Är så less på min kropp (gnällig)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är så less på min kropp (gnällig)

Men, du som är läkare. Kan du förklara vad det kan handla om för några sammanväxningar efter en GBP? Och varför skullde drabba äggledarna i så fall? De har ju inte ens varit där nere och rotat vid operationen?

Det blir säkert som du säger, upprepade spermaprov. Jag har bara en känsla av att de gärna gör en omfattande undersökning och utredning på kvinnan i första hand...även om man redan gjort vissa saker. Har nämligen lagt märke till att läkare inte gärna lyssnar på alt litar på andra läkares undersökningar och diagnoser (inget illa ment!). De vill gärna göra samma saker själva innan de går vidare. Men hellre att det blir gjort ordentligt en gång till, än att bli bemött som i Helsingborg. Kanske de i Halmstad tar spermaproverna mer på allvar? Jag har kvar på en lapp nånstans hans värden...minns inte på rak arm var den är bara...men jag har sparat den "om ifall att" under hela tiden.

Jag får väl återkomma på onsdag när jag har ringt! Tack för din omtanke och att du har tagit dig tid med mig!!!

Hej!
Usch, vad det är jobbigt när kroppen försöker lura en. Jag och min sambo har försökt bli med barn sedan april -03. INGENTING har hänt, inte ett endaste plus. Däremot har jag blivit skengravid flera gånger vilket gjort att jag slutat lita på att illamående, yrsel, trötthet etc. skulle betyda något. Så jag bestämde mig för att det enda som räknas är utebliven mens. DET är ju iallafall ett tydligt tecken om man har en någorlunda regelbunden cykel och vet säkert när man har ägglossning.
Så jag hade ÄL dag 12, konstig svart blödning + mensvärk dag 25 (visade sig vara kontrastvätska från äggledarröntgen) och HÖG temp. Plus illamående, yrsel, ömmande bröst, trötthet etc.

På dag 33 är jag hos doktorn och tar prover; hCG=0 och progesteron=57. Det visar sig att min uteblivna mens berodde på att jag fått en ANDRA ägglossning. Mensen kom på dag 43. Så numera kan jag inte lita på min kropps signaler ÖVERHUVUDTAGET. Suck!!!

Det är så himla orättvist att man ska få en massa gravsymptom och indikationer så hoppet stegras och att man blir alldeles förkrossad när mensen kommer.

Jag hoppas verkligen att ni har tur den här gången och om inte så någongång blir det din tur att stå där med ett pyre i famnen.

Sista av allt så skulle jag vilja rikta mig till alla er engagerade och medkännande trådsvarare. Att inte bli med barn är OERHÖRT påfrestande och det är ännu jobbigare (tycker jag) att nästan alla som redan har barn är MYCKET snabba med att påpeka att dom själva minsann blev gravida på första försöket, vissa tillochmed innan dom ens försökte.
Den sorg, ilska och förtvivlan som jag känner över att min kropp vägrar bli gravid blir inte mindre av att andra talar om hur lätt dom själva hade att bli gravida. Det känns lite som att dom strör salt i såren.
Jag förstår att dessa kommentarer inte kommer av elakhet men jag skulle ändå vilja vädja alla er som blivit gravida utan minsta problem:
SNÄLLA, dra inte upp hur lätt det var för er att bli med barn när ni diskuterar barnlöshet. Det gör bara att man känner sig ännu mer som ett unikum.

Mvh Halloy

Alla buköppningar kan ge sammanväxningar. Men det är ovanligt att de sker i andra änden mot vad man varit och rotat i, det skulle vara om du fått någon infektion som sjönk ned mot lilla bäckenet efteråt tex.

En del läkare kan vara logiska också... Det finns ingen mening med att spilla tid med att titta på dina äggledare OM det nu skulle visa sig att spermaprovet är så dåligt att man behöver göra ICSI oavsett. Jag genomgick tex hela proceduren inkl bebisen :love: utan att någon hade undersökt mina äggledare. Så finns det tveksamheter kring spermaprovet förra gången är det rätt ände att börja i nu, eftersom de ska tas med lite mellanrum.

Till Halloy - om du fått en reaktion med lätt infektion på kontrastinjektionen så har du en "ursäkt" för att vara osynkad med dubbla ÄL efteråt. Du ska se att mensen och ÄL blir regelbunden igen när det är över, förhoppningsvis redan nu. Har ni lämnat flera spermaprov?

*kram* till alla som försöker göra bebisar :bow:

Inga infektioner vad jag känner till i alla fall. Fick ett par lättare UVI:er ett par, tre månader efteråt, men det var väl inte det du menade antar jag.

Det ska bli intressant att se vad de säger när jag ringer på onsdag fm! Hoppas vi kan få en tid ganska snart för det första besöket. Vi är ju inte purunga längre och har försökt rätt länge nu (sen januari 2000). Vi får väl helt enkelt propsa på att de börjar med spermaprovet, om de inte tänker på det själva. Men det låter ju logiskt, som du säger.

Tack snälla för all hjälp! Det betyder mer än du anar.

Halloy, ville mest bara saga att jag haller med dig. Vi har ocksa forsokt sedan april -03 och annu har inget hant. Jag ar nu inne pa 5:e kuren Clomid (Pergo) och har en kvar innan vi gar vidare. Har ocksa upplevt att folk ar valdigt snabba att "skryta med" att de blev gravida snabbt, allrahelst precis efter att man sjalv har oppnat sig och erkant att man har problem.

Tack själv :)

Det skadar ALDRIG att vara ordentligt påläst i det här ämnet. Olika landsting har olika regler och de sparar ju pengar om folk tröttnar och hoppar av utredningarna eller faller för åldersstrecket. Alla jag har stött på har varit oerhört proffsiga, men man har ju en stor fördel av att vara inne i sjukvården själv och veta vem man ska vända sig till.

Väg allt ni får höra mot fakta ni kan läsa på infertilitetslänkarna tex, och var inte undfallande vid ett besök! Det kostar heller inget att bara rådfråga en privatklinik hur de skulle lagt upp en plan för er, och sedan jämföra med landstingets plan.

Halloy skrev:
Sista av allt så skulle jag vilja rikta mig till alla er engagerade och medkännande trådsvarare. Att inte bli med barn är OERHÖRT påfrestande och det är ännu jobbigare (tycker jag) att nästan alla som redan har barn är MYCKET snabba med att påpeka att dom själva minsann blev gravida på första försöket, vissa tillochmed innan dom ens försökte.
Den sorg, ilska och förtvivlan som jag känner över att min kropp vägrar bli gravid blir inte mindre av att andra talar om hur lätt dom själva hade att bli gravida. Det känns lite som att dom strör salt i såren.
Jag förstår att dessa kommentarer inte kommer av elakhet men jag skulle ändå vilja vädja alla er som blivit gravida utan minsta problem:
SNÄLLA, dra inte upp hur lätt det var för er att bli med barn när ni diskuterar barnlöshet. Det gör bara att man känner sig ännu mer som ett unikum.

Mvh Halloy

Kära Sunshine och halloy,

Jag förstår att det måste kännas svårt och jag brukar tänka mig för. Det är egentligen rätt ointressant hur snabbt man blev gravid, om man är någorlunda frisk. För den som kämpar måste det kännas ungefär som för en svårt fysiskt handikappad när en person berättar för honom/henne hur han åker skidor, spelar golf, spelar fotboll med barnen etcetera. Det är klart att det känns, och gör ont. :(

Jag brukar tänka mig för, men tack för påminnelsen! Lycka till nu, Francess, Halloy och Sunshine! (och alla andra som kämpar)

/Kram Priffe

Senast ändrad:

Det har du verkligen rätt i! Känns ibland som att man måste veta mer än de som jobbar inom vården för att få rätt behandling. Kunskap ÄR makt!

Tack än en gång! Har sparat IRIS-länken (vi var medlemmar några år, men inte det senaste, det kändes bara ännu värre när vi fick hem medlemsbladet...).

Här är en till med samma erfarenheter. När folk (kvinnor) har frågat "när vi ska barn då" och man börjar förklara så kommer det väldigt snabbt i retur hur fort det gick för dem. Oftast med ett stort leende. Har ingen förklaring på varför, kanske de känner sig bättre och mer kvinnliga och "mammiga"? Dvs bättre avelsston än en annan...? Kan inte förstå varför man måste trycka ner det i halsen på den som precis suttit och avslöjat nåt så personligt och känsligt. Ännu mer oförklarligt känns det när det kommer från ens egen svägerska, som ändå har större inblick än de flesta. Som sitter och berättat hon minsann är luttrad vg vänta på att bli med barn...hon som slängde p-pillerna och blev gravid efter först första och sen andra mensen! Och varför ska det genast antas att det är mig som kvinna det är fel på??? Min svärmor är precis sån! Hon vägrade lyssna på det örat att det faktiskt kunde vara hennes älskade son som "fallerade"!

Och varför, varför, varför döms man ut som kvinna om man inte kan få barn??? Varför sitter ens värde som kvinna i själva barnalstrandet??? Ännu värre är det nog ändå för de kvinnor som inte ens vill ha barn och jämt måste försvara sig. De räknas ju inte ens som riktiga kvinnor. Helt sjukt!

Francess skrev:
Och varför, varför, varför döms man ut som kvinna om man inte kan få barn??? Varför sitter ens värde som kvinna i själva barnalstrandet??? Ännu värre är det nog ändå för de kvinnor som inte ens vill ha barn och jämt måste försvara sig. De räknas ju inte ens som riktiga kvinnor. Helt sjukt!

Vilket härligt brandtal! :bow:

Jag kan inget annat än att instämma! Bara det att du skrev att läkaren sade att du kunde medicineras, trots att det inte skulle behövas! :mad: :mad:

Jag ställer mig samma fråga som du - varför ifrågasättskvinnan alltid i första hand och mannen sedan? kan det vara för att män "alltid vill" och därför kan antas vara fertila till sista andetaget?

Jag blir precis lika upprörd som du! Nu har jag inte personligen haft de bekymmer som du har, men jag tycker många gånger att kvinnor ofta sätter sitt värde i relation till hur många barn de själva fött fram. Jag vet inte hur det känns att vara adoptivförälder, men jag fick mig en tankeställare när en väninna berättade att hon inte kände sig som en "riktig kvinna" eftersom de i sista stund gjorde kejsarsnitt.

Det är ju helt sjukt!! Förälder är man väl oavsett hur barnen har kommit till en? Kvinnor och män är vi väl oavsett om vi har barn eller ej?

Ingen ifrågasätter en vuxen mans manlighet om han inte har barn. han har väl bara haft otur och inte hittat rätt...

Kvinnan döms hårdare och ofta hårdast av andra kvinnor. Det är rent ut sagt förfärligt.

Arrgghh- behöver du medlemmar i din kampanj så anmäler jag mig bums!

/Priffe i givakt :cool:

Hälften av barnlöshet beror på männen och den delen ökar. Som tur är vet de allra flesta som jobbar med infertilitet det. :bow:

Däremot finns det ju inga bra behandlingsmetoder för att få fart på spermierna så i tveksamma fall stimulerar man ofta kvinnans ägglossning eftersom det är enda halmstrå man har att ta till medan man väntar på att gå vidare med IVF.

I mitt fall med min första graviditet var det ingen tvekan var "felet" låg. Spermier som inte simmar befruktar inga ägg spontant :o

Vi har aldrig smusslat med det och jag kan inte se att det på något sätt gör pappan till mindre "man". Tvärtom - törs man stå för att man inte är perfekt och vidtar åtgärder för att kunna bli pappa så är det väl coolare. Och det märks att folk undrar och lyssnar nyfiket när man berättar om det ;)

Förmodligen skäms infertila män ännu mer än infertila kvinnor så det är därför fakta inte når allmänheten !

Åh, tack! Jag blir bara lite upprörd när det gäller det ämnet *rodnar*. Det blev jag iofs "innan" med.

Samma svägerska jag berättade om i tidigare inlägg sa rakt ut att hon inte kände sig som en riktig mamma(kvinna) när hon inte kunde amma sitt första barn. Hon hade jätteågren över detta. Själv tycker jag hon är rätt överspänd i det stora hela...huvudsaken måste ju ändå vara att man får i ungen mat och att h*n växer och utvecklas som h*n ska? Helt sjuka krav "man" sätter på sig själv för att "räknas"!

En sak till. Man är faktiskt en familj även om man inte har några barn. Ett gift par (eller sambos för den delen) är faktiskt en familj också! Fast en barnlös familj.

Det mest sjuka är ju att det är andra kvinnor som dömer och fördömer. Har aldrig hört en man uttala sig om att "ja, hon där är ingen riktig kvinna för hon kan inte få barn". Tycker faktiskt att män i allmänhet har större empati och medkänsla med barnlösa kvinnor än vad medsystrarna har. Usch och fy, säger jag bara!!!

vill bara gratulera till viktminskningen otroligt strongt av dig. :banana:

Av någon anledning dömer inte samhället män som inte kan bli pappa lika hårt. Det tycks synd om istället. Som kvinna räknas man däremot inte riktigt. Jag tror inte att det har att göra med att män skäms mer än kvinnor! Det är snarare den allmänna inställningen. Det är ju jättebra om personal som jobbar med infertilitet har en bättre inställning, men det är ju inte där man lever. Man lever i sin familj, på sin arbetsplats etc och det är där man får höra "sanningen".

Ta tex min svärmor! Hon vägrar lyssna på det örat att det är maken som troligtvis ligger bakom vår barnlöshet! Du anar inte vad jag fått höra under åren, olika huskurer jag ska ta till, att akupunktur borde hjälpa, eller att det är mitt immunförsvar som bekämpar hans spermer. Det kan tydligen inte vara tvärtom... Du ska se att om vi får till det med IVF el dyl att hon lyckas vända på det då med! För det kan ju bara inte vara fel på honom!

I vårt fall handlade det inte om att stimulera ÄL i väntan på annan behandling. Vi blev inte ens erbjudna något annat. Efter avslutade kurer med Pergo blev det tyst och stilla eftersom läkaren där inte visste vad hon skulle göra eller om hon ens kunde göra nåt för oss och vi valde då att inte propsa på nåt, utan lägga allt på is och ta igen oss efter två fruktansvärt jobbiga år.

Det är i alla fall bra att man kan hjälpa slöa spermer på vägen genom olika metoder! Hmm, en tanke dök upp precis. Sånt här ska man väl inte säga högt, men infertiliteten bara ökar och ökar...är inte risken stor att man avlar på låg fertilitet genom att ta slöa eller overksamma spermer och befrukta ägget på konstgjord väg? Ibland är det ju dessutom både mannen och kvinnan som är lågfertila (slöa spermer och ingen ÄL). Hur blir det då med avkommans egen fertilitet? Som sagt, bara en tanke som dök upp!

Tack ska du ha. Livet har onekligen blivit bättre på alla sätt!

Francess skrev:
Av någon anledning dömer inte samhället män som inte kan bli pappa lika hårt.

Ta tex min svärmor! Hon vägrar lyssna på det örat att det är maken som troligtvis ligger bakom vår barnlöshet! !

Här svarar du själv på varför "samhället" inte dömer männen.

Okunskap och fördomar. De flesta tror ÄNDÅ att det är kvinnans fel om det inte blir några barn :smirk:

Och visst avlar man på infertilitet!

Men en stor andel av åtminstone den manliga infertiliteten är miljöbetingad. Iofs skulle man kanske hellre avla på män som stod emot miljögifterna om man vill ha generationer anpassade för framtiden :cool:

Hej,
Tänkte bara berätta lite om vad jag vet eftersom vi också hör till Halmstad och gjorde vår utredning där.
På KK i Halmstad har de en särskild enhet som gör Inf.utredningar och ev. hormonbehandlingar.
För själva IVF remitteras man till Sahlgrenska i Göteborg eller till Malmö. Vi fick 3 landstingsbetalda försök på Sahlgrenska som tyvärr inte lyckades utan vi sökte sedan privat till CURA-kliniken i Malmö.

Har Ni redan gjort en utredning tycker jag absolut Ni ska stå på Er så att ni inte behöver göra en hel utredning i Halmstad också. Möjligtvis om Ni gör ett spermaprov till men det görs ju inför IVF ändå. Där brukar vara upp till ett års väntetid i Halmstad för att få göra utredningen och sedan kan det vara 1-2 års väntan innan man får göra IVF.

Stå på Er och försök få dem att remittera Er direkt.

Lycka till!

Håller helt med! Vad bra med lokal info! :bow:

Francess - försök i första hand att bara få en remiss från Halmstad direkt till IVF dit det är kortast väntetid och tryck på att ni redan HAR fått vänta och är färdigutredda och att du kommer ha gått ned i vikt lagom tills väntetiden för själva IVF:en är slut.

Men VEM dömer :confused:? Vi lever i Sverige på 2000-talet. Jag har inga barn, men tanken har aldrig föresvävat mig att nån skulle tvivla på att jag kvinna för det. Jag har aldrig hört någon ens antyda nåt sånt om varken mig eller nån annan kvinna utan barn.

För mig låter det som en projicering: man ifrågasätter själv sin kvinnlighet men applicerar sitt ifrågasättande på omgivningen i stället.

Det är klart att man är kvinna även om man inte har barn. Man är kvinna, men saknar bara en erfarenhet som de allra flesta kvinnor har. Sen kan det faktum att man inte har barn innebära en stor sorg för vissa och vara ett medvetet val av andra - men alldeles äkta kvinnor är de allihop, ändå.

Det dar med huskurer har jag ocksa fatt hora till leda!! Eller; "det ar bara att slappna av och inte tanka sa mycket pa det". :crazy:

Jag har faktiskt en vaninna som, efter att ha fott tva barn i snabb foljd (givetvis blev hon gravid pa forsta forsoket bagge gangerna), sade till mig att hon foredrar att umgas med andra foraldrar for de forstar hur det ar att ha barn, med tidiga kvallar osv osv. Sedan dess har jag inte hort fran henne. Jag ar alltsa ratad som kompis for att jag inte lyckats bli gravid!! :mad: :( :confused:
(fast det maste sagas att hon helt givit upp sitt tidigare liv med hastar osv och numera endast lever for och genom sina barn, sa det kanske inte ar sa konstigt att man inte passar in da?)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn vet inte ens riktigt vad jag vill med detta eller vad jag egentligen vill skriva, me. Behöver nog bara skriva av mig... Jag har mått...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 472
Senast: Treo
·
Kropp & Själ Jag måste bara få gnälla. Tror inte jag kan få några bra råd ändå om jag ska vara ärlig. Min kropp är världens skitstövel. Den har...
Svar
4
· Visningar
966
Senast: tuaphua
·
Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
18 403
Gravid - 1år Nu är jag lite pirrig i magen... Jag och min sambo vill gärna ha barn och har tänkt oss en knodd som nästa år, vi har dock inte börjat...
2
Svar
26
· Visningar
4 297

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka