Arabavel 2008/2009 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Jag menar också generellt... inte personligen Lothorien.

på licenslistan finns nu iaf 2 hingstar som har 27p... det som förvånar mig är att man väljer att avelsvärdera, vilket är kanon o visar på någon form av omdöme.
Men sen skiter man fullständigt i att hingsten får så fruktansvärt dåliga poäng o väljer att ändå använda honom i avel.

Lothorien: Nej han är inte avelsvärderad... vi vet det.
Men det som irriterar mig är hur du far med osanning, pratar emot dig själv o undviker att svara på direkta frågor.
Tror faktiskt att man får vänta sig kritik då..

Okej. Precisera då osanning? VAD är osannt? Att han inte ska annonseras ut till allmän avel? Annonsen man hittat är från i dec ifjol, den har INTE plockats bort då jag inte ens minns den fanns! Det har sedan dess uppenbarats för mig hingstens faktiska olämpighet i avel MEN som sagt inte haft något minne av den annonsen. Ber om ursäkt för det. Du får precisera din kritik lite där om det finns nåt annat som är osant. Jag har inga problem med att lägga alla kort på bordet. Undviker svara på frågor som liknar påhopp (av självbevarelsedrift), juste frågor med en ärlig agenda får svar. I den mån man hinner med föl o stall o annat att sköta. Det är ett DREV o säg den person som är kapabel att möta ett sådant på ett sansat sätt utan att ta skada? INGA andra ämnen jag tar upp här verkar folk vilja diskutera vilket jag tycker är mycket märkligt. Vilka andra seriösa frågor har du? Ställ dem men nöj dig oxå med mina svar om vad JAG tycker o tänker utan att hela tiden försöka omvända, okej?:confused:

vilka hingstar med 27 poäng är det som ska avelsvärderas? Jag har inte kollat sånt

Det är hingstar som har avelvärderats och fått 27 poäng av 50 möjliga. Mycket dåliga poäng.
Den ena är IMRE EL THAIR som varit uppe en del. Ägaren har ju annoserat ut honom som sveriges snyggaste arabhingst eller något liknande.
poängen från senaste avelsvärderingen:
5 Arabtyp, huvud, hals
6 Överlinje, kropp
7 Extremiteter, rörelsernas korrekthet
4 Skritt
5 Trav
27 Summa

Jag tror inte han fått några "seriösa arabston" men tyvärr är det några som inte ser hästen som den är för att ägaren lyckas med sin annonsering.
// Linda

Sapak har ingen licens än... men det är det många som inte har innan något sto "anmält" sig.
Tror att det är väldigt vanligt på araber att man väntar tills man har något boka sto innan man löser licenesen.
Sapak är en fin hingst tycker jag. Bytte väl ägare för ett år sedan eller så.
Hans mamma är mamma till min Sulana...

Okey.. Ja han har ju fått bra poäng och Klass 1 hingst 2000. Sett några enstaka bilder på han och han ser bra ut.

Ska och kika på han längre fram är det tänkt.
Han såg ut att ha riktigt fint huvud :love: Och lite mer massa lr hur man ska förklara.

Vad kul att du har syster till han, inte skulle du vilja PM:a en länk till bild på din? :angel:

Då förstår jag om licensen =) Vill inte använda en hingst utan licens nämligen.

Bra att du försöker byta inriktning på diskussionerna. Jag blir helt bedrövad över hur ni håller på att smutskasta varandra. Tror ni att det blir bättre då?
Det finns sätt att framföra sina åsikter utan att gå till person angrepp. Ingen tvingar er att använda eller köpa i era ögon "skräphästar". Det är så lätt att tycka saker och så svårt att sedan svara upp för dem. Skärp er och hjälp folk i stället , ni som besitter sådana fantastiska egenskaper. Synd att ödsla på den kunskapen!:confused:

Bra att du försöker byta inriktning på diskussionerna. Jag blir helt bedrövad över hur ni håller på att smutskasta varandra. Tror ni att det blir bättre då?
Det finns sätt att framföra sina åsikter utan att gå till person angrepp. Ingen tvingar er att använda eller köpa i era ögon "skräphästar". Det är så lätt att tycka saker och så svårt att sedan svara upp för dem. Skärp er och hjälp folk i stället , ni som besitter sådana fantastiska egenskaper. Synd att ödsla på den kunskapen!:confused:

Oj, där fatta jag ditt svar fel. Trodde du skällde på mig. Tror jag är lite trött. Förlåt!

Men jag tänkte inte på att försöka bryta deras diskussion för det tror jag inte hjälper.
Jag har inte hängt med ALLS i deras diskussion, utan jag ville bara fråga en sak till kicket och eftersom det gällde en
arabhingst så tog jag det i denna tråden.

Senast ändrad:

Om du är intresserad av Sapak så hör av dig till ägarna, de löser säkert licens för honom om någon stoägare är intresserad. Många arabhingstar får ju inte ens några utomstående ston och har man då ingen att betäcka är det ju onödigt att lösa licens ;)

De hingstar som fått 27 poäng är redan avelsvärderade, jag tror Kicket menade att två redan avelsvärderade - som har fått 27 poäng på avelsvärderingen - har löst licens?

143-144 cm är större än vad mina pluttar till hästar var när de var ett år... Mina tre tvååringar är nu 144, 144 och 145 cm. Har ingen åring nu och minns inte hur stora de var på sina ettårsdagar. Skulle vara rätt intressant att veta hur stora de är som 1 resp 2 och 3 år och sen som vuxna igen. Jag har en treåring nu hemma som är 157 cm :p

Senast ändrad:

Den andre är Thallrick som avelsvärderades i år med 27 p.
http://svehast.se/allm/avelsv09/spec09.htm#thallrick

Lothorien: Jag har redan skrivit vad jag menar flera ggr.
Jag har skrivit uppriktiga frågor utan att få andra svar än "vi får väl se vem som har rätt sen".
Du skrev själv att ingen kunde veta vad det skulle bli av en 2 åring innan den vuxit i sin vuxna kropp o ändå så vet du redan att du gör rätt....... känns som att prata emot sig självt.
Sen det med annonsen... att sitta o säga att han inte är för allmän avel utan bara på några få egna när man redan annonserat honom för allmänheten känns helt klart som osanning.

Du som värnar om det gamla o gammelpolska linjerna o hur man ska bevara det.
Du har inte tänkt på att vissa domare kanske tänker så också??
Enligt gammalt så ska det inte finnas svarta araber. Helst ville man ha så ljusa som möjligt så de kunde döljas av ökensanden....
SÄGER INTE ATT DET VERKLIGEN ÄR SÅ:.. bara en tanke.
Tror att många som du sa har gjort avkall på exteriören pga av färgen....
Med det vill jag inte heller säga att alla svarta araber är fula.

Du skrev att jag ändrade om det du skrev...tolkade det fel. Har du något exempel?

Senast ändrad:

Faktum är att det är en diskussion där vi inte är eniga i.
Men alla har givetvis rätt till sina val o åsikter. Det som diskuteras är hur dessa val motiveras o om det är förenligt med seriös avel.
Jag har ALDRIG sagt att Lothoriens hingst inte är något att ha o att han inte blir bra i slutänden.
Jag har inte sett honom. Min stora trigg är varför man använder 2 åringar i avel som inte hunnit bekänna färg ännu.
Varför kan man inte ge dem något år till på sig. Är man så beroende av pengar eller skiter man helt enkelt i hur resultatet blir? Varför avelsvärderar man inte... o om man gör det...varför skiter man i resultatet?
Detta är en generell diskussion där vissa frågor har dykt upp till Lothorien. Men gäller för mig alla som avlar på icke avelsvärderade djur. Självklart kan jag tycka att vissa meriter talar för sig självt också.

Min mening är inte att just en person ska känna sig förföljd... men ibland har ens handlingar konsekvenser som tex kritik.

Har tyärr ingen bra bild på stoet jag ska betäcka i denna datorn, men här är en iaf.
2.jpg-for-web-normal-1238487914.jpg

sol.jpg-for-web-normal.jpg

Stot är efter RA Diibaaj och undan RA Kharachi (MatalXKhiva) så hon har mesta egyptiska linjer men även lite polsk via Khiva.

Ja, det är ju så svårt att säga något av bara några foton. Men frågan är väl vad du är ute efter med fölet? Thee Apprentice är lite lättare i typen medan Adawy är grövre. Baccara ligger nog någonstans i mitten. Vill du ha in mer egyptiskt så har Adawy en helegyptisk morfar. Jag vet inte om Apprentice är riden men Adawy har ju meriter under sadel och Baccara har, även om han inte är tävlad, hög ridbarhet och bär sig jättefint under ryttare.

Själv valde jag Adawy för hans härstamning och för att han gått bra på ridtävlingar. Han har ett litet huvud med stora ögon och världens minsta öron. :) Han är också väldigt kompakt och rejäl i kroppen med en kort stark rygg, och jag tror att de kommer att komplettera varandra väl.

Om du är intresserad av Sapak så hör av dig till ägarna, de löser säkert licens för honom om någon stoägare är intresserad. Många arabhingstar får ju inte ens några utomstående ston och har man då ingen att betäcka är det ju onödigt att lösa licens ;)

Yes, men var just bara de jag frågade, hur de var med licens.
Jag är inte skicklig inom detta område.

Har frågat ägaren fick aldrg svar.

kl

Någon som har tips på hur man letar efter utländska hingstar som är tillgängliga via semin?? Svårt att söka på intenet när jga inte rikigt vet vad jag ska söka efter.

Menar du sådana som sökt licens redan i sverige eller söker du hingstar som du kan lösa licens för själv om de finns på fryst?

Vet inte riktigt hur det funkar detta med semin men jag funderar på att ta en hingst utifrån (utland) till mitt ena sto men vet inte hur jag ska leta. Vet ju att det finns några annonser på hemsidor i sverige men jag vill se fler möjligheter :laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI

Hästrelaterat

Tillbaka