Är ni teori-intresserade? Hur gör ni?

Nej, om jag förstår dig rätt så håller jag med om att den ridning jag sett läras ut bygger väldigt mycket mer på positiv förstärkning än vad du beskriver. Att hästen ska ha möjlighet till respit är en självklarhet, det handlar inte om att hindra hästen i sina försök att göra fel och komma undan, det handlar om att hjälpa hästen göra rätt. Om hästen inte gör rätt, så slår man inte hårdare med samma hammare (fortsätter hålla i tygeln tills hästen "ger sig" och gör rätt), utan försöker slå mer exakt, eller på ett annat sätt. Respit är inget man ska förhindra hästen att få, utan tvärtom något som hästen alltid ska ha möjlighet till. Och om hästen ställer upp och anstränger sig utöver vad den brukar, så ska den ha tack och belöning. Timing handlar om att belöna i rätt läge, inte om att hålla kvar, eftersom det senare så väldigt lätt leder till att hästen känner sig låst och instängd, alternativt tappar energin. Så om det är såna tekniker du pratar om, då förstår jag att det bara är något för proffs, eftersom de så väldigt lätt slår fel, framförallt på en känslig häst. Å andra sidan går det ju uppenbart att nå toppen utan dem också, eftersom det finns gott om ryttare i eliten som inte rider så.

Men fattar jag det rätt så är "teknikerna" du pratar om helt enkelt diverse tygelhjälper, som du använder på ett sätt som man normalt inte gör i Sverige, och att ni också utbildar hästar på ett annat sätt, så att de lär sig andra kommandon än vad som är brukligt?

Någon som gör fel i detta kommer tyvärr riskera hindra hästen från respit.
Därför måste ryttare och häst skolas in i lagom takt med lagom stora krav. Det kan vara svårt för gemene man att veta vad som är lagom utan tränare med erfarenhet av att skola hästar så här.

Det är inte så avancerat med hjälp på plats. Man behöver inte vara underbegåvad. Dock kan man med en häst som har ett problembeteende redan innan med fördel låta proffs sköta omskolningen, som alltid.

Man ska vara på det klara med att många i eliten rider med lite sånt här tänk. Framför allt utomlands eller de som har tränare därifrån.
Sen lär inte alla ut det. Det är en annan femma.

Och det finns många knep och trix med inspänningar.

Sen finns det såna som Hubertus Schmidt tex som jag tycker rider himla trevligt och fint, som inte rider enligt min lära.
Inte lika spektakulärt som vissa - absolut.
Men inte lika spänt och i handen upplever jag.
Det sätter jag stor vikt på!

Nej, om jag förstår dig rätt så håller jag med om att den ridning jag sett läras ut bygger väldigt mycket mer på positiv förstärkning än vad du beskriver. Att hästen ska ha möjlighet till respit är en självklarhet, det handlar inte om att hindra hästen i sina försök att göra fel och komma undan, det handlar om att hjälpa hästen göra rätt på ett sätt som den förstår och känner sig motiverad till. Om hästen inte gör rätt, så slår man inte hårdare med samma hammare (fortsätter hålla i tygeln tills hästen "ger sig" och gör rätt), utan försöker slå mer exakt, eller på ett annat sätt. Respit är inget man ska förhindra hästen att få, utan tvärtom något som hästen alltid ska ha möjlighet till. Och om hästen ställer upp och anstränger sig utöver vad den brukar, så ska den ha tack och belöning. Timing handlar om att belöna i rätt läge, inte om att hålla kvar, eftersom det senare så väldigt lätt leder till att hästen känner sig låst och instängd, alternativt tappar energin. Så om det är såna tekniker du pratar om, då förstår jag att det bara är något för proffs, eftersom de så väldigt lätt slår fel, framförallt på en känslig häst. Å andra sidan går det ju uppenbart att nå toppen utan dem också, eftersom det finns gott om ryttare i eliten som inte rider så.

Men fattar jag det rätt så är "teknikerna" du pratar om helt enkelt diverse tygelhjälper, som du använder på ett sätt som man normalt inte gör i Sverige, och att ni också utbildar hästar på ett annat sätt, så att de lär sig andra kommandon än vad som är brukligt?

Nej, tekniken innefattar bl.a. Olika tygelhjälper och skänkelhjälper till viss del.
Men det handlar om utbildningstrappa och fokus på exakthet innan man släpper på energi också.
Kontroll av balansen i sidled ska komma hyfsat tidigt. För att minimera slitage och för att ge hästen chans att slappna av och bli genomsläpplig.

Nej, tekniken innefattar bl.a. Olika tygelhjälper och skänkelhjälper till viss del.
Men det handlar om utbildningstrappa och fokus på exakthet innan man släpper på energi också.
Kontroll av balansen i sidled ska komma hyfsat tidigt. För att minimera slitage och för att ge hästen chans att slappna av och bli genomsläpplig.

Ja, det verkar rimligt att man skulle behöva vara extra noga med avslappning och genomsläpplighet om man jobbar i ett system med litet utrymme för belöning och eftergift från ryttarens sida, eftersom det borde kunna öka risken för motstånd och spänning hos hästen.

Är systemen alls kompatibla, eller blir en häst utbildad av dig oridbar för en vanlig ryttare, för att den lärt sig helt andra hjälper?

Ja, det verkar rimligt att man skulle behöva vara extra noga med avslappning och genomsläpplighet om man jobbar i ett system med litet utrymme för belöning och eftergift från ryttarens sida, eftersom det borde kunna öka risken för motstånd och spänning hos hästen.

Är systemen alls kompatibla, eller blir en häst utbildad av dig oridbar för en vanlig ryttare, för att den lärt sig helt andra hjälper?

De är ju inridna enligt standard och minns det. Så visst är de kompatibla på så sätt att hästen funkar för andra med. Men vill man få ut max av det så bör man så klart använda alla delar.

Varför jag valt systemet är bla för att jag tycker att hästarna lättare och snabbare kommer till avlappning och genomsläpplighet.
Många som börjat med det har halkat in på det genom att de haft problemindivider som inte riktigt gått att få till, oavsett om man så tränat för alla A-tränare i området. Vissa såna hästar som varit talanger men antingen gått sönder eller ballat ur(även i träning hos duktiga proffs) har svarat bra på tänket.
Numer har min tränare börjat tacka nej till såna hästar själv. Men vi var rätt många som ens fick upp ögonen för det här genom att ha hästar som inte riktigt platsade. Och många av oss valde att fortsätta när hästarna sen fungerade. Trots att man var övertygad om att det man lärt sig förr var det enda rätta.

Jag kan göra ett tillägg:

Det finns vissa hjälper jag undviker att göra på en skolad häst. Tex leder jag inte i tygeln annat än i nödfall.
Jag tycker effekten av ett ledande tygeltag och av att hästen är skolad på såna blir att den hamnar mer på inner fram, vilket i sin tur gör att den blir för lite på ytter bak. Jag upplever att det ledande tygeltaget, opening rein, också öppnar för balansen. Jag vill inte ha balansen på bogen ever.
Och jag vill inte behöva korrigera balansen med skänkeln när jag med tygeln sagt att balansen ska åt det hållet.

Men hästen fattar ju fortfarande ledande tygeltag iom att den alltid ska följa dit man leder i hantering.
Och de fattar fortfarande skänkel om man skulle vilja flytta fram den och flytta bogen så.
Däremot kan jag använda de här hjälperna i ett korrigerande läge.
Men då är det just en korrigering och ska lämnas.

Ok. Jag har hört så mycket kritik att jag automatiskt tolkade det så IOM att vi är på Buke. ;)

Nej, det gäller all ridning. Men många tycker att de greppar hela grejen kring ngt system efter att de sett en lektion eller ridit några lektioner.

Man får ju välja väldigt mkt vad man lär ut beroende på ekipage. Och det har blivit många missförstånd genom åren pga det.
Även här efter folk sett nybörjarlektioner eller rehabjobb och antar att det är så målet ser ut.
IOM att det då kan se väldigt annorlunda ut mot TR så ska då allt vi håller på med stämplas som så himla märkligt.

Och ja - vissa saker är annorlunda. Men det behöver inte göras till något det inte är. :)

Men snälla @tuaphua . jag förstår ju att du har en brinnande passion och ambition och driv i det du tror på osv, men samtidigt är det ju inga som helst unika grejer med vare sig din teknik, dina teorier eller dina resultat öht, det är ju det som blir så märkligt att du använder buke att försöka få det till att du dels rider på ngt unikt sätt och dels att man når ngn elit nivå utifrån det du så passionerat beskriver att du rider utifrån som är så magiskt och mystifierat osv. För mig känns det jätte överdrivet och eftersom du själv varken rider aktivt eller avancerat annat än då möjligen på hemmaplan i din egen paddock så blir det jättekonstigt att du spenderar så mycket spaltmeter på att förkunna ditt koncept samtidigt som det är så hemligt och svårt.
Jag rider inte heller i ngn arena öht, men jag skulle aldrig få för mig attt förkunna ngt koncept eller mystik om vägen till svårklass enligt ettt mystiskt koncept som du gör dagligen dax på forumet just pga det. Jag tror de flesta inte rider vare sig i några arenor eller svårklass här på buke, och tydligen är det fler som undrar vad du egentligen vill säga eller försöker lära ut i fråga om dina reflektioner eller inlägg. Jag kanske är korkad, men jag förstår faktiskt inte som sagt, telefonkatalogerna som du postar och vad du vill lära ut eller förkunna ang. dessa? men säkert är det så att jag bara är en okunnig ryttare som inte fattar pga att jag just är så medioker , det förstår jag ju rent logiskt utifrån vad du skriver i vart och vartannat inlägg rent allmänt när du skriver allmänt riktade inlägg? och att du hela tiden snackar svårklass dressyr även att du inte själv är i närheten av det eller ens tävlat aktivt öht? jag har heller aldrig tävlat ens i närheten av svårklass dressyr.

Men snälla @tuaphua . jag förstår ju att du har en brinnande passion och ambition och driv i det du tror på osv, men samtidigt är det ju inga som helst unika grejer med vare sig din teknik, dina teorier eller dina resultat öht, det är ju det som blir så märkligt att du använder buke att försöka få det till att du dels rider på ngt unikt sätt och dels att man når ngn elit nivå utifrån det du så passionerat beskriver att du rider utifrån som är så magiskt och mystifierat osv. För mig känns det jätte överdrivet och eftersom du själv varken rider aktivt eller avancerat annat än då möjligen på hemmaplan i din egen paddock så blir det jättekonstigt att du spenderar så mycket spaltmeter på att förkunna ditt koncept samtidigt som det är så hemligt och svårt.
Jag rider inte heller i ngn arena öht, men jag skulle aldrig få för mig attt förkunna ngt koncept eller mystik om vägen till svårklass enligt ettt mystiskt koncept som du gör dagligen dax på forumet just pga det. Jag tror de flesta inte rider vare sig i några arenor eller svårklass här på buke, och tydligen är det fler som undrar vad du egentligen vill säga eller försöker lära ut i fråga om dina reflektioner eller inlägg. Jag kanske är korkad, men jag förstår faktiskt inte som sagt, telefonkatalogerna som du postar och vad du vill lära ut eller förkunna ang. dessa? men säkert är det så att jag bara är en okunnig ryttare som inte fattar pga att jag just är så medioker , det förstår jag ju rent logiskt utifrån vad du skriver i vart och vartannat inlägg rent allmänt när du skriver allmänt riktade inlägg?

Jag tycker det är tråkigt att inte fler känner att de kan våga sig på att förkunna ngt om de läror de rider enligt.
Är vi inte här för att diskutera?
Bemöt då med ngt annat än att tjata om mina prestationers vara eller inte. Bemöt med fakta kring var jag är off..
Eller sätt mig på ignorera?

Jag har förklarat att jag har sömnproblem och smärtproblematik som ibland låser mig på hemmaplan. För att fördriva tiden om jag inte orkar ngt vettigt är jag på Buke.
IOM att du tex förut påpekade att det var i försök att ragga jobb har jag börjat skriva utförligt att det inte är så. För jag hinner och orkar inte med mer.

Däremot är jag rätt less på missförstånd och får därför förklara in absurdum då jag försöker diskutera.

Jag vet att en del uppskattar mina inlägg och andra fullkomligt avskyr dem eller bara somnar. Helt ok!

Jag kan göra ett tillägg:

Det finns vissa hjälper jag undviker att göra på en skolad häst. Tex leder jag inte i tygeln annat än i nödfall.
Jag tycker effekten av ett ledande tygeltag och av att hästen är skolad på såna blir att den hamnar mer på inner fram, vilket i sin tur gör att den blir för lite på ytter bak. Jag upplever att det ledande tygeltaget, opening rein, också öppnar för balansen. Jag vill inte ha balansen på bogen ever.
Och jag vill inte behöva korrigera balansen med skänkeln när jag med tygeln sagt att balansen ska åt det hållet.

Men hästen fattar ju fortfarande ledande tygeltag iom att den alltid ska följa dit man leder i hantering.
Och de fattar fortfarande skänkel om man skulle vilja flytta fram den och flytta bogen så.
Däremot kan jag använda de här hjälperna i ett korrigerande läge.
Men då är det just en korrigering och ska lämnas.
Vet fler som ifrågasätter ledande tygel. Jag har inte helt bestämt vad jag tycker. När jag rider min unghäst använder jag ibland ledande tygel och oftast i galopp.
Jag tycker att om hästen är i balans men jag vill ha den lägre och rundare så använder jag ledande innertygel i kombination med drivande inner och möter upp med ytter. Funkar bra tycker jag.
Till nybörjare använder jag inte ledande tygel så mycket, just för att det kräver en skänkel och en viss grundbalans i hästen. Sen är det ju skillnad på ledande tygel och ledande tygel- man kan ju ta även det tygeltaget på tio olika vis. Jag tror man kan göra det utn att tippa hösten på inner bog- men det kräver känsla precis som allt annat?

Jag tycker det är tråkigt att inte fler känner att de kan våga sig på att förkunna ngt om de läror de rider enligt.
Bemöt då med ngt annat än att tjata om mina prestationers vara eller inte. Bemöt med fakta kring var jag är off..

Jag har förklarat att jag har sömnproblem och smärtproblematik som ibland låser mig på hemmaplan. För att fördriva tiden om jag inte orkar ngt vettigt är jag på Buke.
IOM att du tex förut påpekade att det var i försök att ragga jobb har jag börjat skriva utförligt att det inte är så. För jag hinner och orkar inte med mer.

Däremot är jag rätt less på missförstånd och får därför förklara in absurdum då jag försöker diskutera.

Jag vet att en del uppskattar mina inlägg och andra fullkomligt avskyr dem eller bara somnar. Helt ok!
Helt rätt- vill man läsa vad ngn skriver så kan man låta bli. Man kan tycka att folk upprepar sig eller snackar goja men det får man väl låta bli att läsa om det blir jobbigt?

Men elithoppryttare tränar ju ofta för dressyrtränare. Tycker ändå hopptränare brukar säga åt ryttare att rida mer dressyr?
Antar att det handlar om ryttare som inte vågar galoppera fram och som håller och låter hästen gå i nåt dom tror är dressyrgalopp ;) hästen får inte ens titta upp vart den ska, då brukar tränare säga nåt sånt men tror inte de menar att ryttaren inte ska träna dressyr :)

Det är ju väldigt mycket likheter fö och tuaphua hur tänkte du där? En hopphäst ska ju ha så mycket tryck i avsprånget som möjligt, kan inte skilja sej så mycket från att samla för skolsprång vad gäller sätta under oxh få tryck?

Har du inte sett den där spiralen som illustrerar hur man vill att hästen trycker av i avsprånget? ;)
Handlar självklart om enskilda insidenter men jag har varit med om både hopptränare som menar att dressyr dödar motorn i en hopphäst och dressyrtränare som inte tycker dressyrhästar ska hoppa och att hopphästar är ridna som 3-4 åringar hela livet. Och även om det låter som trams och okunskap bottnar det ju såklart om dålig ridning rakt igenom.
Många hopphästar på lokal nivå är sämre utbildade än en tre åring - absolut inte alla...
Många dressyrträningar på lokalnivå lyckas få höstarna att täppa all bjudning- absolut inte alla ...

Fast näe? låt detta inlägget inte handla om mig personligen för det blir jäkligt konstigt, det är en allmän diskussion och flera har svarat dig i samma anda med frågetecken osv, så nej - vänd dig inte till mig personligen och få det att vara ngt som endast gäller mig är du snäll i fråga om undringar. Jag förstår som sagt inte ditt engagemang och hur det appliceras till folk här.
jag undrar som sagt enligt tidigare post.
folks sömnsvårigheter etc tycker jag inte har ngt öht med sånt att göra, det lämnar jag utanför helt liksom allas övriga liv rent privat hur de mår osv. Det kan ju inte blandas in här i diskussionerna som handlar om rent diskussioner i dessa trådar öht. Postar man en tråd på hästmänniska om att man mår si och så osv, så det blir ju en tråd i sig men det är ju inte fallet här öht utan rent att diskutera det som diskuteras ridmässigt eller hur?
jag har påpekat i några andra trådar varför du hela tiden måste skriva om att du inte raggar jobb osv när du hela tiden måste poängtera att du inte letar jobb samtidigt som du föreläser din proffs lösning och hur man måste anlita ngn som hjälp osv utifrån det, och undrat över varför du hela tiden skriver det osv. Att sen avsluta med att nej jag letar inte jobb jag är tillräckligt upptagen osv, har ju inte med mig att göra öht så har du ju gjort genom alla år så varför få det att se ut som att det handlar om att du bryr dig om att jag har frågat om det emellanåt?
men varför drar du in detta i en tråd som öht inte handlar om det öht? Nu diskuterar vi ju det vi diskuterar? förstår inte varför du som sagt väljer att rikta dig till mig utifrån alla svar du fått om samma reflektioner och undringar, som om mitt svar vore ngt att fokusera på öht i sammanhanget? SÅ tråkigt och malplacerat. men du kan ju sätta mig på ignorera om du inte vill se vad jag skriver.
det blir väldigt tokigt nu att göra tråden till ngt personligt när diskussionen är väldigt bra och allmän öht. undrar du ngt kan du väl pma om det är ngt du känner att jag ensam behöver svara på osv som inte framgått i tråden?

Senast ändrad:
Fast näe? låt detta inlägget inte handla om mig personligen för det blir jäkligt konstigt, det är en allmän diskussion och flera har svarat dig i samma anda med frågetecken osv, så nej - vänd dig inte till mig personligen och få det att vara ngt som endast gäller mig är du snäll i fråga om undringar. Jag förstår som sagt inte ditt engagemang och hur det appliceras till folk här.
jag undrar som sagt enligt tidigare post.
folks sömnsvårigheter etc tycker jag inte har ngt öht med sånt att göra, det lämnar jag utanför helt liksom allas övriga liv rent privat hur de mår osv. Det kan ju inte blandas in här i diskussionerna som handlar om rent diskussioner i dessa trådar öht. Postar man en tråd på hästmänniska om att man mår si och så osv, så det blir ju en tråd i sig men det är ju inte fallet här öht utan rent att diskutera det som diskuteras ridmässigt eller hur?
jag har påpekat i några andra trådar varför du hela tiden måste skriva om att du inte raggar jobb osv när du hela tiden måste poängtera att du inte letar jobb samtidigt som du föreläser din proffs lösning och hur man måste anlita ngn som hjälp osv utifrån det, och undrat över varför du hela tiden skriver det osv. Att sen avsluta med att nej jag letar inte jobb jag är tillräckligt upptagen osv, har ju inte med mig att göra öht så har du ju gjort genom alla år så varför få det att se ut som att det handlar om att du bryr dig om att jag har frågat om det emellanåt?
men varför drar du in detta i en tråd som öht inte handlar om det öht? Nu diskuterar vi ju det vi diskuterar? förstår inte varför du som sagt väljer att rikta dig till mig utifrån alla svar du fått om samma reflektioner och undringar, som om mitt svar vore ngt att fokusera på öht i sammanhanget? SÅ tråkigt och malplacerat. men du kan ju sätta mig på ignorera om du inte vill se vad jag skriver.
det blir väldigt tokigt nu att göra tråden till ngt personligt när diskussionen är väldigt bra och allmän öht. undrar du ngt kan du väl pma om det är ngt du känner att jag ensam behöver svara på osv som inte framgått i tråden?

Jag tyckte diskussionen är bra så länge det inte handlar om hur jag skriver.
Jag tar nu upp hur jag mår igen iom att jag förklarat för dig rätt många gånger att det är vad som ger mig mitt behov av att skriva här. Och varför jag ibland har svårt att fokusera och inläggen blir långa.
Det är inte synd om mig på något sätt. Men det är svaret på varför jag drivs att skriva här. Vilket du undrade, om mina spaltmetrar dagligen..
Jag tycker dressyr är kul och gillar att diskutera.
Det hjälper också mig att lära mig, genom att behöva förklara och sätta ord på saker.

Jag tycker diskussionen är intressant och du har ju en hövlig ton och är inte ute efter att trycka till någon.
Då kan vi väl köra? :)

Det krävs mer påskjut vid hopp över hinder, absolut!
Därför hoppar man inte ur piaff eller terre a terre tex.

Sen måste man ju få landa på annat vis om man hoppar mer fram. Att då landa med fram är ett måste IOM att balansen skjuts fram i hoppet.

Capriole ska inte vara så mkt framåt.
Man separerar inlärningen av hoppet och sparken för att få utlängning av bakbenen i sparken utan att de trycker fram mer än nödvändigt.
I början kan det dock bära av åt alla möjliga håll i hoppet.
På SRS är de 2 som lär in det avsuttet. Så man kan hålla lite koll på driften som blir i början. IOM att min tränare inte hade en till person fick han då vara noggrannare med lydnaden. Så han inte fick en häst på sig. Det är ju rätt mkt kraft. ;)

Det är ytterligare ett skäl till varför jag inte vill få för mkt brus i signalerna. Det måste vara fullt i balans om man ska greja finlir i såna moment. Och helt genomsläppliga.

Vet inte om vi missförstår varandra nu? Slutprodukterna skolsprång och hoppning på hög nivå är självklart olika men på vägen dit kan inte olikheterna vara enorma eftersom det ändå handlar om att samla stor kraft för ett språng uppåt ( och framåt). Rent fysiskt för hästen. Sen är inte skolsprången man ser visas upp så otroligt imponerande rent fysiskt, jag tycker nog en hopphästs språng över hinder som är riktigt höga innehåller mer kraft.

Dressyr och hoppning är och ska inte vara alls så långt ifrån varandra, anser jag.

Vart vill ni nå, vad är ert mål? Min är GPridning a la Dujardin. Kommer inte nå dit men det är mitt mål och inte spanska ridskolan.

Dujardins ridning bygger på samma grund som SRS faktiskt ;). Andra hästar osv gör ju stor skillnad samt att de har skolsprång bla.

Däremot tuaphuas system och hennes tränares är inte riktigt samma grund som jag har förstått det, utan en blandning.

Vet fler som ifrågasätter ledande tygel. Jag har inte helt bestämt vad jag tycker. När jag rider min unghäst använder jag ibland ledande tygel och oftast i galopp.
Jag tycker att om hästen är i balans men jag vill ha den lägre och rundare så använder jag ledande innertygel i kombination med drivande inner och möter upp med ytter. Funkar bra tycker jag.
Till nybörjare använder jag inte ledande tygel så mycket, just för att det kräver en skänkel och en viss grundbalans i hästen. Sen är det ju skillnad på ledande tygel och ledande tygel- man kan ju ta även det tygeltaget på tio olika vis. Jag tror man kan göra det utn att tippa hösten på inner bog- men det kräver känsla precis som allt annat?

Jag tycker det är väldigt intressant att testa separera hjälperna och se vad de får för effekt genom hästkroppen. Man upprepar ett antal ggr och ser till så att man får ett svar i hästen om man tycke känns "stadigt" eller vad man ska säga. De kan ju råka missförstå, gå emot eller ja..
Så man testar ett par ggr för att få den sanna responsen upprepad.
Sen kan man testa lägga ihop hjälperna..

För mig så är alla hjälper utöver sitsen en korrigering. Iom vad korrigering är och att alla korrigeringar sätter viss spänning i hästen vill jag hålla nere de hjälperna på ett minimum. Jag vill inte ge hjälper som jag anser tar ut varann.

Och i min värld så om man lärt en häst att följa tygeln så som i ledande i inridning tex för att svänga. Så följer den lite, lite genom kroppen om handen inverkar ensidigt. Och för mig innebär det balans mot den handen. Vilket för mig sabbar balansen.
Det är också skälet till varför jag inte tar yttertygeln direkt. Jag vill först hitta en insida, få hästen att lägga balansen utåt och komma upp och till yttertygeln genom att balansera manken dit genom inner tygel.
Så att hästen inte tippar in på inner fram för att den inte är redo för yttertygeln än, inte bjudit dit själv.
Jag börjar lära in att inner fram ska gå ut för inner tygel. Då kommer balansen så småning om med, de lägger mankens balans ut och lättar innerbog ngt. Ytter fram styr jag med yttertygeln när balansen är på väg ut, då kan jag säga "tack, hit men inte längre" genom att lägga an yttertygeln.
Bakdelen styr jag med skänklarna.
Leder jag kan jag flytta bakdelen åt motsatt håll i korrigering. Men det är just det.

Att rida på volten är för mig första steget mot samling. Jag vill inte behöva byta system då jag ska få bra piruetter tex.
Med det här systemet är sånt inte superavancerat iom att man redan innan hållit på och finlirat med kroppsdelar och balans hit och dit.
Men visst tar grunderna längre tid. Så det passar inte alla.
Det är ju helt ok att vilja mer här och nu. Tex tävla eller något.

Vet inte om vi missförstår varandra nu? Slutprodukterna skolsprång och hoppning på hög nivå är självklart olika men på vägen dit kan inte olikheterna vara enorma eftersom det ändå handlar om att samla stor kraft för ett språng uppåt ( och framåt). Rent fysiskt för hästen. Sen är inte skolsprången man ser visas upp så otroligt imponerande rent fysiskt, jag tycker nog en hopphästs språng över hinder som är riktigt höga innehåller mer kraft.

Dressyr och hoppning är och ska inte vara alls så långt ifrån varandra, anser jag.

Jag tror inte vi missförstår varann. Men kanske har lite olika åsikter.
Jag tycker det är rätt olikt. Just för att det kräver otroligt olika träning och för att det är just kalibreringen påskjut/bärighet som diffar.

Däremot håller jag med om att det är kraftfullt och jävligt imponerande då man hoppar högt. Jag hade vare sig grejat det eller vågat.

Sen att det ser slappt ut i skolsprång vet inte jag om det kan bero på att det bara är hästar med spanskt blod i som grejar skolsprången korrekt. De ser ju sällan lika atletiskt vältränade ut a la hårda längdskidåkare-muskler om du hajar.. De är mer softies, gungiga och ev muskliga. Jag tycker inte helt sällan de också är mindre just långdistanståliga. Man skulle ibland vilja åka till Täby och galoppera dem regelbundet. ;)
Det här blir väldigt osammanhängande känner jag. Men ja..
De är lika mjuka muskulöst som de är i lederna liksom..

Utöver det så måste man ju ha ett jäkla lugn i en skolsprångshäst och ett jäkla tagg. Den måste kunna slå av och på. Den kan inte i skolsprånget vara spänd. Då kommer den inte upp, då blir det mer fram.
Alt så sabbar man landningen. De ska ju landa i en exakt fotföljd och balans i samling. Det kan se slappt ut i vissas ögon.
Jag tror det finns skäl till varför man inte hoppar vissa hästar a la typ skolsprångshästar och vissa dressyrhästar i vissa skeden. Det tror jag är för att inlärningen måste diffa iom de olika målen.
Men det gäller ju då så klart om man vill gå snabbaste vägen.

KL
Kan tillägga att varför jag pratar svårklass tex är för att jag anser att även om inte alla ekipage kommer kunna klara av att tävla GP(lets face it... hur många når dit? Jättefå!) kan de som vill lära, ger sig den på det och har en frisk häst och bra tränarhjälp mycket möjligt kunna träna någon eller tom några svårklassrörelser på sikt.
Jag tror fler kan nå dit än man tror.

Jag tror inte vi missförstår varann. Men kanske har lite olika åsikter.
Jag tycker det är rätt olikt. Just för att det kräver otroligt olika träning och för att det är just kalibreringen påskjut/bärighet som diffar.

Däremot håller jag med om att det är kraftfullt och jävligt imponerande då man hoppar högt. Jag hade vare sig grejat det eller vågat.

Sen att det ser slappt ut i skolsprång vet inte jag om det kan bero på att det bara är hästar med spanskt blod i som grejar skolsprången korrekt. De ser ju sällan lika atletiskt vältränade ut a la hårda längdskidåkare-muskler om du hajar.. De är mer softies, gungiga och ev muskliga. Jag tycker inte helt sällan de också är mindre just långdistanståliga. Man skulle ibland vilja åka till Täby och galoppera dem regelbundet. ;)
Det här blir väldigt osammanhängande känner jag. Men ja..
De är lika mjuka muskulöst som de är i lederna liksom..

Utöver det så måste man ju ha ett jäkla lugn i en skolsprångshäst och ett jäkla tagg. Den måste kunna slå av och på. Den kan inte i skolsprånget vara spänd. Då kommer den inte upp, då blir det mer fram.
Alt så sabbar man landningen. De ska ju landa i en exakt fotföljd och balans i samling. Det kan se slappt ut i vissas ögon.
Jag tror det finns skäl till varför man inte hoppar vissa hästar a la typ skolsprångshästar och vissa dressyrhästar i vissa skeden. Det tror jag är för att inlärningen måste diffa iom de olika målen.
Men det gäller ju då så klart om man vill gå snabbaste vägen.

KL
Kan tillägga att varför jag pratar svårklass tex är för att jag anser att även om inte alla ekipage kommer kunna klara av att tävla GP(lets face it... hur många når dit? Jättefå!) kan de som vill lära, ger sig den på det och har en frisk häst och bra tränarhjälp mycket möjligt kunna träna någon eller tom några svårklassrörelser på sikt.
Jag tror fler kan nå dit än man tror.

Att skolsprången inte ser så spänstiga ut tror jag beror på hästarna också, när jag bodde i Wien brukade jag titta på spanska ridskolans morgonträningar ibland, och de hästarna var ju verkligen urstarka, kunde lätt gå varv på varv i passage, men särskilt spänstiga var de inte, de verkade inte avlade på det helt enkelt.

Hoppar in mitt i tråden... Jag tycker att det är väldigt intressant med teori så länge det inte blir en massa pladder som är svårt att förankra i verkligheten. Är tyvärr dålig på att ha tid att läsa men kan emellanåt diskutera med mamma, tränare och Ådis sjukgymnast kring träning. Tyvärr kanske det också för sällan. Jag analyserar dock mycket i min egen och elevernas ridning väldigt mycket.

@tuaphua Du skrev i början av tråden att du vänder hästen för yttertygel. Inget konstigt där, det gör jag delvis också men jag har också alltid ytterskänkeln intill för att "få med hela hästen". Vilket jag förstod att du inte gör för att du tycker att det hämmar hästen och flyttar balansen fel? Hur då undrar jag? Att vända för innertygel tycker jag är dödsdömt eftersom hela hästen ramlar fram på innerbogen och det gör jag bara i vägledning tillfälligt tills unghästarna lärt sig svänga för ytterhjälperna.

Att skolsprången inte ser så spänstiga ut tror jag beror på hästarna också, när jag bodde i Wien brukade jag titta på spanska ridskolans morgonträningar ibland, och de hästarna var ju verkligen urstarka, kunde lätt gå varv på varv i passage, men särskilt spänstiga var de inte, de verkade inte avlade på det helt enkelt.

Nej precis det var det jag menade till pontevecchio, dujardin rider enligt samma grunder som SRS men det kanske är svårt att se eftersom det är så totalt olika hästar. Men sen om man tittar på en dem filmer ser inte alla språng så kraftfulla ut.

Tracey, jag pratade om målet. Att om en piaff inte duger till skolsprång men till GP so be it, det räcker för mig. Jag vill inte till skolsprång, jag vill till ett sammansatt dressyrprogram.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
357
Senast: Cactus
·
Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 586
Senast: Pilot
·
Kultur Jag och min partner funderar på vad vi vill göra på semestern i sommar, sannolikt kring v. 30. Typ en weekend. Han har aldrig varit...
Svar
18
· Visningar
802
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Hej! Har funderat på en sak när jag går bland hästarna och mockar. 9 av 10 ggr kommer min häst fram och bajsar precis brevid...
Svar
3
· Visningar
706
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna