Arabavel 2008/2009 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Polackerna har avlat in en massa populistiskt SKIT oxå (Aswan tex) för att sälja dishade hästar till den amerikanska marknaden. Förstörde enligt mig mer än det gav. Glorifiera inte polackerna, de ser dollarteckan precis som var o en av oss. Jag vill avla hästar som JAG gillar o som efterfrågas. I sån djävla liten skala så det inte borde störa nån alls egentligen. Jag är inte ute efter att tjusa arbhästvärlden med sköna nyllen för det finns tillräckligt många andra som gör det.

Jag vill börja med att säga att jag inte lägger mig i vad någon avlar på, det är upp till var och en. Det jag vänder mig emot är att du kallar Aswan för skit, det är inte speciellt respektfullt mot alla de som har hästar med Aswan i stammen eller mot de (erfarna) polska och ryska uppfödarna som beslutade sig för att använda honom. Jag har åsikter om vilka blodslinjer som är intressanta men jag tänker inte idiotförklara alla som inte avlar på dem.

I ett annat inlägg skrev du:

Enfald har större skadeverkan än mångfald haha

Där håller jag med och det var DÄRFÖR polackerna tog in Aswan-blod! De behövde en outcross och letade bla i Egypten men hittade inget som var lämpligt (som du vet har de av tradition köpt in hästar med jämna mellanrum från Mellanöstern... Tex Kuhailan Afas, Kuhailan Haifi men också Kafifan från Egypten). De provade flera Aswan-söner innan de valde Palas. De som inte höll måttet avlade man inte vidare på så de ville inte ha in Aswan "bara för att" utan de letade efter en LÄMPLIG outcross. Hade Palas inte fungerat har jag inga tvivel på att man valt bort honom också.

kuhailan_haifi_oa1923.jpg

Kuhailan Haifi OA

kafifan1916mabrouk_manialxnegma1910.jpg

Kafifan 1916

Palas kom dessutom från ett stabilt möderne som inte var närbesläktat med de polska hästarna, dvs en ideal outcross. Andrzej Krzysztalowicz var medveten om Palas brister, citat från Roman Pankiewicz bok "Register of Polish Purebred Arabian Stallions used between 1944 and 1993":

"He had a hollow back, rounded croup, short neck and decent yet not impressive movement. His refined, lean head boasted a very good eye. Generally speaking, he was a very dry horse whose weak hocks were his only deficiency".

palas1968aswanxpanel.jpg

Palas

Om man tittar på några av de stora avelsmatadorerna så är de inte speciellt bra med dagens mått mätt, jag tänker tex på Comet som inte hade den bästa exteriören. Det är ju det som är avel, förbättringen av varje generation och inte bara ett bevarande av status quo.

comet1953abu_afasxcarmen1942.jpg

Comet

När det gäller Palas så har han lämnat en Derbyvinnare, flera Oaks- och Kriterievinnare. Att säga att han bara lämnar utseende håller inte. Hans son Zulus har i Frankrike gett flera distansvinnare och var leasad av statsstuteriet Haras de Tarbes. De franska statsstuterierna avlar definitivt för prestation.

zulus1979palasxzazula.jpg

Zulus 1979

Jag ser inga problem med att föda upp en säljbar häst, ingen uppfödare kan väl behålla allt? Om man dessutom lyckas med att få fram en häst som kan prestera under sadel eller framför vagn men också är vacker att se på, ja då är det bara att gratulera!

/Helena

Håller helt o fullt med Ovanstående inlägg MEN jag är för mångfald o att även de gamla stammarna från före 45 finns kvar är ett plus för rasen. Sen hysteri kring den eller den hingsten o allt som haussas upp osv där "alla" helt plötsligt ska avla på en eller ett par tror jag kan utarma rasen OM det inte samtidigt finns de som tänker annorlunda.
tack för informationen du gav, Helena :)

Håller helt o fullt med Ovanstående inlägg MEN jag är för mångfald o att även de gamla stammarna från före 45 finns kvar är ett plus för rasen. Sen hysteri kring den eller den hingsten o allt som haussas upp osv där "alla" helt plötsligt ska avla på en eller ett par tror jag kan utarma rasen OM det inte samtidigt finns de som tänker annorlunda.
tack för informationen du gav, Helena :)

Gillr inte Aswan o tycker inte han tillförde nåt av värde men det är MIN uppfattning av vad jag tycker en arab ska vara för slags häst

Har ett fantastiskt vackert stoföl i hagen nu, en vecka gammal o full i vackert liv o rörelse. Svart som farsan CW Rih blir hon o vi tror på nåt speciellt för henne. Tack Kosmos Arabians för allt :)
:love:

jag tror oxå på mångfald men skulle aldrig avla på dåliga djur för det.

Lothrien,

Om Du vurmar för polackernas hästar fram till 1945 så kanske Du skall blicka litet längre bakåt och se hur de dessför innan utvecklat sin avel, det är inte mycket statistiskt där inte utan det är just utveckling som verkar vara honnörsordet.

mvh
devere

kl

Är det någon som vet något om Tristin BP? Sett honom på riktigt? Vad tyckte ni?

Ett nytt ämne i tråden
Fjolårsfölen, hur har de utvecklats sig för er?

Vi har en som är 1 på tisdag o som redan idag är medelstor d-ponny dvs ca 143-144 cm i mankhöjd! Han är jämnt byggd, har rejäla ben o en ganska tjock mage efter ett år på lösdriften. Sen är han så gosig att det inte är sant nästan. Han skulle mycket väl kunna vara en knähund ist för häst

Kolla in
http://www.pixbox.se/?page=alb_show&uploadDirect=1&alb_page=0&alb_id=1035177

Går ej få ut bilder för mig. Som vanligt

Senast ändrad av en moderator:

denna medelstora d-ponny är alltså nästan lika hög nu som ettåring som sin mamma o sin pappa, Nipr

Hur stor kommer han att bli tror ni? Det finns visst nån formel för förväntad storlek eller? Hur stora är era åringar idag?:laugh:

Lothrien,

Om Du vurmar för polackernas hästar fram till 1945 så kanske Du skall blicka litet längre bakåt och se hur de dessför innan utvecklat sin avel, det är inte mycket statistiskt där inte utan det är just utveckling som verkar vara honnörsordet.

mvh
devere

Jo men senare under 1900-talet så massinporterade USA araber o polackerna anpassade sig efter vad som ansågs vackert i USA. Lite övergav de då vad som dittills kännetecknat en bra polsk arab
Bevarande avel syftar till att hålla kvar de linjer som man hade i början utan att blanda hejvilt efter vad som är vackert o inne just då. Om ej det gamla finns kvar att tillgå så finns ingen väg tillbaka den dagen man efterfrågar de egenskaper man hade då:angel:

Både Palas, Comet o Zulus hade idag fått samma nedslag som vår hingst på "framtunghet" vilket ju egentligen är nåt som kännetecknar en arab av bra hopp- o galoppstam. Bara en reflektion så här när jag tittar på bilderna. De är vackra djur alla tre tycker jag

Finns nog en anledning att man frångick det gamla också ;)

Men hallå...det absolut sista som kännetecknar en bra hopphäst är väl att dem ska vara framtunga...

Jag kan inte påstå att jag gillar ditt exempel på hingst heller, jag värderar prestationshästar som ser ut som araber, MEN, denna hingst har ju gått distans 40km som han vunnit, och lämnat många avkommor som gjort framgång i ridna grenar i USA, och om man jämför det med din så är han ju en betydligt bättre prestationshingst/häst ändå, så ditt argument att du avlar på prestationshästar och att hästar som denna hingst inte är nåt att eftersträva, finns ju ingen logik i eftersom din egna avel är ännu mindre prestation i än ditt exempel på dålig avel!

Så, i effekt så säger du ju att din egen avel är värre än den du själv ogillar, prestationsmässigt dömt.

Om man säger att man avlar på prestation snarare än utställningspoäng eller nåt annat, då är det ju bra om man har hästar som faktiskt har presterat. Är ju bara en tanke...

Visste inte ens att den bilden var av en hingst men det var det FULASTE jag sett. Ungefär som kinesisk nakenhund, helt förstörd i mina ögon. Får hoppas det var en ordentligt photo-shoppad bild men det är ändå ILLA att man gör om bilden så för att sälja. Indikerar inte detta att arabavelsfolket helt tappat vettet?

Vi har en ettåring i stallet, eller ja han är lite drygt 9 månader och mkt välväxt. Han är idag 143 cm och har vuxit mkt jämnt hela tiden. Stammen är Medalj - Milagro, hans matte hade tänkt sig en liten arab på ca 151 men jag trro att hon får tänka om där:D. Mamman är 151 ca. Han är för övrigt en trevlig kille, men lite frustrerad just nu då hans syrra fått byta hage (vill ju inte ha ngt oplanerat), letar just nu med ljus och lykta efter hingstbete inom rimligt avstånd. Appropå storlek vad tror ni? Han lär väl bli en 157 i allafall.
Ha det så gott i vårsolen.
Inka

Vad menar Du då kännetecknar en bra polsk arab? Och vilka egenskaper har polackerna avlat bort? Vad är det mer specifikt som inte är bra med de polska arabhästarna idag?

När det gäller exporter till USA så är det ju knappast 40-tal vi pratar om (om vi inte pratar krigsbyten), USA hade under många år handelsembargo med öststaterna, vilket innebar att de inte kunde handla hur som helst. Jag tror att Du tappat ca 40 år, och det Du pratar om gäller 80-talet, då USA dels släppte vissa restriktioner när det gällde embargot samt att de då hade en mycket gynnsam skattelagstiftning, vilket drog upp priserna. Tittar Du dessutom på flera av de hästar som gick till USA så var det bland de bästa hästar som fanns.

hälsningar

devere

Visste inte ens att den bilden var av en hingst men det var det FULASTE jag sett. Ungefär som kinesisk nakenhund, helt förstörd i mina ögon. Får hoppas det var en ordentligt photo-shoppad bild men det är ändå ILLA att man gör om bilden så för att sälja. Indikerar inte detta att arabavelsfolket helt tappat vettet?

Ja som jag har sagt så är det inte någon typ av arab jag har någon förkärlek till men om du nu som du säger värderar prestation mer än utseende så borde du erkänna att denna hingst är betydligt bättre än din egen i nuläget, eftersom han har presterat mer.
Om du inte kan erkänna det så är ju lika utseendefixerad som du anklagar utställningsfolket/ andra att vara, för då ogillar du denna hingst även att han presterat mer än din egen, som du ju tycker är bra nog att avla på.

Hycklare tycker jag personligen för du säger att du värderar prestation högst och ändå dissar du en hingst som presterat mer än din egen, men å andra sidan tycker du att din, som inte presterat nåt, är ok att avla på.

Och att den ideala galopp eller hopphästen skulle vara framtung är absurt, jag börjar undra om du har några exteriöra kunskaper överhuvudtaget, eftersom detta verkar brista i dina inlägg såväl som val på hingstmaterial.

En bra exteriör är alltid en bra exteriör, oavsett om hästen är egyptiskt, polsk, crabbet, spansk eller vad man nu kan komma på. Anser exteriördomare att hästen han sådana brister att man inte bör använda den i avel har de fog för sina påståenden. All avel handlar om att förbättra och bevara, men man måste använda förstklassiga avelsdjur.
Den avel som handlar om att få fram alltmer extrema huvuden med en dish som tills slut hotar att trycka ihop andningsvägarna, och som tillåter exteriöra avvikelser åt alla håll bara hästen ser tillräckligt flashig ut, måste vara katastrofal för rasen i slutänden.
Å andra sidan är "buskavel" också katastrofal för rasen. Att man inte utestänger hingstar som inte har presterat och har en undermålig exteriör ur aveln kan bara leda åt ett håll i längden. Hur många stoägare väljer inte den lokala hingsten för att han är billig, snäll och man känner ägaren?!

Det finns många exempel på hingstar som både presterar och har en utmärkt exteriör och som också har en god arvbarhet. Alla som har kunskap om avel och är måna om sin ras väljer sådana hingstar till sina ston. Inte en hingst som blivit rekommenderad kastration vid avelsvärderingen.

Jag gissar att du menade svar till Lothlorien snarare än mig?

Förövrigt håller jag helt med ang. exteriör och avelsvärderings bedömning etc. och funktionalitet hos hästen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka