Arab/Berber

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Spider84
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 2 022
S

Spider84

Har precis varit iväg på ett par spännande dagar där jag bland annat fick prata med "Arn". Han talade om att de använt sig av arab och berber korsningar nere i Marocko och att de var väldigt trevliga hästar.
I mina öron låter det som en korsning som kan vara helt underbar eller total katastrof.
Någon som träffat på dessa korsningar eller vet om de kallas något speciellt där nere? Så man kan läsa mer.

/Alldeles för nyfiken Renée

Sv: Arab/Berber

:DGissa vem som har sådna gående här på gården :angel:
Nämligen den borkfärgade Ke´fir, renrasig Berber, och det bruna stoet G´ai ete vite Faite "ge´ge"Berber/arab.
Dom kommer från södra Frankrike och har bla används till långritter och distansritter.

Otroligt starka och trevliga individer, som vi alla blivit mycket förtjusta i.

Senast ändrad:

Har du bilder? Jag är nyfiken som tusan.
Hurdana är de bärighetsmässigt?
Några sidor du kan rekommendera för läsning?

Jag får väl ut och fota imorgon, jag har faktiskt inte tagit några bilder, de kom hit i mitten av maj, så de har inte varit här så långe ännu.
De har starka och välmusklade ryggar, och rör sig trevligt.

jag har ingen aning om var man kan få tag på information om rasen, jag har ju mer eller mindre snubblat på dessa två ...

När vi var i Marocko, red vi ut på just sådana korsningar.
Detta var ju turhästar, så utbildningsmässigt var de allt annat än roliga, men i övrigt, helt okej hästar!
Jag var även i Frankrike för två år sedan, på ett av statsstuterierna. (Haras du Pin). Där hade de en Berberhingst som var kanonfin.
De hade även en MYCKET fin arabhingst, i mina ögon sett.(Jag gillar araber som ser ut som ridhästar.)

Det ser jag fram emot att få se!

Via
Då gillar vi samma typ av hästar när det gäller araberna. Inte min typ av häst alls, men det finns några guldkorn som är riktigt fina.

Jag red på sådana korsningar i Tunisien (se avataren). Jag tycker att de var trevliga att rida, och imponerades av deras talanger som alpinister. Jag trodde att endast getter gick rakt upp för lodräta (kändes det som) bergssidor.

Nu rider jag inte på en lika avancerad nivå som du, men här är min resedagbok och några bilder. Jag är inte en bättre människa än att jag också fotograferat annat än hästar, och bilderna är blandade. (Länken går till första sidan med hästbilder, men om du bläddrar kommer fler.)

Butros resedagbok

Bilder

Kul tråd!

Mycket intressant korsning - har inte sett några sådana faktiskt, därför är jag mycket nyfiken på de eventuella bilder som läggs ut.
teoretiskt sätt i min hjärna är det dock en korsning som kan tänkas fungera mycket bra, beroende på vad man vill ha den till.

Tack för bilderna!!
Det går nog bli en ridresa när ekonomin tillåter så jag får träffa på hästarna själv.
Som caballus sa så kan det vara en korsning som är riktigt trevlig.

Får försöka flörta med mig Vilse eller Mnementh ner.
Kan du rekommendera det stället du var på?
Jag är inte ute efter välutbildade hästar (lite svårt att hitta oftast) utan bara att få känna på dom och kanske se dom leka i hagen. Det brukar räcka för att veta om det är intressant eller inte.

Kan tillägga att den berberhingst jag såg i Frankrike såg ut som en PRE i slimmad upplaga. De funderade på att eventuellt ha honom på exportsemin, vilket kanske kan vara intressant för någon att veta?

Kan du rekommendera det stället du var på?
Jag är inte ute efter välutbildade hästar (lite svårt att hitta oftast) utan bara att få känna på dom och kanske se dom leka i hagen. Det brukar räcka för att veta om det är intressant eller inte.
Ja, det kan jag. Nu hade jag dock väldig tur. På förmiddagarna var det endast jag som skulle ha lektion, så jag fick privatlektioner.

På eftermiddagen var det turridning, och jag trivdes bäst när vi gav oss upp i bergen, men de flesta föredrog strandgalopperna. På gott och ont ligger stallet vid ett vanligt semesterhotell. Man kan alltså med fördel resa dit tillsammans med någon som inte vill rida. Maten och standarden var bra.

Något som jag förundras över är att det går så bra att hingstar i denna typ av verksamhet. Det var samma sak, när jag var i Portugal. Jag har svårt att tänka mig att någon ridskola i Sverige skulle ha mest hingstar och bara någon enstaka valack.

Via
Jag red en PRE hingst för ett tag sedan som såg ut som en berber mer än PRE.
De kan väl skänka honom till mig istället. :angel:

Butros
Stona har ju viktigare uppgifter. ;)
Jag är mest intresserad av att rida ut. Lektioner håller jag mig till väl valda tränare...om man nu inte råkar springa på någon där nere som man blir salig över förstås.
Visst är det lustigt hur annorlunda kultur vi har med hingstar här i Sverige (eller ja Norden)...

Detta med att det går så bra att ha hingstar till tex turridning, tror jag beror på flera saker.
Dels avel, dels hantering, och dels att det oftast inte finns några ston i närheten.

Visst är det lustigt hur annorlunda kultur vi har med hingstar här i Sverige (eller ja Norden)...

På många andra håll i världen är synen på hingsten att den får vara hingst så länge den är hanterbar, oavsett om den ska användas till avel eller inte.
Hingstar som inte är hanterbara används inte i aveln.
De har procentuellt sett långt större andel hästar som är hingstar än i Sverige.

Så då är frågan - är det vi som har sämre psyke på hingstarna eller är vi sämre på att hantera dem? :angel:

Sämre på att hantera dom anser jag helt klart.

Inom trav och galoppsporten är mycket större andel hingstar, än inom ridsporten. Just hästhantering läggs det inte särskilt mycket utbildningstid på inom ridsporten tycker jag mer, där läggs tid på ridutbildningen och hantering av utrustningen (som att putsa och feja, matcha lindor o täcken etc)

Sämre på att hantera dom helt klart.
Jag vill inte ha valacker eftersom jag tycker att det är onödigt att kastrera en hingst. Okej vissa är helt pantade, men det finns det ston som är också.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
5 899
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 152
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 404
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 944
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025