Är ni patrioter eller hur man nu ska benämna det?

Jag syftade inte på dig, utan att jag inte ser att inläggen där folk skriver att de troligtvis skulle dra ifrån Sverige/fly skulle vara "enklare" än de som skriver att de skulle stanna och försvara sitt. Jag läser helt enkelt inte in att nån tror att det skulle vara enkelt.

Då förstår jag bättre! Jag trodde du avsåg mina egna resonemang i sammanhanget. Jag håller med dig.
 
Varför tror du att el, telecom och internet skulle stängas ned?

Det underlättar helt enkelt att slå ut viktiga samhällsfunktioner under en ockupation (som skulle vara det högst troliga). Du kan läsa mer om det på MSB’s hemsida.

Edit: Jag känner en officer som var med på en rysk militärövning för några år sedan. En kväll satt ryssarna och snackade om hur glada de är att vara på den ”sidan”, eftersom de övar på att inta Sverige så kunde de peka ut på en karta vart alla centrala stationer fanns för att slå ut elen i Sverige och officeren kunde bekräfta att det stämde.
 
Senast ändrad:
Det underlättar helt enkelt att slå ut viktiga samhällsfunktioner under en ockupation (som skulle vara det högst troliga). Du kan läsa mer om det på MSB’s hemsida.
Ja, såklart, men det är ju inte likställt med att inget sånt kommer fungera vid ett krig.
 
Ja, såklart, men det är ju inte likställt med att inget sånt kommer fungera vid ett krig.
Stör du ut elen så har du stört ut det mesta i det civila samhället. Inga mobiltelefoner, inget Internet, inga bankomater, inga bensinstationer. Visst, det finns dieselsäkrat på större sjukhus mm men när sen tankarna är tomma blir det besvärligt, vi har inte stora mobiliseringsförråd längre och det moderna samhället är otroligt känsligt.
 
Stör du ut elen så har du stört ut det mesta i det civila samhället. Inga mobiltelefoner, inget Internet, inga bankomater, inga bensinstationer. Visst, det finns dieselsäkrat på större sjukhus mm men när sen tankarna är tomma blir det besvärligt, vi har inte stora mobiliseringsförråd längre och det moderna samhället är otroligt känsligt.
Absolut är det känsligt, men jag upplevde påståendet så tvärsäkert. Även mobilmaster har backup för några timmar, om det nu handlade om att kunna kontakta anhöriga för att ta sig ut ur landet. Det är ju inte så ”bara” att slå ut en hel nations elförsörjning en längre tid heller.
 
Absolut är det känsligt, men jag upplevde påståendet så tvärsäkert. Även mobilmaster har backup för några timmar, om det nu handlade om att kunna kontakta anhöriga för att ta sig ut ur landet. Det är ju inte så ”bara” att slå ut en hel nations elförsörjning en längre tid heller.
Jo, det är faktiskt inte någon större konst. Det blir lite snöbollseffekt när det väl kommer igång med överlaster och kollaps + att servicepersonal knappast kommer få jobba ostört. Samma sak med stora master, de som sysslar med den här typen av verksamhet vet exakt var de ska slå till och vad som krävs för att göra mesta möjliga skada med minsta möjliga risk.
 
Hur tänker du att man ska skriva för att visa på att det kan vara problematiskt? Jag ser själv inte alls på vilket sätt det skulle vara enklare att "stanna kvar och försvara sitt hem med vapen" som också skrivits flera gånger. Jag är personligen inte en person som känner mig jättehemma i Sverige och har inget som binder mig till landet så sett, så rent mentalt är det bra mycket enklare för mig att lämna för ett annat land än att plocka fram ett vapen att skjuta människor med.
Skulle känna mig säkrare i skogen hemma där jag kan skogen utantill med skydd och gömställen utan vapen än ge mig iväg på flykt utan.
 
Faktum är att om det är ryssen som invaderar är det bästa och säkraste alternativet att stanna hemma och varken fly landet eller sticka till skogs med vapen. Ryssen torde inte ha något intresse av civilbefolkningen utan är enbart ute efter Sveriges strategiska position och eventuella andra tillgångar. Det kanske låter fegt, blablabla, men att som civil inte göra något alls utan vänta på hur ryssen nu vill organisera allt är det mest pragmatiska alternativet. Ryssen vill med all säkerhet minimera de resurser de måste lägga på att ockupera Sverige och kommer inte att lägga sig i och vilja ha ett fungerande civilsamhälle så länge det inte förekommer aktivt motstånd.

Vad jag gissar kan hända är att vissa yrkesgrupper med attraktiv kompetens kan tvångsrekryteras. Men i övrigt kommer ryssen att vilja styra genom redan existerande samhällsstrukturer som polis, vård, kommuner osv.
 
Faktum är att om det är ryssen som invaderar är det bästa och säkraste alternativet att stanna hemma och varken fly landet eller sticka till skogs med vapen. Ryssen torde inte ha något intresse av civilbefolkningen utan är enbart ute efter Sveriges strategiska position och eventuella andra tillgångar. Det kanske låter fegt, blablabla, men att som civil inte göra något alls utan vänta på hur ryssen nu vill organisera allt är det mest pragmatiska alternativet. Ryssen vill med all säkerhet minimera de resurser de måste lägga på att ockupera Sverige och kommer inte att lägga sig i och vilja ha ett fungerande civilsamhälle så länge det inte förekommer aktivt motstånd.

