Arabavel 2008/2009 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

*KL*

Är det bara jag som har svårt att komma in på SAHF's nya forum?
Allt hänger sig när sidan ska laddas upp.

Är detta månne ett straff till mig, för att jag återigen bojkottar att betala medlemsavgiften?
Ja, det är det garanterat. Det gör man inte ostraffat... :rofl:

Nej, skämt åsido. Jag har inte haft några problem alls.

Carina på Silver Arabians

*KL*

Är detta månne ett straff till mig, för att jag återigen bojkottar att betala medlemsavgiften?

Tryck bort annonsen som kommer upp och ladda om sidan (jag kör XP på engelska så det är "Refresh") då kommer du att se forumet :idea:

/mvh Helena

Annonsen trycker jag bort, men sen kommer inte forumet fram, utan det blir bara gult över hela skärmen.
Sen går det inte ens att gå tillbaka eller klicka bort eländet.

Jag är verkligen ingen datakunnig person, men finns det inte trevligare varianter av forum, där man slipper massa störande reklam?

testa att inte klicka bort annonsen innan sidan har laddat färdigt. det är ända sättet jag kommer in på forumet...

KL
Thallrik poäng; 45666
Shah Habib 88877
Qubiac 56766 bruksprov 39p
// Linda

Man får väl bara innerligt hoppas att ingen stoägare använder en hingst med så låga poäng som 27 och 30 poäng! Och att hingstägarna tar sitt ansvar .....

Det finns ju ganska många hingstar som ens aldrig satt sin fot på en avelsvärdering som används ändå.
Jag tycker det ändå var bra gjort av hingstägarna att visa fram sina hingstar, tycker det behövs göras mera! Jag själv vill visa mina två småhingstar när de är gamla nog, blir de inte bra kastreras de självfallet.

Som jag förstått av ägaren skulle Qubiac kastreras.

Man får väl bara innerligt hoppas att ingen stoägare använder en hingst med så låga poäng som 27 och 30 poäng! Och att hingstägarna tar sitt ansvar .....

Jag hoppas att stoägare använder hingstar som faktiskt visas o fått poäng. Finns för många som har en snygg arabhingst som betäcker utan att ha visas alls.

Så jag tycker man inte ska klanka på de som visar o får låga poäng. De har i alla fall varit modigare än många o fått en bedömning av sin häst.

// Linda

Tja, många hingstägare kanske väntar tills "avelsgruppen" inom SAHF får klart med den nya avelsvärderingen.
Jag trodde den skulle vara klar för länge sen.

Jag kommer inte riktigt ihåg, men de hade ett förslag framme för nåt år sen (eller är det längre sen).
Det förslaget blev väl inte tillräckligt bra, och skulle omarbetas.

Vitsen är att hingstarna klassas in efter vilka meriter de har inom de olika grenarna.
Sen borde det ju vara en obligatoriskt exterörbedömning, som jag personligen anser vara en helt annan sak än visning på show.

Jag hoppas att stoägare använder hingstar som faktiskt visas o fått poäng. Finns för många som har en snygg arabhingst som betäcker utan att ha visas alls.

Så jag tycker man inte ska klanka på de som visar o får låga poäng. De har i alla fall varit modigare än många o fått en bedömning av sin häst.

// Linda

Jag klankar inte på dem som visar och får låga poäng. Bra gjort att visa, det håller jag med om. Men därefter, när man har fått svart på vitt, måste man som hingstägare ta sitt ansvar och kastrera, eller se till att hingsten inte används i allmän avel. Det finns en anledning till att de flesta raser, utom araben, har stränga villkor för att godkänna hingstar för avel. Det handlar kort och gott om att förbättra rasen och försöka undvika att föra vidare exteriöra brister, vilket en häst med 27 eller 30 poäng har.
Min ettårshingst ska definitivt kastreras om han inte håller måttet på en avelsvärdering!

kl
Jag förstår faktiskt inte varför så många tvunget ska ha en egen arabhingst till avel..eller spara sina hingstföl.
De allra flesta arabhingstar får inte ens en handfull ston varje år så ekonomin i det hela är väl knappast intressant?

LA Luthien Tinuviel e. CW Rih u. Lambura Kolsvart stoföl föddes hos oss i fredags och vi är begeistrade i henne.
pic_show_id26793575.html

Om namnet vi valt
Lúthien var dotter till alvkonungen Thingol och maian Melian i landet Doriath. Hon ansågs vara den vackraste alv som någonsin vandrat i Midgård. Hon blev förälskad i människan Beren, som blev lika förälskad i henne och gav henne tillnamnet Tinúviel som betyder näktergal.
Thingol ville inte tillåta deras kärlekshistoria utan skickade iväg Beren för att ta tillbaka en av silmarillerna från Morgoth, övertygad om att detta skulle leda till Berens död. Då rymde Lúthien, och tillsammans med hunden Huan räddade hon Beren ur fångenskap hos Morgoths främste tjänare Sauron. Senare lyckades de – mycket tack vare hennes och Huans magi – ta loss silmarillen från Morgoths krona, men den råkade bli svald av vargen Carcharoth som ingick i Morgoths stab.
Sedan gick de tillbaka till Thingols hov och berättade allt som hade hänt, och han gick med på att de gifte sig. Kort senare dog Beren av Carcharoths käftar när besten penetrerade Doriath, och Lúthien följde efter honom till Mandos salar och lyckades genom en sång övertala valarna att låta dem båda två återvända som dödliga.
Hon slutade sina dagar på ön Tol Galen (den gröna ön) i floden Gelion.

kl
Jag förstår faktiskt inte varför så många tvunget ska ha en egen arabhingst till avel..eller spara sina hingstföl.
De allra flesta arabhingstar får inte ens en handfull ston varje år så ekonomin i det hela är väl knappast intressant?

Ofta seer man som ägare en viktig poäng med sin egen hingst o faktum är ju att man som vi kan använda honom i ridning o tävlan OCH om han sen visar bra egenskaper på banan ge folk chansen på att få de egenskaperna hos sina kommande föl. OM man kastrerar alla unghingstar som ej är fantastiska o enligt domarna avelsvärda så missar man kanske en massa PRESTATIONSFÖRMÅGA för sådant visar sit ofta inte förrän lite senare iaf om det gäller hoppning eller dressyr. Araber som går på galoppen kan ju visa tidigt vad de går för o ev nedärver medan hopptalang eller annat kanske inte ses förrän vid 10 års ålder. Och då är det ju oftast kastrerat för länge sedan!
:bump:

Jag klankar inte på dem som visar och får låga poäng. Bra gjort att visa, det håller jag med om. Men därefter, när man har fått svart på vitt, måste man som hingstägare ta sitt ansvar och kastrera, eller se till att hingsten inte används i allmän avel. Det finns en anledning till att de flesta raser, utom araben, har stränga villkor för att godkänna hingstar för avel. Det handlar kort och gott om att förbättra rasen och försöka undvika att föra vidare exteriöra brister, vilket en häst med 27 eller 30 poäng har.
Min ettårshingst ska definitivt kastreras om han inte håller måttet på en avelsvärdering!

Fast OM alla som ej får toppoäng o domares gillande just där o då o enligt det som är populärt just DÅ, kastrerar så missar man hopptalangerna, dressyrtalangerna osv osv odå får vi en vacker arabhäst-pool men inte nåt m prestation att avla på sen.
Man häpnar ju att det är så utseendefixerat o ingen pratar om prestation, det är nog bara bland araber man hittar en större mängd annonser om hästar som är 11-12 år o inte inridna ens! Folk har o avlar på araber för utseendet skull o struntar i om de går att rida o kan göra bra ifrån sig!

Vi hos oss på Lothlorien Arabians vill ha både ock men OM jag måste välja så går prestation o ridbarhet före utseende o exteriöra poäng.

Dessutom, OM man strikt går på exteriöra saker o på hur en arab "ska" se ut så blir vi väldigt utlämnade till tidens mode o den fina variation som gör våra hästar så mångsidigt användbara tappas bort

Håll kvar på mångsidighet tycker jag o inför bruksprov o tävlingsmeritering på hingstarna som en extra kvalitetsstämpel :))):idea:

*KL*

Svar - JA det är det!! Betala annars!! Jag kan ge dig ett kontonr "skratt"

Jo, men det var ju just det jag menade med att "andra raser har stränga krav på vilka hingstar som godkänns för avel". BÅDE exteriör och prestationer måste finnas med, där är vi helt överens!
Sedan handlar inte avelsvärdering om samma utseendefixering som en utställning, där hästen kan hamna på prispallen trots exteriöra avvikelser. En avelsvärdering är ju till för att bedöma om hästen är byggd på ett korrekt sätt och förväntas kunna tillföra något i aveln.
All medveten avel handlar om att välja de individer som har bäst förutsättningar för att föra rasen framåt. Tror inte att en hingst med 27 poäng har de förutsättningarna. Om han är en riktig stjärna i någon bruksgren är det väl en annan sak, men då ska han också vara en klart lysande stjärna!

fast avelsvärderingen har inte speciellt mkt med mode att göra, de har med o göra hur korrekt hästen är, hur bra rörelser den har, och hur bra typ den har, typen påverkas givetvis av mode, men korrekthet och rörelser gör det inte.

dessutom, en häst som inte är korrekt har betydligt mindre chans att lyckas som ridhäst då korrekt är ett annat namn för så bra lämpad för ridning/körning som möjligt, beroende på vilken ras det är.

har en häst dåliga rörelser så kommer en häst aldrig lyckas i tex dressyr, och med att lyckas menar jag inte lätta klasser, min högdräktiga märr som endast blivit riden några månader för länge sen skulle nog med lätthet klara en Lb med godkända poäng. En häst med dålig galopp lyckas antagligen inte i hoppning heller, och med lyckas åter igen menar jag inte lätta klasser.

det du pratar om verkar vara en häst som kan gå Lb/Lb och är snäll och trevlig att gosa med, de individerna behöver vi inte avla fram medvetet, inte heller behöver vi avla på dem, för dessa individer dyker upp ändå.

ang tempramentet på araberna så är ju det just ett problem, hingstarna är ju så snälla så folk ser ingen anledning till att kastrera dem!

bara för att vara lite utmanande nu (inte för att kasta skit på dig eller nåt sånt utan jag är bara nyfiken och har inte sett din hingst) men vad är det du anser att din hingst kan tillföra aveln? vad är det han har som är speciellt? vad för specifika egenskaper vill du föra vidare?

en sista fråga, kommer du visa honom på avelsvärderingen nästa år?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka