Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej, det har man slutat med.
Undrar varför?
Skulle man kombinera det tänket som finns bakom att utbilda dit med dressyr a la dagens energi tror jag man kan hitta ngt jäkligt bra. Men då krävs mer kunskap, annan utbildning och mer tid. Dvs blir inte ngt de flesta vill satsa på.
Menar du att elithästarna ihoppning med den form etc som de visar på en framridning eller hemmatrim skulle knata in och utan vidare placera sig i MSV A?
Eller att de med en ruinerad dressyrryttare hade kunnat röra sig och utföra rörselserna på det vis som krävs?
För när man är uppe på MSV A brukar det väl ändåvara skillnad på en häst som är dressyrtränad och en häst som går svår hoppning. Även om hopphästen lydigt och mjukt gör alla moment så trodde jag formen började ha helt andra krav i så höga dressyrklasser?
jag menar att flera ELIT internationella hopphästar man ser hade kunnat gå en MSVa dressyr på NATIONELL nivå och klarat sig jättebra i sammanhanget.
det var hela poängen, och det tyckte jag framgick av det jag skrev? Att de skulle vinna klassen har jag väl inte skrivit eller varit inne på öht ? vi pratar ju inte tävlingsprestationer nu utan ridningsförmåga och utbildningsförmåga på hästar och hur pass mkt det skiljer sig isåfall hopp/dressyr vilket flera verkar tycka att det gör?
Det finns en del ft-hästar som har placeringar i ST George så javisst, är helt övertygad om att Markus Ehning lätt skulle kunna rida ett St George program på ett väldigt bra sätt, skulle säga att en hopphäst på den nivån lätt klarar av formen och styrkan på den nivån i ett dressyrprogram.. jag menar så himla hög dressyr är ju inte MsvA ?
Det finns en del ft-hästar som har placeringar i ST George så javisst, är helt övertygad om att Markus Ehning lätt skulle kunna rida ett St George program på ett väldigt bra sätt, skulle säga att en hopphäst på den nivån lätt klarar av formen och styrkan på den nivån i ett dressyrprogram.. jag menar så himla hög dressyr är ju inte MsvA ?
Marcus Ehning kan säkert rida vad som...Det finns en del ft-hästar som har placeringar i ST George så javisst, är helt övertygad om att Markus Ehning lätt skulle kunna rida ett St George program på ett väldigt bra sätt, skulle säga att en hopphäst på den nivån lätt klarar av formen och styrkan på den nivån i ett dressyrprogram.. jag menar så himla hög dressyr är ju inte MsvA ?
Vi tänkte lika i fråga om EhningNej, dagens dressyr är på väg till höga lyft och inte mycket till bärighet.
Jag vill ha mer bärighet även i annat än piaff, i ökad trav tex.
Det kan man också få genom annat utbildningssystem. Då man får en direktkontakt till bakbenet som betyder kliv in mer och inte både kliv in mer och skjut på mer.
Varför jag ofta pratar piaff är just för att de som har dåliga bakben i ökad trav också brukar ha problem med piaffen. Men piaffen är eklare för folk att se på sätt och vis. Det går inte att få till tjusningen av flashiga framben som man fått genom att trycka upp dem mot handen. Är hästen dålig i bak ser man det tydligt iom att man inte får den där fejksänkningen av att bakbenen är så långt bakom i påskjut att framdelen upplevs eleverad. Då ser man j tydlig triangulering och/eller så dör det helt.
Det märks att du inte hoppar Tua.. det går alldeles utmärkt att hoppa en häst ändå.. ha en bra galopp, galoppera genom svängen styr med skänklarna och sikta mellan hinderstöderna mer än så behöver man inte göra för att hoppa !
Ja jag säger ju det.. det märks att du inte hoppar. Styr du inte med skänklarna bryter hästen ut och för en häst betyder det inramning oavsett hur dom är utbildade eller inte utbildade.. det är en häst liksom, dom funkar så.
@tuaphua förstår inte vad du svarar på ang. hoppning just nu öht? varför om du ska skutta runt som du beskriver, måste det vara några som helst konstigheter eller än mindre olika system osv? du ska skutta över några bommar punkt slut. Det är ju som Fio skriver. Förstår inte varför du kommenterar som om det vore ngn riks-hemlighet att skutta lite hinder?