Vad jag gissar kan hända är att vissa yrkesgrupper med attraktiv kompetens kan tvångsrekryteras. Men i övrigt kommer ryssen att vilja styra genom redan existerande samhällsstrukturer som polis, vård, kommuner osv.
Kanske tänka Öst-Tyskland som värst? :idea::crazy:
 
Kanske tänka Öst-Tyskland som värst? :idea::crazy:

Nja, snarare tänk WWII men utan Förintelsen. Ryssland har ingen ideologisk eller etnisk orsak att rensa Sverige på minoritetsgrupper av svenskar. Men ja, hård kontroll av civila definitivt och antagligen någon slags läger för de som inte samarbetar. Möjligtvis kan vissa grupper som muslimer vara i farozonen. Och eftersom Putin är allierad med Assad kan vissa syrier antagligen deporteras tillbaka till Syrien.
 
Absolut är det känsligt, men jag upplevde påståendet så tvärsäkert. Även mobilmaster har backup för några timmar, om det nu handlade om att kunna kontakta anhöriga för att ta sig ut ur landet. Det är ju inte så ”bara” att slå ut en hel nations elförsörjning en längre tid heller.
Du har fel. Det finns ganska många händelser i närtid i Sverige om hur det kan gå till när elen slås ut. Och hur beroende sedan faller, snabbt. Minuter. Inte timmar.
 
Absolut är det känsligt, men jag upplevde påståendet så tvärsäkert. Även mobilmaster har backup för några timmar, om det nu handlade om att kunna kontakta anhöriga för att ta sig ut ur landet. Det är ju inte så ”bara” att slå ut en hel nations elförsörjning en längre tid heller.

Mobilmaster är i sin tur beroende av el i sin anslutningspunkt

Systemet är både robust och känsligt på samma gång, det är byggt robust mot mer slumpmässiga händelser och även större avbrott på vissa sätt. På samma gång väldigt känsligt mot medvetna angrepp där man kan utnyttja precis det som systemet inte designats för.

Det är inte så ”bara”. Men det finns de som investerar miljarder i att kartlägga och hitta svagheterna i infrastrukturen för att ha tillhanda både information och metoder vid framtida behov. (Betydligt mer än vi själva lägger på att utveckla det)

Jag kan tänka mig att inte ett enda icke-militärt flygplan kommer lyfta fem minuter efter ett angrepp är startat.

Jag är lite tudelad, tycker det är bra att krismedvetenheten ökar lite - samtidigt som hotet inifrån är så mycket mer påtagligt och sannolikt och absolut inte får skymmas på minsta sätt.
 
Jag är ju preppare så viss förberedelse finns för eventuella kriser såsom främmande makter som vill ta över. Jag är ju ettrigare än en rejält uppretad grävling så kanske kan det finnas någon fördel med mitt humör om ryssen t.ex. knackar på. Vi bor på landet vid skogen vilket jag tror kan vara en fördel. Att fly tror jag kommer bli oerhört svårt, men (BOB) är packad och klar om det skulle bli överjäkligt eller man får någon väldigt bra förhandsinformation.
 
Du har fel. Det finns ganska många händelser i närtid i Sverige om hur det kan gå till när elen slås ut. Och hur beroende sedan faller, snabbt. Minuter. Inte timmar.
Jag har inte sagt motsatsen? Det enda jag satt mig emot är att det garanterat inte finns tillgång till el/kommunikation i ett land i krig.
 
Jag har inte sagt motsatsen? Det enda jag satt mig emot är att det garanterat inte finns tillgång till el/kommunikation i ett land i krig.
Men om en främmande makt vill ha kontroll på människorna i ett land de invaderat - vad får dig att tro att du skulle ha mottagning på din mobil? Tror du att du skulle ha tillgång till internet också?
 
Jag tror ingenting.
Men när du säger att du "sätter dig emot" att det garanterat inte finns tillgång till el/kommunikation i ett land i krig, vad menar du då? I ett annat inlägg säger du att "Även mobilmaster har backup för några timmar, om det nu handlade om att kunna kontakta anhöriga för att ta sig ut ur landet " - vad får dig att tro att DEN ekvationen ens skulle vara möjlig? 🤔
Att vi ens skulle ha fattat att vi är invaderade innan masterna släcks tror jag är naivt, att någon ens hinner ta beslut om att "fly landet" och även ta kontakt med anhöriga för att kunna ta sig ur landet tror jag är ännu naivare.
Över lag, tror jag att vi i sverige är väldigt naiva vad det gäller krig. Vi har inte haft krig på hundratals år, vi har inte någon morfar eller farmor som kan berätta om hur det var under kriget här, vi har inga nära familjemedlemmar som slagits och stupat för vårt land och det liv vi har IDAG här. Jag tror vi är vi är så stjärtpulvrade här så det knappt finns motsvarighet till det någon annanstans.
 
Jag har dubbelt medborgarskap, men jag tror det rent praktiskt blir svårt att ta sig till England om kriget bryter ut. Jag har inga barn och är en relativt duglig vuxen så jag lär nog bli kvar och får väl göra det som krävs för att överleva. Jag är inte krigsplacerad men jag skulle tro att jag kommer vara en av dom som försöker få samhället att funka så gott det går, under omständigheterna.

Att ge mig ut i skogen med en bug out bag känns inte direkt realistiskt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp