Sv: Är så less på min kropp (gnällig)
Francess skrev:
Åh, du anar inte vad JAG fått höra! Eller jo, det gör du nog. ;-)
Som klassikern, makens moster uttalade en tvärsäker sanning vid en familjesammankomst, naturligtvis enbart riktat mot mig och i "enrum": Vi skulle ställa oss i kö för adoption, för det hjäpte mot "sånt"! Jag hade nyss (några månader tidigare) fått missfall = "sånt"...sen när hjälper adoptioner mot missfall? Plus att vi säkerligen skulle bli med barn direkt. Jaha, tyckte jag, och då ska man avbryta adoptionsplanerna omgående? Snacka om cyniskt!
Numera blir jag vansinnig när någon talar om för mig att de minsann VET att man blir med barn om man skaffar hund (vi har skaffat hund, fyra stallkatter, 25 höns, en mindre flock getter och ett varierande antal hästar - ft har vi tre...och allt detta utan att bli med barn!). Eller om man slutar tänka på det. Eller slutar stressa. Eller om man bara blir lite gladare och mår lite bättre.
Jättegulligt att folk bryr sig och engagerar sig...men har något av ovanstående någonsin fått fart på spermer som utsatts för kemikalier i avsevärd omfattning??? Varför inte bara trolla med knäna på en gång?!
Men det är inte lätt för omgivningen heller! Du går ju EMOT normen! Det stör livet ur en del. Ännu värre hade det varit, tror jag, om du hade deklarerat att du inga barn ville ha - trots fast sällskap.
På tal om hund, jag hade en väninna på brukshundklubben en gång tidernas begynnelse, som berättade att hon och hennes man hade försökt att bli gravida i 16 år!
Hon var vid det tillfället 36 och jag med mina knappa 20, hade förstås svårt att förstå även om jag kände med henne så klart.
Hon berättade att det värsta var inte eviga misslyckanden och grusade förhoppningar utan att just
OMGIVNINGEN kunde vara så plump och dum. Hon menade att folk "inte förstår bättre", men att hon till slut tröttnade. Hon hade två hundar och en dag sade hon till familjen (egna föräldrar, kusiner, svärföräldrar etc) att "den dagen jag skaffar en tredje hund, så behöver ni inte fråga mer - då har vi gett upp och det får bli hundar för hela slanten".
Kort därpå skaffade hon sig en hund till och familjen tystnade märkligt nog. Ingen föreslog huskurer eller annat mer. Hon bekräftade det du säger - att det var mer fokus på henne än på mannen. Kanske för att det var lättare att prata "kvinnor emellan", men jag vet ärligt talat inte vem det var fel på - eller om det fanns något fel. Jag har för mig att de inga fel hade hittat på vare sig henne eller maken.
Oavsett vilket, så fick de nog båda sin beskärda del av "trist uppmärksamhet" och "välmenta, icke-fungerande råd" - men min väninna upplevde ändå att det som sades var mer riktat till "stackars henne som inga barn kunde få". Det var väl lika synd om mannen?!
I och med att intresset var så stort för henne så upplevde hon det också som kritik - även om det kanske inte var menat så.
Numera har hon faktiskt barn, de adopterade ett barn till sist, men det är en annan historia.
Så jag tror att Mandalaki har lite fel. Den krassa verkligheten är säkert sådan att man som kvinna får höra mer för att många har svårare för att närma sig männen och diskutera mannens eventuella biologiska könsbrister. Kvinnans inre könsdelar är på något sätt mer allmän egendom och att hon har brister, det vet vi ju redan...