Arabavel 2008/2009 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

ok jag glömde skriva att det var ironi i slutet av inlägget, ursäkta mig så mkt. svara på frågan istället.

vacker är ju bara en åsikt, det den ena tycker är vackert spyr den andra åt, så därav trodde jag du skulle förstå, men nu när vi klartgjort det iaf... kan du svara då?

jaså? det har jag aldrig hört talas om faktiskt! tycker de inte om vackra hästar? Eller vad är problemet?

Har du levt i en grotta fram tills nu?
Jag tror inte jag träffat en enda veterinär som inte drar långa historier om vilka galna araber de träffat på.

Men jag tror inte riktigt det beror på att hästarna är endera "utställnings" eller "brukshästar", utan beroende på vad ägarna är.

Det är så att vissa hovslagare o veterinärer inte vill ha med rena utställningsaraber att göra. Bruksaraber ok.
// Linda

Och varför inte då???????

Jag har aldig haft några problem när jag har varit ute med mina "utställningsaraber" utan snarare tvärt om, de har alltid fått mycket beröm för sitt trevliga sätt och temperament av såväl veterinärer, hovslagare och diverse olika tränare.

Jag har genom åren hanterat mycket utställningsaraber i träning och alltid tyckt att de överlag varit mycket trevliga och lättsamma individer som vill vara till lags.

Berättar jag anledningen så kommer alla här att arga på mig så det känns inte så kul.
Men jag har själv fått se utställningshästar som endast kommer ut max halva dagen i hage. Var o tittade på en hingst men kom aldrig nära förrän han sprang det värsta han kunde på andra hållet.
Han var endast ute ett par timmar. Inte så konstigt att han absolut inte ville bli fångad med risk att få gå in igen. Gott om kraftfoder fick han i alla fall för att vara toppad.
Just detta är inte så kul för vet o hovis. Toppade hästar som exploderar.
Nu vill jag påpeka att jag vet att de flesta använder sina araber och det är säkert en kvarleva från äldre dagar. Men det finns kvar bland yrkesfolk att rena utställningsaraber vill man inte ha att göra med.
// Linda

nä jag har faktiskt inte det, och det trots att jag har varit på klinik med mina hästar rätt många ggr (främst då Anpir som du vet), och jag har aldrig fått nåt sånt, däremot har jag fått beröm för mina lugna snälla hästar.

Men jag håller med din, lugn o snäll sitter i uppfostran, en häst ska väl för tusan kunna stå still ordenkligt och bli undersökt av en människa på en främmande plats utan problem?! En sån enkel sak som att stå still, det ska alla hästar kunna oavsett temprament! Sen finns det ju de som står o sover och de som är mer spända, men att de uppför sig och gör som man säger sitter ju i uppfostran.

Tyvärr har även jag fått kommentaren "Oj vad snäll och väluppfostrad din häst är att hantera, TROTS att det är en arab!" vid upprepade tillfällen på båda sidor av denna kontinent. Är det en skröna som sitter kvar, genomgående dålig uppfostran eller ett alltför hetsigt psyke som omvärlden uppfattar hos araben kan jag dock inte svara på. Man kanske lär sig med dessa känsligare hästar.

Till Lothlorien!

Va kul att ni har fått tillväxt i familjen:D
Lite krongligt namn får jag dock lov att säga, kallas den lilla tösen för något enklare??

Mvh D

**kl**
Lägger mig i diskussionen lite.
Jag har oxå fått höra från veterinären att , oj vad snälla trots att det är araber.
Men jag tror faktiskt inte denna veterinär stött på så mycket "utställningsaraber" då det inte finns så många sådana häromkring.
Jag tror (med risk att stöta mig med folk) snarare det är "bruksaraben" som är den besvärliga.
Utställningsaraber är vanligtvis väldigt välhanterade sen unga dagar och ofta mycket lätthanterade eftersom de är vana vid att bli mycket pysslade och jobbade med sedan de är föl.
Att de är taggade nära en utställning är kanske inte så konstigt många gånger och utställningsfolk förbereder sig på olika sätt precis som andra tävlingsmänniskor. Vissa har bättre metoder andra kanske inte lika bra.

Sen är jag väldigt emot uttrycker "bruksarab"
En bra arab ska duga till vad man vill. Ridning, show eller körning. Eller varför inte allt med samma häst. En arab ska se ut som en arab. Därmed inte sagt att den måste vara megatypad!
Det är inte alltid den häst med mest disch som vinner på uställningen. Jag har faktiskt sett ganska många araber som har ganska enkel arabtyp, kamma hem fina riser på utställningsplatsen.

Utställning är ju som vilken anna tävlingsgren som helst, någonting man måste träna för. Både sig själv om man ska vara handler, och hästen.
Det går inte att komma med en häst som aldrig blivit utställningstränad och utan att själv veta hur man ska göra som handler och tro att man kan vinna. Lika lite som man kan åka på en dressyrtävling utan att vara förberedd.

Föstår faktiskt inte varför man ska avla på individer utan arabtyp. Det är ju en del av araben. Precis som bra psyke, bra exteriör, ridbarhet etc. och borde värderas lika högt.

// Anna

Vart har bilderna på eran bebis tagit vägen?

skulle kolla idag men de fanns inte, har ni tagit bort dem? Varför i så fall? man är ju nyfiken!!:D

Hmm fast då kan jag säga att dom veterinärerna jag haft att göra med har snarare tyckt att det är trevligt att behandla mina araber eftersom dom är väluppfostrade och trevliga, och dom har aldrig sagt nåt om att dom inte tycker om att behandla araber, oavsett vilka dom är, galna hästar finns ju överallt brukar mina vet. säga, och det är ju sant.

KL
Ang. arabavel o typ etc. så behöver dom inte ha 'typ' för att vara bra i mina ögon, en bra arab är dock hyfsat korrekt och har självklart bra temperament, som Neywaz sa, det ska ju inte vara nåt som är ett plus, utan en självklarhet. Det i sig självt tycker jag inte är nog att avla på hästar för, dom måste också vara bra exteriört och personligen tycker jag att dom ska ha presterat inom något eller flera saker, elelr allra minst vara jäkligt närbesläktade med en hel linje av hästar som har det, men då får det vara typ att den blev skadad o inte kunde visa vad den gick för isånnafall, annars tycker ajg nog att hästen ska ha presterat ltie innan man börjar avla, hur ska man annars nånsin få fram individer som håller och kan prestera om man avlar på hästar som inte bevisat att dom kan det?

Vad som är en snygg arab är ju smaksak, men korrekt bör inte skilja alltför mycket, då är ju något fel... en bra exteriör för ridning är en bra exteriör för ridning, oavsett 'typ'. bra ben är bra ben bra rygg är bra rygg etc.
Hästar behöver inte vara perfekta, men dom bör vara bra nog att itne vara dåliga iallafall.
Lite luddigt kanske men ni fattar säkert vad jag menar.

Sen är jag väldigt emot uttrycker "bruksarab"
En bra arab ska duga till vad man vill. Ridning, show eller körning. Eller varför inte allt med samma häst. En arab ska se ut som en arab. Därmed inte sagt att den måste vara megatypad!
Det är inte alltid den häst med mest disch som vinner på uställningen. Jag har faktiskt sett ganska många araber som har ganska enkel arabtyp, kamma hem fina riser på utställningsplatsen.
// Anna

Håller helt med, en arab ska duga till allt, den ska vara den ultimata allroundhästaen tycker jag, och det innebär ju också då att "utställningsaraber" inte ska börja se ut som taxar som är väldigt obrukbara som ridhästar, i grunden är dom ju faktiskt just det, rishästar, o riktigt bra sådana!

Jag tycker Gwarant är ett trevligt exempel på en häst som har den slags "typen" som är viktig, han ahr ju fått 9 på typ, men ädnå är han inte direkt dishad elelr smäcker i huvudet, men han har gått galopp, går distans, fått bra på avelsvärdering OCH utställning, mer av den typen av araber, dvs. bra på allt :)

Elcatero är ju såklart en annan, itne jätte typad i utställningsbemärkning, men ändå riktigt vacker, och som alla vet, en riktigt korrekt o presterande häst som med ett hyfsat sto lämnar samma.

Mer sånna!

Tyvärr har även jag fått kommentaren "Oj vad snäll och väluppfostrad din häst är att hantera, TROTS att det är en arab!" vid upprepade tillfällen på båda sidor av denna kontinent. Är det en skröna som sitter kvar, genomgående dålig uppfostran eller ett alltför hetsigt psyke som omvärlden uppfattar hos araben kan jag dock inte svara på. Man kanske lär sig med dessa känsligare hästar.

Det där har man ju hört ett antal gånger. :crazy: I det stallet där jag har min häst har det nog aldrig tidigare stått en arab, har mest varit "halvblodsfolk" och ponnyryttare. Attityden har nog varit lite att araber är stissiga och nerviga. Men jag skulle tro att de flesta har ändrat åsikt nu med tanke på att min 4-åring är bland den coolaste och trevligaste utav hästarna. I höstas, när hon fortfarande var 3 red vi förbi en sån här (se bild) utan större problem. På 20 meters avstånd. Gumman bara blåste lite och klippte med öronen och sen gick hon förbi. :love: Kan tillägga att hon troligtvis aldrig sett en sån i hela sitt liv, än mindre än som är i full gång och röja GROVT sly så det står härliga till! Stallägaren såg allting och uttryckte: Hon är rätt cool va? Aa, sa jag stolt!
(lite OT kanske men nu när temperament var på tapeten...)

image852.jpg

Senast ändrad:

jag tänker inte skriva något mer efter det här...
jag tycker att en sida om arabavel kan väl handla om nåt annat än att smutskasta andra.

För alla som stör sig och undrar så har jag planerat att ta ett föl med mitt sto och honom och det fölet har jag tänkt att behålla själv, jag har inte tänkt göra massor av pengar på att sälja föl för jag vet att det är svårt att tjäna pengar på det... jag har inte ens planer på att ta mer än ett föl...

tyvärr ville jag göra "rätt" och avelsvärdera honom och betala licens men det var tydligen mycket dumt gjort... hade nog varit bättre att bara "råkat"släppa ihop dom, eftersom det upprör så många....:(

ha det bra!!

Undrar om du medvetet vill missförstå oss??
Att avelsvärdera o lösa licens har ju ingen av oss sagt något negativt om, snarare berömt dig för att du gjorde.
Tycker också det är bra om du endast tar ett föl o inte flera som du skrev i tidigare inlägg. Då tänkte du göra några ridponnier också.
Tycker att om du vill ha honom i avel att du ska göra om avelsvärderingen nästa år igen. Träna ordentligt på att ställa upp honom korrekt o att han ska kunna springa ordentligt bredvid dig. O då menar jag inte showtrav.
Det finns jättebra folk som kan sådant annars.
Tyvärr har jag inte hittat speciellt många exempel där en hingst höjt sig mer än någon poäng mellan avelsvärderingarna men iaf en har gjort en rejäl höjning mellan 2.
Kormant fick 33p som 3 åring o 39p som 4 åring. Det är dock vanligare att hingstarna sänker sig någon poäng emellan än höjer sig.
Men gjorde han ett dåligt prov så kan han kanske höja sig något. Men det är tveksamt om han kommer över klass III gränsen.

Tillägg: Det du uppfattar som smutskastning är starka känslor för vår ras. När så många reagerar så kanske det beror på något???

Senast ändrad:

**kl**
Jag tror (med risk att stöta mig med folk) snarare det är "bruksaraben" som är den besvärliga.
Utställningsaraber är vanligtvis väldigt välhanterade sen unga dagar och ofta mycket lätthanterade eftersom de är vana vid att bli mycket pysslade och jobbade med sedan de är föl.

// Anna

De JAG har fått höra ifrån så handlar det om utställningsaraber.
Men jag tror det är en kvarleva från de gladare dagarna förr.

Jag kallar min arab för bruksarab o är stolt för det. Han är inte allt det andra men trots detta är han faktiskt arab.

*KL* Det känns nästan som om det är skottpengar här på araber utan "arabtyp". :eek:
Trots att jag har en valack så känner jag att han nästan inte borde få leva för han inte är arab nog, på stämningen här inne.
Tur att man i distans inte blir utesluten för dålig arabtyp.

Jag kan mkt väl förstå att man inte bryr sig nåt om arabtyp när man avlar för distans och galopp, för en bättre arabtyp gör ju inte att de springer bättre. Men jag själv skulle aldrig avla araber på en arab som man inte såg att det var en arab, men den behöver ju inte vara jätte typad.

En fråga till dig då, vad är en bruksarab?
ta tex min märr på 4 år, hon har utställningsstam i världsklass, men jag rider och kör henne, är det hur hästen ser ut, har för stam eller vad man gör med den som avgör vilket den är?

nu är det kanske tidigt att avgöra för just henne eftersom hon är så ung, men hon visar stor potential inom "bruksgrenarna".

Mahlmt - din ser väl visst ut som en arab!

Jag tror för övrigt inte att "folk härinne" snackar om de araber som redan finns utan de som avlas fram... ;)

För övrigt har jag också fått höra ofta vilka snälla araber jag har...var jag än har varit. Detta tror inte jag beror på rasen i sig, utan dess ägare. Araber ÄR känsligare, fel ägare ger en "knäpp" häst. Sen finns det ju så klart avvikelser och extremfall - i alla raser.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Guldfasanerna
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka