Arabavel 2008/2009 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

jjag är tyvärr lite för lat för att orka leta igenom alla album själv :o

men skriv gärna en rad när du har lagt in fler bilder!

kan ju även ha med att göra att han inte var med på bedömmningen utan att dommaren istället åkte hem till madde.

men jag hoppas att hon kommer avelsvärdera honom nästa år! Jag skulle helt klart vilja se fler bilder på honom!
Det var säkert därför. Men jag kan tycka att är han anmäld så ska hans bedömning också vara offentlig som alla andras.
Kan bara dra slutsatsen att bedömningen inte var positiv för honom. Han visades ju inte heller i år. Men detta har redan diskuterats till leda.

Nu ljuger du ju !

Länk (scrolla ner för att se den skriftliga bedömningen) till resultatet på Etrams black sin från en Rådgivande förbedömning av hingstar Där det rekommenderas kastration av DIN HINGST !

ingen utställning utan rådgivande förbedömning. två helt olika saker !

Frågan är om man igentligen kan kalla detta för rådgivande förbedömning av hingstar?
Jag hittar inte domaren på SH lista.
Sen tycker jag att en 2-åring inte behöver se klok ut o när hästen väl växt till sig så kan den bli bättre.
I det här fallet verkar ju kroppen se bra ut men typen o huvud/hals vara sämre.
Då är det väl värre med Black Turbo ett år äldre som inte "är färdig ännu"? Han fick 7 ston i fjol.
// Linda

Har ni valt hingstar till era ston i år? vilka i såfall?

Jag har kikat runt och blir inte klok på vad jag ska ta :confused: är intresserad av Tristin BP, Adawy och Thee Apprentice, Rohara Baccara är en annan favorit.

Senast ändrad:

Men detta har redan diskuterats till leda.

Har missat den disskusionen :o Men jag kan inte låta bli att tycka att det hela är lite skumt :crazy: Känns som om att bedömningen trots allt varit negativt för hingsten annars borde väll kritiken funnits med.

Annars är detta en hingst jag är mycket nyfiken på men kanske är det bäst att vänta tills han visat sig på något vis.

När man läser kritiken så undrar man hur hästarna är bedömda.

"Antydan till manke", "luddig" och "outvecklat huvud" är några termer jag aldrig läst/hört förut.

Det är inga termer jag kan förstå, och därmed inte heller välja avelsmaterial av sån "kritik".

Japp! :) Jag hämtade hem mitt sto från Oppreva och Adawy igår. Han är både snygg, ridbar å trevlig. Så nu är det bara att hålla tummarna å hoppas att hon tagit sig. Hade tänkt att använda Thee Apprentice på mitt andra sto men hon är såld så det blev inte så.

Vad är det för sto du ska betäcka? Adawy och Thee Apprentice är ju väldigt olika.

/Emma

Har missat den disskusionen :o Men jag kan inte låta bli att tycka att det hela är lite skumt :crazy: Känns som om att bedömningen trots allt varit negativt för hingsten annars borde väll kritiken funnits med.

Annars är detta en hingst jag är mycket nyfiken på men kanske är det bäst att vänta tills han visat sig på något vis.
Nog många som är nyfikna på honom. Har ju skrivits en hel del om honom. En del av marknadsföringen kanske.
Många åkte dit just för att få se honom o lika många blev besvikna.
En två åring är oftast inte vacker, kan vara i hemska tillväxt perioder. men en 3 åring ska vara så klar att det iaf går att bedöma. Om den inte är det så borde den inte heller verka i avel.
Sen kan jag tycka att det rörde sig om en klar jävsituation... när en "domare" ska bedöma en hingst som vars ägare sitter i samma avelsråd som han själv. Så det kanske var lika bra att det aldrig blev någon bedömning.
Tycker annars att tanken med avelsrådgivning är god, men den bör ske med samma villkor för alla. Och med flera SH godkända domare.

Om man sen tror på sin hingst trots kritiken så då tycker jag allt att man kan ha is i magen o låta honom bevisa att han är tillräckligt bra innan man avlar på honom. Annars gör man varken sig själv eller rasen en tjänst.
Det heter även avelsRÅDgivning o är alltså ingen lag man måste följa.
Man måste inte kastrera för att de säger så.... men man bör nog tänka fler än 2 ggr hur man motiverar användningen i avel.

Har tyärr ingen bra bild på stoet jag ska betäcka i denna datorn, men här är en iaf.
2.jpg-for-web-normal-1238487914.jpg

sol.jpg-for-web-normal.jpg

Stot är efter RA Diibaaj och undan RA Kharachi (MatalXKhiva) så hon har mesta egyptiska linjer men även lite polsk via Khiva.

Jag har kikat runt och blir inte klok på vad jag ska ta :confused: är intresserad av Tristin BP, Adawy och Thee Apprentice, Rohara Baccara är en annan favorit.

