Arab i rp aveln

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare kicket
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 1 753

kicket

Trådstartare
Jag vet att arabhingstar som klarar rp bruksprov kan bli godkända för rp avel. Men om jag har ett fint arabsto som jag skulle vilja ha inom rp avel...vad kan jag göra för att hon ska bli godkänd för rp avel. Att avkommorna hamnar i rätt register menar jag.

Sv: Arab i rp aveln

Du ser till att få ett föl efter henne med en hingst som har rp-nummer, sedan visar du föl och sto på premiering och får henne stamboksförd! :)

ok. Så enkelt alltså??
Men om de inte gillar hennes typ då, för rp avel menar jag?
Blir hon stamboksförd i "rätt" register?
Kan hennes avkomma bli 43a då?

Alltså, 100 % säker är jag inte, eftersom jag inte själv har gjort så. Men det finns många arabston, fullblodsston och halvblodsston i aveln med rp-nummer, så åtminstone fungerade det så tidigare.

Om de inte gillar hennes typ för ridponnyavel så får hon ju lågt poäng på typ-delen. Men de har inget att säga till om ens om hon bara får 29 poäng. :crazy:

Hur det är med stamboksföring törs jag inte svara på, där är Per-Åke bättre, men avkommorna skall bli 43:or. Nya hemsidan för ASRP är inte så bra i mina ögon, jag hittar ingenting längre. :( Förut fanns det ju sidor man kunde länka till huruvida fölet blev 43:a eller 93:a. Hittar inte den nu. *suckar* Hoppas Per-Åke kommer in och bringar lite ordning i den här tråden. ;)

Tack iaf att du försöker...:)
Tittade på en sådan fin 2 åring idag(arabsto).
Hennes helsyster har fått 91 p av 100 på internationell utställning.
Uppfödaren anser den här bättre.
Blir mindre,ca 148-150cm,något ädlare än systern.
Rör sig kanon.
Här är bild... men vi ville ha fram halsen på arabvis, så den kanske är svår att bedömma.
Står i lite nedförslut o är något överbygd. Tyvärr blev det lite snett framifrån...så det är lite missvisande.
HPIM1534.jpg

Vill inte att någon "knycker " henne för mig, innan allt är klart.
Hon är e Kaiser.
Syster Sulana. Då kanske du vet, som är insatt.

Ser trevlig ut. :) En fördel med arabsto i rp-aveln är ju att du inte behöver bekymra dig över fullblodsprocenten på hingsten, utan kan använda vilken ridponnyhingst du vill. :idea:

Tack!
De påpekade i arabtråden att hon ser hängd ut i framknäna, o det gör hon faktiskt på den här bilden, men jag upplevde det inte så.
Lade in en annan bild också i arabtråden.
Jo det är ju alltid ett plus med att man slipper tänka på procenten ;)(tänk på pocenten helge)
Mitt welsh sto(diplom) får en avkomma om en månad med Hanassie o den får för lite procent....trist.

Det är ju också ett plus om man vill ta en grövre hingst...
MEN risken för överhöjdare finns.Så hingstarna får ju inte vara för stora. Hennes mamma o mormor är 155cm. Helsyster är 154cm.

De påpekade i arabtråden att hon ser hängd ut i framknäna, o det gör hon faktiskt på den här bilden, men jag upplevde det inte så.

Det är ju också ett plus om man vill ta en grövre hingst...
MEN risken för överhöjdare finns.Så hingstarna får ju inte vara för stora. Hennes mamma o mormor är 155cm. Helsyster är 154cm.

Jag tänkte också på det, men samtidigt "kändes" det som att det berodde på att hon sträckte på halsen och lade över lite för mycket vikt på frambenen.

Du kan ju använda Pondus! :love: Eller så kan jag välja ut en connemarahingst åt dig och köpa fölet. :angel:

Haha... tingat föl innan hon är betäckt...låter ju bra... ;)
Faktum är att du kan ha rätt. Dels så står hon lite i nerförslut o sen så belastar hon frambenen för att nå fram till handen.

När det gäller ston och för ridponnyavel erkända raser, så har dom fullt avelsvärde.

Ponnyrasernas ston stambokför man i rasens egen stambok och får sin egen ras´s stamboksnummer.

Små halvblod/fullblod/Arabston som är max 153 cm kan man visa direkt för ridponnyavel och dom får RP nummer, förs in i ASRP´stambok.

När man sedan betäcker stoet så kommer avkommans raskod att vara beroende av vilket "sorts" hingst m,an valt.

Om fadern är en hingst med RP nummer--eller en fullblodshingst med ASVH nummer= avkomman blir en RIDPONNY raskod 43.

Om fadern är en hingst av erkänd ras som är stambokförd/lic. för sin egen ras = avkomman kallas för korsningsponny raskod 93.

Om fadern är en stambokförd/lic. hingst av "någon annan" ras som inte är ekänd för ridponnyavel = avkomman blir en 99:a, fast med härstamning.

Om man inte vet vem fadern är eller det är en olicensierad hingst = avkomman blir en 99:a utan härstamning. (vet man vilka föräldrarna är går det att DNA testa fram härstamningen).

Hur gör man då rent praktiskt om man vill använda ett arabsto i ridponnyavel ???

Jo man visar det på premiering eller på utställning får stoet bedömt som RIDPONNY och sedan stambokför man via ASRP.
Ston måste inte stambokföras för att användas i ridponnyavel, men skall man visa en son som hingst måste modern vara stambokförd.

Hingstval, i dag så kan bara hingstar med RP nummer lämna avkommor som kan bli hingstar.
Så är syftet att avla fram en avelshingst så är det stängt i dag för renrasiga fäder.
Döttrar däremot kan stambokföras efter alla erkända rasers hingstar.

exempel.
Du betäcker ett Arabsto som har RP nummer med en ridponnyhingst.
En son kan visas på avelsvärdering och om han når rasvisa krav få ett RP nummer.
En dotter kan visas på avelsvärdering och införs i ASRP huvudstambok avd I.

Du betäcker ett Arabsto som har RP nummer med en erkänd "ponnyhingst" (welsh/NF/conn osv)

En son blir ett bruksdjur.
En dotter kan visas på avelsvärdering och införs i ASRP´s stobok avd II.

---------------------------------------------------------------

Att använda små RP hingstar på renrasiga Arabston kan fungera med mankhöjd men kan vara vanskligt--hingstarna för ju både stort och smått blod.
Skulle jag välja en ridponnyhingst till Arabsto så skulle jag välja en hingst med mycket PONNYBLOD.
Nu har jag sett motsatsen och dom har varit bra dom med, men spontant känner jag för att ha ridponnyer som inte är små angloaraber.

Att användas renrasiga ponnyhingstar går alltid bra och avkommorna blir sedan mycket lämpliga ston i ridponnyavel--stona är ju korsningar renras/Arab och är "nedtagna" lite i mankhöjd.
Sådana korsningar är vanliga och blir ofta mycket bra om man hittar "rätt" hingst.
Skulle jag välja hingst så skulle jag välja en lite större sec B welsh--lite robust och med bra sportegenskaper ivarjefall om jag tänkte mig långsiktig ridponnyavel.
För att göra ett rent bruksdjur så spelar rasvalet ingen roll då väljer man en hingst enbart utifrån hingstens sportmeriter.

Varför skriver jag welsh ??? jo därför att i våran del av Europa så är det welsh ridponnyn som tagit överhanden i avelsarbete.

Jag har inga åsikter huruvida det är rätt eller fel, utan beskriver bara "läget".

peråke

Tack för utförligt svar.
Nu känns det som om jag vågar chansa.

Självklart ska du chansa! Jag har ett arabsto som haft flera avkommor med ponnyhingstar, både ridponny och renras (welsh och welsh cob). Ska jag var riktigt ärlig så är nog dom bästa avkommorna efter welsh cob hingst, tyvärr har den ena blivit över ponnymått, ca 150 nu som 4 åring, men den damen ska betäckas med en ridponnyhingst av mindre modell med förhoppningsvis små gener. Jag gillar ju den lite flashiga typen av ponny med mkt rörelser, och då blev *min* kombination av welsh cobXarab precis det jag sökte. :banana: :banana: :banana:

*KL*

Utan att vara speciellt insatt i ponnyavel, så vill jag ändå gärna bidra med ytterligare en positiv synvinkel. Jag har en god vän som är B-tränare i hoppning. Hon är mycket framgångsrik ponnytränare och har egentligen inte så många synpunkter på val av ras när det gäller en bra hopponny, så länge den hoppar bra. Men hon sa ändå till mig en gång att hon hade lagt märke till att de som hon tyckte var de bästa hopponnyerna oftast har 25-50% arabblod. Hennes åsikt var att de är modiga och lätta att ha att göra med. Bra barnponnyer, med andra ord.

Carina på Silver Arabians

Min familj har också tagit fram två st welsh cob/arabkorsningar som vi varit mkt nöjda med både exteriört och temperamentsmässigt. Fast vi tog arabhingst på cobsto.

De rörde sig mkt trevligt. Cobben "lyfter" arabens rörelser lite mer från backen medan araben "mjukar upp" cobbens rörelser och ger mer sväv och grace.

Hur går det med flickan? Blir det av?
Jag vill bara poängtera att jag reflekterade över hennes ben, men det behöver inte alls vara så.
Jag vill inte låta negativ, bara lite smått benfixerad och
jag höjde bara liiite på lillfingert i frågan ;)

Lycka till, ska bli spännande!

Li

Jag är mer tveksam om stammen på detta arabsto är optimalt för ponnyavel?
Det borde finnas mängder med ungston till salu med mer ridstam, och med lägre "mankhöjdsgener".

Jag tog absolut inte illa upp. Ville ju att ni skulle vara kritiska.
Jag har inte hunnit upp till Cewon än.
Hoppas att hinna denna vecka.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 751
Senast: ildiko
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 950
Senast: Ninnurur
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 779
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 366
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka