kollat på henne på ett tag!

Annette kommer troligtvis inte lägga ut bilder, hon pratade på utställningen om att hon var så trött på att folk stal hennes bilder och ibland tillomed gav dem vidare och gjorde dem större :eek:

Jag förstår henne till 100%!!
så vill du ha bilder på din herre så får du nog kontakta henne och be att få se dem för att sedan KÖPA bilderna om du ska använda dem.

Tack så mycket Kimmiz. Synd att du inte peta till mig så jag fick hälsa på dig.
Hoppas att du noterade att hans mormor Gwiazda var där, 23 år gammal för
henne om någon är jag så stolt över. Dels för hennes fräschör samt den
verkligen unika stamtavlan.
Jag är alltid intresserad av bilder

Klart jag noterade att hon var där! Hur kunde man missa henne? Eller dig som blev så glad över att hon showade, haha!

Jag är lite blyg av mig sådär så därav ville jag inte peta på nån :o Men nästa gång så känner jag ju igen dig så då kan jag ju peta på dig innan du hoppar genom staketet fram o tillbaks, känns bättre att presentera sig innan, när du mer bara tittar på andras hästar. känns inte som att man stör lika mkt då

här kommer bilder på Din herre!

där var några bilder, har igentligen fler, men man får inte lägga ut så många på pixbox tyvärr...

(kl)
Har lite tråkigt för stunden och lägger in några bilder från Kumla :-)
DSC_0338_MT%20Prada2.JPG

DSC_0489_Kaiser2.JPG

DSC_0021_Kaiser2.JPG

DSC_0578_Mambo2.JPG

DSC_0452_Bernhard2.JPG

DSC_0065_Bernhard2.JPG

DSC_0592_Gwiazda2.JPG

DSC_0091_Gazella%20Empira2.JPG

oj vilka fina bilder! Du verkar mkt duktigare på det där med foto än vad jag är :D

Åh vad rara ni är med alla bilder. Har jag födelsedag eller.....

Jag blir så glad när någon petar på mig vare sig jag har egna hästar
med eller ej. Hoppas staketet höll och att jag inte skadade någon.

Haha nä ingen skada skedd, tvärtom!

jätte kul att se när det går bra för "folk" och de blir så glada!
var jätte kul att höra när du bara utbrast OHHHH VAD JAG ÄLSKAR HENNE!!!! Äkta glädje i din blick! och ett flin till öronen! Jätte roligt!
jag funderar ju på att ställa ut Pselma nästa år, och letar ju tränare, valet står mellan terenäs, och MT trainingcenter, du som anlitar dem, vad tar de/månad och vad ingår i det? vill du inte skriva här så skicka ett PM!

jag har ju inte så mkt pengar tyvärr, så därav styr det mitt val lite.

Funderar om någon vet nåt om hingstarna Partisan och Alzo? Gammelpolska godingar :)

Känner båda hingstarna och tycker att de är riktigt bra både exteriört och i temperamentet. Ett stort plus för Alzos trav - vacker och vägvinnande. Jag tycker absolut att du ska ta kontakt med Clara på Spirit of Arabia för ett besök om du fortfarande är nyfiken på någon av dem. Det är ju alltid bättre att se dem på plats än på bild.

http://www.spiritofarabiastud.org/index.html

Partisan kommer troligtvis att visas både på Blommeröd och Riks i sommar, så där finns också möjlighet att se honom om det passar bättre.

*KL*

Jag vill bara säga ett stort grattis till Anette Mattsson till hennes otroliga stoföl som föddes i fredags.

Silencia
e: Ecaho PL, u: Salaterka

Silencia081.jpg

Silencia108.jpg

Silencia231.jpg

Carina på Silver Arabians

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur