Arabavel 2008/2009 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Tack Cornelia, vi tänker nog rätt lika vad gäller detta och det tror jag Carina gör, hon har röntgat många av sina avelsdjur vilket inte många gör.
Vi bollar bara tankar hit å dit och olika vinklar på aveln.

Ja, du har rätt. Vi tänker säkert väldigt lika. Dvs vi värderar samma saker högt och ser samma fel på samma hästar på samma utställningar. :D

Det jag inte håller med om är att det är den svenska showaveln som är boven i dramat. Jag tror att det helt enkelt är okunniga stoägare och inte så nogräknade hingstägare som i kombination gör den största skadan.

Jag sticker inte under stol med att jag gärna skulle se en av mina avkommor som champion på All Nations Cup. Det innebär inte att jag för den skull gör avkall på en korrekt exteriör, inklusive korrekta ben, korrekta rörelser och en korrekt kropp. Jag ser gärna en lång och elegant hals, men den ska vara väl ansatt för balansens skull. Visst kan det vara fint med en lagom dish (om man menar den insvängda nosryggen), men det ser jag bara som en bonus i så fall. Absolut inget jag prioriterar. Titta bara på min blivande avelsstjärna. Inte mycket till dish där, eller hur? Men visst har hon ett vackert huvud?

Sawanusia11.jpg

Sawanusia14.jpg

Carina på Silver Arabians

Supersöt häst. Fin!
Men på nedre bilden skulle hon lika gärna kunna vara en nätt o ädel hblstös. OBS...ingen kritik eller något sagt för att vara elak.Bara en iaktagelse.

Samma fördomar som finns ute mot araben finns även mot hbl, att de är grova tunga o oädla. Men det har svängt ordentligt o idag är många mer högställda o ädla. Det syns på många föl.... sen bär de ju iväg.

Oerhört fin Carina!!

Supersöt häst. Fin!
Men på nedre bilden skulle hon lika gärna kunna vara en nätt o ädel hblstös. OBS...ingen kritik eller något sagt för att vara elak.Bara en iaktagelse.

Samma fördomar som finns ute mot araben finns även mot hbl, att de är grova tunga o oädla. Men det har svängt ordentligt o idag är många mer högställda o ädla. Det syns på många föl.... sen bär de ju iväg.

Oerhört fin Carina!!
Tack! Och jag tar inte illa upp. Jag tycker bara att det är trevligt om det finns halvblod som ser ut som araber... ;)

Jag tänker inte ta åt mig äran (mer än att jag faktiskt fångade upp och köpte henne redan när hon var två dygn gammal...). Uppfödare är Anette Mattsson och det är ingen slump att hon ser ut som hon gör. Det är Anettes stora kunskap om vilka kombinationer av blodslinjer som ger det bästa resultatet.

Carina på Silver Arabians

Jag vet inte om min åsikt heller är att den svenska aveln är någon bov *s*.
Tror jag menar rätt generellt faktiskt, att folk inte vet vad dom gör och avlar på fel kriterier. Som med allt annat borde det vara körkort på avel med ;)

Till exempel så hittade jag en bildsida på en av de s.k avelshingstarna som figurerar här. Där ser man att han, att han har exsem. Och kort hals. Och huvud som en nordsvenk. Och korta ben...och...och...och...
Det avlas på den här hingsten, trots att rekommendationerna säger nej.
Buskavel, skitavel. Och även från uppfödarens sida som sålde han som avelshingst.
Nej jag blir lite rädd när jag kikar runt, men å andra sidan behöver jag ju inte använda allt som finns ;)

Jag skulle också gärna få fram en sådan vinnare som du pratar om! Och jag skulle inte heller ge avkall på de viktiga exteriörbitarna, men tyvärr tror jag att många gör det. De avlar medvetet på extrema huvuden, svanhalsar och flashiga rörelser för att få fram showvinnare, resten får komma i andra hand. Bra om det finns där, finns det där inte så so what. Så ja, jag klankar showaveln en hel del för att situationen ser ut som den gör!

Det var en riktig liten snäcka du har där! Vad är det för stam på henne?

Jag vet inte om min åsikt heller är att den svenska aveln är någon bov *s*.
Tror jag menar rätt generellt faktiskt, att folk inte vet vad dom gör och avlar på fel kriterier. Som med allt annat borde det vara körkort på avel med ;)

Till exempel så hittade jag en bildsida på en av de s.k avelshingstarna som figurerar här. Där ser man att han, att han har exsem. Och kort hals. Och huvud som en nordsvenk. Och korta ben...och...och...och...
Det avlas på den här hingsten, trots att rekommendationerna säger nej.
Buskavel, skitavel. Och även från uppfödarens sida som sålde han som avelshingst.
Nej jag blir lite rädd när jag kikar runt, men å andra sidan behöver jag ju inte använda allt som finns ;)

Nej, det är ett problem att folk är okunniga och inte ser (eller inte vill se) de exteriöra bristerna. Hur sjutton gör man för att utbilda stoägare?

Själv har jag gått den långa och krokiga vägen som gör att man begår tusen misstag och sedan får leva med dem och lära sig av dem. Jag hade haft enorm nytta av någon form av utbildning i början av min avelsbana, och jag hade haft ännu större nytta av om aveln hade varit styrd så att de hingstar som fanns tillgängliga verkligen var godkända efter stränga kriterier. Jag har fått lära mig själv, lyssnat på gamla hästkarlar/kvinnor, suttit på premieringar, läst och funderat, åkt runt till olika stuterier och till slut kommit fram till vad som är mina mål med aveln.

Det hela hade gått snabbare, och jag hade sluppit bidra till hästvärlden med mina misstag, om jag hade fått hjälp och vägledning.

Jag precis.
Man måste verkligen VILJA lära sig.
Vill man inte och tror man har en unik avelsstrategi med att betäcka kassa märrar med skit hingstar så blir det ju inget annat än pancake...

I år har jag faktiskt valt en hingst som står nära till Cillas mamma Ciwanne.
Det har ingenting med avtåndet att göra.

Det är Khadir e: Khidar och som har samma mammastam som min älskade W.
Khadir har den lätthet jag eftersöker, han är högställd och har en harmoniskt fint byggd kropp. Ett utsökt huvud och en väldigt fint placerad hals.
Han är inte avelsvärderad, men röntgad och visad även utomlands.
DÄR litar jag på mitt öga till klass 1, alla gånger.

2008 föddes Cilla som har Khidar som sin farbror, det ska bli spännande se hur Ciwanne lämnar med honom. Electra är utleasad till Norge där hon i år betäcks med Cillas pappa Pacha.

103B4523.jpg

Cilla på träning 10 månader gammal

38-1.jpg

Electra

26-1.jpg

Liten bebis på midsommarafton

Tar mig friheten att bjuda på en busbild bild av "Sivans" karl Khadir:

fodelsedag-016.jpg

waldorff: Måste bara säga att "Sivan" är en helt fantastisk tjej, såå trevlig!

Jag är ny i aveln men jag är väldigt intresserad. Och vill gärna ha hjälp och vägledning men det känns lite som man är jobbig när man frågar och frågar och frågar :p

Det är inget jobbigt med det. Det är ju betydligt bättre än att man tror att man vet vad man gör fastän man är ny på det. Det visar ju på en viss insikt i det man gör o helt klart på ödmjukhet.
Det som är klart intressant är att inom vissa raser så hjälper folk gärna varandra med tips osv för att få bästa resultat o man unnar varandra bra resultat. Gläds med varandras framgångar. Det är något jag saknar inom araberiet. Men faktum är att rp aveln är snäppet värre.

Tror inte heller att utställningarn är den ensamma boven i dramat. Men ett faktum är ju att trots att hästarna som visas har dåliga ben syn det inte i poängen. Många hästar med kassa ben har fått samma poäng som hästar med helt ok ben. Känns inte som att alla domarna bryr sig så mycket om hur benen ser ut. Då kan det ju vara svårt att veta för folk som inte är så duktiga på benställningar vad som är att föredra och vad som är mindre bra.

Även om det finns många dåliga araber så finns det ju även många bra. Det är inget specifikt för just arabhästen att folk avlar på det som finns närmast till hands bara för att man vill ha ett föl. Men där har ju SAHF en skyldighet att verka för att utbilda sina medlemmar så att vi kan höja standarden på rasen.

För att föra aveln framåt krävs bredd och att avla på ston som kanske inte är det bästa som finns men ändå ger bättre avkommor än sig själv är att ta aveln framåt. Mitt sto har inget på de stora utställningarna att göra även om hon blev klassvinnare på Kumla, hon rids hemma men pga mig har vi aldrig tävlat, dock har båda hennes avkommor blivit bättre än henne själv. Det som oroar mig mest med rasen är att det finns många hingstar som används i aveln kan vara hur fina som helst i kroppen men ha helt kassa ben. Detta gäller inte bara de hingstar som har fått under 35 på avelsvärdering el aldrig visats utan även topphingstar. Det känns som att många som håller på med arabhästar skiter hur benen ser ut. Mycket tråkigt och det något som SAHF borde utbilda sina medlemmar mer i.

//Olivia

Så du har träffat vår lilla tjej?
Vad roligt att du tycker om henne, hon är sån god häst.
Nu hoppas vi på beeeebis!

waldorff: Ja, har hjälpt Uffe några gånger under tiden hon varit där. Trodde jag skulle få träffa dig där idag, men hörde att du kommer imorn istället. Jag håller tummarna för att det har börjat spira i magen!

Citat:
Även om det finns många dåliga araber så finns det ju även många bra. Det är inget specifikt för just arabhästen att folk avlar på det som finns närmast till hands bara för att man vill ha ett föl. Men där har ju SAHF en skyldighet att verka för att utbilda sina medlemmar så att vi kan höja standarden på rasen. Slut citat.

Jo, jag tror att det är specifikt för araben, eftersom aveln är helt fri. Det finns inget som heter "godkänd hingst", som det finns inom de flesta andra raser. Du kan betäcka med en klass 3- hingst som har fått 27 poäng på avelsvärderingen och inte har uträttat något prestationsmässigt, och den blir registrerad i samma register som alla andra renrasiga araber. Du kan också betäcka med en hingst som inte är avelsvärderad alls. Jag kan inte annat än att tycka att det är helt vansinnigt! Det är som om WAHO tror att bara för att det handlar om araber finns det inga fel att nedärva ....!

Det är inte konstigt att araben så lätt får dåligt rykte bland andra hästmänniskor och att folk tycker att "araber, de har ju dåliga ben och sprätter bara omkring när de travar". Har bland annat hört veterinärer uttrycka detta.

Jag tycker att utbildning av stoägare är en väldigt bra tanke, men jag tror inte att det räcker för att få bukt med problemen.

Lite allmänt
Är det inte dags att puffa på det som är bra på araben istället.
Inom vår ras är det ju självklart att man skall använda det bästa för ändamålet i aveln så det vill jag inte kollra bort. Angående benen
på utställningarna så är min erfarenhet att domarna visst ser.
Det är nerslag på ben och jag har heller aldrig varit med om att en arab
har fått full pott så visst är dom försiktiga i sina bedömningar.
Jag har fött upp en hel del araber och till mig har det aldrig kommit
till känna att de har krassa ben. Någon borde ju ha fått det tycker jag,
men icke. Däremot massor av erkännande för trevliga hästar, kloka
och positiva. Knappast är jag ensam om det.
Det som jag tror ofta är haken på araben är att den hamnar hos "fel" folk.
Att ha arab fodrar att man har ett visst sinne. De är lättpåverkade och
förstår snabbt utan större åtgärder och där skall man ha sitt speciella
arabsinne för att kunna snappa upp det kvickt.

Helt rätt Annika. Det finns en massa bra med araben, men jag håller med Cornelia. Krafttag måste till om allt det som faktiskt är bra ska finnas kvar.
Slår man inte in bromsen snart så är det snart försent.
Jag har iaf sett mer än en arab som fått hyfsade poäng på ben på utställning som inte ens fått godkänd poäng på ben på en premiering... dels en hingst som du säkert vet vem jag menar. Bedrövliga ben o nada bredd.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp!
  • Hullbedömning - hur tjock/smal "ska" hunden vara?

Hästrelaterat

Tillbaka