Sv: Arabavel 2008/2009 forts
*knapp*
Brukar inte skriva i sådana här diskussioner då det ofta utvecklas till dravel och alla blir ovänner. Men kan inte låta bli att undra lite.
Många snackar om att araber är den ultimata allroundhästen tex "ja min utställnings häst gör de och de samt är super duper snäll säger alla"
Fine det köper jag, men hur många av ni som skrivit här har utställningshästar på de högre nivåerna? jag tror det är en enorm skillnad på att springa runder i mindre utställningar jämfört med de som endast siktar på de högsta. Hur många som helst som har just dessa utställningshästar på lite högre nivå säger alltid "jag avskyr ordet bruksarab, arab ska vara en arab" ja det kan jag också köpa, sen läggs det till att dom rids, körs och gör de och de hur bra som helst. Ja men hur ofta har de bra resultat i något annat? eller ens något resultat alls, man ser en ridbild hemma i paddocken "ser ni han rids ju hur bra som helst" ja en bild säger mycket? jo möjligtvis ser man någon champion i park & saddleseat klasser men det kallar jag ingen bragd om man vill ha allroundhästar. Det är mycket snack om hur bra deras hästar är men mer händer inte. Men jag kan inte låta bli att störa mig när det är en massa snack. Jag hör liksom sällan galopp människorna säga att deras hästar kan gå hur bra som helst i utställningsringen men man hör så ofta tvärtom, men går det verkligen så bra? Jag är jätte glad för våra underbara allround araber, älskar vår ras men tycker man ska vara försiktig med att spotta ut vad som helst och näbba på folk och ifråga sätta allt angående just utställning vs "bruks" när det faktiskt inte är så många som visat några egentliga resultat eller uppgifter. Nu syftar jag även en hel del på de som har hingstar som visats i ringen med fina poäng men sen inget mer.
Jag säger inte att detta gäller alla, så missförstå mig inte. Jag är väldigt öppen för att ändra uppfattning om jag har fel.
Men jag tror jag kan räkna på en hand på de som visar sina hästar på de stora utställningarna som även presterat bra i några andra grenar där det inte bara är två startande i klassen. Ja menar jag kan lätt också starta lite i dressyr, gå små hopptävlingar för att rida lite lättare till medel distansklasser. Men satsar man på eliten tvivlar jag att man kan göra allt... ja menar man tränar/avlar så olika för just den grenen man vill satsa på, jag tycker nästan det är ett faktum att en riktig renavlad utställningshäst inte skulle klara gå distans på toppnivå liksom en renavlad galopp/distanshäst inte skulle lyckas så bra i showringen, kanske på amatörklasser? Då säger folk nej vi avlar inte för bara en sak utan allround min utställningshäst eller hopphäst kan göra de och de också, men då är vi där igen då är det ju i medel klasser inte på de högre nivåerna där det mesta avgörs. Säger inte att alla nu ska börja avla endast för en sak och glömma bort typ samt det viktigaste i mina ögon, korrekt exteriör. Alla har ju olika mål med sin ridning och det säljs mer hästar till de som vill ha en allroundhäst men som sagt förut, man ska inte säga att min kan de och de förrän man har lite mer kött på benen samt verkligen kan visa att sin häst är så bra.
Så det jag vill komma till är att det är så mycket snack om att alla säger min häst är så snäll, jag kan göra allt med min utställningsarab, ja den blev visad två gånger i c-klasser och nu är det en utställningshäst... Hmm jag kan också visa mina distanshästar oftare och kalla dem utställningshästar, men är de verkligen avlade för det? nej dom är avlade för att vara trevliga ridhästar samt alla har en inriktning mot sin grej. Sen finns det givetvis alltid undantag, det poppar alltid upp någon superhäst som platsar i det mesta.
Så till frågan varför skilja på bruksarab och utställningsarab som någon sa i tråden, jo för det är olika saker man vill lägga vikten på i sina avelsmål. Liksom ofta ser man i annonser att alla araber borde passa till distans bara för det är en arab, men så är det ofta inte, vi tittar alla på olika saker när vi letar häst. Jag tror fortfarande inte att en bra utställningshäst blir en stark och framförallt hållbar distanshäst eller en tuff galopphäst (eller vice versa). Majoriteten av de som har dessa hästar visar ju aldrig sina hästar mer än i ringen men skryter hur bra ridbarhet dom har medan tex en distansryttare gärna testar att visa sin häst för skojskull på en utställning.
för att citera Rachel i Vänner, "I went to the zoo yesterday and today I'm a koala bear"