Sv: Är senskador ofta återkommande?
Min herre hade BoT dygnet om i flera månader vid sin senskada.
JAG hävdar att det bidrog till den förträffliga läkningen.
Första tiden hade jag det inte, då man ju inte rek att linda senskador längre. På andra UL 6 v efter det första fanns INGEN läkningsbild alls, där blev jag lite deppig. Så sen började jag med BoT paddar och fleecebandage, kändes som att SÄMRE kunde jag ju inte göra ngt.
Nästa UL, som jag inte riktigt minns när det var, men kanske 12 v efter visade utomordentligt fin läkningsbild och de var FÖRVÅNADE hur kanonfint det såg ut. Han 'läkte ut' senskadan på rekordtid. (Läkte ut = hur det ser ut på UL, senan är ju inte hel bara för den ser fin ut, den ska ju repareras med).
V fick gå 5 min/dag från början. Skadade sig i oktober. Boxvila hela tiden men ökande prommisar. Han fick efter 6 v gå i liiiiten sjukhage om lugn, men han var snäll som ett lamm på box, men inte i sjukhage så det blev box och boxhage, och enligt vet skulle det få förbli så minst 6 mån, men troligare 9 mån. Med utökad motion givetvis.
På julafton (!) släppte jag ut honom. MASSOR i förtid, men han var så nere och deppig av att stå och mögla i sin box. Vi var uppe i 60 - 90 minuter prom/dag, uppdelat på flera kortare promenader. Jag visste att jagtog en ENORMT risk, men just för han var T-märkt så satte jag psykiskt välmående och livskvalitet först, och att ha honom hopdeppad på box ett halvår till och sen få ta bort i värsta fall, jag skulle ha svårt att leva med det. Med en häst som hade 'mer att komma tillbaka till' hade jag INTE tagit den risken. Men som läget var så.
Så jag släppte ut honom i stor hage med polarna, drogade ner hela stallet (god jul hästarna, här får ni en liten jul-shot av matte
) och släppte ut. Det blev spring ändå, och bock, och bus, och brall, och än mer spring. Och så fortsatte han, i gammal god stil. Jag var SJUKT nervös för UL:et i januari , det som var 12 v efter det andra och totalt 4,5 månader efter skadan. Dock var det ju det som visade utläkt skada utan ett spår av varken skadan eller ärrvävnad. Dock som sagt hade ju senan inte blivit 'frisk' igen utan hade rep fas etc kvar. Men min våldsamma chansning höll.
Vi gjorde ett nytt ul i april, lika fint, fortfarande inte ett spår av skadan. Och ingen svullnad, smärta eller ngt från senan. (han fick in spatt där under våren med, tyvärr, synnerligen aktiv och smärtsam)
Det här är 14 april 2007.. Dvs innan senan eg skulle tåla full belastning, och han har roat sig med dylika grejer i hagen sen julafton 2006. INTE någonstans rekommendabelt och en enorm chansning, men den gick hem som sagt (men jag skulle INTE Vågat göra det med en annan häst med andra förutsättningar att komma tillbaka till full brukbarhet) (Senskadan var på VB, man ser att senan är rakad sen UL strax innan)
Sen UL:ades den en gång till i oktober, dvs ett år efter skadan. Då syntes aningens förändring (ärrvävnad), men minimalt.
TYvärr togs han ju bort januari i år (pga spatt), 1 år och 3 mån efter senskadan, men under den tiden spökade senan inte en enda gång, trots kraftig överbelastning av det benet under en period pfa hälta andra bak.