Mitt sto ska betäckas med TA Nox i år. Dock inte i min regi, hon är utleasad, men det ska bli spännande att följa ändå. :)

Jag ska låna ut ett av mina ston för avel i år... Så jag hoppas det blir nån riktigt fin hingst hon får... :) Favoriterna hos mig är Thee Apprentice, Rohara Bacara, Adawy, Plagiat eller Gwarant. Skulle gärna vilja betäcka min danska i år också men det är så mycket annat som ska pröjsas också. Varför är man inte miljonär?

Hej!
Var hemma hos dig idag. Vilka härliga hagar du har. Härligt läge på gården o vilken utvecklingsbarhet det finns. Kan se det klart framför mig. Skitfint!
kul att se Revasch igen...lillskiten <3

Nämen!!! Var du hemma hos mig utan att säga till! Era rackare! Vad synd att jag jobbade annars hade jag gärna bjudit på fika :( Tack, kul att du tyckte det var fint...men lerigt är det! :crazy:

Frågan är om man igentligen kan kalla detta för rådgivande förbedömning av hingstar?
Jag hittar inte domaren på SH lista.
Sen tycker jag att en 2-åring inte behöver se klok ut o när hästen väl växt till sig så kan den bli bättre.
I det här fallet verkar ju kroppen se bra ut men typen o huvud/hals vara sämre.
Då är det väl värre med Black Turbo ett år äldre som inte "är färdig ännu"? Han fick 7 ston i fjol.
// Linda

TACK!! Just nu är Etram högre bak än fram, han växer så det ändrar sig från vecka till vecka. Nyss var han lurvig på lösdrift, nu fälls pälsen o under detta finns en arab, dock ej ännu vuxen i kroppen (liknar lite åringen Gil i längd på rygg o så men med mer massa)

När han är KLAR, kanske vid ca 5 års ålder så ser vi hur han egentligen ser ut. Black Turbo slapp nu granskningen o jag har för mig det är fler än en enskild domare som sen bedömer vid en avelsvärdering o att dessa då inte är anlitade av ägaren till en av de deltagande hingstarna. Eller har jag fel?:confused:

Nog många som är nyfikna på honom. Har ju skrivits en hel del om honom. En del av marknadsföringen kanske.
En två åring är oftast inte vacker, kan vara i hemska tillväxt perioder. men en 3 åring ska vara så klar att det iaf går att bedöma. Om den inte är det så borde den inte heller verka i avel.
Sen kan jag tycka att det rörde sig om en klar jävsituation... när en "domare" ska bedöma en hingst som vars ägare sitter i samma avelsråd som han själv. Så det kanske var lika bra att det aldrig blev någon bedömning.
Tycker annars att tanken med avelsrådgivning är god, men den bör ske med samma villkor för alla. Och med flera SH godkända domare.

Om man sen tror på sin hingst trots kritiken så då tycker jag allt att man kan ha is i magen o låta honom bevisa att han är tillräckligt bra innan man avlar på honom. Annars gör man varken sig själv eller rasen en tjänst.
Man måste inte kastrera för att de säger så.... men man bör nog tänka fler än 2 ggr hur man motiverar användningen i avel.

Time will tell. Det rör sig om enstaka egna väl utvalda ston, färre än för Black Turbo som som du säger är ett år äldre. Att marknadsföra honom utåt för andra ston är ett helt annat ansvar. Där har man all anledning att vänta, det tycker jag med. Vi tyckte det var ROLIGT att åka o visa upp men efter alla de skriveriet o anklagande meddelanden som sen skrivits så vete fasen om inte vi oxå hellre borde visat "privat" för någon domare?
Fast skit i det nu. Vi ser väl om 1-2 år vad det blev av detta. Åter är det dock visat att det är LÄTT att få till en hel hönsgård av en visad fjäder i arabhästägarvärlden:p

Nu ljuger du ju !

Länk (scrolla ner för att se den skriftliga bedömningen) till resultatet på Etrams black sin från en Rådgivande förbedömning av hingstar Där det rekommenderas kastration av DIN HINGST !

ingen utställning utan rådgivande förbedömning. två helt olika saker !

Absolut! Rätt! RÅDGIVANDE men det var INTE som nån här antydde o tycktes tro en kastartionsrekommendation vid en AVELSVÄRDERING. Detta var dessutom EN domares bedömning o på en tvåårig hingst väldigt tidigt o ovisst att säga något med tyngd. Vi avelsvärderar den dag han vuxit in i sin vuxna kropp: Kom igen o snacka DÅ (o kalla mig lögnare om du anser det DÅ):devil:

DE var dessutom i det här fallet EN person
I övrigt tycker även jag fått mer än befogad plats här, inget jag önskat oavsett vad folk anser o säger sig veta. Ville bara möta upp insuination om att vi använder en hingst som förkastats vid avelsvärdering = ICKE sant!

Ja det var trist att du jobbade, hade varit roligt att ses.
Leriga hagar är inget ovanligt på våren...snarare hör det ihop.
Men det var ju väldigt liten yta som var lerig av helt enorma hagar...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka