Är Tollare lämplig ras för mig???

M

Moonshine

Hej! Jag ska skaffa en hund men vet inte rikigt vilken ras. Funderar på tollare så jag vill gärna höra om tollaren passar mig.

Min hund kommer att få 2-2½ timmars promenad per dag. Hunden kommer även följa med mig till skolan, allstå hundgymnastiet, en gång per vecka. Har fått ett erbjudande om att en snäll människa kan passa min hund när jag inte är hemma på dagarna. Självklart ska vi träna lydnad och agility också. :)

Jag är osäker om tollare är en lämplig hund för mig efter att läst mycket på internet. Så vad tycker ni? Passar tollare mig? om inte, kan ni ge exempel på en hundras som passar mig?

Kram:)

Sv: Är Tollare lämplig ras för mig???

Hur mycket vill du träna mentalt?
Du skriver lydnad och agility men det kan man ju göra en gång per månad eller 2 ggr/dag. Typ.

Har inte själv tollare (min kompis har dock) men jag läste själv på om rasen när jag skulle skaffa hund och fick intrycket av att de kräver mycket aktivering. Med andra ord beror det på hur mycket du vill göra med hunden.

Går du på gymnasiet nu? Ska du skaffa en vuxen hund då? En valp är ju inte lämplig om du pluggar på gymnasiet. Ska du skaffa en vuxen är det ju lättare att se om individen passar dig. En tollare är ju ganska "krävande" så hur långa promenader är inte alls lika intressant som hur du tänkt träna och aktivera hunden.

Hur mycket vill du träna mentalt?
Du skriver lydnad och agility men det kan man ju göra en gång per månad eller 2 ggr/dag. Typ.

Har inte själv tollare (min kompis har dock) men jag läste själv på om rasen när jag skulle skaffa hund och fick intrycket av att de kräver mycket aktivering. Med andra ord beror det på hur mycket du vill göra med hunden.

Jag vill träna mentalt kanske 1gång/dag.

Ja, det har jag också läst att de kräver mycket aktivering. Lite synd tycker jag.

Tollarna är väldigt uppdelade nu. Hälften är överaktiva idioter som kräver löjligt mycket aktivering i förhållande till jobbet dom är skapade för att utföra, och andra halvan är lata soffhundar som är nöjda med en timmes promenad om dagen. Skulle man däremot få tag på en "mittemellan-tollare", då har du en bra hund som kräver lagom med aktivering.

Går du på gymnasiet nu? Ska du skaffa en vuxen hund då? En valp är ju inte lämplig om du pluggar på gymnasiet. Ska du skaffa en vuxen är det ju lättare att se om individen passar dig. En tollare är ju ganska "krävande" så hur långa promenader är inte alls lika intressant som hur du tänkt träna och aktivera hunden.

Nej, jag går inte gymnasiet just nu men har sökt detta året. Hoppas att jag kommer in bara.

Jag har tänkt att köpa en valp i sommar. :):)

Tollarna är väldigt uppdelade nu. Hälften är överaktiva idioter som kräver löjligt mycket aktivering i förhållande till jobbet dom är skapade för att utföra, och andra halvan är lata soffhundar som är nöjda med en timmes promenad om dagen. Skulle man däremot få tag på en "mittemellan-tollare", då har du en bra hund som kräver lagom med aktivering.

Ja, jag vill gärna ha en mittimellan-tollare om det blir tollare. Jag har inte bestämt mig än. :( Det är svårt

Nej, jag går inte gymnasiet just nu men har sökt detta året. Hoppas att jag kommer in bara.

Jag har tänkt att köpa en valp i sommar. :):)
Kan vara mycket svårt att få tag på rätt slags tollare om du vill köpa en redan till sommaren.
Tyvärr är rasen för vacker för sitt eget bästa o många avlar på ren sk*t bara för att prångla ut valpar.

Det finns bra tollare, sådana som är jaktavlade o det finns utställningsvarianten med tvivelaktig mental förmåga.

Att träna 1g/v mentalt duger inte för en tollare.

Kan vara mycket svårt att få tag på rätt slags tollare om du vill köpa en redan till sommaren.
Tyvärr är rasen för vacker för sitt eget bästa o många avlar på ren sk*t bara för att prångla ut valpar.

Det finns bra tollare, sådana som är jaktavlade o det finns utställningsvarianten med tvivelaktig mental förmåga.

Att träna 1g/v mentalt duger inte för en tollare.

jag sa 1g/dag. Jag fattar att 1g/vecka är för lite för en tollare. men tycker du att tollare passar mig då?

jag sa 1g/dag. Jag fattar att 1g/vecka är för lite för en tollare. men tycker du att tollare passar mig då?

Ursäkta att jag läste fel!

Huruvida tollaren passar dig eller inte är svårt att avgöra från det lilla du skrivit.
Jag föreslår att du går på utställningar o bruks/lydnadstävlingar o gör dig bekant med rasen, både hundar/ägare o uppfödare, då får du en bättre bild av rasen o knyter kontakter.

mvh

Tollare är en svår ras när det kommer till avel då den expanderats ganska mycket på kort tid pga av deras sockersöta utseende. Vill du i första hand ha en lydnads och agility hund tycker jag du ska titta på en annan ras då tollaren i första hand är en apporterande jakthund.
Man kan liksom aldrig veta vad man får för typ av hund jag själv har 2 flattar den ena och första var precis sådan jag tänkt mej. Flamsig, energisk, smart och en riktig allround hund dock är nos arbete som spår, viltspår, eftersök m.m hans bästa ämnen. Inget jag hade tankar på innan jag skaffade honom men som sagt han är en toppen hund att träna olika saker med ett par dagar i veckan och sen bara umgås med.
Nästa hund min minsta flatte är tvärtom visst glad, energisk och väääldigt arbetsvillig men också otroligt lättstressad och uppe i varv. Denna hund är en riktig apportör visst funkar det att träna annat med honom med men man märker på honom vad han är född till att få göra och att han mår bäst av detta arbete även viltspår är en bra aktivitet.

Så från att velat träna mycket agility och lydnad så ägnar jag jag 2-3 dagar i veckan normalt åt att lägga blodspår och träna apportering med döda fåglar. Är detta inget man vill göra så tycker jag man ska kolla efter en annan ras då man som sagt i förväg inte vet vilken individ man får!

Andra förslag jag har är:
*Sheltie
*Pudel
*Collie

Tack för alla svar! Jag har bestämt mig för en Sheltie :love:, tyvärr ska jag börja på ett naturbrukgymnasium så jag kan inte köpa hund detta året:(

Ska du ha hunden på skolan bör du skaffa en 1-2årig hund till nästa läsår. Naturbruksgrymnasium brukar inte tillåta hundar yngre än 1år att "vara med i undervisningen" (om man kan uttrycak det så - ha med hunden i skolan osv). Där jag gick tilläts vi inte ha djur med oss förrän efter ett halvår helst skulle vi vänta till första läsåret var slut innan vi tog med djur till internatet.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 070
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 430
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 197
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 261
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka