Arabavel 2008/2009 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Förstår att det känns jobbigt att folk är "på" dig hela tiden.
Madde känner nog också så ang Lille svart.
Men om många är det visar ju också på att de flesta inte är för att använda en icke avelsvärderad hingst i avel eller så ung.
Som du själv skrev "på en tvåårig hingst väldigt tidigt o ovisst att säga något med tyngd. Vi avelsvärderar den dag han vuxit in i sin vuxna kropp: Kom igen o snacka DÅ (o kalla mig lögnare om du anser det DÅ)".
Det är nog precis det folk reagerat mot...att man kan inte säga något säkert vad det kommer bli av entvååring...så varför använda den i avel.... du pratar emot dig själv.
Hur rättfärdigar du då om han sen blir sämre vuxen än som 2 åring o du använt honom?
Varför kan du inte vänta tills han fått bli vuxen o bekänt färg ordentligt?
Nej några föl är inte hela världen men om alla gör så ...ja då blir det många föl efter kanske inte så bra avelsdjur o det påverkar rasen i stort.
Alla tar sitt beslut o får leva med det självklart, men jag är bara nyfiken.

:bow::bow:
Kan bara hålla med vad Kicket sa ovan.
Alla har ju olika åsikt men som alla påpekat så är det ju ovasett vad man tycker, inte en bra idé att avla på honom när han är så ung, varför inte vänta?

Förstår att det känns jobbigt att folk är "på" dig hela tiden.
Madde känner nog också så ang Lille svart.
Men om många är det visar ju också på att de flesta inte är för att använda en icke avelsvärderad hingst i avel eller så ung.
Som du själv skrev "på en tvåårig hingst väldigt tidigt o ovisst att säga något med tyngd. Vi avelsvärderar den dag han vuxit in i sin vuxna kropp: Kom igen o snacka DÅ (o kalla mig lögnare om du anser det DÅ)".
Det är nog precis det folk reagerat mot...att man kan inte säga något säkert vad det kommer bli av entvååring...så varför använda den i avel.... du pratar emot dig själv.
Hur rättfärdigar du då om han sen blir sämre vuxen än som 2 åring o du använt honom?
Varför kan du inte vänta tills han fått bli vuxen o bekänt färg ordentligt?
Nej några föl är inte hela världen men om alla gör så ...ja då blir det många föl efter kanske inte så bra avelsdjur o det påverkar rasen i stort.
Alla tar sitt beslut o får leva med det självklart, men jag är bara nyfiken.

Det jag menar är att det finns ju så många andra intressanta saker att diskutera OCH att det är lögn så som nån skrev här att han rekommenderats kastration vid en avelsvärdering. DET måste man väl få bestrida?

JAG tycker han är värd att avla på. Vi får se vem som får rätt senare o inte nu. Sen att gå i flock med ston är det bästa livet en hingst kan ha.

Glad Påsk alla! Flyg försiktigt till Blåkulla :):rofl:

:bow::bow:
Kan bara hålla med vad Kicket sa ovan.
Alla har ju olika åsikt men som alla påpekat så är det ju ovasett vad man tycker, inte en bra idé att avla på honom när han är så ung, varför inte vänta?

Dels för att han gått i flock med ett fåtal ston o en unghingst o VI ville det. Räcker som motivering tycker jag.

Dels för att han gått i flock med ett fåtal ston o en unghingst o VI ville det. Räcker som motivering tycker jag.

Ja om man tycker det är nog som kriterie och motivering för avel på individuella hästar så visar det ju helt ärligt vilken låg standard du har på din avel.

Time will tell. Det rör sig om enstaka egna väl utvalda ston, färre än för Black Turbo som som du säger är ett år äldre. Att marknadsföra honom utåt för andra ston är ett helt annat ansvar. Där har man all anledning att vänta, det tycker jag med. Vi tyckte det var ROLIGT att åka o visa upp men efter alla de skriveriet o anklagande meddelanden som sen skrivits så vete fasen om inte vi oxå hellre borde visat "privat" för någon domare?
Fast skit i det nu. Vi ser väl om 1-2 år vad det blev av detta. Åter är det dock visat att det är LÄTT att få till en hel hönsgård av en visad fjäder i arabhästägarvärlden:p

Jag satt och kollade runt på Equi*pa och till min förvåning så ser jag eran hingst Etram på annons för betäckning.

Beskrivingen var :"Svarta hingsten
Otroligt lätthanterad svart unghingst som levt hela sitt liv i flock och fribetäcker sina ston står under 2009 till förfogande för alla typer av friska ston. Etram är av gammelpolsk stam med många duktiga tävlingshästar inom båda galopp och hoppning i stamtavlan. Han körs nu in utan problem och kommer att ridas in under 2009."

Vidare så står pris och annonsen har varit utlaggd sedan den 3:e December, så ovanstående påstående som du gjort själv, i denna tråd, är ju helt enkelt osanning, du håller sig ju inte ens till vad du själv säger:
"Att marknadsföra honom utåt för andra ston är ett helt annat ansvar. Där har man all anledning att vänta, det tycker jag med."
(från ovanstående inlägg som jag citerat)

Intressant sätt att diskutera och möta kritik på.

Detta är anledning till min kritik, att du inte verkar kunna stå bakom det du säger dig göra eller tycka.

Ja vad säger man. Nyligen löstes en licens för en 27p hingst...
Man blir fan mörkrädd. Vad har folk i hjärnan som kallar sig uppfödare....
Det borde finnas grönt kort på sånt.

kicket, du som har bra koll...

Hur är det med arabhingsten sapak?
Såg att dem annonserar om honom, men har har inte löst licens va?

Ja jag är då glad att jag är kunnig nog att veta att de hästar jag haft innan inte varit bra nog att avla på, även att en av dem varit en godkänd arabhingst från ett av sveriges mer kända stuterier, men jag valde att inte avla på honom ändå för JAG tyckte inte han var bra nog, även att jag älskade honom.

Stot jag har nu får jag se senare, hon är bara unghäst och jag kräver att mina hästar ska ha presterat och vara korrkta nog, samt temperament, för att jag ens ska överväga att avla på dem.

Det finns nog med mediokra hästar eller rent av dåliga och jag vill inte bidra med fler, så jag avstår heller att avla även att jag vill, än att göra problemet värre.

27p är ju förfärligt, tror jag vet vilken du pratar om faktiskt, men vilket som så undrar man, som du säger, vad folk tänker.
Jag personligen blir besviken på svensk arabavel gång efter gång, dock är detta inte specifikt riktat mot lothlorien utan mer generellt, finns många många andra som jag tycker göra värre saker eller liknande så är ju inte som jag menar att lothlorien egentligen är utmålad mer än nån annan, hände bara att här på så togs det upp i tråden och diskussioner tenderar ju att gå åt de håll dom gör utan att det egentligen betyder att man styr dom dit. Kunde lika gärna vart nån annan vi diskuterar, bara så lothlorien inte tror att jag kritiserar som någong slags personattack, detta är inte fallet. (är medveten om att det kan kännas så ibland på forum)

Önskar att avlen var mer kontrollerad fakiskt.

Tack för upplysningen angående en hingstannons.
Nu vet vi vad som gäller för vissa "hingstägare/uppfödare" här på forumet. :crazy:

Senast ändrad:

Jag satt och kollade runt på Equi*pa och till min förvåning så ser jag eran hingst Etram på annons för betäckning.

Beskrivingen var :"Svarta hingsten
Otroligt lätthanterad svart unghingst som levt hela sitt liv i flock och fribetäcker sina ston står under 2009 till förfogande för alla typer av friska ston. Etram är av gammelpolsk stam med många duktiga tävlingshästar inom båda galopp och hoppning i stamtavlan. Han körs nu in utan problem och kommer att ridas in under 2009."

Vidare så står pris och annonsen har varit utlaggd sedan den 3:e December, så ovanstående påstående som du gjort själv, i denna tråd, är ju helt enkelt osanning, du håller sig ju inte ens till vad du själv säger: (från ovanstående inlägg som jag citerat)

Intressant sätt att diskutera och möta kritik på.

Detta är anledning till min kritik, att du inte verkar kunna stå bakom det du säger dig göra eller tycka.

DEN annonsen ska plockas bort, trodde redan det var gjort. Nej han annonseras inte aktivt i år men en del folk söker upp oss om honom. Det kan vara ett skäl. Nej avsikten är inte att annonsera ut, i alla fall inte i nån mstörre omfattning.
I övrigt tycker jag att det borde finnas mkt annat att diskutera här o häxjakt kan kanske motiveras av påsktider då men jag tycker det är mer än lite löjligt. Vi har flera fina hästar på vår gård o som sagt förut så får framtiden visa vad som ev var rätt eller fel.

Tack för upplysningen angående en hingstannons.
Nu vet vi vad som gäller för vissa "hingstägare/uppfödare" här på forumet. :crazy:

Ja nu vet ni - INGENTING skulle jag säga. Ni dömer o tror, det är allt. Och en djävla massa skitsnack uppstår. Men det går att gå in o se att vi löst betäckningslicens för honom i år med. Ett par tre ston kan det ev bli förutom ett eller 2 egna. Meritering för ridponnyavel planeras oxå med det är om ett eller två år först.
Och som sagt häxjakt tycker jag är rätt löjligt, var o en väljer o gör som den eller denne vill o så anser jag det ska få vara. Vi annonserar inte honom aktivt. Det som ev ligger ute är sådant som lades ut INNAN ni kunniga här "talat om" för oss vad som är rätt resp fel (bra det finns folk som ser som sin uppgift att läxa upp andra)

För övrigt så tycker jag att hästfolk i allmänhet är trevliga o intressanta människor o har fått gott om bra vänner o bekanta i den världen MEN just bland arabfolk finns så dj mkt avundsjuka o skitsnack att man nästan blir förvånad.
NEJ han ska inte annonseras ut för allmän avel, det är inte tanken o I SYNNERHET sedan ni så duktigt läxat upp oss här. Punkt satt i denna fråga.

Åringar. Hur stora är de när de är ett år hemma hos er? Ett intressant ämne tycker jag, nån som tycker samma? Vi har en som är 143-144 redan som ett. Det är väl rätt stort för den här rasen eller?

Ja jag är då glad att jag är kunnig nog att veta att de hästar jag haft innan inte varit bra nog att avla på, även att en av dem varit en godkänd arabhingst från ett av sveriges mer kända stuterier, men jag valde att inte avla på honom ändå för JAG tyckte inte han var bra nog, även att jag älskade honom.

Stot jag har nu får jag se senare, hon är bara unghäst och jag kräver att mina hästar ska ha presterat och vara korrkta nog, samt temperament, för att jag ens ska överväga att avla på dem.

Det finns nog med mediokra hästar eller rent av dåliga och jag vill inte bidra med fler, så jag avstår heller att avla även att jag vill, än att göra problemet värre.

27p är ju förfärligt, tror jag vet vilken du pratar om faktiskt, men vilket som så undrar man, som du säger, vad folk tänker.
Jag personligen blir besviken på svensk arabavel gång efter gång, dock är detta inte specifikt riktat mot lothlorien utan mer generellt, finns många många andra som jag tycker göra värre saker eller liknande så är ju inte som jag menar att lothlorien egentligen är utmålad mer än nån annan, hände bara att här på så togs det upp i tråden och diskussioner tenderar ju att gå åt de håll dom gör utan att det egentligen betyder att man styr dom dit. Kunde lika gärna vart nån annan vi diskuterar, bara så lothlorien inte tror att jag kritiserar som någong slags personattack, detta är inte fallet. (är medveten om att det kan kännas så ibland på forum)

Önskar att avlen var mer kontrollerad fakiskt.

Instämmer. Jag anser det var min rätt att korrigera när nån här antydde han rekommenderats kastrering vid en avelsvärdering o det INTE PÅ NÅT SÄTT var sant. Det var BENNY FREME som ansåg han inte höll måttet som 2-åring o det var det hela. Felaktiga rykten bör man ju ändå få rätta till eller?

en annan sak - ja det var nog smart av Madde att inte visa offentligt, det hade dock inte vi nån möjlighet till men men.
En annan intressant sak med utställningen i fjol var att nästan alla svarta hästar som deltog där kom sist i sin klass (Ett undantag tror jag dock det var)
Och en väl etablerad uppfödare vi träffade tidigt när vi tittade på lämpliga araber till vår gård sade att passa er för svart färg om ni vill ställa ut för de bedöms MYCKET hårdare.
Möjligen är det berättigat, om man avlar på färg bara så kan det ju mkt väl vara så att man ger lite avkall på andra egenskaper. Man önskar ju det inte var så men det är ju oxå en marknad där hästar ska säljas oxå o intresset är ofta större om hästen har en ovanlig färg. Hur ser ni på sånt?

Senast ändrad av en moderator:

För övrigt så tycker jag att hästfolk i allmänhet är trevliga o intressanta människor o har fått gott om bra vänner o bekanta i den världen MEN just bland arabfolk finns så dj mkt avundsjuka o skitsnack att man nästan blir förvånad.

En anledning kan ju vara att en del arabfolk inser faran med att vissa avlar på allt som har en pung. :cool:

Att du sen tolkar det som avundsjuka kan ju bero på brist på att kritiskt kunna granska de hästar som man råkar ha i stallet.

Men vad vet jag, jag har inte sett din hingst.
Själv föredrar jag att använda hingstar som verkligen visat att de duger nåt till som vuxna.

Så himla bråttom är det inte att ha snabbagenerationsintervall att man måste använda unghingstar som inte ens är ridna.

Sapak har ingen licens än... men det är det många som inte har innan något sto "anmält" sig.
Tror att det är väldigt vanligt på araber att man väntar tills man har något boka sto innan man löser licenesen.
Sapak är en fin hingst tycker jag. Bytte väl ägare för ett år sedan eller så.
Hans mamma är mamma till min Sulana...

Jag menar också generellt... inte personligen Lothorien.

på licenslistan finns nu iaf 2 hingstar som har 27p... det som förvånar mig är att man väljer att avelsvärdera, vilket är kanon o visar på någon form av omdöme.
Men sen skiter man fullständigt i att hingsten får så fruktansvärt dåliga poäng o väljer att ändå använda honom i avel.

Lothorien: Nej han är inte avelsvärderad... vi vet det.
Men det som irriterar mig är hur du far med osanning, pratar emot dig själv o undviker att svara på direkta frågor.
Tror faktiskt att man får vänta sig kritik då..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI

Hästrelaterat

Tillbaka