Arabavel 2008/2009 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Cornelia: Det jag menade var att även inom andra raser finns det folk som buskisavlar. Finns hästar med sämre exteriör inom alla raser och hästar med bättre.

Annika: Skulle inte byta mina arabhästar mot någon annan ras, men har vid flera tillfällen sett hästar som inte har bra ben få lika poäng som hästar med okej ben. Visst domarna är restriktiva med att ge bra poäng på benen men de ger inte heller sämre på de benen som borde få sämre poäng. Så ska det inte vara, hästar med bra ben ska få de poäng de förtjänar och de som har sämre ska få de poäng de förtjänar. Sen är det inte meningen att någon häst ska få högsta poäng på benen då de perfekta benen inte existerar. Att du inte fått hästar med dåliga ben jan ju bero på att du valt hästar som har bra ben. Min syster som är utbildad hovslagare har när hon pratat med andra hovslagare fått uppfattningen att många arabhästar har sämre fötter. Med det inte sagt att alla har det.

Annika, visst har du en poäng i att det är människorna omkring som drar ner araben många gånger. Det är lite tragiskt när folk köper hästar bara för att dom har pengar och lite göra, tar knappt hand om dem själv, ställer dem ett par gånger och avlar friskt. Hänger med på de stora roliga utställningarna och dricker sig packade, sitter å svamlar om byggkonstruktioner och har noll koll om vad som faktsikt är sunt och inte. Skål!

Haha vad jag låter negativ, glöm inte att jag är en betraktare och är fascinerad av människor i det stora hela. Och jag älskar araben och allt omkring, tro inget annat. Jag ser bara saker i karakityrer ;)

Samma med att rida och använda araberna. Det är inte så många så jättebra på. Men all heder åt arabälskande människor, alla är inte lika. Alla har inte samma intressen. Skulle önska att de såg mer att araben är en häst och inte en statuspryl. Och bortsåg från berömmelsen, statusen och pengarna. De kommer sen...som ett plus!

Förresten så hämtade vi hem Sivan igår.
Hade stått i 6 dagar för Khadir, lite väl länge kanske men superjättebrunstig.

Gissa vad hon var WILD när jag hämtade henne, om inte hon är dräktig vet jag inte :rofl:.
Såg det på henne, stenhård i kroppen, supertaggad och räser i rumpan så hon exploderade från noll till hundra.
Gud vad jag skrattade sen i bilen, hon riktigt ville visa vad hon vart med om de senaste dagarna.
Piaff på stället hemma på gården och bara såååå vacker. Matte stolt fast puckograden en trappa upp var lite väl hög ;)

Samma med att rida och använda araberna. Det är inte så många så jättebra på. Men all heder åt arabälskande människor, alla är inte lika. Alla har inte samma intressen. Skulle önska att de såg mer att araben är en häst och inte en statuspryl. Och bortsåg från berömmelsen, statusen och pengarna. De kommer sen...som ett plus!
Nu tror jag nog att du tappat perspektivet lite... Det finns ungefär 10 000 registrerade araber i Sverige. Hur många av dem är statusprylar eller står hos uppfödare "på väg någon annanstans" utan att brukas till de de är menade till, dvs ridas? Några hundra, kanske. De flesta av dessa 10 000 araber är förmodligen just ridhästar hos vanliga arabälskande hästmänniskor som bara har en kompis att rida ut i skogen på. De syns bara inte ute på några utställningar eller tävlingar, men de finns i stallarna.

Carina på Silver Arabians

Du har så rätt Carina och det är dom människorna och hästarna som skall
lyftas rejält. De är också dom som köper våra avkommor och brukar dom
för SITT ändamål. Araben är verkligen en familjehäst och trivs i samvaro
med människor och det om något skall väl bevaras.

Japp jag tappar perspektivet. Absolut.
Jag pratar show nu och har sååå smalt kikarsikte. ;)

...och för att inte bli halshuggen så finns det ett urval av dem med ;)

Men inte ska vi väl nöja oss med att araben till största delen är en buskhäst som folk inte har några större ambitioner med?
Ett underbart temperament ska vi självklart värna om, men arabens styrka, uthållighet och smidighet kan komma mycket bättre till sin rätt än vad som sker i dagsläget.
När jag avlar har jag alltid ambitionen att det ska bli en häst som kan prestera inom någon disciplin. Jag har inte som mål att avla hyggliga skogsridningskompisar, inte heller att avla stjärnor för utställningsringen. Araben kan mycket bättre än så!

Men inte ska vi väl nöja oss med att araben till största delen är en buskhäst som folk inte har några större ambitioner med?
Ett underbart temperament ska vi självklart värna om, men arabens styrka, uthållighet och smidighet kan komma mycket bättre till sin rätt än vad som sker i dagsläget.
När jag avlar har jag alltid ambitionen att det ska bli en häst som kan prestera inom någon disciplin. Jag har inte som mål att avla hyggliga skogsridningskompisar, inte heller att avla stjärnor för utställningsringen. Araben kan mycket bättre än så!
Vem har sagt att vi som avlar ska sikta på en sämre häst bara för att de flesta som köper våra avkommor inte har höga ambitioner? Jag kan verkligen inte se den kopplingen... Det är väl bara jättebra att alla skogsryttare också får tillgång till bra hästar?

Carina på Silver Arabians

????
Ska bara dom som tävlar på hög nivå få köpa en arab? Jag rider väldigt gärna för olika tränare och tränar hårt, dock ej tävlar jag men jag rider gärna en bra, stark, uthållig, korrekt arab och den får väldigt gärna vara arabtypisk och VACKER! // Lena

Jag tycker man ska sikta mot stjärnorna med sin avel...har man tur så kommer man till talltopparna.
Med det vill jag säga att medelmåttor o skogsmullar kommer ändå på vägen, även vid seriös avel.
Men ställer man in siktet på medelmåttor eller skogsmullar så vette tusan vad det kan bli...

Precis vad jag menade! Medelmåttorna kommer hur man är gör, och det är naturligtvis bra. Men målet för avel bör väl vara högre än medelmåtta?

Jagoda, du har nog kraftigt missförstått mig! Jag pratar om avelsmål, inte om att begränsa vilka som bör ha araber. Självklart är det jätteviktigt att araben funkar som en bra allround/skogsmulle/familjehäst, men för oss som avlar bör det inte vara målet anser jag. För att ständigt förbättra en ras bör man sikta högt. Det är vad all avel inom alla raser lär, eller hur?

Det är intessanta är ju: vad är medelmåttor?

En superhäst i nägras ögon är det inte i mina osv.
För mig är en bra häst en häst med korrekt och stark exteriör.
De andra går bort, ganska många "stjärnor" hör (enligt mig då) till arkivet avelsmässigt. *duckar*

Vad är det som sätter stämpel på vad som är medelmåtta och inte...kanske man ändå måste premiera sina ston mer än man gör idag, även jag.
För utsällningsmeriter är ju en merit i sig, men har inte så mycket med prestation att göra.
Känner att jag litar rätt hårt på mitt öga, men det gör ju alla så det är inget försvar.
Såhär i efterhand så ångrar jag att jag inte kollade upp premieringarna bättre förra sommaren och fick Cilla bedömd, hon har verkligen en fin kropp och helt korrekta ben. Vi är glada att ha en så fin exteriör på en stounge.
Känner att jag skryter lite, men jag tycker man kan få det ibland. Bara lite. :banana:

103B4553.jpg

OT lite grann

När det gäller ston i avel tycker jag att det inte bara räcker med en god exteriör. Det krävs en hel del annat också som tex att de är en god
fostrare till sina ungar. Det betyder så oerhört mycket att ett sto kan
sätta gränser för sina föl. Fostra dem till trygga individer. Vidare
skall de vara lätta att få dräktiga, föra sig bra med hingsten och inte ha krångliga födslar...

Du kan ju visa henne även som 1 åring på premiering. Ska jag göra med mitt 1 års sto.

knapplån lite

Jag sitter här med anmälningspapper till sommarpremiering.

Jag är inte intresserad av att visa mitt sto på en show men vill gärna få en exteriörbedömning av henne. Det finns ingen rasrepresentant för araber med dit jag vill anmäla (Bollerup). Spelar det någon roll?

Någon annan som har visat sin häst på sommarpremiering?

Det kanske jag hinner, men hon är ju på träning till juli iaf sen får vi se.
Mycket möjligt!

Jag ska också visa några av mina araber på premiering i höst :) Ska bli himlans kul!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka