Ja, såklart finns det betydligt värre ställen att bo på! Men för att vara ett fritt folkslag i en demokrati så är svenskarna väldigt lika varandra och "avarter" eller "original" är ingenting önskvärt.
Men det är okej! Det är inget fel på att vara svensk. Det är inget fel på att vara stöpta i samma form. Men man måste ju samtidigt vara medveten om hur läget ligger till och inte förneka det rakt av.
Jag håller inte med dig att svenskar är stöpta i samma form. För att det ska stämma så måste du exkludera alla invandrare från andra kulturer som kommit till Sverige de senaste 100 åren. Vi är många i Sverige som är första och andra (och tredje) generationens invandrare men nog fasen räknar jag oss till svenskar. Jag är andra generationens invandrare, född i Sverige, men kan inte säga att jag är helt opåverkad av kulturen från mitt ursprungsland. Det tror jag att få första och andra generatoinens invandrare är. Sverige är idag ett multikulturellt land och det finns stor diversitet. Om du inte ser det så umgås du nog i en rätt snäv krets av folk. Eller så räknar inte in oss i gruppen svenskar.