Sv: Arabavel 2008/2009 forts
Tror precis som Kimmis att du misstolkade henne., Jag har iaf uppfattat av hennes tidigare inlägg att hon vill ha en bra exteriör på sina hästar. Sen om de har typ är mer en smaksak.
En bra exteriör har inget med om hästen vill visa sig den dagen eller inte att göra. För mig är faktiskt de 3 första siffrorna i poängraden de viktigaste. detta för att just gången är det som är lite beroende på dagsformen.
Men halsen o benen, överlinjen, korset osv är sådant som hästen bär med sig från start.
Om dessa är korrekta så ökar givetvis hästens hållbarhet o förmåga att prestera i vilken gren man sen vill.
Sen om man tittar på distans kontra utställning eller allroundridning osv så kanske man vill ha en typ på utställning o medans man skiter i den på distansen...de kanske även vill ha en bärigare arab än utställningsaraben osv osv...
Misstänker att även hovstorlek har mer betydelse inom distans än tex utställning.
Thallrick... Självklart har du rätt att göra som du vill o jag tycker precis om Kimmis att det var strongt gjort att avelsvärdera o röntga din hingst. Alla som avlar gör inte ens det.
Jag har dock en nyfiken fråga (som styrelsemedlem i rp förening), vad anser du att din hingst har att tillföra i rp aveln?
Inom rp aveln så är kraven betydligt högre än inom arabaveln över lag. Både på exteriören o prestation.
Idag sitter mängder av uppfödare med välstammade, korrekta rp med lysande barntemperament, där ponnyn presterat väl på 3 årstest o ändå inte får dem sålda.
Varför?
Dels så är de betydligt mer svårsålda än vad tex hbl är. Detta för att det är vuxna som köper hbl o som själva kan rida in dem. De flesta vill köpa inridna redan tävlade ponnier till sina barn. Detta leder till att man har dessa ponnier kvar i många år innan man kan sälja dem. Ibland kan man givetvis sälja som yngre men det verkar som om de flesta är inridna när de säljs. Kollar du annonserna tex i ridsport så ser du att de flesta är som yngst 5-6 år när de säljs.
Under den tiden har ponnyn kostat en hel del.
Hbl säljs oftare som föl , vilket ger en ökad "vinst" till uppfödaren eller man kanske ska säga minskad kostnad.
I dagens finanskris så har det kommit ut väldigt fina hästar till bra priser på marknaden.
I dagsläget är det faktiskt helt köparens marknad. Varför ska man då välja en avkomma efter din hingst utan meriter o med dålig exteriör? Detta är inte kritik utan seriösa frågor. Frågor som jag ställer till mig själv i mitt val av avelsdjur...
"Dåliga" hästar kostar lika mycket att hålla som bra hästar... om inte mer då man kan få ha dem kvar betydligt längre än tänkt. De kan även få olika skador som den bra hästen inte skulle få. Om det inte är rena olyckor då.
Bästa investeringen i avel är oftast ett mycket bra sto. Sen genomtänka val av hingst.
Där hingsten bör komplettera stoets svaga sidor o förstärka hennes goda. Alla hingstar passar inte alla ston.
Temperamentet är superviktigt ja, utan bra temperament kan en häst vara hur korrekt o vacker som helst, men obrukbar. Men det samma gäller omvänt, den kan har hur bra temperament som helst o ändå vara obrukbar pga sin exteriör. Eller så brukas den av folk som inte förstår att dens exteriör gör det svårt för den att göra det de ber om. Dessa hästar som hamnar i fel händer kan få utstå ohyggliga saker.