@tuaphua på vilket sätt är ditt sätt att träna annorlunda?
Hur tränar man på 'svenskt vis' ?
Har insett att vi får samma utbildning och jag trodde det var 'vanlig standard' dressyr.
Men jag är inte insatt i dressyr så det är inte så konstigt om jag har fel.
Det är inte så jäkla annorlunda på många punkter. Men på vissa är det så klart det.
Sen är det inte jag som "kommit på" sättet att utbilda. Så det är inte mitt koncept på ngt vis. Bara ett jag försöker följa.
När hästen är inriden och förstår gas, broms, svänga och bjuder börjar jag så här:
Jag vill att hästen svarar bort från tygeln i sidled, för tygeltag riktat mot ryttarens ytter höft, typ. Jag börjar därför utbildningen på volt där centrifugalkraften och böjda spåret gör att hästen per natur vill göra volten mindre. Då får man verkligen chansen att få träna på att befästa signalen att gå ut undan innertygeln.
Det är första steget i att gå ut på rätt sätt. Dvs med inner fram, vilket gör att inner bog lättar och man kan börja påverka balansen i manken i sidled.
I början kan man då få fulrida och korsa manken med handen för att bli tydlig nog för en grön häst. Ännu tidigare kan man ta det avsuttet, för att lära in signalen. Det gör jag helst.
Jag vill att hästen ska ställa en fråga. Och det är "får jag göra volten större?". Det då med mankens balans på väg ut. Då adderar jag yttertygeln och säger "tack, hit men inte längre" i sidled. Innan det så låter jag den vara. Just iom att jag rider med dem så att de ska påverka balansen i sidled. Och den vill jag ju inte ha på inner fram.
Och jag vill inte använda skänkeln till att flytta bogarna/framdelen. Manken är framför sadeln.
Utöver det så lär jag dem att jag ger efter i tygeln då de gör rätt. Inte ta och ge för att göra det bara.
Jag börjar formge framdelen på så sätt att jag tar bort spänningarna i fronten och rundar dem innan jag släpper på mer energi och börjar rida bakifrån helt.
Jag vill få dem styrbara helt i bogarna innan jag börjar gasa.
Jag lär också in att om jag höjer handen och påverkar ensidigt betyder det lossa nacken. Det ska bara göras när hästen är i balans och av en hyfsat rutinerad ryttare och läras in med tränare på plats.
Med lite utbildning så minskar handens rörelser och man ser inte direkt någon skillnad jämfört med andra om man inte vet vad man ska kolla efter. Då handlar det inte om att jobba i sidled och höjd mer än centimetrar.
Det finns en del signaler i handen som gör att man kan lyfta insidan sas i vändningar eller om det behövs höjas ena sidan på raka spår för den delen.
Precis som att man ska kunna rida sluta på innertygeln om man har hästen i balans och genomsläpplig.
Och iom att man befäst reflexen att inner bak ska samla sig mer vid en viss signal kan man sen använda det i trampet eller tom i piaffen om ena bak är lite sämre.
Piruetter tex behöver inte ridas på ytterskänkeln iom att man kan få bakdelens jobb med innertygeln utan att hästen välter in. Den ska ju aldrig följa tygeln. Man behöver då inte joxa med innerskänkeln för att hästen inte ska välta pga ytter bak.
Dvs man kan snabbare göra mer centrerade piruetter utan balansmissar eller så mkt ridning mer än att bara sätta energin.
Skulle man få tippning in, vilket man kan få innan de är inlärda och hästen inte riktigt vet hur man vänder genom att ta i bak, så kan man lyfta upp insidan med inner tygel, påverka manken och inner bog. Och iom att man påverkar så långt fram blir effekten mer "på ytter bak" än om man försöker med skänkeln.
För mig är piruetter precis som piaffen bara mer koncentrerat. Alla problem man har i dem har man i mindre grad i resten av ridningen. De syns bara "mer" då.
Precis som man kan märka andra problem om man antingen drar ner eller upp tempot rejält.
I övrigt vill jag inte använda ordet stöd om handens och munnens kontakt. Just för att jag upplever det så lätt misstolkas till häng.
Jag vill bara ha sträckt tygel och sug framåt - inget mer.
Jag tycker det blir spänning av det.
I övrigt är det nog inte annorlunda alls.
Och jag vet som sagt en del som tänker så här som rider enligt andra filosofier. Men det är inte vad som lärs ut på Strömsholm eller ridskolor eller bland de flesta bokstavstränare jag träffat.
Det finns en del som tänker liknande dock. Eller som rider så själva och lär ut annat.