Sv: Arab i rp aveln
När det gäller ston och för ridponnyavel erkända raser, så har dom fullt avelsvärde.
Ponnyrasernas ston stambokför man i rasens egen stambok och får sin egen ras´s stamboksnummer.
Små halvblod/fullblod/Arabston som är max 153 cm kan man visa direkt för ridponnyavel och dom får RP nummer, förs in i ASRP´stambok.
När man sedan betäcker stoet så kommer avkommans raskod att vara beroende av vilket "sorts" hingst m,an valt.
Om fadern är en hingst med RP nummer--eller en fullblodshingst med ASVH nummer= avkomman blir en RIDPONNY raskod 43.
Om fadern är en hingst av erkänd ras som är stambokförd/lic. för sin egen ras = avkomman kallas för korsningsponny raskod 93.
Om fadern är en stambokförd/lic. hingst av "någon annan" ras som inte är ekänd för ridponnyavel = avkomman blir en 99:a, fast med härstamning.
Om man inte vet vem fadern är eller det är en olicensierad hingst = avkomman blir en 99:a utan härstamning. (vet man vilka föräldrarna är går det att DNA testa fram härstamningen).
Hur gör man då rent praktiskt om man vill använda ett arabsto i ridponnyavel ???
Jo man visar det på premiering eller på utställning får stoet bedömt som RIDPONNY och sedan stambokför man via ASRP.
Ston måste inte stambokföras för att användas i ridponnyavel, men skall man visa en son som hingst måste modern vara stambokförd.
Hingstval, i dag så kan bara hingstar med RP nummer lämna avkommor som kan bli hingstar.
Så är syftet att avla fram en avelshingst så är det stängt i dag för renrasiga fäder.
Döttrar däremot kan stambokföras efter alla erkända rasers hingstar.
exempel.
Du betäcker ett Arabsto som har RP nummer med en ridponnyhingst.
En son kan visas på avelsvärdering och om han når rasvisa krav få ett RP nummer.
En dotter kan visas på avelsvärdering och införs i ASRP huvudstambok avd I.
Du betäcker ett Arabsto som har RP nummer med en erkänd "ponnyhingst" (welsh/NF/conn osv)
En son blir ett bruksdjur.
En dotter kan visas på avelsvärdering och införs i ASRP´s stobok avd II.
---------------------------------------------------------------
Att använda små RP hingstar på renrasiga Arabston kan fungera med mankhöjd men kan vara vanskligt--hingstarna för ju både stort och smått blod.
Skulle jag välja en ridponnyhingst till Arabsto så skulle jag välja en hingst med mycket PONNYBLOD.
Nu har jag sett motsatsen och dom har varit bra dom med, men spontant känner jag för att ha ridponnyer som inte är små angloaraber.
Att användas renrasiga ponnyhingstar går alltid bra och avkommorna blir sedan mycket lämpliga ston i ridponnyavel--stona är ju korsningar renras/Arab och är "nedtagna" lite i mankhöjd.
Sådana korsningar är vanliga och blir ofta mycket bra om man hittar "rätt" hingst.
Skulle jag välja hingst så skulle jag välja en lite större sec B welsh--lite robust och med bra sportegenskaper ivarjefall om jag tänkte mig långsiktig ridponnyavel.
För att göra ett rent bruksdjur så spelar rasvalet ingen roll då väljer man en hingst enbart utifrån hingstens sportmeriter.
Varför skriver jag welsh ??? jo därför att i våran del av Europa så är det welsh ridponnyn som tagit överhanden i avelsarbete.
Jag har inga åsikter huruvida det är rätt eller fel, utan beskriver bara "läget".
peråke