Är senskador ofta återkommande?

Sv: Är senskador ofta återkommande?

Vet en häst som fick en senskada. Ägaren lät den stå ett år och få föl. Nu är den igång igen och tävlar på 1.30 nivå och är superfräsch. Tanken är nog att den ska kunna gå 1.50.

Gick in på lite trådar för att se om kunde få lite uppmuntran och det fick jag ju:-) En av mina hästar drullade till sig något gräsligt i hagen och skadade djupa böjsenan v fr. Kändes väldigt tungt när det hände och hon hade väldigt ont. Lyckades vricka kotan också förstås. Men det verkar ju helt klart finnas hopp. Vi tänker ge henne all tid så hoppas vi komma tillbaka till distansbanorna då, typ 2010:-)

Hoppas att det går bra och att ge det mkt tid är nog inte alls fel. Tyvärr så går man ofta allt för fort fram efter skada, gäller inte bara hästen utan även en själv. Håller tummarna för er och håll ut så kommer de roliga dagarna tillbaka :)

Gick in på lite trådar för att se om kunde få lite uppmuntran och det fick jag ju:-) En av mina hästar drullade till sig något gräsligt i hagen och skadade djupa böjsenan v fr. Kändes väldigt tungt när det hände och hon hade väldigt ont. Lyckades vricka kotan också förstås. Men det verkar ju helt klart finnas hopp. Vi tänker ge henne all tid så hoppas vi komma tillbaka till distansbanorna då, typ 2010:-)

Tack för omtanken Carroo! Jag var faktiskt, för en gång skull, mer pessimistisk än min veterinär i det här fallet. Djupa böjsenan är sämre prognos på än ytliga, men även på dessa skador gäller ju att det är tid som behövs. Men det är vare sig lätt eller roligt att hålla en häst i tävlingskondis på box.. Var två veckor sedan det hände. Får väl trösta mig med att hon tappar kondisen vartefter och blir lite mindre arg panter.

*KL*

Min arabherre fick ju en senskada på djupa böjsenan på ett bakben. Dubbeldålig prognos iom djup böjsena och så bakben.

Han klarade sig från att få tillbaka problemen trots utsläppt i stor hage i förtid med spring där, bock brall och bus. Nu var han ju T-märkt och det var aldrig ens aktuell att se om han kom tillbaka till 'full träning'. Men det gick inte se minsta lilla tecken efter senskadan, ens ärrvävnad, och bus och brall i hagen etc gick utmärkt.

Dock fick han tas bort av spatt, så långsiktigt kan jag inte svara på hur det varit. MEN, enligt veterinären så iom att han var helt ohalt, det inte fanns minsta lilla påvisbart på senan att den ens varit skadad etc så var det osannolikt det skulle påverka om jag inte tänkte göra galopphäst eller fälttävlanshäst av honom på ålderns höst, och då skulle nog t ex hans has (anl till t-märkn) paja först. Jag tyckte att iom senskadan så 'nu har han hoppat sitt sista språng', vilket veterinären tyckte att det inte fans någon anledning till, dvs han skulle utmärkt väl kunna hoppa igen.

Så, en begynnande solskenshistoria iaf, med res för att jag inte vet hur det skulle gått i 'längden', dock kan faktiskt inte heller jag se varför den inte skulle hållit för att komma tillbaka till hans tidigare nivå (ridas ute i alla gångarter, hoppa upp till metern - det var en maxad D-ponny), och enstaka dressyrpass på bana. Och hade han inte varit T-märkt innan så högre än det.

I hans fall så det som i allt elände var POSITIVT var att det var en traumatisk senskada (fastrullning box, skadade senan när han sparkade sig loss), och inte en utmattningsskada, de har sämre prognos.

Vad göller KÖPA en häst med en tidigare senskada så skulle jag inte göra det om den var färsk och/eller jag hadehöga ambitioner. Men en utläkt senskada där hästen var tillbaka i arbete, och med mina ambitioner (motsv LA hopp/dress/ft) så skulle jag inte backa. Men jag skulle ul:a senan vid vetbes.

Tackar Alex, härligt med lite positiva historier. Trist att han blev dålig på annat vis. Jag provade att låta henne ha B o T i 14 timmar i sträck här nu och svullnaden blev bättre. Finns en annan tråd om detta här. Lite intressant för jag har hört att man absolut inte ska linda med B o T vid senskada. Min veterinär rek. det från nu och framåt. Det akuta stadiet är ju över. Så jag gör nog allt som vet rek. Han är hästveterinär. Nytt u l om 2,5 månad.

Min herre hade BoT dygnet om i flera månader vid sin senskada.

JAG hävdar att det bidrog till den förträffliga läkningen.

Första tiden hade jag det inte, då man ju inte rek att linda senskador längre. På andra UL 6 v efter det första fanns INGEN läkningsbild alls, där blev jag lite deppig. Så sen började jag med BoT paddar och fleecebandage, kändes som att SÄMRE kunde jag ju inte göra ngt.

Nästa UL, som jag inte riktigt minns när det var, men kanske 12 v efter visade utomordentligt fin läkningsbild och de var FÖRVÅNADE hur kanonfint det såg ut. Han 'läkte ut' senskadan på rekordtid. (Läkte ut = hur det ser ut på UL, senan är ju inte hel bara för den ser fin ut, den ska ju repareras med).

V fick gå 5 min/dag från början. Skadade sig i oktober. Boxvila hela tiden men ökande prommisar. Han fick efter 6 v gå i liiiiten sjukhage om lugn, men han var snäll som ett lamm på box, men inte i sjukhage så det blev box och boxhage, och enligt vet skulle det få förbli så minst 6 mån, men troligare 9 mån. Med utökad motion givetvis.

På julafton (!) släppte jag ut honom. MASSOR i förtid, men han var så nere och deppig av att stå och mögla i sin box. Vi var uppe i 60 - 90 minuter prom/dag, uppdelat på flera kortare promenader. Jag visste att jagtog en ENORMT risk, men just för han var T-märkt så satte jag psykiskt välmående och livskvalitet först, och att ha honom hopdeppad på box ett halvår till och sen få ta bort i värsta fall, jag skulle ha svårt att leva med det. Med en häst som hade 'mer att komma tillbaka till' hade jag INTE tagit den risken. Men som läget var så.

Så jag släppte ut honom i stor hage med polarna, drogade ner hela stallet (god jul hästarna, här får ni en liten jul-shot av matte :devil:) och släppte ut. Det blev spring ändå, och bock, och bus, och brall, och än mer spring. Och så fortsatte han, i gammal god stil. Jag var SJUKT nervös för UL:et i januari , det som var 12 v efter det andra och totalt 4,5 månader efter skadan. Dock var det ju det som visade utläkt skada utan ett spår av varken skadan eller ärrvävnad. Dock som sagt hade ju senan inte blivit 'frisk' igen utan hade rep fas etc kvar. Men min våldsamma chansning höll.

Vi gjorde ett nytt ul i april, lika fint, fortfarande inte ett spår av skadan. Och ingen svullnad, smärta eller ngt från senan. (han fick in spatt där under våren med, tyvärr, synnerligen aktiv och smärtsam)

Det här är 14 april 2007.. Dvs innan senan eg skulle tåla full belastning, och han har roat sig med dylika grejer i hagen sen julafton 2006. INTE någonstans rekommendabelt och en enorm chansning, men den gick hem som sagt (men jag skulle INTE Vågat göra det med en annan häst med andra förutsättningar att komma tillbaka till full brukbarhet) (Senskadan var på VB, man ser att senan är rakad sen UL strax innan)

thumbnail.aspx

thumbnail.aspx

thumbnail.aspx

Sen UL:ades den en gång till i oktober, dvs ett år efter skadan. Då syntes aningens förändring (ärrvävnad), men minimalt.

TYvärr togs han ju bort januari i år (pga spatt), 1 år och 3 mån efter senskadan, men under den tiden spökade senan inte en enda gång, trots kraftig överbelastning av det benet under en period pfa hälta andra bak.

Än så länge är hon lugn i boxen, men det har ju bara gått 14 dagar.. Om en vecka skulle jag få släppa ut i 3 x 3 m hage och där ska hon stå i 6 månader. Gradvis ökande promenader. Jag hoppas hon klarar att stå ute i sjukhage. Frisk luft o utsikt tror jag är bra, men jag tar inga risker. Jag begär i detta skede inte att hon ska bli tävlingshäst igen. I första han nu, så pass återställd att veterinär bedömer att hon tål att bära föl. Då betäcker vi henne till våren 8-9 mån efter skadan blir det ju då.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 454
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
358
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
27 28 29
Svar
567
· Visningar
43 916
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 642

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka