Är vi galna?

kolblakkur

Trådstartare
Under februari har jag lagt ut 7454,50:- på mina två shettisar. När jag sa det till min sambo så började hans ögon rulla bakåt i huvudet. Då började jag fundera, är det vi hästmänniskor håller på med så klokt egentligen? :eek: Alltså, jag har lagt en halv månadslön på detta :eek: Tänk vad mycket man hade kunnat få för dessa pengar egentligen, om man bara sparat i några år...

Under 2008 kommer jag att sammanställa alla mina utgifter för mina ponnys. Det har endast gått två månader och jag är uppe i 11542,90:- :o :crazy: Jag mår faktiskt lite dåligt när jag tänker på det! :crazy:

Sv: Är vi galna?

Det har endast gått två månader och jag är uppe i 11542,90:-

Oj!:eek:
Får man fråga vad pengarna gått till?

Själv skulle jag nog inte våga räkna efter hur mycket jag lägger på mina hästar...då blir det garanterat ångest:crazy::D

Jag räknade ut på ett ungefär att hästen som jag "haft hand om" åt en kompis för att hjälpa till att få den såld har kostat mig över 20000:- :eek: det var lite svårsmält. Jag har alltså mest haft halv-ångest för att jag inte har ordentligt med tid för den, knappt ridit själv utan t o m haft medryttare på den ett tag och har en egen häst som kostar ännu mer pga träningar o dylikt! :p Räknar inte med att få tillbaka ett öre för denna uppenbarligen DYRA tjänsten åt min kompis.

Räknade ut att bara den "egna" borde kosta ca 5500:- per månad om man räknar med resor och en del träningar. Det blir lite på ett år ja! :angel: lägg till ytterligare en häst på det som kostar minst 3000:- per månad (mer nu på vintern när den måste skos) och en rätt kass lön så låter det helt vansinnigt.

Visst får du det!

2800:- är stallhyra
600:- mockning
1200:- hösilage
1200:- foder
4100:- utrustning (vagn + sele, bägge beg.)
600:- cykel (används endast till/från stallet, mao en kostnad jag inte haft om jag inte haft häst, därför räknas den med)
600:- försäkringar
130:- övrigt

Inga exakta summor i denna redogörelsen, de har jag sparat i ett Exceldokument.

Hur har det blivit så mycket? Vad är det som drar iväg????:confused:

Eller är jag lyckligt lottad?

foder brukar gå på 2-300 månad.
Hösilage ca 500-800 (MAX).
Skoning var 7-8:e vecka 650 då jag bara har omskoning.
Bensin ca 1000-1500 kr månad. (avrundat uppåt).
mm mm.

Ska precis börja med ridlektioner. Allt som allt kommer det kosta 600 gång med transprt o bensin samt lektion.

Får inte upp kostnaden över 5000 kr ens om jag försöker. Och då tycker jag att jag skämmer bort min tjej.

Betalar du för mockning oxå? Är väl billigare att ta den biten själv?

Men som cykel, vagn, sele är ju bara 1 gång du måste betala.. Sen ska ju det hålla ett tag.

I nuläget är det fodret! Låga värden i hösilaget vi har nu, så jag får komplettera med massor av lucern samt kraftfoder :(
Sedan har jag ju dem inackorderade så de kostar 1700:- i månaden bara där...

hur kan två shettisar äta för 2400kr på två månader? :eek:

eller har du köpt stora partier som kommer räcka längre så har du ju inte dom kostnaderna nästa månad...

Bara nödvändiga saker ju!
Jag hade sett framför mig träningar, mycket ny utrustning och ev. nån skada som drog upp summan... Tydligen inte. Nästan så man blir lite mörkrädd när man börjar tänka efter vad det eg. kostar att hålla häst.... men vad skulle man annars lagt sina enorma inkomster (:angel:) på om inte ett intresse.

I 1400:- ingår två boxplatser i egen stalldel med in-/utsläpp och alla fodringar. I 300:- ingår fullservice mån-tors.

Det gör jag oxå.. Men min tjej kostar ändå inte lika mycket. Och jag har en stor häst.

Har ju med foderpriser och göra samt att alla hästar är individer. Inget konstigt med det.

Ska dock tillägga att i dessa siffor har jag köpt hästfoder för en del av mars också.

Betalar 6.12:-/kg för lucernhack. Kraftfoder vet jag inte. Betalar 163:- för Hippo Grow. Köpte en säck den 11/2 och den har jag nu kommit halvvägs på. 1,50:-/kg för hösilage.

Liknande trådar

Hemmet Vi upptäckte i höstas en missfärgning i taket under badrummet, tog ut en kompis som trodde det var rör som var lite otätat i badrummet...
Svar
5
· Visningar
1 326
F
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är ju ganska ironiskt egentligen. Hur jag, fylld av dödsångest, tog mina först stapplande steg till en psykolog förra hösten. Jag...
Svar
10
· Visningar
2 588
Fritid *Varning för långt inlägg.* Jag har separerat ifrån min sambo, flyttat in hos mina föräldrar. Mina föräldrar är världens bästa och har...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 919
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 716
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5