Arabavel 2008/2009 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Jag blir väldigt glad när jag ser att fler än jag har lite svårt för utseendefixeringen på dagens utställningsstjärnor! Jag tycker att det är SÅ viktigt med korrekta ben och hovar, bra bog och bringa, bra manke och sadelläge, en ordentlig rumpa som kraften framåt kan komma ur. Kort sagt, att en bra och vacker arab är byggd som en bra och vacker häst!
Viktigt förstås att man direkt kan se att det är en arab, men den behöver inte ha svanhals, spinkiga ben och extremt huvud för att man ska kunna se det.
Jag vet också att det är fler än jag här som inte tycker att det ena behöver utesluta det andra. Nieblina i mitt inlägg ovan blev reservchampion som ettåring (Kumla, int C-show).

Carina på Silver Arabians

Jag tror allt att ni får uppdatera er lite när det gäller utställningar/shower.
I dagsläget tycker jag att det är väldigt mycket plana skallar och halvkorta halsar som går hem. Att haka fast vid dishen är snart gammalmodigt.

Jag gillar inte heller riktigt det där extrema som finns idag. Tycker om polska pållar, är helsåld på carinaso's Zefirka :love: Och Eberia hos Christine Jamar är bara för :love: :love: VILL HA!!! :D

Jo jag upplever oxå att man inte ser så mkt dish på utställningsvinnarna längre, pselmas syster är väl undanntaget, hon har ju rejält med dish, eller hade iaf som åring, vilket synns på denna bild.

men väääldigt många populära hingstar har ju inte mkt till dish. Trenden har ju varit hästar som varit lätta i typen ett tag nu, men som alla vet så vänder trenderna, så troligtvis kommer ju grövre hästar göra intåg igen.

Finns tiden så åker vi - det bor en rysk inlånad hingst där jag gärna vill peta lite på... Dessutom är det alltid en fröjd att se Emeryk!

Det får vi ju se.
Men med tanke på att Janow använt honom så kan han ju inte vara helt fel.
// Linda

Ja visst ÄR hon läcker Annika...
Hon har ju en fin helhet, av det jag sett på bild och i Aachen.
Men out of topic:

Jag tänker ändå att det är vad vi lärt oss älska som gäller,
och det blir mer å mer extremt, vi åker med och fortsätter avla på det som anses vackert. Vem vet hur det ser ut om 20 år?

Själv anser jag att det är illa när tänderna inte längre ryms och hästarna snarkar när dom andas. Det är en häst som ska kunna användas och prestera
och det kan dom inte om dom inte får fria luftvägar, inte heller om dom inte kan hålla hullet för att tänderna är i så dåligt skick.
Eller när de är pararellföskjutna i benen som gör att de inte håller till mer än show. Det är inte fiction, det är dagens sanning.
Jag anser dock att ett vackert huvud är som en tavla, men det betyder inte extremt eller mycket dish, utan stora vackra ögon, bred panna och liten nos...rejäla ganascher med bredd under. Mmmmm :love:

Idag är jag inte lika nöjd med hur kropparna ser ut och dessa ben...åh ont i hjärtat! Värsta kobenet kan idag gå å vinna sin klass. :crazy:
Det är kul att se på bilder från utställningar när hästarna passerar publiken. 80% tittar på huvudet och ser såååå kära ut. Jag är bland de 20 som tittar ner innan jag uttalar mig ;)
Jag vet inte hur många gånger i sällskap vi tittat på tilltänkta hingstar som haft både bockhov, raka haser och pararellförskjutningar utan att någon ens reagerat. Faktiskt aldrig att jag hört EN kommentar om benen. Och så MÅSTE jag ju bara tipsa...pssst...titta neråt....;)
Jag är inget proffs, säger inte det. Men ibland ser jag saker jag önskat att jag sluppit. Faktiskt.

Här kan jag bara hålla med i varenda liten bokstav!
Jag tror att merparten av oss arabhästälskare tittar på fel saker. Inte alla förstås, men alltför många låter sig tjusas av showig balanstrav, extrema huvuden på långa svanhalsar och svansar som bärs över ryggen. En arab som inte vill showa har inte så mycket i en utställningsring att hämta .....

Jo, visst finns det många araber med helkass exteriör i Sverige. Men om jag ska vara helt ärlig, så kan jag inte riktigt se att svensk showavel (dvs att man avlar på det man tror vinner i ringen) skulle vara ett problem av någon större betydelse.

Jag tror snarare att buskaveln, oavsett inriktning, har förstört mer för rasen i vårt land. Om sedan buskaveln beror på medveten pengajakt eller naiva och dåligt pålästa stoägare, spelar inte så stor roll. Det är lika illa oavsett.

Jo, visst finns det många araber med helkass exteriör i Sverige. Men om jag ska vara helt ärlig, så kan jag inte riktigt se att svensk showavel (dvs att man avlar på det man tror vinner i ringen) skulle vara ett problem av någon större betydelse.

Jag tror snarare att buskaveln, oavsett inriktning, har förstört mer för rasen i vårt land. Om sedan buskaveln beror på medveten pengajakt eller naiva och dåligt pålästa stoägare, spelar inte så stor roll. Det är lika illa oavsett.

Ja men Carina, nästa fråga då... vad är svenskt idag?
Är det det som Oppreva leasar in från utlandet?
Eller det sto du själv hämtat från Norge?
Eller är det det danska stoet, eller det som köptes in från Johanna i Belgien?
Seminen som togs från utlandet?

Listan kan göras lång och väldigt många av showaraberna har allvarliga defekter - och nedärver!
Många uppfödare är så pass seriösa i Sverige idag att de tar hänsyn till att hingsten har klen kropp och dålig bredd, eller vad det nu må vara och kan göra avkall på vackert huvud men inte alla, det vet vi.

Buskaveln...ja den är ju som den alltid varit ett stort problem.
Det vette tusan vad jag ska tycka om det mer, än att det är tragiskt.
Här kan SAHF gå in och utbilda alla dessa okunniga människor som avlar med hjärtat.
Jag vet inte vad som är värre: människor som avlar på inte godkända hingstar eller dom som betäcker sina/sitt sto med hingstar som har defekter, men är "tillåtna" för dom producerar champions och utlandet har lägre krav.
Det handlar i mångt och mycket om makt, pengar och okunskap. Min spekulation alltså.

Ja men Carina, nästa fråga då... vad är svenskt idag?
Är det det som Oppreva leasar in från utlandet?
Eller det sto du själv hämtat från Norge?
Eller är det det danska stoet, eller det som köptes in från Johanna i Belgien?
Seminen som togs från utlandet?

Listan kan göras lång och väldigt många av showaraberna har allvarliga defekter - och nedärver!
Många uppfödare är så pass seriösa i Sverige idag att de tar hänsyn till att hingsten har klen kropp och dålig bredd, eller vad det nu må vara och kan göra avkall på vackert huvud men inte alla, det vet vi.

Buskaveln...ja den är ju som den alltid varit ett stort problem.
Det vette tusan vad jag ska tycka om det mer, än att det är tragiskt.
Här kan SAHF gå in och utbilda alla dessa okunniga människor som avlar med hjärtat.
Jag vet inte vad som är värre: människor som avlar på inte godkända hingstar eller dom som betäcker sina/sitt sto med hingstar som har defekter, men är "tillåtna" för dom producerar champions och utlandet har lägre krav.
Det handlar i mångt och mycket om makt, pengar och okunskap. Min spekulation alltså.
Svenskt är det svenska uppfödare väljer att avla på. Jag har större förtroende för kunskapen att välja rätt hos de som importerar hästar eller semin än för de som väljer att avla på grannens hingst för att den är söt och snäll och på sitt eget sto för att de gärna vill att hon ska få uppleva att få ett föl.

Dessutom är det ganska självreglerande. Att importera en häst, eller att ta in semin är dyrt. Det är inte där den stora massan av avelsmaterial finns. Och om en eller annan uppfödare gör ett dåligt val och seminerar med en amerikansk hingst som är "extremavlad" och har exteriöra fel, så kommer det inte att påverka svensk avel speciellt mycket i alla fall.

Visst finns det hingstar i Sverige (exempelvis de som Oppreva leasar in) som kommer att göra ett större avtryck i och med att de får procentuellt sett fler avkommor, men de är med största sannolikhet av betydligt högre kvalitet (de flesta av dem har dessutom varit avelsvärderade med över 40 poäng) än många av de ston som de betäcker.

Det föds ca 300 arabföl om året i Sverige. Hur många av stona som föder dessa föl har något att tillföra rasen? Hur många har stora exteriöra svagheter? Och då pratar jag absolut inte om extrema dishar och svanhalsar, utan korta toppiga kors, stupande bogar, krokiga ben, dåliga halsansättningar, svaga länder och annat som jag tycker är betydligt allvarligare på en häst som ska kunna ridas.

Okej då har vi rett ut vad du menade med svensk showavel.
Personligen tycker jag inte det är så mycket som är svenskt när det ser ut som det gör, annat än det svenska namnet som står som uppfödare ;)
Mitt sto är tillverkat i Sverige av en utländsk hingst som blev betäckt i Norge av en norsk/belgsik hingst *s*. Men hon är svensk...enligt mig ;)

All respekt för de uppfödare som gång efter gång kan leasa/använda en klass 1 hingst utan att ha ett avelsvärderingsresultat i handen. Man ska ju kunna se med ögat vad som är hållbart och inte.

Jag tror aldrig vi kommer ifrån denna buskavel. För det kommer alltid komma nya förmågor som tycker araber är fina och vill avla fast dom inte har råd eller kunskap, så är det ju.
En del gör budget vartannat år, för att sedan lägga krutet på något dyrt ett annat år.
Knappast unikt just för våran ras.

Hur många ston som tillför....kanske inte så många, beror på hur man räknar. Hur många korrekta föl som föds, kanske bara kan visas på bedömningar och rådgivningar?

En korrekt fölunge för mig är den som är byggd för att hålla för livet och för prestation. Dit hör inte felinlagda ben, klena kroppar, korta, toppiga kors mm.
Avlar man på uttrycksfulla huvuden kanske man glömt resterande 80 % på hästen. Det är många som gör det Carina.
Som jag sa har jag följt med många gånger på hingsttittning och inte EN gång har det spekulerats om benen. Vackert huvud, musklad kropp, fina bogar och gott lynne. Ben ben? Nej...det glömdes....

Dels tror jag det här med vackert uttryck säljer bättre, dels för att det tilltalar många åskådare och dels för att de har ett intresse i show och inte i prestationen. Sen tror jag inte många VET hur en häst ska röra sig.
Flashigt och snorklande. Entertain me, så är det vackert, ungefär så.

Svenskt eller ej, Sverige säljer till utlandet, dom säljer till Sverige. Det visas i Sverige och avlas i Sverige. Det ligger i vårt intresse att sålla ut de dåliga exemplaren, ganska trist att säga men när jag har tittat runt i boxarna på SVENSKA utställningar har det inte alls sett bra på benmässigt.

Antingen så tittar inte folk på ben, eller så vet dom inte hur felaktiga benställningar ser ut. Kan det vara så att folk inte VET?
Även på toppnivå alltså?

Här håller jag med igen.

Och jag tror att det är farligt att aveln är helt fri, att man kan avla på vad som helst som kan frambringa ett föl, att folk är dåligt upplysta om vad en bra exteriör är och att man smalnar in på ett modeutseende.

Se bara på vad som händer inom hundaveln, där extrema utseenden har premierats i årtionden inom vissa raser och där raserna dras med fruktansvärda exteriöra defekter.

Det är jätteviktigt att en arab håller för lite tuffare strapatser, som galopp eller distans. När man avlar på en utställningsstjärna som inte har fått visa att han verkligen håller (pratar om hingstar nu eftersom de har större genomslag i aveln) vet man ju inte om han har de gener som är viktiga för arabens styrka och uthållighet. Inte alltför många av utställningsstjärnorna har fått bevisa att de verkligen håller.

Bruksproven för hingstar i andra raser är tuffa. Även exteriörkraven.

Bland araberna tillåts allt, bara den har ett par fungerande kulor. Är det verkligen bra för rasen i längden?

Inte alltför många av utställningsstjärnorna har fått bevisa att de verkligen håller.

Nä, det verkar som om vissa hingstägare är fega. Eller så är de osäkra på om hästen verkligen håller för mer arbete än att promenadridas.:angel:
// Linda

Tack Cornelia, vi tänker nog rätt lika vad gäller detta och det tror jag Carina gör, hon har röntgat många av sina avelsdjur vilket inte många gör.
Vi bollar bara tankar hit å dit och olika vinklar på aveln.

Jag har ännu inte meriterat NÅT av mina ston, annat än att de rids regelbunet och utbildas här hemma på gården.
Så egentligen ska jag inte babbla så mycket om prestation på ston för jag har inget att visa upp. Däremot är de röntgade UA och som sagt, de rids och tränas.

Typ är en röd tråd som följer iaf min avel, men man kan fråga sig vad typ är om man ser på en 50 års period.
För mig är typen en väl sammansatt häst som man ser är en arab på 100 meters håll och som är byggd för att vara sund och stark i hela sitt långa liv.

På tal om prestation så tror jag många hingstägare inte KAN meritera sin hästar kunskapsmässigt och är för snåla för att skicka iväg dem.
Skillnad att rida dem på gården och verkligen träna inför tävling.
Det är inte prio ett, det är mycket snabbare pengar i att visa dem på show med 3 månaders träning innan i bästa fall. Inte billigt det heller, men en högre prioritet.

Fy tusan vad fula ben jag såg på åringarna förra året. Oh my...:crazy: pararellförskjutna fransyskor med en pinne oprererad undersvansen som gick pararellt med hasvinkeln. Jag blundar och drömmer mig bort... ;)

Förresten så har jag sett att det är himla vanligt med bockhov på aktiva avelshingstar.
Slutsats kan vara att de stått inne mycket, kanske med fånghistoria och dåligt skötta hovar. Kanske svårt att träna vacker tass? ;) Fast faktiskt på ett stuteri såg jag det både på farfar, far och son.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp!
  • Hullbedömning - hur tjock/smal "ska" hunden vara?

Hästrelaterat

Tillbaka