Arabavel 2008/2009 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

*knapplån*

Någon annan än jag här som tänkt på att det nästan aldrig står priser på arabhingstarna i annonserna? Jag tycker det är rent ut sagt sk*tjobbigt när man letar hingst och man får gissa sig till i vilken prisklass den kan vara? Det har gjort att många fallit bort för mig eftersom det helt enkelt är pinsamt att fråga ifall priset antas vara lite för högt för en.

jag har inga hämningar på det sättet, är priset för högt så säger jag det i så fall och så frågar man om det går att dela upp betalningen, och de flesta hingstägare får ju inte så många ston så de är ju inte helt omöjliga.

det som däremot kan göra att jag inte hör av mig är att det inte finns info om hingsten, kanske tex bara bilder på huvudet, är det då inte en stam som jag tycker är jätte smaskig så skiter man ju i det liksom.

Jag har också tänkt på detta. Att inte ha en aning om vad det är för priser på hingstarna gör mig ganska irriterad.... inte skulle jag ringt på en bilannons utan pris :cool:

KL

Något helt annat.
Jag har funderat över min 2-årings färg. Han är brun men har hela tiden inte varit "traditionellt brun" om jag jämfört med bruna hästar i hans ålder.
Han släpptes på bete tillsammans med två andra araber i somras. Då hade han ungerfär samma färg som den som var född brun men som blir skimmel.
Så här såg han ut då.
DSC02930_Lfix.jpg

Med tydlig ål.
20080621112.jpg

Tittar man noga är han stickelhårig med vita strån franförallt i ljumsken. Han har ingen tydlig "skunksvans" vad jag tycker, lite vita strån. Jag gissar att det är rabicano men var kommer det ifrån?
Pappa Mirroh såg jag aldrig, han är ju fux. Farfar fux o farmor Menina brun.
Mamma Gratyfikacja är brun men har inget sånt. Morfar Saturn är ju mörkbrun. Mormor Greta Garbo är också brun. Mormors far Bomarc är ju pappa till min andra häst o jag har sett en del avkommor till honom. De kan ju få en speciell Bomarc-färg (ljusa) men inte stickelhår.
Det måste komma från Mirrohs sida?
Någon som vet nått mer om hästarna där?
Menina är jag lite fundersam om hon kan ha lite annorlunda brun färg?
// Linda

Detta diskuteras på annat "ställe" o jag kan bara hålla med. Tycker det är skitdåligt när hingstägarna inte går ut med pris.
En sådan hingst faller bort för mig också...
Känns som att dem då kan höja skyhögt till vissa o ha andra priser till andra.
Men då kan man ju iaf ha ett utgångspris o som man sedan om man vill kan förhandla med någon stoägare av någon anledning.

Tristin BP
Såg honom förra året precis när han kommit till Sverige och såg honom även i helgen.
Det är en högrest hingst med mycket vackert huvud, bra hals och överlinje. Smart häst som tycker om att jobba, hann tyvärr inte se så mycket rörelser.
Men Kathleen funderar på om han ska få gå på nån utav de senare showerna iår efter betäckningarna, men hon kan nog skicka en film om man undrar, hon e ju så go!
Jag tycker att det är en intressant hingst, ska hålla ögonen på honom medan han utvecklas, kanske blir han något för mitt sto?

En bra exteriör är alltid en bra exteriör, oavsett om hästen är egyptiskt, polsk, crabbet, spansk eller vad man nu kan komma på. Anser exteriördomare att hästen han sådana brister att man inte bör använda den i avel har de fog för sina påståenden. All avel handlar om att förbättra och bevara, men man måste använda förstklassiga avelsdjur.
Den avel som handlar om att få fram alltmer extrema huvuden med en dish som tills slut hotar att trycka ihop andningsvägarna, och som tillåter exteriöra avvikelser åt alla håll bara hästen ser tillräckligt flashig ut, måste vara katastrofal för rasen i slutänden.
Å andra sidan är "buskavel" också katastrofal för rasen. Att man inte utestänger hingstar som inte har presterat och har en undermålig exteriör ur aveln kan bara leda åt ett håll i längden. Hur många stoägare väljer inte den lokala hingsten för att han är billig, snäll och man känner ägaren?!

Det finns många exempel på hingstar som både presterar och har en utmärkt exteriör och som också har en god arvbarhet. Alla som har kunskap om avel och är måna om sin ras väljer sådana hingstar till sina ston. Inte en hingst som blivit rekommenderad kastration vid avelsvärderingen.

Okej. Bara ett VIKTIGT förtydligande då så ingen tror nåt annat. Vi har INTE varit på någon avelsvärdering med vår hingst, det kommer LÅNGT senare då han fortfarande inte vuxit klart på långa vägar. Vi visade på en liten utställning där EN domare fanns o han rekommenderade INTE AVELSVÄRDERING. Bara så man här inte får för sig att vi avlar på en hingst som rekommenderats kastration på en avelsvärdering för där är vi inte ens ännu. Kanske om 2 år, vi får se. Det är oxå mycket möjligt att vår andra unghingst i stället blir den vi satsar på men han är ännu bara ett år. I övrigt sä håller jag med om det du skriver:)

Tristin BP
Såg honom förra året precis när han kommit till Sverige och såg honom även i helgen.
Det är en högrest hingst med mycket vackert huvud, bra hals och överlinje. Smart häst som tycker om att jobba, hann tyvärr inte se så mycket rörelser.
Men Kathleen funderar på om han ska få gå på nån utav de senare showerna iår efter betäckningarna, men hon kan nog skicka en film om man undrar, hon e ju så go!
Jag tycker att det är en intressant hingst, ska hålla ögonen på honom medan han utvecklas, kanske blir han något för mitt sto?

Ja Tristin är snygg, det tycker jag med. Vi har ju oxå ett ungsto som vi letar hingst till. Nästa år tänkte vi o Tristin är ett alternativ, vi får se:bow:

Och sen om några år har vi ju söta svarta Rih-ungen som ska betäckas med nån snygging ;)

Okej. Bara ett VIKTIGT förtydligande då så ingen tror nåt annat. Vi har INTE varit på någon avelsvärdering med vår hingst, det kommer LÅNGT senare då han fortfarande inte vuxit klart på långa vägar. Vi visade på en liten utställning där EN domare fanns o han rekommenderade INTE AVELSVÄRDERING. Bara så man här inte får för sig att vi avlar på en hingst som rekommenderats kastration på en avelsvärdering för där är vi inte ens ännu. Kanske om 2 år, vi får se. Det är oxå mycket möjligt att vår andra unghingst i stället blir den vi satsar på men han är ännu bara ett år. I övrigt sä håller jag med om det du skriver:)

Nu ljuger du ju !

Länk (scrolla ner för att se den skriftliga bedömningen) till resultatet på Etrams black sin från en Rådgivande förbedömning av hingstar Där det rekommenderas kastration av DIN HINGST !

ingen utställning utan rådgivande förbedömning. två helt olika saker !

Kikade på kritiken från förbedömningen, såg där att Black Turbo var anmäld och rekomenderad avelsvärdering men varför fanns ingen kritik på honom???

Jag skulle vilja se fler bilder på honom... är ju en bit att åka om man ska titta så då vill man ju gärna se lite mer av dem, har du inga du kan visa för oss nyfikna?

Han har fastnat på flera bilder från Sämsholmsritten som var i helgen.

På de bilderna ser han ut att ha en jättehärlig attityd :).

har du lust att länka?

jag är ju lite borta från distansen för tillfället... shit vad jag vill rida o träna och tävla igen!!! Svår abstinens får man när det är sånt här väder!

Just detta diskuterades strax efter bedömningen här på buke.
Anledningen var väl för att domaren ansåg att han inte var färdig för bedömning.

Överlag nej. Tro mig jagsitter o lägger in dessa uppgifter på min sida...(på alla som löst licens). Det är inte lätt att få fram prisuppgifterna.
Heder åt de hingstägare som lägger ut det !!!

ok så då fick han ingen kritik alls :confused:

Konstigt att de andra hingstarna fick kritik och vissa rekomenderades avelvärdering vissa kastrering och han rekomenderades avelsvärdering utan kritik....

kan ju även ha med att göra att han inte var med på bedömmningen utan att dommaren istället åkte hem till madde.

men jag hoppas att hon kommer avelsvärdera honom nästa år! Jag skulle helt klart vilja se fler bilder på honom!

Hej kimmis. Jag sköter CK's hemsida, och ska lägga ut fler bilder på honom. Det finns fina kort från Sämsholm på http://teamnorberg.se/ och på http://www.ohwall.se/foto/saemsholm.php
Jag tävlade honom, och han trivdes bra på tävlingsbanan. Han rör sig väldigt lätt och är stadig på foten. Han hade genombra och positiv attityd hela ritten, och skötte sig exemplariskt på tävlingsplatsen, helt fokuserad på uppgiften. Det kändes väldigt lovande...

bild.php

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka