Arabavel 2008/2009 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

är glad för att jag fick just ett litet sto föl. hon är bara allt vara söt. nästan helt svart. men hon har liten sjärna i pannan

Har lite problem med att kunna planera något i livet just nu. Vet inte om jag har jobb eller om jag kommer att få ett jobb som jag har på gång så jag måste flytta. Men det är noterat. :D
Sen måste jag erkänna att det är ganska trevlig att kunna se hästarna man skaffar sig. Det är så jag blev imponerad av Wadim. Ett besök på Onsala o titta på några av hans avkommor. Typade araber med härligt temprament.
// Linda

Sapaks licens komer att lösas i maj. Har inte haft nån brådska, utan ville vänta och se om det va några som va intresserade. Han har nu sto bokat.

tack för tipset. :bow:

Nån som brukar ta in semin och kan berätta hur det fungerar. Vad brukar själva transporten av sperman kosta? För den ingår väl inte i priset på hingsten? Hur brukar man dela upp betalningen? Är det uppdelat på spermaskick och sen levandefölavgift? VAd har man för garantier? Hur mycket sperma får man?

Tacksam för alla information.

Du måste stå för licenskostnaden för hingsten samt hingstens vanliga kostnader, frakt. Fråga Anette Mattsson...hon tar ju in semin.Hon kan säkert hjälpa dig.

tack för tipset. :bow:

Nån som brukar ta in semin och kan berätta hur det fungerar. Vad brukar själva transporten av sperman kosta? För den ingår väl inte i priset på hingsten? Hur brukar man dela upp betalningen? Är det uppdelat på spermaskick och sen levandefölavgift? VAd har man för garantier? Hur mycket sperma får man?

Tacksam för alla information.

Alla regler för detta finns på SJV's hemsida. Du måste ha tillstånd att ta in sperma. Du måste vidare betala betäckningslicens för hingsten om ingen annan har tillstånd för denna hingst i Sverige.
Så som sagt var, hett tips, SJV's hemsida.
Finns även matnyttigt på SH's hemsida.

Kontakta annars Mats Genberg på Genberg Performance Horses. De har och har haft semin lääänge på arabhingstar och vet exakt hur allt går till.

svar till bland andra kicket

Jag har mycket mer i hjärnan än vad du verkar tro... Jag har gjort vetrinärbedömingar på min häst både röntgat och besitigat och han har inga anmärkningar. Han har ett psyke som är helt otroligt... jag får alltid beröm för honom av hovslagare och vetrinärer för att han är så snäll. Dessutom tycker jag att han är väldigt fin även om han inte är arabtypisk.
Om nu jag vill använda honom på mina egna ston så är väl det mitt beslut... Jag kan inte tänka mig en bättre häst. Jag är inte ute efter en utsällningshäst utan en trevlig ridhäst som jag kan tävla med, och kanske få några trevlig ponnyhästar efter.
Varför är det bara utseendet som räknas... är inte psyket det allra viktigaste (om nu hästen inte har några defekter)

Senast ändrad av en moderator:

du tycker alltså att man ska se till tempramentet endast?

att avla på en häst med dålig arabtyp ser jag inget fel i om hästen i sig är mkt bra... men han har dåliga poäng på både kroppen, benen och rörelserna, så det enda du vill föra vidare är tempramentet med andra ord...

vad är det som är så överlägset med hans temprament att du bara känner dig tvingad att avla på en sån exteriört och rörelsemässigt dålig individ? vad förväntar du dig av hans avkommor?

personligen tycker jag att tempramentet är lika viktigt som exteriören o rörelserna, jag vill ha så bra hästar som det bara går och jag nöjer mig inte med en häst som bara har bra temprament, jag vill ha hela kakan!

Och du... den häst som inte går igenom en besiktning som 3 åring är det riktigt riktigt illa med! Besiktning ser jag mer som en formalitet än nåt annat, man bööör göra det, men en erfaren hästperson kan lika gärna göra jobbet hemma förutom röntgen då... Jag röntgar dock alla hästar, inte bara de som ska in i avel!

ordet snäll du använder skulle jag vilja byta ut... väluppfostrad skulle jag säga... en väluppfostrad häst upplevs som snäll, men det är inte samma sak.

Jag måste dock ge dig en eloge OM du verkligen endast tänker använda honom på dina egna ston! det är iaf bättre än många andra! och yttligare en eloge för att du avelsvärderade honom överhuvudtaget!

Han har inte så dålig trav och skritt som han fick bedömt... han slog med huvudet under visningen och fick inte fram traven alls... mitt fel.. jag har aldrig visat en häst förut och var väl väldigt oförberedd...
ja, han är väluppfostrad och jag har tränat honom enligt NH sen han var liten och att då vid ett visningstillfälle försöka få honom att springa och stila eller visa upp sig var inte vad han var van vid... så som sagt mitt fel.

och självklart skulle jag egentligen väntat med att visa honom några år eftersom han inte på långa vägar vuxit färdigt, men eftersom jag ville betäcka mitt sto redan i år så hade jag inget val där...

du får tycka vad du vill om det...
Självklart är temperamentet viktigast tycker jag... om hästen är arabtypisk bryr jag mig faktiskt inte om... Tanken är som sagt inte att jag ska ta fram hästar för utställning utan för att få fram kanske nån trevlig ridponny.

Jag förstår faktiskt inte denna irritation... vad jag gör har väl inte ni med att göra eller??? Ni behöver inte köpa någon avkomma eller betäcka med honom så varför bry er...

anledningen till att vi bryr oss är att vi ser vår älskade arab försvinna!

Jag skäms över att ha araben som "min" ras, kolla på annonserna tex, det är inte många vuxna araber som är nåt att ha faktiskt. och problemet är inte du, problemet är att det finns så MÅNGA som är som dig inom våran ras. I vilken annan ras som helst hade du fått avelsförbud på din hingst då han helt enkelt är för dålig. Det föds fler föl efter sådana hingstar som din än vad det gör efter kvalitetshingstar som både har presterat nåt och har en korrekt exteriör.

Vad skyller du skritten på då? visa upp sig behöver hästen inte göra speciellt på en avelsvärdering, den ska trava på bra, det räcker, om hästen har bra steg så får den då bra poäng! Men visst kan det ha varit ditt fel, men min häst kan iaf trava även om hon slår med huvudet.

en ridhäst behöver en korrekt kropp och ben och bra steg betydligt mer än vad en utställningshäst gör!
tror du avelsvärderingen är för att det är kul? mallen är ju att hästen ska se så bra ut som möjligt för att prestera, låga poäng betyder oxå att hästen inte har en exteriör som passar för prestation.

Jag skäms över att ha araben som "min" ras, kolla på annonserna tex, det är inte många vuxna araber som är nåt att ha faktiskt.

Det är inte alla som vill ha samma typ av arab som du Kimmis87. Jag tror du lägger in för mycket av vad DU anser vara arab.
O, ja det finns olika typer.
Har alltid funnits.
// Linda

nu tror jag du tolkar mig helt fel...

det jag menar är alla araber med kassa överlinjer, kassa ben, dåliga halsansättningar. Arabtyp kunde jag inte bry mig mindre om i det fallet. framförallt den där typiska arabrumpan där det ser ut som att en buss kört på dem bakifrån...

det jag pratar om är kvaliten på araben som häst, som riddjur, och bra "typ" gör den inte bättre riddjur på något sätt.

så nej, jag skäms inte över araber som inte synns är araber men är bra hästar, jag pratar om de araberna som inte har nåt att komma med, och tyvärr blir de bara fler o fler.

så nej det är ingen typ jag pratar om, det är arab med dålig exteriör jag pratar om, och det finns det riktigt gott om!

Tror precis som Kimmis att du misstolkade henne., Jag har iaf uppfattat av hennes tidigare inlägg att hon vill ha en bra exteriör på sina hästar. Sen om de har typ är mer en smaksak.

En bra exteriör har inget med om hästen vill visa sig den dagen eller inte att göra. För mig är faktiskt de 3 första siffrorna i poängraden de viktigaste. detta för att just gången är det som är lite beroende på dagsformen.
Men halsen o benen, överlinjen, korset osv är sådant som hästen bär med sig från start.
Om dessa är korrekta så ökar givetvis hästens hållbarhet o förmåga att prestera i vilken gren man sen vill.
Sen om man tittar på distans kontra utställning eller allroundridning osv så kanske man vill ha en typ på utställning o medans man skiter i den på distansen...de kanske även vill ha en bärigare arab än utställningsaraben osv osv...
Misstänker att även hovstorlek har mer betydelse inom distans än tex utställning.

Thallrick... Självklart har du rätt att göra som du vill o jag tycker precis om Kimmis att det var strongt gjort att avelsvärdera o röntga din hingst. Alla som avlar gör inte ens det.
Jag har dock en nyfiken fråga (som styrelsemedlem i rp förening), vad anser du att din hingst har att tillföra i rp aveln?
Inom rp aveln så är kraven betydligt högre än inom arabaveln över lag. Både på exteriören o prestation.
Idag sitter mängder av uppfödare med välstammade, korrekta rp med lysande barntemperament, där ponnyn presterat väl på 3 årstest o ändå inte får dem sålda.
Varför?
Dels så är de betydligt mer svårsålda än vad tex hbl är. Detta för att det är vuxna som köper hbl o som själva kan rida in dem. De flesta vill köpa inridna redan tävlade ponnier till sina barn. Detta leder till att man har dessa ponnier kvar i många år innan man kan sälja dem. Ibland kan man givetvis sälja som yngre men det verkar som om de flesta är inridna när de säljs. Kollar du annonserna tex i ridsport så ser du att de flesta är som yngst 5-6 år när de säljs.
Under den tiden har ponnyn kostat en hel del.
Hbl säljs oftare som föl , vilket ger en ökad "vinst" till uppfödaren eller man kanske ska säga minskad kostnad.

I dagens finanskris så har det kommit ut väldigt fina hästar till bra priser på marknaden.
I dagsläget är det faktiskt helt köparens marknad. Varför ska man då välja en avkomma efter din hingst utan meriter o med dålig exteriör? Detta är inte kritik utan seriösa frågor. Frågor som jag ställer till mig själv i mitt val av avelsdjur...
"Dåliga" hästar kostar lika mycket att hålla som bra hästar... om inte mer då man kan få ha dem kvar betydligt längre än tänkt. De kan även få olika skador som den bra hästen inte skulle få. Om det inte är rena olyckor då.
Bästa investeringen i avel är oftast ett mycket bra sto. Sen genomtänka val av hingst.
Där hingsten bör komplettera stoets svaga sidor o förstärka hennes goda. Alla hingstar passar inte alla ston.
Temperamentet är superviktigt ja, utan bra temperament kan en häst vara hur korrekt o vacker som helst, men obrukbar. Men det samma gäller omvänt, den kan har hur bra temperament som helst o ändå vara obrukbar pga sin exteriör. Eller så brukas den av folk som inte förstår att dens exteriör gör det svårt för den att göra det de ber om. Dessa hästar som hamnar i fel händer kan få utstå ohyggliga saker.

Jag har tidigare inte alls gett mig in i disskusionen...

Men för mig är det en självklarighet att avla på araber som ser ut som araber!!

Blir rikigt rädd när jag hör hur vissa resonerar här :crazy: Och jag har också sett alla dessa araber ute på annons som man lika gärna kunde ta för korsningsponnyer. :eek:

knapplån

men jag håller med...

Som en liten extra rad så tycker jag det är en självklarhet att en arab oavsett kön ska ha bra och pålitligt psyke. Inte en bonus... Jag kan leda mina nuvarande två hingstar i ena handen och nåt sto i andra. Alla hingstar jag haft här (runt ett 20 tal i alla åldrar) har gått med valacker, de två som varit till avel gick med ston, föl - även fick en utstött unghingst gå med den ena i stoflocken ett tag - och båda hingstarna gick med valacker/unghingstar efter sitt avelsliv. En gång blev den ena hingsten utsparkad ur hagen av stoet han gick med, grannen upptäckte honom stå på gräsmattan och ledde in honom i god tro till valackhagen - där jag hittade honom på eftermiddagen stå och äta hö med dem...

Att en arab är snäll, väluppfostrad och fungerar lätt, okomplicerat och bra i alla sammanhang är som sagt inte ett plus. För mig, och säkert många andra är det en självklarhet...

Senast ändrad:

Jag överreagerade säkert eftersom jag har en arab som får helkassa poäng på utställning. Han är inte mycket värd i ögonen på domarna.
Men som ridhäst får han bra kritik från veterinärer, hovslagare osv. Mer än en klinik som pustat ut när de sett min tunna med taxben när de fasat för om det var en "utställningsarab" de skulle behöva ha att göra med.
Så för mig så är vissa typer av araber vackra trots att huvud o hals inte ger den poäng som arabtypen kräver.
// Linda

varför skulle en klinik fasa för om det var en utställningsarab? :confused:

du får gärna förklara det för jag förstår inte.

Det är så att vissa hovslagare o veterinärer inte vill ha med rena utställningsaraber att göra. Bruksaraber ok.
// Linda

jaså? det har jag aldrig hört talas om faktiskt! tycker de inte om vackra hästar? Eller vad är problemet?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka