Är senskador ofta återkommande?

Carroo

Trådstartare
Hej!
Ni som har erfarenhet av senskador, är de ofta återkommande? Väldigt skeptisk till hästar som har haft senskada och blivit friska, känns som att det är något som återkommer lätt men har ingen erfarenhet av det. Är i dagsläget ute och letar efter ny häst och när jag hör senskada drar jag öronen åt mig. Vill gärna ha massa åsikter :)

Sv: Är senskador ofta återkommande?

Min förra häst fick en senskada när hon var 15 år. Hon fick ärrvävnad på senan efter det. Eftersom jag inte är någon tävlingsmänniska utan en skogsmulle så fungerade hon ändå. Vet inte om hon skulle hållt för annat eftersom jag inte testade. Hon togs bort som 19 åring pga annan skada. Ju yngre hästen är, desto bättre läker en senskada har jag förstått.

Inom fälttävlan är senskada en relativt vanlig skada. Flera av landslagshästarna har haft senskador.
Om hästen får tid på sig och ibland behandling är prognosen god. De brukar säga att det tar upp till 1 år innan man är tillbaka i samma belastning man tränade/tävlade i nivå med när skadan kom.

Som sagt de flesta blir bra och kommer tillbaka igen, inom ft.

Det låter positivt iaf, kanske inte borde vara så skeptisk då.

Jag är inte rädd för senskador.
Givetvis innebär dte inte att jag försöker framkalla dem, men OM de skulle uppstå ska rejält med vila och bra uppbyggnad som blir hästen som ny..

Min ponnytravare (russ) råkade ut för en senskada (böjsenorna på båda fram) som unghäst, tror han var 4 eller 5 år. Han behandlades och blev frisk. Idag är han 11 år, tränar och tävlar förfullt och har aldrig haft några som helst men av skadan sen han blev friskförklarad.

om inte skadan är alltför stor så verkar de som att dom flesta hästar kan användas normalt bara dom får tid på sej.
tror folk har för bråttom att sätta igång hästarna och att de är därför som många senskador går upp igen.

Våran arab fick en allvarlig skada i den djupa böjsenan.
Veterinärerna tyckte vi skulle avliva honom på plats då han aldrig skulle bli god nog att ens sitta på, han skulle ha ont resten av sitt liv.
Han var nyss fyllda 7år och vi bestämde oss för att försöka i alla fall.
Det var många års slit med behandlingar hit och dit och sedan igång sättningen, tog över 1år innan vi ens satt på han efter sista behandlingen.

I dagsläget är han nyss fyllda 11år och det bästa vi vet är att bomba fram i full galopp på en härlig lägda :)

han är helt återställd i senan, trotts att det var så illa med han.
(folk från djursjukhuset är väldigt paff över att han fortfarande lever!!)

Vi rider han nästan helt som vanligt, skritt, trav, galopp. Tränar mesta dels dressyr men rider även ut på tur.

Dock vågar vi inte hoppa med honom än, pga. våran feghet.
Vi vill hellre ha en levande, glad dressyr/tur häst än en hopphst som räcker någon månad och sedan har så ont att han måste avlivas...

Dock skall vi kolla upp han nu igen till sommaren och se i fall vi kan börja hoppa lite små hinder med han i alla fall, det borde ju inte skada.

Lycka till med ditt hästsökande, och du, även om de flesta skador läker så satsa på en fullt frisk häst, för vissa hästar håller ju inte för den träningen man vill sätta dom i; en sådan situation är inte kul..

Hälsn. Malin

Min mammas gammel gubbe född -83 (travare) gick ikull för ca 1 år sen & fick en rejäl gaffelbandsblödning. Med rädsla för att han skulle åldras fortare utan underhållning så släpptes han på bete maj-augusti. åb på klinik varannan månad & ultraljud. Han tappade otrolig muskelmassa men skadan läkte & idag är han en pigg & tokglad herre som är fullt ridbar i alla gångarter (skogsmulle häst) men mamma är rädd om honom till hans förtret, något han älskar är att dra iväg i långa galopper :D

Min dam fastande i eltråd i somras, och slet upp ett bakben ända in till skelettet = tåsträckarna av. Jag trodde att det var kört då senorna var av. Men vet sa att 80% blir helt återställda och idag, 8 månader efter olyckan, rör hon sig helt rent. Hennes framttd (inridning etc.) ser mycket ljus ut!

Jag tror inte att man behöver vara så rädd för senskador. Har hästen bara fått en ordentlig rehabilitering så är min erfarenhet att de flesta hästar kan belastas som innan skadan. Såg att någon skrivit att många fälttävlanshästar haft senskador och sedan funkar normalt igen och det tror jag beror på att fälttävlansryttare ofta är väldigt duktiga på uppbyggande arbete och verkligen ser till att stärka senor och ligament.

Hej!
Ni som har erfarenhet av senskador, är de ofta återkommande? Väldigt skeptisk till hästar som har haft senskada och blivit friska, känns som att det är något som återkommer lätt men har ingen erfarenhet av det. Är i dagsläget ute och letar efter ny häst och när jag hör senskada drar jag öronen åt mig. Vill gärna ha massa åsikter :)

På förekommen anledning vill jag bara här återupprepa mig utifrån dom olika senornas inverkan i dom olika belastnings faserna.

Isättningsfasen: Tåsträckaren och främre delen av gaffelbandet.

Belastningsfasen: Gaffelbandet och den ytliga böjsenan.

Överrullningsfasen: Böjsenan och dess förstärkningsband.

Avgörande faktorer är: rörelse,skoning,underlag och arbetssätt.

Beroende på trauma och om man nu som hovis får del av rätt diagnostik så väljer man lämpligt beslag,skoning för att avlasta just den senapparatur som för dagen är stressad. Hur man gör är helt ointressant, bara man ser till att underlätta just den tidigare överbelastade belastnings fasen.

Jag hoppas att detta kan hjälpa dig lite.

Vad härligt att han har blivit så bra :) måste kännas helt underbart när det var så illa. Hoppas att ni kan få hoppa lite sedan då om inte så får ni fortsätta att njuta av honom i dressyren och på uteritter :)

Blir att satsa på en häst utan tidigare senskador för min del men det är härligt att höra att det kan gå så bra när det väl har skett. En olycka sker så lätt, tråkigt när våra mysiga kompisar skadar sig.

Jag har ett varmblod som drabbades för en senskada för lite mer än ett år sen när han tävlades på travet(vet inte vilken typ av senskada)han kom då till en ny ägare och hon har låtit den läka ut,sen kom han till mig och hu rids han i alla gångartaer.En jag känner säger att han inte får gå på böjda spår,galopperas mycket eller hoppas.Har hon rätt eller kan han ändå gå lite lättare dressyrpass?

Precis.

Det gäller ju att specifisera vilken typ av senskada det gäller.

Och prognosen är väldigt olika vilken sena det gäller och vart på senan skadan uppkom.

Ett exempel är en vän vars häst var mystiskt halt i omgångar och ATG hittade inget, sedan visade det sig efter ca 5 månader att den hade en senskada i en senfäste nere mot hoven, inget av de vanliga fästena alltså.

Den fick stikt boxvila med 2 tim/prom per dag.

Men det fick ingen ordning så den avlivades.

Själv har ju min valack skadat 4 senor väldigt allvarligt. Tåsträckan har ju bra prognos.
Det är värre med gaffelnband och förstärkningsband.

Enl ATG täby så är just förstärkningsbandet vanligt att det går sönder på äldre hästar. (över 14 år)
Och där är inte prognosen så god som jag förstått.

min häst fick en senskada när han var 4/5 år, senan gick inte av,
och jag vet inte om han behandlades (men det gör man väl? eller? :confused:) nu är han 9 år,
och jag tränar massor dressyr med honom, borde han inte fått upp "musklerna" & senan igen då så man kan hoppa lite mer med honom?
hoppar med honom ca. 3ggr/mån & han har fin hoppteknik.
ägaren innan mej red också massor dressyr & hoppade ca. 2 ggr/mån.

har inte skadan fått läka ihop ordentligt innan hästen blivit igång satt är ärrvävnaden känslig och kan gå upp igen. Tänk på att om du köper en häst med en gammal senskada är risken för reservation i försäkringen väldigt stor.

om hästen har en senskada, hur ska man behandla då?:confused:
min häst har aldrig haft elr har men är lite nyfiken bara:D

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 454
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
358
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
27 28 29
Svar
567
· Visningar
43 923
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 642

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka