Arabavel 2008/2009 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

O jag inte minns fel har även Drug gjort en hel del

Drug är europachampion i både utställningringen och galoppen. Är 98% säker på det ;)

Vilka betäcker ni med i år? Jag hoppas min Noora antingen åker till Gwarant, Elcatero eller Adawy. Någon av de tre ser det ut att bli :bump:

Nu ska detta inte handla om min häst igentligen.
Czin Cin heter han.
Sen är det lite dåligt med bilder här så ni får ett smakprov på att det snart är sommar igen.
Simlangsritten2008_30.jpg

Simlångsritten 2008. Strax innan start, betesfet, taggad o redo att explodera.....
O jag är supertacksam för paparazzi-fotograferna på tävlingar. Man märker inte att de är där o efteråt finns det massor av fina bilder.
// Linda

tack för tipset. :bow:

Nån som brukar ta in semin och kan berätta hur det fungerar. Vad brukar själva transporten av sperman kosta? Lite olika. Räkna med 5-6000 i alla fall. Dyrare från USA. Anledningen är att det går som farligt gods (flytande kväve). Jag har faktiskt lyckats få det från Belgien för bara 2500 kr en gång, men det var bara just den gången. Du får även betala för återtransporten av containern (inte så dyrt, eftersom den går som vanligt postpaket då, betalade 900 kr till USA förra året) + ofta lägga ut flera tusen i deposition för containern som du får tillbaka. Annat som tillkommer är all pappershantering både i ursprungslandet och i Sverige.

För den ingår väl inte i priset på hingsten? Nej.

Hur brukar man dela upp betalningen? Är det uppdelat på spermaskick och sen levandefölavgift? Vanligast är att man betalar hela betäckningsavgiften i förväg, innan leverans.

VAd har man för garantier? Vanligast är att man får prova igen året därpå om inte stoet tar sig, eller byta sto. Man får då köpa fler doser till ett lägre pris (1000-5000 kr för ytterligare tre doser). Vad som är ett lägre pris beror på hur populär/dyr hingsten är.

Hur mycket sperma får man? Normalt tre doser, dvs till tre försök.

Tacksam för alla information.

Lite av mina erfarenheter. Allt gäller för fryst semin, som är det enda jag har provat.

Angående kostnader:

Det billigaste jag har kommit undan är 27000 kr totalt (inkl regavgifter för fölet). Då kostade betäckningen 13000 kr, transporten 2500 kr och stoet tog sig på 30-dagarsbrunsten och stod på station endast tre dygn.

Det dyraste måste vara det nuvarande projeket. Betäckningsavgiften kostade 27000 kr och stoet tog sig inte förra året. Hittills har jag lagt ner över 40 000 kr och fortfarande har jag inget dräktigt sto... Räknar kallt med att det kommer att kosta mig ytterligare 20-25000 kr i år.

Och till sist ett litet tips som även är kopplat till andra diskussioner här på sistone... Om du väljer en utländsk hingst, lita inte på foton, videofilmer och ägarens egna utsagor. Speciellt bland halterhingstar i USA är det vanligt med stora exteriöra problem. Även bland välanvända hingstar. Speciellt när det gäller ben och hovar (vanligt med bockhov, tyvärr). Det är alldeles för lätt att "photoshoppa" både filmer och foton. Och det görs ofta. Jag rekommenderar dig inte att använda en hingst som inte du själv eller någon du litar på har sett i verkligheten.

Jag kan rekommendera alla att läsa en artikel som Emma Maxwell skrev i ett nummer av Arabian Horse World nyligen. Där visade hon hur man med några enkla handgrepp i datorn kan få en fet gammal valack att se ut som ett elegant ettårssto på bild. Och det går inte att se med blotta ögat att bilden är fixad...

Carina på Silver Arabians

Nu ska detta inte handla om min häst igentligen.
Czin Cin heter han.
Sen är det lite dåligt med bilder här så ni får ett smakprov på att det snart är sommar igen.
Simlangsritten2008_30.jpg

Simlångsritten 2008. Strax innan start, betesfet, taggad o redo att explodera.....
O jag är supertacksam för paparazzi-fotograferna på tävlingar. Man märker inte att de är där o efteråt finns det massor av fina bilder.
// Linda
Arabtyp för mig (förutom att den ska vara exteriört korrekt) är att man på avstånd tydligt ska kunna se att det är en arab man har framför sig. Jag tycker absolut att din häst uppfyller det... :)

finns möjligtvis den artikeln på nätet? Kan du länka?

Jag tycker oxå att mahlmts häst har arabtyp, det enda jag inte gillar på den är halsansättningen, men i distans spelar ju inte det speciellt stor roll.

Drug är europachampion i både utställningringen och galoppen. Är 98% säker på det ;)

Stämmer att Drug blev Europashampion i galopp 2 år i rad -89 +90 och 1990 blev han samtidigt även European Champion Stallion i utställningsringen. (Han vann även holländska RIKS 1991) Vad jag vet är han unik med denna prestation. Han utseende idag är omodernt i show-sammanhang (det är 19 år sedan han vann). Anses inte tillräckligt ädel av rådande mode. (Det sävnger fort och typ har haft olika innebörd bara de senaste 20 åren.) Personligen gillar jag dåtidens typideal betydligt bättre. Utöver att han vann Europachampionatet i galopp 2 år i rad har han även vunnit samtliga klassiska ryska löp (liksom hans son Madiar, som dock aldrig lämnat Ryssland) Han löpte 5 år, startade 35 ggr med raden 13-9-4. (Vet ej placeringarna som 4a och 5a)

Drugs pappa Prizrak är halvbror med ultraledgenden Persik (ett distansorakel både själv och genom sina avkommor) och han gick på galoppen 2 år med 14 starter och raden 3-2-3. Mamma Karinka var även hon ett högklassigt prestationssto som under 2 år startade 21 ggr med raden 8-8-2. Hon värderas som ett av Tersk bästa ston och ligger begravd på Tersk.

Drug såldes till UAE, men hann få en del avkommor i Europa som presterar bra i bla distans, tex Riki´s Macho Man + Voltrack i NL samt Vinograd i RU. han har även superba galoppavkommor där Madiar är en av de bästa. Madiar i sin tur lämnade aldrig Ryssland, men hans blod finns bla representerat i vår Mondiale, som kom som en moderlivsimport till oss från Ryssland via Holland. Mamma är min Milia som löpte 1 år, 5 starter och raden 2-1-2. Mondiale gör nu sin andra säsong på galoppbanan (4år i år). Förra året startade hon 9ggr med raden 1-1-1-0-1. (Säsongsdebut imorgon söndag, så håll nu tummarna!)

Drug finns representerat i Danmark genom Neiron vars morfar är Drug.
Vi tog in semin på Drug för ett par år sedan och har en fin 2-årshingst, LL Donner, hemma i hagen nu. (Mamma är Relacja e. Algorytm) han ska i galoppträning nästa vinter.

Vi har köpt en ny dos Drug-semin till årets säsong...:)

En fin fotoserie på Drug finns här,tagen när han är 20 år gammal - jag bara älskar bilderna och uttrycket!
http://eggerriese.jalbum.net/jalbum drug/

Även ett galleri på distanshästen Riki´s Macho man som bla gick VM i Aachen.
http://eggerriese.jalbum.net/jalbum Riki's Macho Man/index.html

Jag har sett eran Donner, har kikat lite nu och då och gillar rejält, han ser ju ut att bli riktigt stor också! :)
Ang. Drug så tycker jag han är vacker, maskulin men ändå ädel, men visst, han har väl inte den stilen som utställning vill ha nu för tiden kanske, tyvärr.

KL
Mahlmt's häst tycker jag har arabtyp, som andra säger, det syns ju att det är en arab liksom :)

Det är riktigt att Donner blir en stor kille - han var en jätte redan som helt nyfödd.

Farfar Prizrak var enligt uppgift enorm med väldigt grov benstomme därtill och användes under många år framgångsrikt främst i Trakhener-aveln innan han exporterades och återinsattes i arabaveln.

Drug själv är 160cm och Madiar är lika stor.

Vår lilla (150cm) Milia fick ett Drug-föl som tyvärr var dött vid förseln, men det var också enormt stort - utan att ha gått en dag över tiden. (Lika stort som Donner när han kom ut och han var overkligt stor när han föddes.)

Nu är vinterpälsen på väg av på riktigt och sedan ska det fotograferas igen!

Drug så tycker jag han är vacker, maskulin men ändå ädel, men visst, han har väl inte den stilen som utställning vill ha nu för tiden kanske, tyvärr.
Där vet jag inte om jag håller med. Den "gamla typen" står sig fortfarande bra på utställning. En bra häst är en bra häst, liksom...

Ryska Karat, (Aromat x Kaluga) blev Top 5 Stallion med 92,4 poäng på All Nations Cup i Aachen 2005. Det får väl anses som "nu för tiden" även om det är 3,5 år sedan... :)

karat.jpg

Intressant diskussion!
Håller med om att det här med typ är verkligt modebetingat, och vad betyder egentligen "typ"?
Dagens ideal i utställningsringen är en högelegant häst med extremt huvud. Inte mitt ideal, jag gillar den "gamla" typen med mer massa och en rakare profil (trekantig, man ska se att det är en arab!).

Undrar också hur det funkar att få ihop en utställningskarriär och en prestationskarriär. Polackerna har ju bevisligen lyckats många gånger, men jag tycker mig se att man satsar på antingen det ena eller det andra i övriga arabhästvärlden. Hur många av de stora utställningsstjärnorna hinner med en distanskarriär samtidigt, för att ta ett exempel? Risken finns ju också att hästen skadar sig i träning eller tävling, och då går utställningssäsongen till spillo ....

Det kostar pengar att ta fram en utställningsstjärna, och det kostar pengar att ta fram en prestationsstjärna. Tendensen är att man väljer det ena eller det andra, beroende på vad man som uppfödare tycker är viktigt. Mycket tråkigt, mitt ideal vore att de här två förenades på ett självklart sätt.

Personligen tycker jag att arabens främsta egenskaper är dess fantastiska styrka och uthållighet och dess sundhet, både fysiskt och mentalt. Jag tror att vi ska vara mycket rädda för att avla bort detta i jakten på det mest spektakulära utseendet.

Var sak kan också ha sin tid. Utställning som unghäst sen vidare i livet
i form av någon sport. Lite kul faktiskt att göra något med unghästarna.

Jo, det kan bli så att man gör först utställning med ungdomarna och sedan en karriär inom sporten. Det är svårt att kombinera; både galopp och framför allt distans ger efter en tid ett utseende/muskelbygge som inte hade tilltalat någon i showringen. (Jmf maratonlöpare i den mänskliga världen som också får utpräglade utseenden som inte hade gjort sig på catwalken.)

Carina, Karat är en så vacker häst och jag blev så glad när han fortfarande var populär och blev Top 5.

Men titta på hästar som tex Algorytm som för mig var en absolut ljuvlig häst. Hans huvud hade nog i en ring idag betraktats som enkelt och halsansättningen lite grov. Men, för mig är DET vackert, jag gillar inte alls de där smala svanhalsarna med små små huvud i änden. Jag gillar bringa och ordentlig hals med ordentliga ben och hovar. Jag är inte förtjust i spindelbenen som många hästar idag har. Allting ska vara så smalt och smäckert just nu.

Men titta på hästar som tex Algorytm som för mig var en absolut ljuvlig häst. Hans huvud hade nog i en ring idag betraktats som enkelt och halsansättningen lite grov. Men, för mig är DET vackert, jag gillar inte alls de där smala svanhalsarna med små små huvud i änden. Jag gillar bringa och ordentlig hals med ordentliga ben och hovar. Jag är inte förtjust i spindelbenen som många hästar idag har. Allting ska vara så smalt och smäckert just nu.
Då borde du gilla min treårsvalack. ;) Inte mycket som är smalt och smäckert där, inte... :rofl: Men så är Algorytms pappa Algomej och Nielegros farmor Algeria helsyskon också.

Nielegro55.JPG

Nielegro54.JPG

Nej men som sagt, kankse, de flesta vill ju oftast ändå ha lite annan stil, sen finns det ju såklart hästar som lyckas ändå, eller domare som gillar annat än mängden, men jag tycker ändå att de flesta verkar belöna hästar som har svanhalsar och extrema huvuden, eller åt det "hållet" snarare än korrekta och bra exteriör.
Vilket är synd men men...jag är väl omodern i vad för typ av araber jag gilkar kanske haha!

Han är läcker!

Häftigt att han inte blivit så ljus än.
// Linda
Ja, det är svårt att föreställa sig hur han kommer att se ut som vit, eller hur?

Mamma Nieszpora var också ganska mörk som treåring:

Nieszpora95.jpg

Tio år senare (svårt att tro att det är samma häst, eller hur?):

Nieszpora103.jpg

Storasyster Nieblina (samma mamma, annan pappa) var mycket ljusare redan som tvååring:

Nieblina22a.jpg

Jo, det kan bli så att man gör först utställning med ungdomarna och sedan en karriär inom sporten. Det är svårt att kombinera; både galopp och framför allt distans ger efter en tid ett utseende/muskelbygge som inte hade tilltalat någon i showringen. (Jmf maratonlöpare i den mänskliga världen som också får utpräglade utseenden som inte hade gjort sig på catwalken.)

Carina, Karat är en så vacker häst och jag blev så glad när han fortfarande var populär och blev Top 5.

Jag blir väldigt glad när jag ser att fler än jag har lite svårt för utseendefixeringen på dagens utställningsstjärnor! Jag tycker att det är SÅ viktigt med korrekta ben och hovar, bra bog och bringa, bra manke och sadelläge, en ordentlig rumpa som kraften framåt kan komma ur. Kort sagt, att en bra och vacker arab är byggd som en bra och vacker häst!
Viktigt förstås att man direkt kan se att det är en arab, men den behöver inte ha svanhals, spinkiga ben och extremt huvud för att man ska kunna se det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka